Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:30

Elke paardenvoet is anders.
Zoals gezegd is kan iedereen je wel wat adviseren maar het ene paard past wel scootboots en het andere niet.
Zelf men ik al jaren met scootboots. Na vele soorten (zelf) gepast te hebben passen deze perfect.
Ik wilde toen ook flexboots maar daar kwam hij dus gewoon niet in, net zoals wij dat hebben met schoenen passen.

Het kan ook zijn dat je voor merk A nodig hebt en voor achter merk B.

Ookal ben je hoefsmid je hebt nog geen ervaring met hoefschoenen en stap daarom naar iemand die er verstand van heeft en verschillende modellen bij zich heeft.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:36

Cowgirl schreef:
Elke paardenvoet is anders.
Zoals gezegd is kan iedereen je wel wat adviseren maar het ene paard past wel scootboots en het andere niet.
Zelf men ik al jaren met scootboots. Na vele soorten (zelf) gepast te hebben passen deze perfect.
Ik wilde toen ook flexboots maar daar kwam hij dus gewoon niet in, net zoals wij dat hebben met schoenen passen.

Het kan ook zijn dat je voor merk A nodig hebt en voor achter merk B.

Ookal ben je hoefsmid je hebt nog geen ervaring met hoefschoenen en stap daarom naar iemand die er verstand van heeft en verschillende modellen bij zich heeft.

Ervaring met hoefschoenen heb ik een beetje. Ik zeg niet dat ik jezus ben van de hoefschoenen O:)
Maar ik weet wat een niet passende hoefschoen kan doen met een voet, en daar heb ik geen zin in. :') wondjes, schuurplekken of zelfs blaren.

Ik wil iets dat past maar ook niet binnen de maand gaat afslijten. Vandaar de vraag hoe het voor iedereen is, en wie ze hebben laten komen. Ik wil geen rushed consultatie van een half uur waar ik dan iets aangesmeert krijg dat niet past. Ik wil liever dat er de tijd wordt genomen, dat we kunnen kijken wat past en enkele kunnen testen. :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:37

Barchetta schreef:
Heb je al aan good-smith gedacht? Schoenen zijn helemaal op maat te maken.
https://good-smith.com/collections/hufschuh

Eerste keer dat ik van ze hoor. Die schroefjes vanonder aan de zool doen me wel denken of het stebig genoeg is?

Celebi

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:51

Ik dacht de tweede keer ook iemand te laten komen om ze aan te laten meten maar die had alleen de pas hulzen mee want test schoenen in alle maten kon hij niet op voorraad hebben. Toen dacht ik ja als ik ze alsnog niet kan testen dan kan ik net zo goed zelf op mijn gemak die fitkit passen en vervolgens de test set bestellen. Zag het nut niet meer zo in van die passessie als je alleen maar de kale hulzen past en nog steeds niet (zoals bij een zadelpasser ofzo) daadwerkelijk even ermee gaat bewegen om te zien of het goed zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:01

@Sentir: als je de voeten eens opmeet zou je kunnen kijken of je ergens heel goedkoop wat schoenen kunt overnemen, die kun je dan net zolang proberen als nodig is voor je besluit deze nieuw te kopen.

Ik gooi iig de oude schoenen zelden weg en kan er soms nog iemand blij mee maken die tijdelijk iets zoekt.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 12:33

Voetjes zijn net gemeten en mailtje gedaan naar Equischoen om te kijken wat zij denken.

En idd 2dehands kopen om ze zo een goede test ronde te kunnen geven. Ik betaal liever iets minder en dan ben ik zeler dat het goed is dan dat ik direct volle pot betaal aan iets nieuws dat mss niet goed gaat zijn voor haar voeten.

RV: 13,3cm breed en 12,5/13 lengte (teen is deels afgesleten dus was ietjes moelijker correct meten)
RA: 13,5cm breed en 13cm lengte

LV: 13cm breed en 13 cm lang (ietsjes meer ovaal/puntig. Ook de voet geweest met zoolscheur)
LA: 13,2cm breed en 13,5 lengte

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:38

Ik gebruik al 14 jaar hoefschoenen. Ik rij veel op de weg, ook draven, en ik denk dat hoefschoenen veel beter de schokken opvangen dan hoefijzers. Ik gebruik de cavallo trek, maar deze zijn denk ik minder geschikt voor als je hele lange ritten gaat maken. Heel content dus over hoefschoenen, maar qua merk adviseer ik toch een consult met een passer.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:46

