Welke WA verzekering als je een paard hebt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Welke WA verzekering als je een paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:50

Ik heb mijn AVP bij Centraal Beheer en daarop zijn paarden meeverzekerd. Kijk ook even naar het verzekerde bedrag, als je paard op de weg beland en groot ongeluk veroorzaakt kunnen de kosten behoorlijk oplopen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:53

Marije_jiplover schreef:
Bij die WA verzekering uit de post van BoktVerlaten moet je eerst je paard zelf verzekeren en kun je de WA als extra optie bij verzekeren.
Nogal omslachtig, vooral omdat ik geen verzekering voor ziektekosten/dood voor mijn paard heb.

Dus gewoon je persoonlijke verzekeringspakket nakijken en kijken of je een AVP hebt. Zo ja, navragen of je schade aan derden door je paard als particulier is meeverzekerd. Zowel bij Nationale Nederland als bij ASR heb ik hierop Ja als antwoord gekregen.
Heb je er nog geen, een AVP kost niet veel per maand en kan je een heleboel ellende besparen, dus dan er een afsluiten.
En zegt jouw verzekeraar Nee bij paard als huisdier, dan misschien overstappen naar een verzekering waar je paard wel onder huisdieren valt.

Ik heb mijn paarden niet verzekerd voor ziekte etc maar wel deze “WA” verzekering bij ze afgesloten. Het is bij mij dus geen aanvulling. Maar bij mij loopt het al jaren, misschien dat het nu anders is.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 03:50

Bij onze verzekering (Univé) zit het paard bij de avp in. Tot 7 paarden daarna noemen ze het beroepsmatig en moet je wel een andere verzekering afsluiten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:42

Ik ben nogmaals op die site gaan kijken maar ik zou daar echt weg blijven. Misschien zijn ze goed, maar het komt heel onprofessioneel over. Links doen het niet, de FAQ is leeg en staat vol met 'hier komt tekst' zegmaar. En dan ook nog nergens iets zeggen over dat dit normaal een AVP genoemd wordt maar op veel stallen WA en daarom de naamkeuze (wat ik alsnog raar vind). En ik zie het nergens maar ik denk dat deze verzekering alleen schade van je paard dekt? Dan moet je eigenlijk als je het goed wilt doen alsnog een AVP hebben voor schade die jij toebrengt en bij de juist valt je paard daar toch onder en hoef je die gekke paarden verzekering er helemaal niet bij. Scheelt weer geld ook.

Vind het maar een vreemde partij. En sinds ik door een kleinere/minder bekende huisdier verzekering enorm opgelicht ben, ben ik ook heel huiverig geworden met verzekeringen die niet aan een grote partij vast zit. Is misschien een onterecht oordeel, maar goed je hebt toch alleen een AVP nodig en niet deze paarden verzekering die ook inderdaad aangeeft dat hun 'WA' aanvullend is bij een cv basis ziektekostenverzekering.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:05

Het extra aanbieden van een 'WA verzekering voor paarden' wordt regelmatig gedaan door paarden verzekeringen. Ze shillen dat als: 'wij hebben een bredere dekking dan een reguliere avp, zo weet je zeker dat je alles gedekt hebt'.

Nederlanders zijn erg verzekeringsbereid. We laten ons graag 'voor de zekerheid' driedubbel verzekeren.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:38

Ik stond destijds op een pensionstal waar een speciale “wa” verplicht was en zij werkten met Hippo insurance. Het is alleen maar een tussenpersoon. Want de verzekering zelf loopt bij Allianz/Helviass. Dus echt prima verzekering. Inmiddels ben ik van stal verhuisd maar heb ik het door laten lopen. Inderdaad mssch overbodig omdat ik ook een gewone APV heb

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:33

BoktVerlaten schreef:
Ik stond destijds op een pensionstal waar een speciale “wa” verplicht was en zij werkten met Hippo insurance. Het is alleen maar een tussenpersoon. Want de verzekering zelf loopt bij Allianz/Helviass. Dus echt prima verzekering. Inmiddels ben ik van stal verhuisd maar heb ik het door laten lopen. Inderdaad mssch overbodig omdat ik ook een gewone APV heb

Dat klinkt als koppelverkoop en dat is heel simpel verboden in NL!

