Shetlander of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:25

Wat medische kosten betreft heeft de onze op bijna 30 jaar maar 1x een DA nodig gehad (ze leeft nog steeds).

Een andere is gestorven aan esdoornvergiftiging maar voordien ook nooit kosten aan.

Wat gras betreft nog nooit hoefbevangenheid meegemaakt, niet bij onze eigen shetlandpony's en niet bij die van klanten, en ze gaan allemaal gewoon de wei op.

Natuurlijk kàn het, maar om toch even een positieve ervaring mee te geven.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:48

Hier nog een Shetlander fan. Werk al 10+ jaar dagelijks met Shetlanders en ondeugend en eigenwijs? Ik moet het nog mee maken... vaak valt en staat alles met opvoeding en hoe we er mee om gaan.
Heb zelf een Shet (11) en een mini (1.5) en verzorgshets. Ze zijn zo leuk! Ik houd van die eerlijke mening die ze hebben. Ik heb er pony's tussen zitten die ik verzorg die het werken leuk vinden, maar ook die aangeven dat ze het niks vinden en dat is helemaal prima. Ik pas mij er op aan en kijk wat ze dan wel graag doen.
De twee van mij staan overdag op het gras en 's nachts op stal. Mijn oudste is in september 2023 wel bevangen geweest (er speelde ook meer in zijn lijf en op mentaal gebied dan alleen gras waardoor die HB werd), maar is er bovenop gekomen. Staat nu overdag de hele dag op gras en dat gaat goed.
'S nachts op stal of in de paddock. Afhankelijk van het weer.
Beide blijven goed op gewicht. Zelfs met onbeperkt hooi op stal/paddock.
Mijn 11 jarige word dood ongelukkig van 24/7 alleen hooi en mijn mini gaat dan zand eten en gezien mijn 11 jarige ook beginnend astma heeft zijn dit een van de vele redenen waarom ze toch weer op gras staan.

Kinderpony's wil ik het ook niet direct noemen. Mijn 11 jarige vind ze negen van de tien keer niks en het enige kind die hij echt leuk vind is de kleindochter van de fokker van mijn mini.
Mijn mini lijkt kinderen wel leuk te vinden, maar is nu heerlijk aan het kleuteren waardoor je hem niet zonder toezicht alleen kan laten met een kind.

Qua kosten. Ik betaal voor hoefsmid etc. Gewoon de normale prijzen. Enige is dat je er qua voer langer mee doet omdat ze minder brok en hooi eten.
Eerlijk is eerlijk. Ik wil niks anders meer dan een Shet.
TS: Als je de mogelijkheid hebt en het past in het management zou ik zeggen: doen! Ze zijn zo leuk.

Tot nu toe bij mijn 11 jarige 4x de DA er bij gehad.
Mijn mini 2x (foto's van zand april vorig jaar en castratie oktober vorig jaar).

TinkerTreas

Re: Shetlander of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:20

Ik heb 2 kleine shetlanders (90 cm). Allebei zijn ze super leuk, lief, aanhankelijk, werkwillig.
Maarrrr, ze zijn ook allebei echt niet geschikt als kinderpony. Mijn jongste pony kan niet tegen drukke energie van kinderen. En waar ze bij mij doodbraaf is, staat ze bij mijn 13 jarige verzorgster te steigeren als ze niet duidelijk genoeg is.
Mijn andere merrie heeft wel veel geduld, maar gooit direct haar gewicht in de strijd om bij gras te komen (mijn verzorgster kan prima met haar wandelen en longeren, maar jonger dan 12/13 gaat echt niet, dan lacht ze zich rot).
En zij houdt echt niet van poetsen.

Dus ik heb 2 shetten en 3 kinderen, maar de combinatie is geen succes :D

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:34

In 2011 kochten wij een mini van toen 7 maand om als maatje te dienen voor mijn kwpn'er wegens het aan huis staan, beste keus ooit geweest, tevens werd ze ook de tut/knuffel pony van mijn toen 2 jarige dochter.

Na het overlijden van mijn ruin heeft ze enige tijd alleen gestaan tot we weer een shet maatje erbij kochten.

Wbt uitbreken, dat gebeurde alleen als wij het stroom waren vergeten aan te zetten, ontzettend werkwillig,lief en de leukste clowns die je,je maar kunt bedenken naar mijn persoonlijke mening.

Ze staan erom bekend om oud te worden, helaas is dat niet altijd het geval.
Wij hebben na een korte intensieve periode van ziek zijn,helaas onze allerliefste kleine mini moeten laten inslapen op 13 jarige leeftijd 2 januari van dit jaar.

En hoe raar het misschien ook mag klinken, maar het verlies van haar doet mij zoveel meer pijn en verdriet dan dat ik destijds met mijn kwpn'er had.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:53

Ik zou altijd gelijk ja roepen, maar ben een absolute shetlander fan. Kan me ook vreselijk storen aan alle vooroordelen en negatieve reacties.