Ik heb een passer laten komen. Ik wilde graag een mooi, minder zichtbaar model. De passer had alle modellen mee die pasten bij de afmetingen van de hoeven van mijn paarden. Helaas vonden mijn paarden de onopvallende dunnere modellen niet fijn lopen. Uiteindelijk heb ik hele lelijke lompe hoefschoenen. De Cavallo Trek. Paarden doen het er top op. Ook bij lange tochten van 30 km en ik ben er nog nooit 1 verloren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:46

@sentir: zo te zien aardig ronde voetjes :) Voor de Glove zou je een 2W moeten hebben en die heb ik helaas niet liggen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:55

Ik rij al 10 jaar lang diverse paarden die veel endurance en trektochten maken, altijd met hoefschoenen, hierdoor met verschillende hoefschoenen ervaring en die tegenwoordig op de markt zijn, zijn echt goed! Het lastigste met hoefschoenen is de juiste vinden voor jouw paard. Ondanks dat ze verschillende maten hebben, wil dat niet zeggen dat er een maat tussen zit die past bij jouw paard en ook een paard zelf kan een andere vorm linkervoorhoef hebben dan rechtervoorhoef, dus het is soms even zoeken naar de juiste hoefschoen. Het beste is om een passessie te plannen zodat je verschillende kan proberen.

Ik heb het meeste ervaring met renegades, 3 verschillende paarden daarmee gereden. Die zijn echt stevig en heel fijn. Meerdere (buitenlandse) trektochten en ontiegelijk veel lange afstandsritten probleemloos mee gemaakt bij allerlei ondergronden! Fijne is ook, dat wat er kapot aan kan gaan, kan je makkelijk zelf vervangen.

Equifusions, de oudere versie (die verkopen ze zelf al niet meer) vind ik een teleurstelling, zit als een soort rare slof en gaat snel draaien. De nieuwere versies zijn echt beter, soms wel wat gepriegel met aankrijgen, moet je ook handig in worden (en je paard leren geduldig te zijn). Geven wel hele fijne demping en goede bescherming, zijn een stuk soepeler dan de renegades. Blijven wel lang nat en minder makkelijk modder uit te spoelen.

Scootboots, absoluut de makkelijkste om aan te krijgen en als ze passen bij jouw paard heel fijn, minimaal en simpel! Wel minder slijtvast dan de renegades en geven sommige paarden niet genoeg bescherming/demping. Vaak wel minder geschikt voor paarden met een korte hoef en lage hiel/hoefbal, ze zijn vrij hoog, zowel voor als achter.

Uitvallen gebeurt bij een verkeerde maat of verkeerd afstellen (vaak te strak in het geval van de renegades), daar moet je even handig in worden, sommige paarden die zichzelf aantikken kunnen er ook een handje van hebben om ze uit te krijgen. Ze kunnen ook wel eens uitvallen bij extreme omstandigheden, denk aan drijfzand (been there, ergens een foto dat ik tot mijn oksel onder de klei zit met een hoefschoen vast waar één grote bonk gras en klei aan zit). Het gebeurt wel eens, maar tegenover alle keren dat het niet is gebeurd vind ik het enorm meevallen en had ik het altijd door en de voordelen die de schoenen brengen maken het meer dan goed. Handig is wel om voor de zekerheid touwtjes aan je zadel te maken, mocht het nu eens gebeuren dat er een uitvliegt/kapot gaat onderweg, kan je ze makkelijk meenemen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 13:05

DubbelFun schreef:
@sentir: zo te zien aardig ronde voetjes :) Voor de Glove zou je een 2W moeten hebben en die heb ik helaas niet liggen.

Ah spijtig :') maar ik schrijf die maat al even op! En ja haha vrij ronde voetjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:13

Het voordeel van de Easy Boots is wel dat je ze per stuk koopt en niet per paar, geen idee hoe dat bij andere merken is.

Een ander dingetje om te denken zijn de 'dingetjes' die je nodig hebt om de schoenen gangbaar te houden. Bij de Glove heb je alleen de glove zelf en de metalen schroefjes waarmee de Glove aan de schoen zit. Als die eenmaal echt goed vast zitten (evt drupje secondenlijm) gaan die nooit meer los en het klittenband is zo breed en sterk dat verslijt bij mij ook niet. De schoen zelf is van rubber en dat laat zich makkelijk afspoelen/drogen.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:23

Sentir schreef:
Barchetta schreef:

Eerste keer dat ik van ze hoor. Die schroefjes vanonder aan de zool doen me wel denken of het stebig genoeg is?

Ja die zijn gelukkig erg stevig. Voordeel er van is dat ze zo nog goed te verzolen zijn zonder dat je helemaal nieuwe schoenen moet kopen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:32

Ik heb vrij vlug een antwoord gehad van equischoen!

