Blijven hangen in stijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:33

Ja 'tuurlijk, maar dat is met alles dat de kans klein is. Voor mij kwam het wel nog eens bovenop de dingen die je al hoorde van freak-accidents. Lijkt me ook geen feestje als je met paard en al valt en dan de kans erbij hebt dat zo'n uitsteeksel zich nog even in je boort.

Ik heb wel nog een poosje met de Freestyles gereden (en sowieso veel veiligheidsbeugels geprobeerd, ook hele dure en bijzondere) maar uiteindelijk zijn simpele korfbeugels toch de veiligste keuze vind ik voor mezelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:02

een kras wil ik best geloven, maar er in gespiesd..? Maar inderdaad, alles bestaat dat je denkt, hoe dan?
Het heeft mij iig er nooit van weerhouden ze te blijven gebruiken :)

Maar dat is inderdaad voor iedereen anders. En dat is prima :j

Wat ik dan wel zorgelijker vind dat je nu dus 3 keer hoort dat men blijft hangen in de avacallo.
Wat is die dan wel of niet anders dan andere merken, zo op het eerste oog weinig.
Oke de BR daar zijn de zijpuntjes kleiner van, maar bij andere merken net zo groot.
En ja dan de "blokjes' die lijken op het oog ook niet anders.

SansaS

Re: Blijven hangen in stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:17

Misschien ook wel omdat acavallo het meest populaire model lijkt en dus meer verkocht is?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:18

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:08

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:32

Unravelation schreef:
Ik heb de saferiding S1 beugels. De buitenkant klapt in alle richtingen open, waardoor je nooit vast kan komen te zitten. Dat idee vond ik heel prettig.
https://www.safetyfirst-equestrian.com/copy-of-our-products

Zouden deze ook passen op BR Lavarone beugels, die zijn volgens mij dikker dan de traditionele beugels?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:26

Staat het filmpje van jouw val op TikTok? Zie daar net ook een naar filmpje met dezelfde Acavallo beugels :=

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:44

Marjo schreef:
Staat het filmpje van jouw val op TikTok? Zie daar net ook een naar filmpje met dezelfde Acavallo beugels :=

Video kwam hier ook langs.
Ik weet niet of ik de link mag delen maar aangezien tiktok openbaar is: https://vm.tiktok.com/ZNdJW9brs/

Als dit niet TS is hoop ik oprecht dat er een klacht komt naar Acavallo.
Dit mag gewoon niet.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:50

Maar je kan dat toch helemaal niet beoordelen vanaf filmpje? Beugels zijn nooit 100% veilig. Ik kan op filmpje niet zien of het mechaniek nog wel werkte bijvoorbeeld of dat de persoon bijvoorbeeld met sporen riempje is blijven haken.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:18

vierspan schreef:
Unravelation schreef:
Ik heb de saferiding S1 beugels. De buitenkant klapt in alle richtingen open, waardoor je nooit vast kan komen te zitten. Dat idee vond ik heel prettig.
https://www.safetyfirst-equestrian.com/copy-of-our-products

Zouden deze ook passen op BR Lavarone beugels, die zijn volgens mij dikker dan de traditionele beugels?

Ik denk het niet, dit soort systemen zijn meestal niet uitwisselbaar met andere merken..

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:43

Wat een super naar ongeluk TS, snap dat je enorm geschrokken bent.

Ik heb safestyle X-lite beugels en barefoot beugels met breed voetbed en kapje. Beiden gedraaide beugelophanging dus fijn voor “prinses op de erwt”.

Ik rijd meestal met schoenen zonder hak (gympen, barefoot) dus gebruik de kapjesbeugels het vaakst, ook vanwege het brede voetbed.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:39

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:03

Er bestaan tegenwoordig veiligheids sluitingen die de stijgbeugel met de stijgbeugelriem verbinden, en die schijnen beter te werken. (Veiligheids clips)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:43

Zoolgangster schreef:
Er bestaan tegenwoordig veiligheids sluitingen die de stijgbeugel met de stijgbeugelriem verbinden, en die schijnen beter te werken. (Veiligheids clips)

Zie mijn post een stukje naar boven. Ik gebruikte die clips 25 jaar geleden al :+ .

Ik wist dat ik ze ook van Waldhausen had gezien, en nu ook een link gevonden:
https://hypostore.nl/waldhausen-safety-clip-beugels.html

100% veiligheid bestaat niet, maar deze clips werken wel echt heel goed. En zijn toepasbaar op gewone beugels en daarmee ook nog eens een budgetvriendelijke oplossing.
Het enige nadeel is dat je een onflexibel stukje tussen je beugel en beugelriem krijgt. Dat voel je in het begin, maar ik was er snel aan gewend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:51

Ja die Swiss clips had ik ook al in 1992 volgens mij, gekregen van iemand die ze bij een concours had gewonnen. Toen was het net nieuw denk ik. Ik vond het wel een mooi systeem maar ook daarbij had ik niet echt het Hallelujah gevoel. Want je bent toch nog steeds afhankelijk van een mechanisme waarvan je maar moet hopen dat het werkt zoals de bedoeling is.