We hebben een shet gekocht toen onze zoon 3 was. We gingen voor een andere shet, maar die deed een beetje lelijk en onze zoon liep gelijk met deze shet weg.
We hebben die shet 21jr gehad en we hebben echt alles met hem gedaan.

Zoonlief natuurlijk geholpen met inrijden en dat ging met behoorlijk vaak vallen en opstaan. Verder zelf veel grondwerk gedaan en nam hem altijd naast mn andere paarden mee. Hij liep 24/7 met mn andere ruin van 1.42m. Later ook met de quarters.
Zoonlief eerst ook altijd buiten zo vast gehouden en later onwijs veel lol samen gehad.

Toen zoon 12 was en echt te lang, is hij voor de sulky gegaan. Liep vanaf dag 1 alsof hij het altijd had gedaan. Ik zelf heb of had niks met mennen, maar toch opgepakt en hij vond het werken echt geweldig. Die pony was zo enthousiast.

Nadat de ruin (onverwacht) werd ingeslapen ging hij ook wel vrij snel achteruit en is na 21jr samen ingeslapen.

Ik miste hem echt vreselijk. Raakte in hele korte tijd 2 zieke paarden en 3 oudjes kwijt, maar hem verliezen was echt een keer zo intens.

Onze merrie was drachtig. gewacht wat eruit kwam en toen dat een hengstje bleek gezocht naar een maatje. Ik kwam een iets ouder mini merrietje tegen met haar 3wkn oude zoon. Ik wilde niet te klein, maar met het verhaal erbij, wilden we ze graag vanaf de andere kant van het land wel ophalen.

Zij was echt niet happy en ook heel wantrouwend en deed vreselijk lelijk. Haar zoon was angstig. Heel veel tijd in gestopt en ik ben echt zooooooooooooooo verliefd, niet normaal. Ze zijn vreselijk leuk en grappig.

De quarter had natuurlijk het veulen abc geleerd en doen we af en toe iets mee. Dat pakt de shet ook goed op, maar hij is zo intelligent, dat ik met hem heel voorzichtig ben.
Het moedertje heeft ook nog onwijs veel geleerd, ook al is ze nu dan bijna 25.

We hebben een pp en ze eten gewoon mee van de hooiplekken. Onze bakken zijn ook overal laag, nog vanwege de vorige shet. Netten kan iedereen bij, net als bijv de likstenen plekken.

Binnendoor hebben we 3 draden. Alleen als ik stroom eraf heb gaat het zoontje erdoor. Zoontje.....hij is groter dan mama. Hij weet gewoon wanneer het stroom eraf is. Buitenom kunnen ze er hier nooit uit. Is stroom, gaas, braam en sloot.

Hij is een mega knuffel, komt als je hem roept en kan met alles en iedereen goed.

Zomers staan ze beperkt op gras en gaan ze ook gewoon mee het gras op.

Ik was wel bang dat het merrietje bevangen kon worden. Ze is altijd fokmerrie geweest en werkt eigenlijk niet. Heeft wel een uitgezakt buikje, maar was toen ze bij ons kwam echt schraal op de rug, had slechte vacht etc.

Zowel deze als de vorige zijn nog nooit hb geweest, ondanks onbeperkt hooi, gras etc. Ze hebben ook altijd mooie voetjes.

Kosten van enten, tandarts etc is gelijk aan elk ander paard. Wormenonderzoek kost zelfde, maar bijv een pramox kan je wel aan meerdere geven.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:38

Shetjes zijn erg leuk, je kan er van alles mee. Maarr.. na het lezen van je bericht heb ik het idee dat je er niet zoveel zin in hebt, nog een pony. Vervelend voor de mensen dat ze hem kwijt moeten maar dat is niet jouw probleem, als je er niet op zit te wachten gewoon niet doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:29

En? Al een beslissing genomen? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:45

Hier ook een shetlander-fan. Maar: Is het niet een hele andere vraag? Wil jij wel een extra pony erbij? Ongeacht welk ras?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 09:43

Twiggy2008 schreef:
En? Al een beslissing genomen? :)

Ik heb gevraagd om er even over na te mogen denken.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 09:45

Winged schreef:
Hier ook een shetlander-fan. Maar: Is het niet een hele andere vraag? Wil jij wel een extra pony erbij? Ongeacht welk ras?

Ja, een dier houden is veel werk en als ze hier zijn wil ik het goed doen. Bovendien wordt een paardje heel oud dus ik wil niet beslissen zonder nadenken want ik weet hoeveel tijd ik in mijn huidige pony’s steek en ik heb uiteraard ook nog andere verplichtingen ( huishouden, fulltime werken, twee jonge kindjes )

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 12:07

We hebben besloten om het niet te doen ;)