Western ranch/manege opstarten in Twente

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Western ranch/manege opstarten in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:23

Onderdelen waarbij de koeien op één of andere manier worden 'gevangen', dus calf roping, calf wrestling, dat soort dingen mogen in NL bij mijn weten idd niet. Cutting wel, maar is wel ook aan tamelijk strikte regels gebonden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:38

Of cutting nog mag weet ik niet. Word soms voor de gein nog hedaan op een nep koe aan de touwen.Word ook niet serieus meer uitgeschreven op shows. Moet je voor naar Italie of Amerika om het echte werk te zien.maar idd de rest mag niet.

En was die vraag of wat ik voor ervaring en talent heb met paardjes nu aan mij gericht?

[VN] Interview met Bokker Popstra. Alles over de reining!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:27

Hou ook rekening mee dat er vrij veel pensionstallen stoppen i.v.m. de regels en kosten.

Het is niet makkelijk of je moet een grote naam / bekendheid en geld hebben.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:51

Popstra schreef:
Of cutting nog mag weet ik niet. Word soms voor de gein nog hedaan op een nep koe aan de touwen.Word ook niet serieus meer uitgeschreven op shows. Moet je voor naar Italie of Amerika om het echte werk te zien.maar idd de rest mag niet.

En was die vraag of wat ik voor ervaring en talent heb met paardjes nu aan mij gericht?

Nee, naar de topicstarter. Aangezien talent en ervaring wel belangrijk zijn als je iets met paarden wil doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:40

Hmmm, lastig hoor.
Ik rijd nu zo'n 20 jaar recreatief western, voorheen woonde ik in Twente, nu net in de Achterhoek. In die tijd zijn het er meer geweest die het probeerden, een paar die zo even in me opkomen.

Zo had/heb je in Haaksbergen De Kolderhoeve, supermooie accommodatie, als ik het me goed herinner met reining bodem en al. Geen idee of zij op dit moment nog actief zijn eigenlijk :n Ze hebben een tijdje geleden wel het nieuws gehaald op een niet zo positieve manier, iets met een tijdelijke trainer die daar minder fijne methodes had.
Een vriendin van me heeft het ook geprobeerd, net over de grens in Duitsland. Accommodatie was wel wat minder, wel een binnenbak, maar die was klein. Buitenrijmogelijkheden heel beperkt. Uiteindelijk heeft het niet lang bestaan.
In de Achterhoek had je SWRA, die moesten op een gegeven moment naar een andere accommodatie en later moest de eigenaresse het stokje aan een ander overdragen. En toen zag je het snel gaan, het succes daar was echt verbonden aan de eigenaresse.
Volgens mij hebben ze het ook nog eens een tijdje geprobeerd bij manege Het Rutbeek, maar daar hoorde je op een gegeven moment ook niets meer over :n
In Markelo heeft ook iemand een tijdje lespaarden gehad.

En nu de laatste jaren in De Achterhoek dus de eerder aangehaalde Magnolia Ranch. Wat mij betreft is dat écht een aanwinst voor de regio. Ik heb zelf ook les van hem hier aan huis, op mijn eigen paard.
Maar ook daar zie je dat de eigenaar het moet hebben van de combinatie van een aantal dingen, ook hij is wel wat zoekende geweest in het bedrijfsmodel. En dan heeft hij in ieder geval al naamsbekendheid, wat wel helpt. Maar ook hij geeft op andere plekken les en clinics, dat zal ook nodig zijn waarschijnlijk om het allemaal te kunnen blijven doen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 11:53

s1993 schreef:
Het klinkt heel simpel 'waarom haal ik western niet naar mij', maar dat is nogal iets waar je aan begint.

Ik denk dat je begint met een startkapitaal, een stuk grond en een plan. Wat voor type ranch wil je starten? Een traditionele ranch met vee, een guest ranch waar mensen op vakantie gaan of meer een western manege? Hoe zorg je voor voldoende inkomsten?

In Nederland horen daar uiteraard ook de nodige vergunningen bij. Ga je het allemaal zelf draaien of neem je mensen in dienst?

Verder ben ik in Canada geweest op ranches en het werken met de koeien is heel gaaf. Maar check ook hoe de wet/regelgeving in Nederland is. Want volgens mij mag hier niet alles wat daar wel mag, mbt roping etc.