Voor TS: echt, begin eerst met wat je hebt en als die stalhouder dan nog idioot doet, moet je je afvragen of je daar wel moet willen staan.

Ik heb ooit een fors schadegeval gehad bij een stal waar ik stond en die boer heel droog: goh, ik geloof wat we een paar verzekeringen met elkaar moeten laten praten....
Strikt genomen was het zijn fout maar we hebben de boel naar de verzekering gestuurd: succes, zoek samen maar uit wie er wat betaald.
Nooit meer iets van gehoord, alle kosten vergoedt gekregen, klaar.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:47

Ik ben zelf verzekeringsadviseur en die aparte WA verzekering daar zit echt een luchtje aan.

De link naar de voorwaarden werkt niet, maar op de verzekeringskaart stond waar ik naar op zoek was

Na u clausule

Als u een andere verzekering heeft die ook recht geeft op een uitkering, dan vergoedt deze verzekering alleen de schade en/of kosten die niet door die andere verzekering vergoed worden (óf vergoed zouden worden als deze verzekering niet zou bestaan).

In de praktijk houdt dit in: jij meldt een schade. Zij zeggen: claim het maar op je AVP en alleen als die afwijst, gaan wij betalen.

Nu heeft het overgrote deel van de Nederlanders een AVP en het overgrote deel van die verzekeringen keren uit bij schade veroorzaakt door je paard.

Oftewel: heb jij een goede AVP dan heb je die hele extra WA verzekering niet nodig

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:49

Dan toch maar een keer opzeggen, scheelt toch weer 50 euro per jaar

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:37

BoktVerlaten schreef:

Dat is duur ook voor alleen paard.

Mijn hele apv inclusief dus paard is lager (42)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:46

Alles waar "paard" voor staat is duurder.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:53

Femke_Tweety schreef:
BoktVerlaten schreef:

En dan ben je zelf ook nog eens verzekerd *\o/*

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:25

Femke_Tweety schreef:
BoktVerlaten schreef:

Wel voor twee paarden per jaar. Je betaalt per paard. Nu ik daar over na denk…..hmmmm ook niet handig. Ik denk dat ik bij die groep nederlanders hoor die verzekeringen heeft lopen die niet nodig zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:36

BoktVerlaten schreef:
Femke_Tweety schreef:

Wel voor twee paarden per jaar. Je betaalt per paard. Nu ik daar over na denk…..hmmmm ook niet handig. Ik denk dat ik bij die groep nederlanders hoor die verzekeringen heeft lopen die niet nodig zijn.

In een normale situaties is een avp op een persoon. Het dekt (deels) diens wettelijke aansprakelijkheid.
Dus de aansprakelijkheid van de persoon. Niet van een paard, die is immers niet wettelijke aansprakelijk.

Ik heb nog nooit gehoord dat dat per hond of per paard of wat dan ook omhoog gaat.
Misschien bestaat het hoor, maar ik persoonlijk ken het niet.

Dus ik ben bang dat ze je dubbel n##ien...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:15

De AVP dekt inderdaad jouw persoonlijke aansprakelijkheid. Maar in de wet staat ook risicoaansprakelijkheid.

Ik ben aansprakelijk voor de gedragingen van bijvoorbeeld mijn kleine kinderen, mijn huisdieren maar ook voor mijn woning.

Dus ik ben aansprakelijk als mijn hond bijt. Mijn paard een auto trapt. Een dakpan van mijn huis op de auto van mijn buurman valt. Mijn kind tegen een auto fietst etc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:35

Tango1979 schreef:
De AVP dekt inderdaad jouw persoonlijke aansprakelijkheid. Maar in de wet staat ook risicoaansprakelijkheid.

Ik ben aansprakelijk voor de gedragingen van bijvoorbeeld mijn kleine kinderen, mijn huisdieren maar ook voor mijn woning.

Dus ik ben aansprakelijk als mijn hond bijt. Mijn paard een auto trapt. Een dakpan van mijn huis op de auto van mijn buurman valt. Mijn kind tegen een auto fietst etc

Wat is dan het verschil tussen risico-aansprakelijkheid en persoonlijke aansprakelijkheid?

