Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:39

Sterrebell schreef:
Rijd je in een bak? Zou je haar daar niet in kunnen losgooien? Of evt een stuk weide veilig afzetten zodat ze daar de benen kan strekken?

Er zijn plaatsen waar de bak echt alleen voor rijden gebruikt mag worden. Losgooien en op sommige plaatsen zelfs longeren mag daarin niet ivm de bodem.
(er is vlakbij mij een stal waar longeren normaal niet mag in de rijbak, maar het nu voorlopig wel mag ivm ondergelopen longeerkraal).

Annet73Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 14:56

@DuoPenotti

Een buitenstal zal ik het zeker niet noemen. De paddock is 12x30 meter. Ik denk dat menig paard dit niet tot z’n beschikking heeft. Maar er zullen er ws ook zijn waarvan de paddock vele malen groter is.
En natuurlijk kan het altijd beter. Maar ik denk dat wij zeker niet mogen klagen hoe onze pony gehuisvest staat.
Punt is nu dat ze de losgooibak erg mist.
De gemeente is kabels oid aan het graven en moeten helaas onder onze paddock door…..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:02

Je paard klaagt wel....

Fijn dat hij anders af en toe eens uit mag razen, maar zo hoort het natuurlijk niet....
Dat hoort een dagelijkse vervulde behoefte te kunnen zijn....

Verwijzen die naar slechter staan... ja er leven in Afrika ook paarden graatmager met wonden die een zware kar moeten trekken....

Gelukkig druppelt het inderdaad langzaamaan door dat dit niet correct is, zoals SP al benoemd.
En door het stikstof gebeuren zal het over een poosje nog wel sneller gaan met veel paarden en weinig land.
Annet73 schreef:
@DuoPenotti

Een buitenstal zal ik het zeker niet noemen. De paddock is 12x30 meter. Ik denk dat menig paard dit niet tot z’n beschikking heeft. Maar er zullen er ws ook zijn waarvan de paddock vele malen groter is.
En natuurlijk kan het altijd beter. Maar ik denk dat wij zeker niet mogen klagen hoe onze pony gehuisvest staat.
De gemeente is kabels oid aan het graven en moeten helaas onder onze paddock door…..

Gini

Re: Paard erg druk. Kan ‘ei niet kwijt’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:11

Is er geen stuk wei dat je kan afzetten en opofferen?

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:32

Kan het zijn dat je paard wat mentale uitdaging mist? Vanuit Honden is bekend dat een half uur werken met hun neus net zo vermoeiend is als een uur goed lopen. Mijn ervaring met paarden is hetzelfd. Door ze mentaal uit te dagen met zoekspelletjes (bijvoorbeeld een voerbal in een speciekuip met desnoods nog wat hooi erbij in en zo die brokjes laten zoeken) worden ze ook een stuk rustiger.Afbeelding

SterrebellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:39

Art_Ificious schreef:
Sterrebell schreef:
Rijd je in een bak? Zou je haar daar niet in kunnen losgooien? Of evt een stuk weide veilig afzetten zodat ze daar de benen kan strekken?

Er zijn plaatsen waar de bak echt alleen voor rijden gebruikt mag worden. Losgooien en op sommige plaatsen zelfs longeren mag daarin niet ivm de bodem.
(er is vlakbij mij een stal waar longeren normaal niet mag in de rijbak, maar het nu voorlopig wel mag ivm ondergelopen longeerkraal).

Daarom vraag ik het ook :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:57

DP, wat kun jij overdrijven zeg. 12x30 is groot en ook meer dan groot genoeg om een sprintje oid te trekken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:59

Nou idd.. je kan ook overdrijven :+
Klinkt als een prima plek.

Paard is gewend aan losgooi bak. Paarden wennen aan bepaalde gewoontes. Punt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:10

Change3x schreef:
DP, wat kun jij overdrijven zeg. 12x30 is groot en ook meer dan groot genoeg om een sprintje oid te trekken.

Cioccolato schreef:
Nou idd.. je kan ook overdrijven :+
Klinkt als een prima plek.

Paard is gewend aan losgooi bak. Paarden wennen aan bepaalde gewoontes. Punt.

Zeg dat tegen haar paard.
Blijkbaar kan hij daar geen sprintje trekken
Anders zou hij nu geen last ondervinden van het wegvallen van die grote paddock.

Zo simpel is het nu eenmaal.
De lengte is misschien minimaal oke, maar daar is hij snel en moet dan alweer de ankers in om het bochtje door te komen. Dus lekker vaart maken gaat gewoon niet.

Kun je anders tegenaan kijken. Maar daar overdrijf ik nog niet mee, hoogstens dat jullie het bagatelliseren hoe belangrijk het is voor paarden eens lekker te rennen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:13

Dat kan die in de losgooi bak. Dus paard went daar aan. Die valt nu tijdelijk weg dus paard is van de leg.
Heel logisch.

Hou je dit aan dan went paard er wel aan en leert die z'n sprintje ook wel in de huisige paddock te trekken. Of energie kwijt te raken in enkel het rijden oid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:15

Of is het voor dit paard niet genoeg....
Niet elk paard went hier aan.

Ja gaan ze inderdaad hun energie kwijt met het rijden. Of je dat wilt :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:18

Daarom is er toch ook die losgooi bak. Prima als die zo staat dus.

De losgooi bak is tijdelijk niet bruikbaar. Daar hoef je geen andere stalling voor te zoeken :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:31

Terug naar de vraag van TS, alternatieven voor nu om tijdelijk het gemis van die losgooibak op te vangen :D
- longeren met balkjes
- misschien kun je losgooien in die paddock en met een longeerzweep even laten sprinten? Mits dit veilig kan, bij te veel blub/modder en gladheid beter van niet.
- tijdens het rijden consequenter zijn. Misschien is er iets ingeslopen van gossie hij mist die andere bak? Waardoor je net even meer ruimte geeft dan normaal? Je mag ook best even streng zijn, geen geklier onder het zadel.
- vrij vlot als je warm gereden hebt een vlotte galop, eventueel in verlichte zit in de bak. Let wel op dat het positief moet werken, sommige paarden worden juist heter. En soms werkt het wel om zo een aantal ronden wat harder in de bak rond te galopperen.
- voldoende uitdaging bieden met rijden, balkjes, klein sprongetje, veel wisselen van kant en gang. Houd het interessant zodat ze op blijft letten.
- als het veilig kan een langere buitenrit, eventueel met een groepje en ergens een lang pad in galop doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:07

Het is een tijdelijk probleem dus over een tijdje kan je pony weer lekker rennen in de losgooibak. Tot die tijd kan je inderdaad met longeren je pony meer uitdaging geven. En als het rijden rodeo blijft, dan zou je ook het rijden even achterwege kunnen laten, met de wetenschap dat het later weer kan.
Omdenken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:31

Annet73 schreef:
@DuoPenotti

Dat ie een ruime paddock, maar echt niet genoeg om de benen te strekken. Een losgooibak is dat ook niet. Dat hebben we hier als nood. Daar strekken ze de benen als ik de rest afsluit, maar daar kunnen ze echt niet voluit vol gas.

Dat anderen het acceptabel vinden, zegt genoeg over hun en de problemen in de paardenhouderij. En als er nog meer ontwikkeling is en er regels komen, moeten ook die mensen zich aanpassen. Dan lopen ze weer voorop om het hardst te schreeuwen dat het zo moet.

Was met hooi bijv ook. Vroeger was het veel brok en haver en weinig hooi. Toen wilde steeds meer mensen meer hooi en liefst ook voor het hardvoer. Dat was allemaal onzin. Nu geven diezelfde mensen het als advies om het vooral zo te doen.

Mensen kijken alleen naar zichzelf en willen niet aangesproken worden op waar ze tekort komen. Dan ben je niet eerlijk naar jezelf, naar andere, maar vooral naar je paard(en).

Het is ook hypocriet. Als mensen vragen of een huis met 2000m2 genoeg is, roepen ze allemaal dat het te weinig is. Ik kom bij mensen die opscheppen dat ze 2 of 4 ha hebben. Maar ga je er echt kijken, krijgen die paarden amper meters om te lopen.

En 12x30 zou ik redden omdat ze samen staan en goed zijn met elkaar en we buiten wel voeren. Neem je dat weg, is die 12x30 echt oersaai.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:27

superpony schreef:
Annet73 schreef:
@DuoPenotti

Dat ie een ruime paddock, maar echt niet genoeg om de benen te strekken. Een losgooibak is dat ook niet. Dat hebben we hier als nood. Daar strekken ze de benen als ik de rest afsluit, maar daar kunnen ze echt niet voluit vol gas.

Dat anderen het acceptabel vinden, zegt genoeg over hun en de problemen in de paardenhouderij. En als er nog meer ontwikkeling is en er regels komen, moeten ook die mensen zich aanpassen. Dan lopen ze weer voorop om het hardst te schreeuwen dat het zo moet.

Was met hooi bijv ook. Vroeger was het veel brok en haver en weinig hooi. Toen wilde steeds meer mensen meer hooi en liefst ook voor het hardvoer. Dat was allemaal onzin. Nu geven diezelfde mensen het als advies om het vooral zo te doen.

Mensen kijken alleen naar zichzelf en willen niet aangesproken worden op waar ze tekort komen. Dan ben je niet eerlijk naar jezelf, naar andere, maar vooral naar je paard(en).

Het is ook hypocriet. Als mensen vragen of een huis met 2000m2 genoeg is, roepen ze allemaal dat het te weinig is. Ik kom bij mensen die opscheppen dat ze 2 of 4 ha hebben. Maar ga je er echt kijken, krijgen die paarden amper meters om te lopen.

En 12x30 zou ik redden omdat ze samen staan en goed zijn met elkaar en we buiten wel voeren. Neem je dat weg, is die 12x30 echt oersaai.

Ik begrijp je punt en de zorgen die je uitspreekt over de manier waarop sommige paarden gehouden worden, maar ik ben het niet volledig met je eens. Natuurlijk is het belangrijk dat paarden voldoende ruimte en beweging krijgen, maar het is niet realistisch om iedereen die een andere mening heeft dan jij, over één kam te scheren.

Daarnaast lijkt het me niet constructief om anderen meteen als hypocriet of tekortschietend weg te zetten. Iedereen kan leren en zich ontwikkelen, en je ziet zelf ook hoe inzichten en normen in de paardenhouderij in de loop der jaren zijn veranderd. Het is goed dat er steeds meer aandacht komt voor welzijn, maar verandering vraagt tijd en begrip, niet alleen kritiek.

Wat betreft de ruimte: het hangt er ook vanaf hoe iemand de beschikbare meters benut. Een kleinere paddock kan prima werken als er genoeg variatie en verrijking wordt aangeboden. Een paddock van 12x30 meter is zeker niet te klein om een paard fatsoenlijk te kunnen laten bewegen.

Beweging en welzijn hangen niet alleen af van de afmetingen, maar ook van hoe de omgeving ingericht is en hoeveel aandacht er is voor variatie en sociale interactie. Het is niet altijd zwart-wit, en het welzijn van een paard hangt van veel meer af dan alleen een oppervlaktemaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:32

Natuurlijk is dat wel te klein. Simpelweg omdat het te smal is.
Maak je er 24x 30 van en zet er 2 paarden op kunnen ze veel beter bewegen. Terwijl het dezelfde oppervlakte is.

En paard van ts toont dat dus ook.
En dan is het toch best sneu dat hij normaal gesproken maar even een paar keer per week gebruik mag maken van groter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:33

Ik herken het wel hoor.
Vroeger wel,op een stal gestaan waar ze wel paar uurtjes buiten op een klein stukje stonden,maar verder kon het gewoon niet.
Was kleigrond en die boer wilde niks op de wei.

Dus had ik ook wel eens zo’n explosief geval.
Dan ging het aan de longerlijn in de bak, de lijn flink lang en laat maar uit galopperen :j
Dan liep ik zelf ook mee de bak door zodat er eigenlijk best veel ruimte was om door te lopen.
Als ponylief dan uit gestuiterd was, liet ik hem even lekker uitstappen , rollen.
Daarna dan ging het zadel er op en maakte ik een buitenrit en dan daarna was het ook prima,
Soms is het even niet anders, overleven ze wel :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:45

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk is dat wel te klein. Simpelweg omdat het te smal is.
Maak je er 24x 30 van en zet er 2 paarden op kunnen ze veel beter bewegen. Terwijl het dezelfde oppervlakte is.

En paard van ts toont dat dus ook.
En dan is het toch best sneu dat hij normaal gesproken maar even een paar keer per week gebruik mag maken van groter.

Ik snap je punt, maar ik vind niet dat je 12x30 zomaar als “te klein” kunt bestempelen zonder naar de hele situatie te kijken. Natuurlijk, een bredere ruimte zoals 24x30 biedt meer mogelijkheden, maar dat betekent niet dat een paddock van 12x30 per definitie niet voldoende is. Het hangt er echt vanaf hoe die ruimte wordt benut, hoe vaak en lang de paarden eruit komen en hoeveel aandacht er is voor hun welzijn op andere manieren.