Wetgeving is ook een goeie inderdaad...

En ja, toegegeven: het is vele malen makkelijker om zelf m'n boeltje te pakken en te gaan werken bij iemand die het allemaal al voor mekaar heeft (in het buitenland). Of om in een ander land een ranch over te nemen. Maar het is wel leuk om over na te denken, en ik vind het ook leuk om jullie ideeën te horen.

Buiten dit alles denk ik dat Nederland sowieso niet geschikt is voor de Western-ervaring. Ook met betrekking tot regelgeving inderdaad. Hoe graag je het ook zou willen, die echte ervaring kan je hier niet creëeren. Helaas..

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 11:55

Ibbel schreef:
Inrichting is heel persoonlijk.

Praktisch gezien: zorg voor korte lijnen tussen stallen en mesthoop, richt in voor mechanisch uitmesten, zorg voor brede doorgangen en ruime bochten voor zware loonwerkermachines, laat een bron boren zodat je je weides kunt beregenen, goede binnen- en buitenbak met reining bodem, longeerton(nen) en overdekte stapmolen, goede parkeergelegenheid, inclusief goede trailerparkeergelegenheid.

Overdekte stalling voor je eigen tractor, bakvlakker, minishovel en dergelijke zooi, liever lang en ondiep zodat alles naast elkaar staat dan iets van 12 bij 8 waarbij je eerst apparatuur er uit moet rijden voor je bij het ding bent wat je nodig hebt.

Paarden: tja, dat kun je ook zo gek maken als je wilt. Specifiek Westernrassen kosten een vermogen, dus mogen het ook 'gewone' paarden zijn? Kan je ze zelf omscholen naar Western in dat laatste geval?

Ik zou daarnaast ook voor 50/50 pension en manege gaan, of misschien zelfs 1/3 manege, 2/3 pension. En ik denk dat je pas een beetje boterham hebt met 50-60 paarden, maar dan heb je te weinig uren in een dag om dat in je eentje te doen.

Ja dat klinkt wel ehh... onmogelijk :P
Zou mooi zijn als er een intitiatief zou komen waarbij meerdere mensen gezamenlijk zoiets op willen zetten. In je eentje is het vrijwel onmogelijk of je moet inderdaad een miljonairsdochter zijn. (Spoiler: it's not me).

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:00

Paardje02 schreef:
Mijn schoon-opa heeft in Pennsylvania jarenlang een eigen ranch gehad, denk aan +20 paarden, paar honderd koeien en een aantal stablehands oftewel stalknecht. Wat hij, en mijn man me erover vertelde was dat het voornamelijk erg hard werken is voor weinig, maar als het echt een passie vanuit het hart is, dat het het dan wel waard was.
Hij had volgens mij in totaal iets van 40 hectare. Hij heeft uiteindelijk alle koeien verkocht, en alleen paarden gehouden en toen het laatste paard overleed de hele ranch verkocht en naar florida getrokken.

Nu is dit inderdaad amerika, en is het, eerlijk is eerlijk, veel makkelijker om in amerika zoiets te beginnen dan in ons druk bevolkte landje, maar zelf voor hem was zoiets een hele onderneming en bracht het eigenlijk nauwelijks wat op.

Zoals vele voor mij, zorg dat je genoeg geld hebt, en talent! En nog belangrijker een talentvol paard. Western is een echte niche en vooral een ons-kent-ons, nog erger dan andere tacten van de sport heb ik het idee. Zo kennen vrienden van mij is west Virginia, mijn trainster die hier in limburg een bedrijf heeft.

Als je serieus bent in iets voor jezelf te beginnen zou ik als ik jouw was eerst beginnen met een goed, zie: uitzonderlijk, paard, en een goede trainer, en maak eerst eens naam voor jezelf in de sport. Maakt het allemaal net wat makkelijker en fijner. Dan kun je je geld gaan uitgeven aan grond.

Daarnaast is er zoveel geld dat rondgaat in de westernsport, bij de serieuze mensen, dat ze liever een uur rijden voor iemand met wen reputatie, dan bij een onbekend iemand op de hoek gaan. Hou daar dus rekening mee!

