Paard Fleemt met druk op bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 20:45

VinceMaestro schreef:
Elisa2 schreef:

Hij was amper beleerd, omdat die vrouw niks met hem durfde

Oke, en de rest van de vragen?

Met zijn hoofdstel niks vreemds, alleen dat flemen af en toe. Mijn instructeur belt mij er zometeen over omdat ik het hem gevraagd heb. En tja, hoe neem ik druk op m’n bit, iets meer dan contact teugel

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 20:46

Lindsey_99 schreef:
VinceMaestro schreef:
Hij gaat niet aan de kletter met druk van het bit, we hebben langs de bak een huisje waarvan alle paarden op stal een probleem van maken. En af en toen weigert hij er langs te gaan

Gebeurt er ook wel eens wat in dat huisje als er iemand in de bak rijdt? Of zit er apparatuur in of zo? Mijn paard was een tijd bang in 1 hoek, en dat was omdat men achter de haag af en toe mest aan het opscheppen was en de schep schraapte over de betonvloer.
Paarden horen veel beter dan dat wij doen, dus als er meer paarden een probleem met dat huisje hebben, dan horen ze wat geks.

Ja af en toe gaat het deurtje open, of is er iemand aan het mesten in het huisje. Er staan twee ponies in

Earth

Re: Paard Fleemt met druk op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:51

Ik zou eens naar zijn kaak laten kijken. In Spanje rijden ze niet zo vriendelijk, kan best zijn dat hij schade heeft. Dat kan trouwens ook op de neus zijn, door druk op de neusriem. Ze rijden daar nog wel eens met een cerreta, en dat zijn geen lieve dingen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:59

Mijn Spanjaard kan ook geen druk verdragen en loopt het beste op een ongebroken bitje met lichte tongboog
Hoe meer gewiebel of druk in zijn mond hoe vervelender hij het vind ( is in NL geboren en beleerd dus geen rare geschiedenis alleen een hele gevoelige mond)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:26

VinceMaestro schreef:
Elisa2 schreef:

Oke, en de rest van de vragen?

Met zijn hoofdstel niks vreemds, alleen dat flemen af en toe. Mijn instructeur belt mij er zometeen over omdat ik het hem gevraagd heb. En tja, hoe neem ik druk op m’n bit, iets meer dan contact teugel

Oke dankjewel!

Normaal gesproken rijdt je een paard met je been naar je hand toe. Wat betekent dat het paard de hand en het bit aanneemt. Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof jij dat contact pakt en dus eigenlijk van voor naar achter aan het rijden bent.

Ik zou het dus gewoon bij die contactteugel houden. Geen druk pakken zelf maar paard goed aan het been maken. Schakelen e.d en zorgen dat het paard zelf nageeflijk wordt en het bit gaat aannemen.

VinceMaestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 10:55

VinceMaestro schreef:
Elisa2 schreef:

Oke dankjewel!

Normaal gesproken rijdt je een paard met je been naar je hand toe. Wat betekent dat het paard de hand en het bit aanneemt. Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof jij dat contact pakt en dus eigenlijk van voor naar achter aan het rijden bent.

Ik zou het dus gewoon bij die contactteugel houden. Geen druk pakken zelf maar paard goed aan het been maken. Schakelen e.d en zorgen dat het paard zelf nageeflijk wordt en het bit gaat aannemen.

Het is niet dat ik constant aan zijn mond zit, ik verhoog de druk alleen met kleine beetjes als hij ietsjes versnelt en als hij het bit vast houdt, voor de rest rij ik op mijn benen

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:03

Misschien proberen bitloos met een hackmore? Daarmee heb je iets meer te zeggen dan een sidepull. Let wel op, zorg dat je hier echt goede begeleiding mee krijgt!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:33

Hackamore zou ik niet zo snel adviseren. Die dingen zijn echt scherp. Mag je niet met druk rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:40

VinceMaestro schreef:
Het is niet dat ik constant aan zijn mond zit, ik verhoog de druk alleen met kleine beetjes als hij ietsjes versnelt en als hij het bit vast houdt, voor de rest rij ik op mijn benen

Het is natuurlijk heel moeilijk om zonder beeldmateriaal er verder iets over te zeggen vanachter een toetsenbord. Maar bij het vasthouden van het bit is het juist belangrijk dat de ruiter loslaat, dan heeft het paard niks meer om vast te houden. En als hij iets versnelt zou een ophouding en gelijk weer los voldoende moeten zijn, en zo niet dan is het wijs om het dier wachtoefeningen aan te leren.

Als jij geen "druk" neemt dan is hij rustig met zijn mond?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:17

Misschien zitten er nog blinde wolfskiesjes wat zeer doet als daar het bit tegen komt? Of inderdaad een ander bit proberen, bij een dubbel gebroken watertrens komt er nog al is makkelijk ergens een velletje tussen. Dat kan ook flink zeer doen. Het zijn maar ideeën maar misschien kan je er iets mee.