Op welke leeftijd te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Op welke leeftijd te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:11

Ligt denk ik ook aan het kind. Mijn dochter is nu 6, die kan los op een kleine brave pony. Stap, draf galop, lichtrijden, volte, sprongetje lukt haar allemaal. Ze heeft vanaf haar 5e les omdat ze dat zelf graag wilde. Wel priveeles, zodat ze zelf ook een beetje kon kiezen waar ze zin in had en het vooral leuk blijft vinden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:33

Als je het puur anatomisch-fysiologisch bekijkt: een kind moet een zeker concentratievermogen hebben, en coördinatievermogen en beheersing van het lichaam om te kunnen paardrijden. Dat hebben ze niet eerder dan een jaar of 6. Maar hoe ouder, hoe beter dit gaat/hoe sneller ze het leren hoewel daar ook een break even is :+ Echt echt paardrijden als in het verbeteren van een paard/pony kunnen ze vanaf 9 a 10 jaar, eerder niet in het algemeen. En ja hebt kinderen die er extreem veel gevoel voor hebben, maar dat zijn uitzonderingen. Die kinderen van een jaar of 4 die zogenaamd op hoog niveau rijden, nee. Evenals kinderen die op hun 8e op hoog niveau springen, dat ligt dan doorgaans aan (extreem) goede pony's en begeleiding, niet aan het talent van het kind. In de hoop dat ik hiermee niemand voor het hoofd stoot.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:17

Mijn zoon was 5 of zes dat hij op de paarden/pony's van stalgenoten en degene van mijzelf mocht rijden. In sommige landen worden kinderen nog net niet geboren op de rug van een paard en die zijn er qua lichaam ook niet slechter op geworden. Gewoon kijken wat je kind wil en niets opleggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:40

Bij meisjes is te jong niet goed voor hun bekken, af en toe geeft niet. Ik dacht van af een jaar of 7 kan het wel.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:46

marleen_usar schreef:
Bij meisjes is te jong niet goed voor hun bekken, af en toe geeft niet. Ik dacht van af een jaar of 7 kan het wel.

Dat is oud nieuws, dat blijkt niet zo te zijn :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:38

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:46

Bij de meeste maneges is de startleeftijd tussen de 6-8, dit omdat jonge kinderen anders op latere leeftijd medische problemen kunnen ontstaan. |(

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:50

Mijne 12 en 13 hebben afgelopen zaterdag net hun eerste les gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:53

juullovesdon schreef:
Bij de meeste maneges is de startleeftijd tussen de 6-8, dit omdat jonge kinderen anders op latere leeftijd medische problemen kunnen ontstaan. |(

Nee hoor dat is echt onzin. Heeft er gewoon mee te maken dat de groepslessen voor kinderen van die leeftijd niet zo bewerkelijk zijn als groepslessen voor jongere kinderen. Als kinderen jonger zijn en toch heel graag pony willen rijden zou ik altijd een privelesje van een half uurtje op een brave pony adviseren. Dat is lang zat.

Mijn dochter van 5 destijds tijdens een eerste lesje op een uberbrave pony. Allemaal prima gegaan en leuke herinneringen aan.
Afbeelding

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:10

Mijn bekkenfysio geeft aan dat het achterhaald is dat het slecht is voor de heupen/ het bekken om op jonge leeftijd te rijden. Is zelfs goed voor ze. Mijn zoontje vindt het fantastisch. Die is niet bij paarden weg te houden. Voor zijn 2e verjaardag een kleine Welsh pony gehad. Echt rijden doet hij natuurlijk niet, maar hij stapt wel wekelijks een rondje van een kwartiertje oid.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 12:45

Ik durf echt niet meer te zeggen hoe oud ik was voor ik mijn eerste pony kreeg van Opa. Weliswaar een shetlander in de tuin, waar ik regelmatig op kroop. En toen het serieuzer werd en er ook een andere pony kwam. Was mijn moeder en vader regelmatig mn zusje kwijt, want dan hadden wij samen alweer een hoofdstel omgedaan of een halstertouw als teugels aan het halster gemaakt en mijn zusje klom via het hek op de pony van rond de 1.45, die is erg optijd begonnen al met serieuzer rond rijden. Maar dat kwam omdat we alles aan huis hadden ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:11

Isabel schreef:
Mijn bekkenfysio geeft aan dat het achterhaald is dat het slecht is voor de heupen/ het bekken om op jonge leeftijd te rijden. Is zelfs goed voor ze. Mijn zoontje vindt het fantastisch. Die is niet bij paarden weg te houden. Voor zijn 2e verjaardag een kleine Welsh pony gehad. Echt rijden doet hij natuurlijk niet, maar hij stapt wel wekelijks een rondje van een kwartiertje oid.

Sterker nog. Voor mijn dochter is vroeg gaan rijden juist heel erg goed geweest, omdat ze hypermobiel bleek te zijn. Nooit stoppen met paardrijden was het advies van de fysio ooit.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:12

Babootje schreef:
juullovesdon schreef:

Nee hoor dat is echt onzin. Heeft er gewoon mee te maken dat de groepslessen voor kinderen van die leeftijd niet zo bewerkelijk zijn als groepslessen voor jongere kinderen. Als kinderen jonger zijn en toch heel graag pony willen rijden zou ik altijd een privelesje van een half uurtje op een brave pony adviseren. Dat is lang zat.

Mijn dochter van 5 destijds tijdens een eerste lesje op een uberbrave pony. Allemaal prima gegaan en leuke herinneringen aan.
[ Afbeelding ]

Dan leer ik weer iets nieuws! Dankjewel! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:04

Mijn ouders hebben elkaar met paardrijden ontmoet en die zette me wel al op paarden of ergens voorop. Toen ik 4 was, waren we ergens en mocht ik buitenritjes maken. Vastgehouden door iemand ernaast of door iemand op een ander paard met een lijn.

De manege waar ik zou gaan rijden had ponylessen vanaf 6, maar met zeuren mocht ik beginnen toen ik 5 was, ALS.........ik het verschil wist tussen links en rechts. Nou, dat wist ik wel, dus op les. Moest wel vastgehouden worden, had 3 slagen in de beugelriemen en een knoop in de teugels. En dan reed ik op kleine pony's.

Vanaf m'n 8e met wedstrijden begonnen. Eerst dressuur, later springen.

Onze zoon als baby al voorop genomen. Hij kreeg op zijn 3e een shet en dat was veel samen doen en soms even erop, maar hij was om echt te rijden nog te klein.
Toen hij ongeveer 5 was, nam ik hem aan de lijn ernaast wel mee rondje bos.
Hij is wel rond zijn 12e definitief gestopt met rijden. Wel nog gemend.

Beiden geen fysieke problemen. Hooguit als ik even een tijdje niet kan rijden.

Zoonlief heeft wel flink wat blessures tijdens en door voetballen gehad, waar hij op zijn 6e mee begon en va zijn 8e in selecties zat.

Of een kind fanatiek wordt, hangt van heel veel af. Pushen werkt vaak niet. Mijn vader vond wedstrijden leuker en belangrijker dan ik. En ik heb dat gevoel van willen presteren ook al heel lang niet meer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:07

Hier stapt hij een (paar) rondjes met 2 jaar. Terwijl we hem nog ondersteunen
En hij loopt ermee, borstelt, knuffelt.