Wat gaaf dat je schoon-opa dat heeft gehad, zeg. Doet de rest van je schoonfamilie ook iets met vee, paarden, oid? En omdat ik heel nieuwsgierig ben: is jouw schoonfamilie dan afkomstig uit Amerika of heeft jouw schoon-opa ook ooit besloten om te emigreren?

Wat je vertelt, vind ik dus heel gaaf. En hard werken vind ik niet erg, mits het inderdaad iets is waarvoor ik me passioneer. Zet mij elke dag op kantoor en ik ben binnen 1 week hartstikke hersendood en levensmoe. Ik heb eerder vergelijkbare banen gehad waarbij je lange dagen maakt en er ook 's nachts nog wel eens uit moet, maar dan voelde ik me altijd 'moe maar voldaan' in plaats van 'ik kan echt niet meer' (wat ik op kantoor dus wel krijg).

Maar goed, dit is dan geen baan... Het is je leven.

Denk dat er in Duitsland meer mogelijkheden zijn qua ruimte al. Nederland is te druk.. te dicht. Wel jammer. Ik vind Nederland op veel vlakken een fijn land om in te wonen. Maar ik 'voel' al jaren dat het buitenland ook mooie mogelijkheden biedt voor mij.

Nu nog durven doen in plaats van alleen dromen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:01

Lindsey_99 schreef:
The Cowgirls hebben een aantal jaren geleden geprobeerd het western daar te promoten door er leuke dagen te organiseren. Mijn paard stond er destijds, en ik vond het als recreant erg leuk. Twente is vrij traditioneel, en het is niet gelukt er op langere termijn wat van de grond te krijgen. Als je zoiets wilt opzetten dan vooral voor jezelf doen; ik vrees dat het een vrij moeizame weg is.

Dat vrees ik ook. Nederland (en Twente) is hier niet voor geschikt.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:02

ikke schreef:
Joh, TS, echt, het heel simpel: PB Ruitje, maak een afspraak voor koffie en dan weet je daarna wat het is om een paardentoko te runnen, inkl de kosten en bijkomende zaken.

Of je er daarna nog zin hebt, is een ander verhaal, maar dan weet je wel uit eerste hand wat er op je af komt.

Ik zal eens kijken, thanks!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:05

Popstra schreef:
Cutting, roping en cow onderdelen zijn verboden in NL dus zou daar als ik jou was mijn energie en geld dan ook niet aan besteden.

Heel stom, maar dat wist ik dus niet. Het verbaast me niet, Nederland is een regeltjesland (niet dat ik regels ter bescherming van dieren afkeur hoor).

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:05

Whizz schreef:
Ik zou beginnen met een marktonderzoek. Als er geen markt voor is dan is dat je uitgangspunt om verder mee aan de slag te gaan als je dat wilt.

True, true.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:06

germie schreef:
Wil je nog wel in Nederland zoiets beginnen met al die onzinnige stikstofregeltjes?

Nope :\

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:12

Paardje02 schreef:
Dit vroeg ik mij ook al af.

Los daarvan, ik zeg het nog eens, en het valt me op hoe weinig andere bokkers het hier over hebben, maar hoeveel ervaring en talent heb jij met paarden?

Talent geen idee :P Ik rijd mijn hele leven (33jr, vanaf 8jr), maar voornamelijk recreatief en de laatste jaren steeds meer richting western. Ik zou zeker zelf geen western lessen kunnen geven hoor op dit moment. Maar ik zat meer te denken: als er animo voor is, en je kunt een groep mensen bij elkaar krijgen die samen zoiets willen opzetten, kan je een soort 'hub' maken waar je talent verzamelt en zo faciliteert in een breed aanbod qua lessen etc.. In principe hoef je zelf dan vrij weinig te kunnen, behalve heel veel regelen, netwerken en initiatief nemen (en financieren lol). Zodoende kan je het zelf ook leren.

Was mijn gedachte. Wellicht een naïeve, dus schiet me niet af :+

Wilde met dit topic ook eigenlijk kijken hoeveel geïnteresseerden er waren en of er meer mensen zijn die hierover nadenken.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:13

Popstra schreef:

Volgens mij was 'ie aan mij gericht ;-) maar ik ga het interview zeker even lezen!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:18

Achterom schreef:
Hmmm, lastig hoor.
Ik rijd nu zo'n 20 jaar recreatief western, voorheen woonde ik in Twente, nu net in de Achterhoek. In die tijd zijn het er meer geweest die het probeerden, een paar die zo even in me opkomen.

Zo had/heb je in Haaksbergen De Kolderhoeve, supermooie accommodatie, als ik het me goed herinner met reining bodem en al. Geen idee of zij op dit moment nog actief zijn eigenlijk :n Ze hebben een tijdje geleden wel het nieuws gehaald op een niet zo positieve manier, iets met een tijdelijke trainer die daar minder fijne methodes had.
Een vriendin van me heeft het ook geprobeerd, net over de grens in Duitsland. Accommodatie was wel wat minder, wel een binnenbak, maar die was klein. Buitenrijmogelijkheden heel beperkt. Uiteindelijk heeft het niet lang bestaan.
In de Achterhoek had je SWRA, die moesten op een gegeven moment naar een andere accommodatie en later moest de eigenaresse het stokje aan een ander overdragen. En toen zag je het snel gaan, het succes daar was echt verbonden aan de eigenaresse.
Volgens mij hebben ze het ook nog eens een tijdje geprobeerd bij manege Het Rutbeek, maar daar hoorde je op een gegeven moment ook niets meer over :n
In Markelo heeft ook iemand een tijdje lespaarden gehad.

En nu de laatste jaren in De Achterhoek dus de eerder aangehaalde Magnolia Ranch. Wat mij betreft is dat écht een aanwinst voor de regio. Ik heb zelf ook les van hem hier aan huis, op mijn eigen paard.
Maar ook daar zie je dat de eigenaar het moet hebben van de combinatie van een aantal dingen, ook hij is wel wat zoekende geweest in het bedrijfsmodel. En dan heeft hij in ieder geval al naamsbekendheid, wat wel helpt. Maar ook hij geeft op andere plekken les en clinics, dat zal ook nodig zijn waarschijnlijk om het allemaal te kunnen blijven doen.

Hmm jammer dat al die pogingen niet geslaagd zijn. Rutbeek en die anderen zijn een stuk dichterbij voor mij dan de Magnolia. De Magnolia Ranch lijkt mij ook wel een goeie, misschien dat ik daar eens een kijkje ga nemen. Het is wel ver rijden zoals gezegd.. Maar dat is het dus wel waard, zeg je?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:30

Magnolia ranch heeft een mooie trail weide. Mensen die daar geweest zijn met hun paard zijn daar erg enthousiast over

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:53

Popstra schreef:
Magnolia ranch heeft een mooie trail weide. Mensen die daar geweest zijn met hun paard zijn daar erg enthousiast over

Ik heb je interview gelezen, wat een gaaf leven heb je. Ik heb diep respect voor je hoe je dit allemaal hebt waargemaakt!

+ ik heb een bericht gestuurd naar de Magnolia Ranch :-) Ga er binnenkort naartoe. Ben benieuwd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:21

Tja, wij hebben een paar keer een bedrijfsplan geschreven omdat waar wij woonde ook niks was. Te weinig pension en zeker niks met western.
Het was heel moeilijk om een geschikte locatie te vinden en ook vergunningen voor de locatie rond te krijgen. Later in een andere regio nog geprobeerd een bestaand bedrijf over te nemen, maar ook afgehaakt op het financiële deel. Puur de rekensom hoeveel geld we nodig hadden en wat het zou opbrengen. Op de lange termijn hadden we het rond gekregen, maar als je bijv een lastige start hebt, moet je ook die periode kunnen overbruggen.

Qua western lopen wij nu ruim 30jr rond en hebben mensen/stallen zien komen en gaan. Er was altijd heel weinig en mensen waren gewend om ervoor te reizen. Of je had pech.

De trainers die er hun werk van wilden of willen maken, hebben het ook niet makkelijk. Je moet een goede locatie hebben. Ga je bijv naar reining kijken heb je daar een goede bodem voor nodig. Huur je een deel van een locatie en staan er dus bijv ook springruiters/trainers, heb je al een probleem.

Voorheen was je op "gewone" stallen vaak ook niet welkom. Er was een groot vooroordeel en "men" dacht dat je de bodem kwam kapot rijden. Dat heeft ook niet geholpen bij de groei en ontwikkeling van de sport.

