Welke trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 01:00

Er zijn helaas nog steeds (ook nieuwe) trailers die dat systeem met die maantjes hebben.

Ik heb al heel wat trailers gezien in mijn trailerlaadtraining gevende leven en je wilt niet weten wat ik allemaal al heb gezien.
Mensen denken daar niet over na dus vandaar dat ik het even benoemde.
Dus: (nog wat extra puntjes toegevoegd)
- zorg voor veiligheids sluitingen op de stangen
- geen halve maantjes of niet wegklapbare sluitingen
- geen houten klimlatten of gladde klep
- geen rubber gietvloer want urine gaat tussen de droogte scheurtjes zitten
- check regelmatig je kit naden en gebruik de juiste kit die tegen ammoniak kan
- bij losse rubber matten, haal ze omhoog of eruit zodat vloer kan drogen
- let op je banden en vervang ze elke 6 jaar

Edit: zet ook de trailer die je wilt kopen even op de weegbrug zodat je weet wat hij werkelijk weegt. Op papier zijn ze vaak lichter.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 04:52

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt het dus over deze sluiting die op 80% van de nieuwste modellen van de bekendste trailer merken zitten? Die van mij kan ik idd gewoon doordraaien dat ze eronder zitten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:41

Nee, dat is de sluiting, die kun je inderdaad wegdraaien.

Ze heeft het over de halve maantjes die nog extra aan de klep, op de geplaatste foto ter hoogte van de sluiting zitten, die moeten voorkomen dat de klep maar binnen door schiet.

Een extra uitsteeksel wat niet wegdraaibaar is.

@cissy: een gietvloer kan prima, als je je vloer maar regelmatig controleert. En bij een niet houten vloer ook al een veel minder groot issue. Maar je vloer/bodem controleren vind ik sowieso een must, dat hoort bij het onderhoud van een trailer, imo.

Ik kocht mijn eerste tweedehands houten trailer met een nét nieuwe bodem en gietvloer en dat gemak t.o.v. mijn stalgenoot die elke keer met losse matten aan het klooien was, was toch wel erg groot.

Na elk gebruik steevast de mest eruit, na een incidentele plas op de trailer direct schoonspoelen met veel water en schuin wegzetten en een jaarlijkse controle van de onderkant van de bodem op de brug en idd een secure controle van de kitranden maakte dat absoluut geen onveilige trailer, de bodem is gecontroleerd bij inruil en was nog perfect.
Ik zou een gietvloer echt wel preferen boven losse matten, zeker als je geen houten vloer meer hebt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:57

Een andere foto van Google die het misschien iets beter laat zien:
Afbeelding
Dus niet de sluiting haak zelf.

Ik zie op kleine lokale concoursen soms wel paarden uit trailers komen, dat ik me serieus afvraag hoe ze daar nog een paard in durven te zetten. Zó oud en gammel en versleten en alles piept en kraakt.

@TS: zal jullie trailer buiten staan ?
Oudere polyester trailers kunnen dacht ik ook problemen krijgen met de wanden zonder dat je het heel duidelijk ziet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:08

Ik wil tzt wel een andere trailer, heb er nu nog eentje met een houten vloer..
Wat is daarin dan aan te raden?
Twijfel ook voor 1,5 paards of 2.
Zal geen twee paarden meenemen, maar voor spullen is het eventueel wel fijn..
Heb nu een heja 5sterren zonder zadelkamer en die laatste wil ik sowieso in een nieuwe trailer wel..

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:15

Muze schreef:
Ik wil tzt wel een andere trailer, heb er nu nog eentje met een houten vloer..
Wat is daarin dan aan te raden?
Twijfel ook voor 1,5 paards of 2.
Zal geen twee paarden meenemen, maar voor spullen is het eventueel wel fijn..
Heb nu een heja 5sterren zonder zadelkamer en die laatste wil ik sowieso in een nieuwe trailer wel..

Heb je al naar aluminium trailers gekeken? Die hebben echt een lange levensduur.

Muze

Re: Welke trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:16

Ja wellicht is dat wat, maar zoek wel een goede tweedehandse.
Geen budget voor gloednieuwe

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:17

Muze schreef:
Ja wellicht is dat wat, maar zoek wel een goede tweedehandse.
Geen budget voor gloednieuwe

Die zijn er vast wel tweedehands.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:17

MariekeS_ schreef:
Ik zie op kleine lokale concoursen soms wel paarden uit trailers komen, dat ik me serieus afvraag hoe ze daar nog een paard in durven te zetten. Zó oud en gammel en versleten en alles piept en kraakt.