Klinkt stoer, maar ik zie in jouw voorbeeld niet het verschil terug, eerlijk gezegd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:52

Bij gewone aansprakelijkheid speelt schuld/ verwijtbaar gedrag een rol. Ik moet oa schuldig zijn aan de schade voordat ik aansprakelijk gesteld kan worden.

Bij risicoaansprakelijkheid hoef ik niet schuldig te zijn aan de schade (de hond bijt, niet ik. De dakpan valt van mijn huis, kan ik weinig aan doen, het paard trapt terwijl ik er niet eens bij ben) maar ben ik wel aansprakelijk

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:16

Jup, maar blijft dat die gekke speciale 'WA voor paarden' die dus blijkbaar per paard gerekend wordt een heel rare constructie is.

2 paarden 50 per jaar.
Betekent dat dat voor bijvoorbeeld 6 paarden 150 per jaar?

Tewijl dat dus in de meeste situaties (àltijd checken voor zekerheid) in de gewone AVP zit, zolang het hobbymatig is...

(Die dus een heeeeel eind goedkoper is, en veel meer dekt dan alleen paard...)
In mijn geval 3,54 per maand, grofweg 42 per jaar.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:38

Als mijn paard een bijrijder of stalgenoot trapt en die loopt letsel op, dan is dat bij deze “paarden WA” verzekerd. Ik weet niet of dat bij een APV ook is?
Dus niet alleen materiële schade maar ook letselschade of bij overlijden

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:40

Ja dat valt bij een AVP juist ook onder je dekking. Een AVP is voor zowel materiële als letselschade en dat laatste kan juist enorm in bedrag oplopen. Die paarden 'WA' is echt nergens voor nodig, mits je een AVP hebt die inderdaad heeft toegezegd op schade van je paard mee te verzekeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:08

BoktVerlaten schreef:
Als mijn paard een bijrijder of stalgenoot trapt en die loopt letsel op, dan is dat bij deze “paarden WA” verzekerd. Ik weet niet of dat bij een APV ook is?
Dus niet alleen materiële schade maar ook letselschade of bij overlijden

Yep. Mijn bijrijdster is ooit afgestapt en liep een scheur in het bot van d'r onderbeen op (hoe dan :? ) maar dat is gewoon door de verzekering afgehandeld.

*oei, hoe is dat gebeurt?
Bij de paarden.
Oh, ben je er zo hard vanaf gebokt?
Nee, ik stapte in een kuiltje..*

Mijn bijrijdster heeft een goed gevoel voor humor :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:15

Ik kan me nog voorstellen dat niet elke verzekeraar daarmee in zee gaat omdat het paard daar uiteindelijk weinig mee te maken had, maar wel netjes dat dat allemaal zo afgehandeld is. Ongelukken zitten vaak juist in die kleine hoekjes. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:20

Celebi schreef:
Ik kan me nog voorstellen dat niet elke verzekeraar daarmee in zee gaat omdat het paard daar uiteindelijk weinig mee te maken had, maar wel netjes dat dat allemaal zo afgehandeld is. Ongelukken zitten vaak juist in die kleine hoekjes. :=

Die discussie mogen de heren verzekeraars onderling uitvechten.
Dit is zo'n vaag geval van het is wel mijn paard waar ze mee werkte maar of en hoe dat paard een aandeel daarin gehad heeft, valt niet te achterhalen.
Ze is wel vier weken uit de running geweest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:22

Ja precies, daarom is het zo goed om dit soort dingen gewoon altijd meteen over de schutting te gooien bij je verzekeraar. Daar heb je de verzekering immers voor. :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:31

In Nederland lijken we alles te willen verzekeren en niets te willen claimen uit angst voor verhoging van de premie.

Wat betreft de vraag van de ts een wedervraag: heb je een APV? Zo ja, informeer dan of schade door jouw paard daar ook onder valt. Als dat niet het geval is heb je 2 opties: andere APV afsluiten waar jouw paard wel mee is verzekerd of sluit een verzekering af zoals BoktBerlaten adviseert. Ik zou wel de kosten even vergelijken.
En als je nog geen APV hebt zou ik die heel vlot gaan afsluiten (als je meerderjarig bent). Zoals gezegd is het geen dure verzekering en het voorkomt een hoop ellende als je wel een keer schade veroorzaakt. Dat hoeft niet expres te zijn, maar je kan ergens aansprakelijk voor worden gesteld.