Daarna is het best gegroeid en vaak zoeken mensen een plek om ergens te starten of te trainen. Als je al in de sport zit en connecties hebt, weten mensen die wel te vinden en voor een goede bodem zijn mensen ook echt bereid om te reizen. Beter dan je paard stuk rijden.

Daarnaast zijn de ranch onderdelen bijv gegroeid. Misschien iets toegankelijker, maar er moesten ook wel trainers zijn die dat oppakken en kunnen.

Het is leuk als je zoiets zou willen en het zou ook wel kunnen, maar als je bedenkt dat trainers die al jaren lesgeven en paarden trainen, ook moeite hebben om een eigen stal te starten, moet je wel realistisch zijn. Er zijn er maar weinig met eigen bedrijven en welke huren, willen ook nog weleens van locatie wisselen. Niet altijd handig als je de bodem dan kwijtraakt of mee wil nemen en de afstand voor je klanten.

Een trainer die een rij stallen heeft, is vaak niet gericht op pension. Die trainen paarden, geven les, clinics en hebben wat handel. De enkeling die er ook pension bij heeft, geeft dan vaak die klanten ook les.

Er is echt in elke regio wel vraag en het zou ook kunnen. Zelfs waar al iets is, is eigenlijk te weinig keus. Kijk je bijv naar engelse stallen, kan of kon je wat makkelijker kiezen tussen het aanbod. Bij western is het vaak 1, hooguit 2 en dan weer vele km's niks.

Stel dat jij de enige bent in Twente, is er wel vraag, maar als het mensen qua pension bijv niet aanstaat, zullen ze toch niet voor jou kiezen.
Of je haalt een trainer binnen, want iets zal western moeten zijn, en die staat mensen niet aan, dan komen die mensen ook niet bij je.

Qua pension is het een moeilijke tijd, maar het is nooit echt heel makkelijk geweest. Voor de western was het beter geweest als het beter verspreid zit en mensen in hun regio keus hadden. Dan had je voor ieder wat wils.
Maar dan moet het aanbod van goede, stabiele trainers ook echt groeien. Ook daarin willen mensen echt keus hebben en kiezen mensen niet voor dichtbij als het ze niet aanstaat.

Qua paarden is het wat je wil en kan. Kan je investeren in hele goede paarden en veel les om zelf een kundige ruiter en evt trainer te worden? Veel trainers mogen paarden van klanten trainen en krijgen ene percentage bij verkoop bijv.
Een stal vol lespaarden, zoals je op gewone maneges wel ziet, heb je vrijwel nergens. Sommigen hebben 1-2 lespaarden tot max 8-10, waar ze ook nog weleens een eigen paard of braaf paardje van een vaste klant mogen inzetten.

En wat wil je? Alleen quarters en paints? Er is ook de Wran die open staat voor alle rassen.

In mijn ogen ligt het echt niet aan de regio, maar vooral aan wie, wat waar en hoe. Ik en velen met mij, zullen niet bij een trainer X gaan al is het aan de overkant, als diegene je niet aanstaat. Dan is er nog steeds wel vraag, maar gewoon geen goed aanbod.

Je moet altijd geld hebben, veel geld. Maar je moet ook echt contacten hebben en eigenlijk nu al in jezelf investeren. Neem lessen op verschillende plekken, praat met mensen, ga naar verschillende shows van zowel NRHA, Wran als AQHA.
Er zijn ook clinics met koeien. Eigenlijk alleen in het Zuiden en Noorden zover ik weet, maar zeker wel de moeite waard om die op verschillende plekken te bekijken. Volgens mij zijn die clinics altijd wel redelijk snel vol. Met koeien werken lijkt leuk, maar is niet 1,2,3 te organiseren. Je bakrand/omheining moet echt goed zijn zodat de koeien er niet uit springen.

Trailtuinen zijn ook al begonnen en weer gestopt. Het is leuk, er is vraag naar, maar heeft veel haken en ogen.