En het niet ineens openschiet op een ongelukkig moment...want dan krijg je JUIST een gevaarlijke situatie en dat vind ik bij veel veiligheidsbeugels erg tricky. Vaak is het ook zo dat je wanneer je je stijgbeugel kwijtraakt, moeite hebt om hem weer terug aan je voet te krijgen bvb. wanneer je paard er vandoor tettert.

Zo heb ik zelf ook ooit eens een doodklap gemaakt na een km of 2 in rengalop langs een drukke weg met een hele scherpe bocht op het eind..... dat is best een klöte situatie want zie je eruit naaiende paardje (die denkt dat de duvel op de hielen zit....) maar eens op de rem te krijgen als je geen stijgbeugels hebt. Dat valt echt vies tegen :=

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:19

Ik heb het meeste vertrouwen in simpele elastieken - en als ik het nog veiliger zou willen, zou ik de elastiek eraf halen. Dan heb je een halve open beugel. Mijn tweede keus zijn korfjes. Alle andere type veiligheidsbeugel moeten het van een mechanisme hebben, en elk mechanisme kán falen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:21

Die met de elastieken is ook al bekend dat mensen daar aan het uitsteeksel blijven hangen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:22

DuoPenotti schreef:
Die met de elastieken is ook al bekend dat mensen daar aan het uitsteeksel blijven hangen.

Dan is de enige optie: zonder beugels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:24

Niet paardrijden :D

Ja weet je, ongelukken kunnen gebeuren. En je doet wat veilig lijkt. En als het dan toch fout gaat, ja dikke pech. Dan kun je niets meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:27

Ja precies. Die open beugels met een uitsteekseltje.... het werkt in principe meestal wel prima, maar een freak-accident is toch ook weer mogelijk. En zie een beugel die aan 1 kant open is, maar weer eens terug te vinden als je paard er vandoor tettert en je maar met je voet zit te steken in een poging hem weer terug te vinden. Dan moet je echt mazzel hebben als dat je lukt....

Een stevig korfje op een gedraaide beugel blijft voor mij persoonlijk de meest betrouwbare oplossing.
Niet heel mooi gestroomlijnd om te zien, maar wel (volgens mij) het meest veilig.

Hoewel daar vast ook wel weer een freak-accident mee kan gebeuren, dat een korfje aangevreten werd door de stalhond ofzo en je er dan alsnog in vast kan komen te zitten. Of dat je met een open korfje ergens achter kan blijven hangen en paard daar erg van schrikt ofzo.....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:32

Wat een naar verhaal!

Ik heb dit gehad met Kwik-Out beugels. Dat vaste stukje had zich in mijn laars geboord. Heel bospad meegesleurd... Sindsdien durf ik niet meer met veiligheidsbeugels te rijden, ook al zijn er tegenwoordig veel nieuwere/betere merken en modellen. :7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:34

Ik denk dat het onrealistisch is om te denken dat er een beugel is waar je niet in kan blijven hangen. Zodra je je voet ergens in steekt kan ie blijven haken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:45

_Lorette_ schreef:
Wat een naar verhaal!

Ik heb dit gehad met Kwik-Out beugels. Dat vaste stukje had zich in mijn laars geboord. Heel bospad meegesleurd... Sindsdien durf ik niet meer met veiligheidsbeugels te rijden, ook al zijn er tegenwoordig veel nieuwere/betere merken en modellen. :7

welk vast stukje?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:02

Er klapt een deel om en ik zat vast aan het uiteinde van het voetbed (of hoe heet dat). Ik heb geprobeerd een foto te zoeken van de oude Kwik-Out modellen, maar die kan ik niet vinden. In mijn herinnering klapte mijn voetbed niet om. Het is al wel van jaren geleden. Sindsdien geen veiligheidsbeugel meer gehad.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:10

pmarena schreef:
Ja die Swiss clips had ik ook al in 1992 volgens mij, gekregen van iemand die ze bij een concours had gewonnen. Toen was het net nieuw denk ik. Ik vond het wel een mooi systeem maar ook daarbij had ik niet echt het Hallelujah gevoel. Want je bent toch nog steeds afhankelijk van een mechanisme waarvan je maar moet hopen dat het werkt zoals de bedoeling is.

Ik heb ooit (op YouTube?) een filmpje gezien met onderzoek naar veiligheidsbeugels. Het werd gepost in een topic hier op Bokt over veiligheidsbeugels. Er werden diverse beugels getest mbv een rodeo stier ("kleine val" waaronder ook de swiss clips. In het hele rijtje waren die swiss clips toen de enige die los kwamen.

Ik kan het bewuste filmpje niet terug vinden, maar hier een soortgelijke test: