Koude voeten, schoeisel tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:50

Celebi schreef:
Verkijk je ook niet hoe belangrijk warme benen zijn. Dus een extra thermo laagje erbij eventueel. Al het bloed gaat eerst door je benen naar je voeten en als je benen dus al koud zijn worden je voeten nog veel kouder.

Dat is waar. Een goede onderlaag voor je benen doet een heleboel. Net als duimgaten in de manchetten van je jas en een tochtvrije kraag. En natuurlijk iets op je hoofd. Het hoofd is waar we de meeste warmte verliezen. Gewoon zorgen dat het nergens op je lichaam koud is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:57

Ik krijg vooral last van steenkoude voeten (momenteel rechts meer dan links) als mijn medicatie voor de schildklier niet goed is ingesteld.

Dan krijg ik die dingen niet eerder warm als ik vol de autoverwarming of thuis onder de douche ga.

Dus je kunt ook eens kijken wat de reden is dat je snel koude voeten krijgt. Niet dat ik je ziek wil praten, maar soms is het onderzoek van de oorzaak ook wel interessant

Zoethout

Re: Koude voeten, schoeisel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:00

Mijn ervaring is dat laarzen van paardenmerken vaak niet warm genoeg zijn of vaak niet waterdicht zijn.
Ik heb Grisport werklaarzen (die bouwvakkers dragen), gevoerd met wol (Grisport 70249) Nooit meer koude voeten gehad en goed waterdicht

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:23

Muze schreef:
Sneakers klinken me niet heel warm… de ariats houden me ook niet warm.

Zou je zeggen, behalce dat deze sneakers isolerende zolen hebben van Michelin, en waterdicht zijn. De zool is erg dik. Ik zweer erbij. Ik had Kelmarsh van Ariat, daar had ik echt koudere voeten in!

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:08

Het probleem is eigenlijk dat veel schoeisel (deels) gemaakt is uit plastic; polyester, nylon etc. Goedkoop maar zeer weinig isolerend. Schoenen met een wollen zool en/of binnenkant, en een leren buitenlaag isoleren veel beter. Je hoeft niet meteen je ganse schoenen collectie te vervangen, koop om te beginnen goede wollen zooltjes en leg die in je schoenen. Dat zal sowieso al een hele boek schelen qua warmte!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 14:54

Dat kan ook, maar ik vind zelf juist specifieke zooltjes ( zoals Ariat zooltjes of soms koop ik zelf wat) fijn. Omdat die vaak ook meer comfort geven..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 15:44

Overigens zijn warme ( echt warme)sokken tips ook zeker welkom.
Want heb nu twee verschillende soorten van de decathlon, wandelsokken met ook merino maar warm, niet echt

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:50

De sokken van Decathlon zijn niet 100% van wol gemaakt, daarvoor kan je eens kijken naar merken zoals MP Denmark, Coccinelles et compagnie, Dilling of Falke.
Het verschil zit hem in de kwaliteit, en grote merken/multinationals zetten daar niet op in.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:55

Falke ski sokken zijn warm en ook nog hoog waardoor je ook meteen wat warme kuiten hebt en dan niet meteen super dik. Ik heb ooit eens in de winter collectie van de lidl verwarmde zooltjes voor in je schoenen gekocht eigenlijk bedoeld voor ski schoenen maar werkte ook prima in mijn outdoor laarzen van ariat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:11

Muze schreef:
Overigens zijn warme ( echt warme)sokken tips ook zeker welkom.
Want heb nu twee verschillende soorten van de decathlon, wandelsokken met ook merino maar warm, niet echt

Nee, omdat het een mix is.

Zoals moeshie al zegt: ga voor merino of merino/zijdemix, zonder polyester of andere synthetische vezels erdoor.

Ik heb ook wat kleding van Decathlon met van dat merinomix. En het verschil met 100% merino is fenomenaal. In de zin dat ik de Decathlonspullen eigenlijk alleen nog draag op dagen waarop je ook iets van katoen had kunnen dragen. Maar als het koud of echt warm is heb je er niet zo veel aan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:20

Top, dat wist ik eigenlijk niet.
Dan ga ik voor volledig wol/ merino kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:26

Zoo adventure , sinds ik deze heb nog geen koude voeten gehad - de laatste 3 jr . Top laarzen met een enorm goed voetbed dus ook geen moeie voeten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:46

Qua sokken zweer ik echt bij de wollen nordic socks! Iets prijziger dan een een normaal paar sokken, maar wel echt heerlijk warm! Ik woon momenteel in een stacaravan die soms afkoelt tot 11graden en waarvan de vloer ijskoud is, ik loop gewoon de hele dag op mijn wollen nordic socks en ik heb geen koude voeten.
Maar ik vermoed dat elke soort dikke 100% wollen sok dat effect zal hebben.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:13

Er was laatst een topic over verwarmde sokken. Misschien is dat wat voor je?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 18:48

Jenara schreef:
Qua sokken zweer ik echt bij de wollen nordic socks! Iets prijziger dan een een normaal paar sokken, maar wel echt heerlijk warm! Ik woon momenteel in een stacaravan die soms afkoelt tot 11graden en waarvan de vloer ijskoud is, ik loop gewoon de hele dag op mijn wollen nordic socks en ik heb geen koude voeten.
Maar ik vermoed dat elke soort dikke 100% wollen sok dat effect zal hebben.

Ik zie dat bij de nordic socks ook katoen inzit?

Ik dacht eigenlijk ook altijd dat puur wollen sokken lastig te krijgen zijn ivm het zo snel verslijten.. maar kan dat mis hebben.

Verwarmde sokken voel ik niet direct wat voor

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:53

Ik heb wollen sokken van Kramer en daar zit ook maar 64 procent wol in zie ik maar toch is dat al aardig warm gelukkig. En ze kunnen gewoon in de wasmachine zonder dat ze meteen slecht worden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:57

Panama Jack Bambina is zeker een aanrader! Hoewel je in de ijzige kou icm weinig bewegen uiteindelijk ook wel koude voeten krijgt.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:21

Ik heb deze: https://www.dekroo.nl/ruiter/rijlaarzen ... gK8SPD_BwE

Ze lopen heerlijk en rijden ook fijn. Zowel met lopen als met rijden heb ik heerlijke warme voeten. Met rijden gebruik ik dan wel chaps. Met alleen schoenen kan ik niet rijden en mijn DeNiro’s zijn voor nu echt te koud.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:27

Panama jack inderdaad :j , heb ook horka en ariat gehad maar in de panamas blijven mijn voeten echt beste warm.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:33

Ik loop standaard op leren wandelschoenen (lowa, timberlands, mountain peak) op en rond stal, rij er ook mee (met korfbeugels). Zorg er vooral voor dat je een schoenmaat groter koopt, eigenlijk in alle schoenen waar je veel op loopt/wandelt wil je dat je voeten goed uit kunnen zetten en de ruimte hebben. Als schoenen te strak zitten, blijven je voeten ook koud.
Ik heb maat 37, maar loop nu standaard in maat 38.
Zolang ik in beweging blijf krijg ik geen koude voeten meer.

Let er ook op dat je de rest van je lichaam goed warm houdt. Je voeten zijn het verste weg van je interne kachel en het minst belangrijk om warm te houden. Ik draag altijd merino leggings onder mijn broek om mijn benen ook warm te houden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:29

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:53

Ik heb ook de nep uugs, hkm davos.
Vooral omdat ze zo lekker waterdicht zijn. Had ook koude voeten. Totdat ik er zonder sokken in ging, ik was ziek en sokken koste me even teveel energie.
Sindsdien ga ik in alle gevoerde schoenen/ laarzen op blote voeten. Werkt voor mij.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:36

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:23

Ik zie hier veel tips voorbij komen waar ik echt nog steeds koude voeten in kreeg...
Muckboots was het niet, Panama Jack gevoerde laarzen loop ik graag op in het bos, maar niet als het écht koud is. Haix werkschoenen zitten fantastisch, maar krijg ik het ook koud in.
Dus vorige winter na de zoveelste keer kouwe pootjes was ik het heel erg zat en heb ik Uggs gekocht.

Kan het model niet meer terug vinden, maar vergelijkbare wel. Vielen erg groot, dus heb er nog een extra schapenvacht zooltje onder gelegd. En dit gaat tot nu toe het beste!

https://www.aboutyou.nl/p/ugg/veterlaar ... qF5AYtTWzQ

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:50

Ik heb deze en ben er super blij mee!
https://www.welkoop.nl/gevavi-gs90-werk ... s3_1301660

En op de kar of met echt slecht weer een skibroek er boven. Als mij benen warm blijven blijven mijn voeten dat ook. Met deze combi nooit koude voeten, zelfs niet met buiten langer stil zitten.