Buitenritten organiseren beetje hetzelfde. Je moet stabiele paarden hebben en goed naar je verzekering kijken. Het is allemaal heel leuk tot het mis gaat. En je wil vooral nette, gezonde paarden en tack, een goede begeleider op de ritten en bijv geen mensen met overgewicht of paarden zo mee geven.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 13:34

superpony schreef:
Tja, wij hebben een paar keer een bedrijfsplan geschreven omdat waar wij woonde ook niks was. Te weinig pension en zeker niks met western.
Het was heel moeilijk om een geschikte locatie te vinden en ook vergunningen voor de locatie rond te krijgen. Later in een andere regio nog geprobeerd een bestaand bedrijf over te nemen, maar ook afgehaakt op het financiële deel. Puur de rekensom hoeveel geld we nodig hadden en wat het zou opbrengen. Op de lange termijn hadden we het rond gekregen, maar als je bijv een lastige start hebt, moet je ook die periode kunnen overbruggen.

Qua western lopen wij nu ruim 30jr rond en hebben mensen/stallen zien komen en gaan. Er was altijd heel weinig en mensen waren gewend om ervoor te reizen. Of je had pech.

De trainers die er hun werk van wilden of willen maken, hebben het ook niet makkelijk. Je moet een goede locatie hebben. Ga je bijv naar reining kijken heb je daar een goede bodem voor nodig. Huur je een deel van een locatie en staan er dus bijv ook springruiters/trainers, heb je al een probleem.

Voorheen was je op "gewone" stallen vaak ook niet welkom. Er was een groot vooroordeel en "men" dacht dat je de bodem kwam kapot rijden. Dat heeft ook niet geholpen bij de groei en ontwikkeling van de sport.

Daarna is het best gegroeid en vaak zoeken mensen een plek om ergens te starten of te trainen. Als je al in de sport zit en connecties hebt, weten mensen die wel te vinden en voor een goede bodem zijn mensen ook echt bereid om te reizen. Beter dan je paard stuk rijden.

Daarnaast zijn de ranch onderdelen bijv gegroeid. Misschien iets toegankelijker, maar er moesten ook wel trainers zijn die dat oppakken en kunnen.

Het is leuk als je zoiets zou willen en het zou ook wel kunnen, maar als je bedenkt dat trainers die al jaren lesgeven en paarden trainen, ook moeite hebben om een eigen stal te starten, moet je wel realistisch zijn. Er zijn er maar weinig met eigen bedrijven en welke huren, willen ook nog weleens van locatie wisselen. Niet altijd handig als je de bodem dan kwijtraakt of mee wil nemen en de afstand voor je klanten.

Een trainer die een rij stallen heeft, is vaak niet gericht op pension. Die trainen paarden, geven les, clinics en hebben wat handel. De enkeling die er ook pension bij heeft, geeft dan vaak die klanten ook les.

Er is echt in elke regio wel vraag en het zou ook kunnen. Zelfs waar al iets is, is eigenlijk te weinig keus. Kijk je bijv naar engelse stallen, kan of kon je wat makkelijker kiezen tussen het aanbod. Bij western is het vaak 1, hooguit 2 en dan weer vele km's niks.

Stel dat jij de enige bent in Twente, is er wel vraag, maar als het mensen qua pension bijv niet aanstaat, zullen ze toch niet voor jou kiezen.
Of je haalt een trainer binnen, want iets zal western moeten zijn, en die staat mensen niet aan, dan komen die mensen ook niet bij je.

Qua pension is het een moeilijke tijd, maar het is nooit echt heel makkelijk geweest. Voor de western was het beter geweest als het beter verspreid zit en mensen in hun regio keus hadden. Dan had je voor ieder wat wils.
Maar dan moet het aanbod van goede, stabiele trainers ook echt groeien. Ook daarin willen mensen echt keus hebben en kiezen mensen niet voor dichtbij als het ze niet aanstaat.

Qua paarden is het wat je wil en kan. Kan je investeren in hele goede paarden en veel les om zelf een kundige ruiter en evt trainer te worden? Veel trainers mogen paarden van klanten trainen en krijgen ene percentage bij verkoop bijv.
Een stal vol lespaarden, zoals je op gewone maneges wel ziet, heb je vrijwel nergens. Sommigen hebben 1-2 lespaarden tot max 8-10, waar ze ook nog weleens een eigen paard of braaf paardje van een vaste klant mogen inzetten.

En wat wil je? Alleen quarters en paints? Er is ook de Wran die open staat voor alle rassen.