Vorig jaar nog een trailer verkocht die ruim 40 jaar oud was, 25 jaar ervoor gerenoveerd en die het buitenstaan prima overleeft had, op de plaat met het deurtje na.
Dat ding zag er ook niet uit, maar was volledig goed en veilig en daar heeft in die versie ook nog een paar keer een paard op gestaan, voordat ie uit elkaar ging voor nieuwe wanden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 15:03

Dank voor alle tips, inzichten en ervaringen! De voorkeur van mijn man gaat uit naar polyester of aluminium, omdat dit beter te repareren is dan hout indien nodig. De trailer komt inderdaad (helaas) buiten te staan.

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:14

noviceh schreef:
Dank voor alle tips, inzichten en ervaringen! De voorkeur van mijn man gaat uit naar polyester of aluminium, omdat dit beter te repareren is dan hout indien nodig. De trailer komt inderdaad (helaas) buiten te staan.

Check bij polyester wel even of er geen hout in verwerkt is. Dat bleek bij onze nml wel het geval, dus alsnog houtrot erin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:57

noviceh schreef:

Echt niks zo simpel als hout. Geen rare toestanden, geen speciaal gereedschap, op elke straathoek te verkrijgen en als het iets meer mag kosten, in alle kleuren van de regenboog!

Maar de trailer die ik hierboven beschreef is opnieuw opgebouwd uit kunststof: https://www.tomsold.nl/product/celpanel ... xtra-sterk
Ik ben heel benieuwd hoe zich dat houdt. Het is een fractie duurder dan hout, sterker maar weegt de helft.
Ik overweeg om dit spul te gebruiken op de vrachtwagen voor de scheidingswand.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:49

Hier 10j terug een 2de hands ifor gekocht.

2 paards.
Als je kan kiezen zou ik altijd 2-paards nemen, een paard kan, maar als het eens nodig is, kunnen er ook twee mee.

Waar ik altijd spijt van gehad heb, is dat mijn trailer enkel een laadklep heeft en geen functie dat de achterkant ook open kan als deuren.

Hier al 101 verschillende paarden vervoerd en ook zien aankomen op opgehaald zien worden.

Paarden die moeilijker laden, gaan zooooo veel makkelijker een trailer in met deuren ipv de laadklep.

En als je paard nu vlot laadt, wil dat nog niets zeggen hoe je er voor staat binnen bv 10j.

Ik snap zelfs niet waarom het gros van de trailer nog steeds met laadklep is… dat opstapje is niets en maakt trailerladen met deuren altijd makkelijker.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:28

MariekeS_ schreef:
Een andere foto van Google die het misschien iets beter laat zien:
[ Afbeelding ]
Dus niet de sluiting haak zelf.

@TS: zal jullie trailer buiten staan ?
Oudere polyester trailers kunnen dacht ik ook problemen krijgen met de wanden zonder dat je het heel duidelijk ziet.

Ah super dank voor de uitleg! Nog nooit gezien!

@tengeltje

Idd klep deur combinatie, ik wil ook nooit meer anders. Zeker als je je trailer ook nog eens voor andere doeleinden gebruikt is het ideaal. En idd die moeilijke laders van de klep, zo fijn. Ik zou graag terug willen naar een klep die 2 kanten uitgaat (split in het midden) als wat ik nu heb dat de hele klep als 1 deur open gaat.

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:40

tengeltje11 schreef:
Hier 10j terug een 2de hands ifor gekocht.

2 paards.
Als je kan kiezen zou ik altijd 2-paards nemen, een paard kan, maar als het eens nodig is, kunnen er ook twee mee.

Waar ik altijd spijt van gehad heb, is dat mijn trailer enkel een laadklep heeft en geen functie dat de achterkant ook open kan als deuren.

Hier al 101 verschillende paarden vervoerd en ook zien aankomen op opgehaald zien worden.

Paarden die moeilijker laden, gaan zooooo veel makkelijker een trailer in met deuren ipv de laadklep.

En als je paard nu vlot laadt, wil dat nog niets zeggen hoe je er voor staat binnen bv 10j.

Ik snap zelfs niet waarom het gros van de trailer nog steeds met laadklep is… dat opstapje is niets en maakt trailerladen met deuren altijd makkelijker.

Ik wist dit echt niet, dat paarden vaak makkelijker laden met de deur. Hou je dan hetzelfde principe aan en nemen ze dat opstapje als vanzelfsprekend?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:53

En hoe werkt dat als ze geneigd zijn nog weer eens heel even achteruit te lopen nadat ze er eerst helemaal in staan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:53

Wij leerden ze dat af door ze tegen een bezem aan te lopen. Als ze te snel naar achter wilden lopen, even zorg dat je met twee man was zodat de tweede persoon de bezem op kont hoogte kon houden. Als ze er dan tegen aanliepen, schrokken ze wel en lieten het daarna uit hun hoofd.

