Trailers auto trekgewicht 1800

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 15058
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:22

assie schreef:
En toevoeging: zijn de regels in België gelijk aan Nederland? Veel van de reacties zijn van Nederlanders. Zou banketstaaf zijn als de regels voor Ts in België net anders zijn

Regels België
Indien de MTM van je aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt en de MTM van het trekkend voertuig + aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt, volstaat een rijbewijs B niet meer.

Het rijbewijs B met code 96 volstaat indien de MTM van je trekkend voertuig en aanhangwagen samen niet meer dan 4.250 kg bedraagt.

Overschrijdt de MTM van het trekkend voertuig plus je aanhangwagen de 4.250 kg, dan dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs BE.

Met een rijbewijs BE mogen je auto en aanhangwagen samen een onbeperkt gewicht hebben.

Heeft je aanhangwagen een M.T.M. boven de 3,5 ton? Dan dien je zelfs een rijbewijs C1+E te hebben (behalve voor houders van een rijbewijs B+E afgegeven voor 1/05/2013. De MTM van het samenstel mag niet meer bedragen dan 12.000 kg).

Duhelo

Berichten: 29381
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:23

De regels zijn europees geworden, dus België of Nederland maakt niks uit.

assie

Berichten: 9652
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:50

Duhelo schreef:
De regels zijn europees geworden, dus België of Nederland maakt niks uit.

Ok mooi :)

Sentir

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 14:45

Ik koop mezelf zowiezo een Ford ranger of iets soortgelijks dus dan maakt het niet uit wat ik erachter hang. :j (met de nodige normen enz enz)

Ik had wel gedacht dat je zowiezo 1800 mag trekken maar veel trailers die ik zie zijn tussen de 800 en 900 of meer leeg. Fus dat gaat niet achter die wagen van 1800 als je een fjordxquarter en een merens op de trailer gooit. DA schatte de metens al rondt de 500 dus dan geraak je er nooit als je nog maar 940 mag laden.

Zonder zadelkamer is ook alrijd lichter. Maar moet je dan ook geen rekening houden met wat er in de auto zelf zit?

En welke trailers zijn dan licht? Het moet wel iets degelijks zijn in mijn ogen. En geen oude houten trailer. Maar ik weet dat van het moment je naar aluminium gaat het zowiezo zwaarder wordt.

Ibbel

Berichten: 51019
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:50

Sentir schreef:
Zonder zadelkamer is ook alrijd lichter. Maar moet je dan ook geen rekening houden met wat er in de auto zelf zit?


Voor de auto geldt het laadvermogen van de auto. Dat heeft niets te maken met de trailer.

Nogmaals, er worden tegenwoordig geen echt lichte 2-paardstrailers gemaakt.
Als jouw kennis meer dan 1000 kg paard wil laden (wat zo te horen het geval is) zou de trailer dus leeg rond de 700-750 kg moeten zitten. Cheval Liberté zegt dat de 2-paards leeg 730 is, maar dat is-ie in werkelijkheid echt niet.

Sentir

Berichten: 561
Geregistreerd: 15-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 15:01

Ibbel schreef:
Sentir schreef:
Zonder zadelkamer is ook alrijd lichter. Maar moet je dan ook geen rekening houden met wat er in de auto zelf zit?


Voor de auto geldt het laadvermogen van de auto. Dat heeft niets te maken met de trailer.

Nogmaals, er worden tegenwoordig geen echt lichte 2-paardstrailers gemaakt.
Als jouw kennis meer dan 1000 kg paard wil laden (wat zo te horen het geval is) zou de trailer dus leeg rond de 700-750 kg moeten zitten. Cheval Liberté zegt dat de 2-paards leeg 730 is, maar dat is-ie in werkelijkheid echt niet.


Dan is wat ik dacht dus juist, er kan geen 2 paards trailer getrokken worden met 2 grote paarden op. Wel 1,5. Of 2 paards met 1 paard op.

LadyFiesta
Berichten: 728
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:09

Let ook op de maximale kogeldruk bij hoge gewichten.

lovelucydan

Berichten: 2098
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:15

amyz schreef:
Mijn auto, 2004 suzuki grand vitara, mag 1850kg trekken en doet dat met verve. Beste trekauto die ik ooit heb gehad _/-\o_ en z'n voorgangers zaten ook dikke diesels tussen

Heb afgelopen najaar, vol beladen, nog een klapband gehad op de snelweg en het hele spul eigenlijk probleemloos op de vluchtstrook stil kunnen zetten, dat zegt denk ik toch iig wel iéts over de veiligheid van de combinatie :)



Ik heb deze ook! Top combinatie!

LoveBodin

Berichten: 4464
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:30

Ibbel schreef:
Sentir schreef:
Zonder zadelkamer is ook alrijd lichter. Maar moet je dan ook geen rekening houden met wat er in de auto zelf zit?


Voor de auto geldt het laadvermogen van de auto. Dat heeft niets te maken met de trailer.

Nogmaals, er worden tegenwoordig geen echt lichte 2-paardstrailers gemaakt.
Als jouw kennis meer dan 1000 kg paard wil laden (wat zo te horen het geval is) zou de trailer dus leeg rond de 700-750 kg moeten zitten. Cheval Liberté zegt dat de 2-paards leeg 730 is, maar dat is-ie in werkelijkheid echt niet.


Hele kleine aanvulling: er is zoiets als een maximum treingewicht. Dat is de maximum massa van de totale combinatie. Die kan lager zijn dan de maximum massa auto + trekgewicht. Een vriendin van mij heeft hier weleens last van, ikzelf niet.

Verder TS is dat denk ik over het algemeen de juiste conclusie ja, 1000kg paard en dan onder de 1800kg blijven is eigenlijk niet te doen.
En wat betreft het gewicht van je paarden: wegen! Inschatten is zo moeilijk. Mijn dierenarts zegt ook dat ze de inschatting maakt afhankelijk van het type medicijn, en of over (of onder) doseren schadelijk is.

Duhelo

Berichten: 29381
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailers auto trekgewicht 1800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:46

Met een auto die 1800 kilo mag trekken zou ik ook geen volle tweepaardstrailer willen trekken eerlijk gezegd. Twee slankere D-pony's prima, maar zodra je groter of barok gaat.
Mijn ene trekpaard is 920 kilo + trailer aan 800-850 zit ik op 1700-1800 kilo. Met mijn trafic voel ik dat wel.
Twee normale paarden trekt die ook prima, maar je voelt echt wel dat er gewicht aan hangt. Zeker als het koppel wat lager is trek je die er in een noodsituatie niet meer uit.
De ranger en de iveco trekken dat met hun vingers in de neus en moet je opletten dat je niet vergeet dat er een trailer achter hangt.

Kelly_Taco

Berichten: 6760
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:44

Ibbel schreef:
Nogmaals, er worden tegenwoordig geen echt lichte 2-paardstrailers gemaakt.


Dat is niet helemaal waar.
Er zijn zeker nog lichte te vinden! Mijn Bockmann is echt niet zwaar.
Maar goed, dat is wel een trailer zonder luxe trapbescherming etc.
Als je luxer gaat dan zal het gewicht idd snel toenemen.