In mijn ogen ligt het echt niet aan de regio, maar vooral aan wie, wat waar en hoe. Ik en velen met mij, zullen niet bij een trainer X gaan al is het aan de overkant, als diegene je niet aanstaat. Dan is er nog steeds wel vraag, maar gewoon geen goed aanbod.

Je moet altijd geld hebben, veel geld. Maar je moet ook echt contacten hebben en eigenlijk nu al in jezelf investeren. Neem lessen op verschillende plekken, praat met mensen, ga naar verschillende shows van zowel NRHA, Wran als AQHA.
Er zijn ook clinics met koeien. Eigenlijk alleen in het Zuiden en Noorden zover ik weet, maar zeker wel de moeite waard om die op verschillende plekken te bekijken. Volgens mij zijn die clinics altijd wel redelijk snel vol. Met koeien werken lijkt leuk, maar is niet 1,2,3 te organiseren. Je bakrand/omheining moet echt goed zijn zodat de koeien er niet uit springen.

Trailtuinen zijn ook al begonnen en weer gestopt. Het is leuk, er is vraag naar, maar heeft veel haken en ogen.

Buitenritten organiseren beetje hetzelfde. Je moet stabiele paarden hebben en goed naar je verzekering kijken. Het is allemaal heel leuk tot het mis gaat. En je wil vooral nette, gezonde paarden en tack, een goede begeleider op de ritten en bijv geen mensen met overgewicht of paarden zo mee geven.

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reactie. Heel interessant om te lezen.
Het is me wel duidelijk dat het erg moeilijk is, en nog moeilijker omdat het een niche is. Ik denk dat het verstandig is om slim gebruik te maken van het aanbod dat er al is, en dat sterker te maken. In de vorm van samenwerkingen.

In de westernwereld ben ik nog niet eens een blipje qua naam dus tja. Maar nogmaals: ik vond het gewoon leuk om hier eens over te sparren met anderen die er meer verstand van hebben.

Ik ga eens kijken naar de verenigingen en instanties, clinics en lessen.

De Magnolia Ranch heeft ook een trailtuin zag ik, toch jammer dat er daar niet meer van zijn. Snap niet waarom dit niet veel groter is - da's toch veel leuker dan een dressuurproefje rijden :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:50

Je moet wel van hele goede huize komen willen mensen gaan samenwerken. Ze moeten er iets aan hebben. Trainers werken jaren aan naam en klantenkring en dat geven ze niet graag zomaar weg.

Er is echt wel vraag naar meer locaties, meer lespaarden en meer keus in trainers. Zonder les op lespaarden is het lastig om ergens te beginnen met western rijden. Veel rollen er in, scholen eerst hun paard om, rijden een tijd op een paardje en kopen dan zelf of kopen meteen een paardje. Maar de weg zoals normaal op een gewone manege is veel minder, puur bij gebrek aan aanbod van lespaarden in alle regio's.

Er zijn wel trailtuinen geweest en ook weer gestopt. Er komt wel wat bij kijken. Je moet investeren, vergunningen hebben, ruimte voor deelnemers om te parkeren, verzekeringen etc. En dan zijn er ook weleens andere redenen waarom mensen stoppen.
Een trailtuin trekt ook alle disciplines aan. Net als de koeien clinics trouwens. Daar zie je ook mensen met engels gereden paarden en engelse tack. En bij Wendy doen mensen ook mee op haar paarden, ook al ze bijv zelf een dressuur paard thuis hebben staan.

Mensen willen echt keus EN in Nederland vinden veel mensen alles snel ver. Dan moet je een goede naam opbouwen. Als je nu iets leuks weet te organiseren wat goed verloopt, wordt het vaak de volgende keer ook goed of zelfs beter bezocht.
Denk dan aan; goede ligging van een locatie, voldoende parkeerruimte, goede bakken, evt ruimte voor stalling of paddocks op de dag. Genoeg toiletten, eten en drinken en shops. Dan willen mensen duidelijkheid over het schema etc etc etc.

Maar goed, ook daar weer; de gevestigde kent men wel. Daar gaat men ook wel naartoe. Maar er zijn ook mensen die daarom ergens niet heen gaan. Die zien graag eens nieuwe/andere namen.