En onze paarden liepen zelf de klep op en af,
Normaliter werden ze altijd door 1 persoon geladen en gelost.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:43

Melzazu schreef:
En hoe werkt dat als ze geneigd zijn nog weer eens heel even achteruit te lopen nadat ze er eerst helemaal in staan?

Dan zetten ze hun voet plots 30cm lager?

Ze staan scheef, maar daar is toch niets fout aan?
Einde klep staan ze plots ook enkele cm lager.

En tuurlijk kunnen ze dan bv hun been daaraan kwetsen ofzo, maar die kans is zodanig laag dat ze zich evengoed kunnen blesseren in een trailer met klep.

Sowieso laden zo goed als alle paarden beter zonder klep. En dat opstapje ervaren ze als minder eng dan die grote klep.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:58

tengeltje11 schreef:
Melzazu schreef:

Dan zetten ze hun voet plots 30cm lager?

Ze staan scheef, maar daar is toch niets fout aan?
Einde klep staan ze plots ook enkele cm lager.

En tuurlijk kunnen ze dan bv hun been daaraan kwetsen ofzo, maar die kans is zodanig laag dat ze zich evengoed kunnen blesseren in een trailer met klep.

Sowieso laden zo goed als alle paarden beter zonder klep. En dat opstapje ervaren ze als minder eng dan die grote klep.

Whaha nee daar is niks verkeerd aan dat ze ineens lager staan. Ik was meer benieuwd of dat geen gevaarlijke situaties oplevert.

De mijne doet dat namelijk nog wel met regelmaat 1x even iets naar achteren eraf dus zodoende was ik benieuwd. Laden jullie normaal wel af met klep dan of laten jullie ze dan inderdaad gewoon achterwaarts naar beneden stappen?

Het lijkt me wel interessant om het eens te testen hoe het zou gaan met dat opstapje. Ik ken wel iemand waar dat bij kan met de trailer namelijk dus dat kan ik eens proberen maar daarom mijn vraag. Ik heb er namelijk verder geen er ervaringen mee op die manier te laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:01

In Amerika doen ze bijna niet anders, zijn daar veel meer trailers met deuren dan klep.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:05

Ik ga met mijn wat aarzelende lader ook eens de deur ipv de klep gebruiken. Tot nu toe heb ik - eigenlijk uit gewoonte en omdat ze toch wel laden - altijd de klep gebruikt, maar ik heb ook 1 of 2 jonkies gehad die met leren laden duidelijk de voorkeur gaven aan de deur en het opstapje. Ook een paar jonkies gehad die dat he-le-maal niks vonden en die gewoon met de klep de trailer in wensten te gaan :D

Wat er gebeurt met paarden die naar achteren stappen: die merken dat er geen grond achter hun hoeven zit en die gaan direct weer naar voren, is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-01-25 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:10

Ik heb ook een klep die als deur kan, maar mijn paard is de klep al gewend en ik heb dus nog nooit geprobeerd om te kijken of hij er ook in wil als ik de klep als deur open doe.

Ik kan m nu in mijn eentje laden en ben ergens bang dat als ik dat ga veranderen hij het niet snapt en niet meer wil laden ofzo.
Hij heeft wat autistische trekjes, als er op een bekende plek ineens iets anders is dan anders, dan is dat reden voor op zijn minst verbazing, maar ook zeker wel spanning.

Vind het wel interessant te lezen dat het juist voor paarden die lastig(er) laden kan helpen, een deur ipv een klep.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:14

In mijn tijd in de USA was het idd doodnormaal dat afstapje. Een deel konden doordat we met een 6 Paards reden wel vooruit eruit maar de eerste 2/3 moesten wel achteruit eruit. Die liepen heel ‘doorgezakt’ naar achteren afwachtend tot wanneer die afstap kwam. Zodra ze 1 hoef op de grond hadden liepen ze normaal achteruit.

Mijn witje wilde ook lastig de trailer op. Maar daar maakte klep/ deur niet het verschil. Daar moest ik gewoon aan de andere kant van z’n hoofd staan :+ maar goed. Die was ook niet bang van de klep of iets dergelijks

Portiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:25

Ik vind het interessant; ga het met die van mij toch eens proberen. Vraag me wel af of die gaat snappen dat hij z’n voet wat hoger op moet tillen :+.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:04

Als je paard niet op z'n plaat gaat van een cavaletto, zal hij ook niet struikelen over zo'n opstapje :))
Je kunt ook simpel even z'n voet vragen en optillen en 'm dan op de trailervloer zetten als eerste gewenning.