Daarnaast is de losgooibak binnenkort ook weer beschikbaar, en dat geeft straks weer extra mogelijkheden voor beweging. Het kan voor een paard ook gewoon even wennen zijn als zoiets tijdelijk wegvalt, maar dat betekent niet dat de huidige situatie direct sneu of onvoldoende is.

Bovendien weet niemand hier hoeveel TS haar paard daadwerkelijk beweegt in de paddock. Het is heel makkelijk om te zeggen dat dat niet genoeg zou zijn, maar dat is een aanname. Het is belangrijk om naar het hele plaatje te kijken voordat er conclusies worden getrokken.

Ik snap dat we altijd moeten blijven streven naar het beste voor onze paarden, maar dat betekent niet dat een tijdelijke situatie waarin een losgooibak even niet beschikbaar is meteen tekortschiet. Het is niet zo zwart-wit als jullie het doen lijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:11

Maar we moeten niet gaan zeggen dat het groot is. Dat is het niet.
Dat het groter is dan op menig plek. Ja dat is waar.
Maar moeten we daar mee willen vergelijken?

Dat er paarden zijn die er genoeg aan hebben omdat ze amper bewegen uit zichzelf is waar. Of zich er misschien wel bij neer hebben gelegd. Dat is soms moeilijk te zien.
Wat ik wel weet dat al de paarden die ik heb gehad of op pension heb gehad elke dag gebruik maakte van de ruimte om te rennen... Heb ik dan toevallig net al die paarden getroffen?

En ook het paard van ts is zo. Anders was deze vraag er niet.
En ga er maar vanuit dat die veel lol zou hebben als die altijd in een groter stuk zou staan. (en dat heb ik het niet over een hectare wei of zo. Maar grote paddock met ruimte voor draaien. of lange track volstaat prima.)

En ja ik zou daar dus altijd naar streven met zo'n paard.
En me dus niet verschuilen in; die heeft het slechter

En daar laat ik het bij...
Kringetjes draaien is voor niemand interessant :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:35

Je hebt gelijk dat 12x30 niet ongelofelijk groot is, maar voor een paddock is het ook zeker niet klein. Het hangt er vooral vanaf hoe het paard de ruimte gebruikt en wat er verder wordt geboden. Zoals al gezegd.

Nogmaals, niemand weet hoeveel haar paard beweegt in de paddock, dus daar kunnen wij niet over oordelen. Streven naar meer ruimte is altijd goed, maar dat betekent niet dat de huidige situatie slecht is of dat TS of een ander die het iets anders ziet, zich “verschuilt.” Het draait om het totaalplaatje.

Daar hou ik het ook even bij. :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:39

Ik zou dit paard een paar x per week lekker aan de longe laten lopen. Of ze dat nu leuk vind of niet.
Het is niet anders.
Niet te moeilijk over gaan doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:37

Change, prima wat jij allemaal vindt, maar het is recht praten wat krom ism overal smoesjes voor en nergens het paard en welzijn voorop. Zegt genoeg.

En ja, er zijn dagen dat wij het als nood ook doen vanwege het weer, laatst vanwege vuurwerk etc. Maar ik zie toch echt de verschillen en dat is wat telt, de paarden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:44

superpony schreef:
Change, prima wat jij allemaal vindt, maar het is recht praten wat krom ism overal smoesjes voor en nergens het paard en welzijn voorop. Zegt genoeg.

En ja, er zijn dagen dat wij het als nood ook doen vanwege het weer, laatst vanwege vuurwerk etc. Maar ik zie toch echt de verschillen en dat is wat telt, de paarden.

Nergens paarden welzijn voorop? Niet zo overdrijven hoor. Kom op zeg :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:53

Ik zie het hier ook. Mijn paddock is dan niet enorm groot maar de wei geeft veel meer ruimte en dat is zelden meer dan een sprint naar het lekkere gras.
In de winter trek ik regelmatig de bak bij de paddock en ook dan is het voornamelijk kantjes snaaien, voorbijgangers bekijken en al dan niet liggend dutten. Totdat ik in het midden ga staan en een paar keer met mijn tong klik, dan is het ineens bokken en laagvliegen. Terwijl de ruimte echt niet ineens meer is, de intentie is het wel.