Hou bij waar je bent geweest, welke mensen daar waren, welke trainers, wat je de goede en mindere punten vond etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:02

Ik denk dat de TS naar Yellow Stone gekeken heeft waar ook alle spectaculaire disciplines voorbij komen en waar ze gezellig met elkaar op de ranch rijden incl koeien cowboy werk.
Dat is ook helemaal te gaaf natuurlijk :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:25

Het is wel vaker geprobeerd, een jaar of 20 terug reed ik bij Ropers Ranch in Markelo. Die is er nu niet meer. Rond die tijd regelmatig les gehad van een dame in Haarle, Johanna geloof ik en er zat een stal in Notter waar ze veel met western deden, maar die is volgens mij ook al lang weg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:32

Popstra schreef:
Ik denk dat de TS naar Yellow Stone gekeken heeft waar ook alle spectaculaire disciplines voorbij komen en waar ze gezellig met elkaar op de ranch rijden incl koeien cowboy werk.
Dat is ook helemaal te gaaf natuurlijk :D

Ik kijk niet eens naar Yellow Stone en zeg ook vaak; alle asfalt eruit en alles te paard.......:)

Hier hoor je ook wel af en toe dat wat ruiters koeien verplaatsen, maar dat is toch vaak al via via of mensen rijden zelf.

Zonder contacten kom je nergens.

Liselot schreef:
Het is wel vaker geprobeerd, een jaar of 20 terug reed ik bij Ropers Ranch in Markelo. Die is er nu niet meer. Rond die tijd regelmatig les gehad van een dame in Haarle, Johanna geloof ik en er zat een stal in Notter waar ze veel met western deden, maar die is volgens mij ook al lang weg.

Er zijn er al zoveel begonnen en weer gestopt of verplaatst. Niet altijd omdat western niet loopt, maar vaak een combi van factoren.
Meeste huren toch iets en mensen die iets van zichzelf hebben, willen vaak de ellende niet.

Of wat denk je van in bepaalde omgeving als de buurt iets heeft met zondagsrust? Wordt niet gezelliger als er klanten op zondag komen of als je iets wil organiseren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:52

Sychess schreef:
Ibbel schreef:
Inrichting is heel persoonlijk.

Praktisch gezien: zorg voor korte lijnen tussen stallen en mesthoop, richt in voor mechanisch uitmesten, zorg voor brede doorgangen en ruime bochten voor zware loonwerkermachines, laat een bron boren zodat je je weides kunt beregenen, goede binnen- en buitenbak met reining bodem, longeerton(nen) en overdekte stapmolen, goede parkeergelegenheid, inclusief goede trailerparkeergelegenheid.

Overdekte stalling voor je eigen tractor, bakvlakker, minishovel en dergelijke zooi, liever lang en ondiep zodat alles naast elkaar staat dan iets van 12 bij 8 waarbij je eerst apparatuur er uit moet rijden voor je bij het ding bent wat je nodig hebt.

Paarden: tja, dat kun je ook zo gek maken als je wilt. Specifiek Westernrassen kosten een vermogen, dus mogen het ook 'gewone' paarden zijn? Kan je ze zelf omscholen naar Western in dat laatste geval?

Ik zou daarnaast ook voor 50/50 pension en manege gaan, of misschien zelfs 1/3 manege, 2/3 pension. En ik denk dat je pas een beetje boterham hebt met 50-60 paarden, maar dan heb je te weinig uren in een dag om dat in je eentje te doen.

Ja dat klinkt wel ehh... onmogelijk :P
Zou mooi zijn als er een intitiatief zou komen waarbij meerdere mensen gezamenlijk zoiets op willen zetten. In je eentje is het vrijwel onmogelijk of je moet inderdaad een miljonairsdochter zijn. (Spoiler: it's not me).

Zelfs die milojoenairsdochter redt het niet.

Ik weet van een toko die door pa voor dochterlief gekocht is maar als je daar nu langs rijdt, toont het als een armoedig gedoetje. Niet dat de boel op instorten staat, zeker niet, maar wel omdat de omgeving niet echt onkruidvrij gehouden wordt, omheining die er slordig bij hangt; delen die niet gebruikt worden staat het onkruid heuphoog.
Maar dat deel is wel aan de straat en iedereen ziet dat.