Fitkit is besteld! Binnekort fotos :D

ScootBoot 3 regular, 4 regular, 5 slim en 6 slim
Enduro 4, 5 en 6
EquineFusion 13 regular
Cavallo 3 regular, 4 slim, 4 regular
EVO 3, 3W
Explora 2, E4

Deze gaan we passen :D

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:42

Ik wil ook terug een fitkit bestellen, de Scoot boots van mijn vorige paard krijg ik mijn fjord niet aan. Vond ze sowieso al niet makkelijk aan te doen dus heb voorkeur voor ander merk.
Als ik zijn voeten meet kom ik op 15 lengte en 14,5 breedte maar dit lijkt zo groot in de maattabellen.. Nog iemand met die maten? Misschien meet ik toch niet juist.. maar maat 7 Scootboots krijg ik hem net niet aan.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 19:06

Zit er ook geen verschil tussen de enduro en de gewone scootboots?

Ik kon ook niet uit de maten omdat er gewoon zoveel is. Ik dacht eerst dat de renegades wel zouden passen maar die zitten dus helemaal niet in de fitkit

Scootboots heb ikzelf al in het echt gezien en aangedaan bij een ander paardje. Maar dat is het dan ook. :')

Mss eens de enduro proberen? @kalea

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:38

Ik ben reuze content met scootboots voor mijn paard, en voor de shet die gemend is Equine Fusions. Handige is dat in het voorjaar als de hoefgroei goed op gang komt ze ook eens zonder schoenen kunnen, dan is het een beetje de hoefwand in vorm houden, wand afronden en klaar. Anders is het toch prettig een goede vijl te kopen om de hoefschoenen passend te houden. Want na een week of 5 a 6 kunnen ze wat krapper worden. Overigens lopen de scootboots nog wel wat uit; de frontstraps worden soepeler. Met de mudstraps is verliezen heel knap.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:45

Sentir schreef:
Zit er ook geen verschil tussen de enduro en de gewone scootboots?

Ik kon ook niet uit de maten omdat er gewoon zoveel is. Ik dacht eerst dat de renegades wel zouden passen maar die zitten dus helemaal niet in de fitkit

Scootboots heb ikzelf al in het echt gezien en aangedaan bij een ander paardje. Maar dat is het dan ook. :')

Mss eens de enduro proberen? @kalea

Die enduro kende ik nog niet, ga ik ook eens bekijken dan :)

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:20

Ik wilde graag flexboots en heb toen contact opgenomen met equischoen.
Ik heb de flex toen gekocht en gepast.
Ik twijfelde enorm dus terug gestuurd.

Toen was ik op zoek naar een passer (niet te vinden omgeving leiden)
Eentje gevonden en die zei dat de flex helemaal niet goed zaten bij Otis (aan de hand van foto s)
Ik wil ze dus echt aan laten meten maar in deze regio nog niemand gevonden.

Fotos van hoe ze zaten
Het leek of de hak / achterkant niet goed in de schelp zat

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 00:20

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:56

Ik had voor mijn vorige paard Viper Renegades, die bevielen erg goed! Wel had ik 2 paar, een voor net na bekappen en een paar iets grotere.
Nu heb ik een nieuw paard en o wonder, de Renegades zitten bij haar ook perfect!

Ze zijn makkelijk aan te doen, zitten comfortabel, goed schoon te maken.
Het metalen kabeltje lijkt kwetsbaar, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. En mocht het breken kan je zo een nieuwe bestellen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:00

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:03

@GekOpFjorden: uit de één na laatste foto is wel duidelijk dat die schoen duidelijk te kort is mits de teen wel goed voorin de schoen zit.

Overigens is dat de reden dat ik de Glove met een hamertje iets aan tik voor het paard er op mag gaan staan, want soms wil de schoen gewoon niet lekker over de neus heen (bijv. als de schoenen goed koud zijn).

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:14

Sentir schreef:
Barchetta schreef:

Heb ze nog niet geprobeerd, maar ben erg tevreden over de plakkers. Zool is flexibeler dan duplo, heb het gevoel dat de paarden er lekkerder op lopen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 10:16

JeaDH schreef:
Sentir schreef:
Ik zie nu net dat scootboot ook nieuwe schoenen uitheeft. De therarides.

https://content.scootboots.com/pages/sc ... -hoof-boot

Je kan hier zooltjes in leggen.

Zooltjes kan in de meeste hoefschoenen, je moet er bij het aanmeten rekening mee houden de schoenen worden hierdoor wat krapper.

https://www.equischoen.com/Pads-voor-hoefschoenen

Ik heb dit helemaal over het hoofd gezien precies haha :j moet je de zooltjes regelmatig veranderen of valt dit mee? Ik heb nog nooit met zooltjes gewerkt dus weet er niet heel veel van.