Bockmann master 2010 kopen of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 16:36

Ibbel schreef:
MyWishMax schreef:
Goed tip, Ibbel! Dat is wel heel fijn ja. Maar rijd je dan gewoon door, ook als er paard in zou staan? En door de zwaardere banden kan dat? Of bedoel je zonder paard erin thuis komen?

Met paard er in kom je dan ook thuis. Niet met 80 over de snelweg, en geen tientallen kilometers, maar als je binnendoor met 50 km/u nog 30 km moet rijden, is dat zonder meer veilig te doen.

3 banden moeten de MTM kunnen dragen, is een beetje de vuistregel. Dus een MTM van 2 ton = 4 banden van 700 kg. 3 banden is dan 2100, en dus de MTM.

Da’s een heel fijne tip! Thx!

xJurdyWonanx

Re: Bockmann master 2010 kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:53

Ik ben heel tevreden over de Sirius S75. Voelt soms een beetje overdreven voor mijn haflinger, maar je kunt denk ik nooit teveel ruimte hebben met een trailer haha.
Ik weet alleen niet of ze tweedehands veel te krijgen zijn en zo ja hoe duur ze nog zijn.
Volledig aluminium en inderdaad extra groot. Zadelkamer en deur ruim zat. Afbeelding

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 14:48

xJurdyWonanx schreef:
Ik ben heel tevreden over de Sirius S75. Voelt soms een beetje overdreven voor mijn haflinger, maar je kunt denk ik nooit teveel ruimte hebben met een trailer haha.
Ik weet alleen niet of ze tweedehands veel te krijgen zijn en zo ja hoe duur ze nog zijn.
Volledig aluminium en inderdaad extra groot. Zadelkamer en deur ruim zat. [ Afbeelding ]

Dat lijkt me inderdaad de perfecte trailer. Nieuw helaas boven mijn budget. Op 2dehands of op Marketplace voorlopig geen aanbod ervan.
Bedankt voor de suggestie!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:56

xJurdyWonanx schreef:
Volledig aluminium en inderdaad extra groot. Zadelkamer en deur ruim zat. [ Afbeelding ]

Ik zou je paard links zetten? Zo heb ik dat bij mijn BE ook geleerd i.v.m. de gewichtverdeling

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:39

Voor mij gaat er betreft kwaliteit niks boven Böckmann. Van de week moest ik een paard laden in een nieuwe Cheval Liberte, en er is heel duidelijk een verschil in kwaliteit te zien. De prijs van tweedehands trailers vind ik momenteel schrikbarend hoog.
Met jouw budget zou ik dan ook lekker kijken naar een nieuwe, of lichtgebruikte, budget Böckmann, bijvoorbeeld de Champion lijn. Moet je misschien nog wel even doorsparen, maar dan zit er ook weinig onderhoud aan te komen de aankomende jaren.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:43

kattyvds schreef:
Zo’n Humbaur Equitos is zeer interessant, lijkt me.
Sirius ken ik niet, maar ga ik nader bekijken
Andere suggesties van merk en type, 2 paarden +-1m70, liefst alu bodem, iets ruimere zadelkamer, zacht en stil rijdend, comfortabel voor paarden … welkom

Houd er rekening mee dat de Equitos het instapmodel is van Humbaur. Vanaf de Xanthos vind je de modellen met een betere kwaliteit.
Ook Bockmann heeft een instaplijn; de Esprit. Deze herken je aan de platte en eenvoudigere spatborden. Dit model heeft volgens mij geen (of een minder goede) vering in het onderstel vergeleken met modellen die zijn uitgerust met het CFF- of WCF-onderstel.

Mijn paard reist wekelijks mee in de Sirius van mijn stalhoudster, en die trailer vind ik kwalitatief prima.
Persoonlijk zou ik minder snel kiezen voor Cheval Liberté vanwege de kwaliteit.

Ik ben zelf een fan van Bockmann en heb de Big Portax. Deze voldoet aan al je eisen, al is het wel een behoorlijk grote trailer. Toen ik twee jaar geleden een nieuwe trailer zocht, heb ik me daarom niet echt verdiept in andere merken dan de bovengenoemde.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 19:10

En wat vinden jullie van de andere merken zoals Henra, Atec, e.d.

Zo heb ik nu een Anssems Excellent van 5 jaar oud in mijn gezichtsveld. Die is volledig polyester, ook de bodem. Lijkt op zich interessant (ook de prijs), laag nettogewicht, ruim, zadelkamer, lage instap,…
Is bij een dealer.

Maar is dat merk evenwaardig aan een Humbaur, Bockman of Sirius? Is een poly bodem wel oké? Ik zie de bomen door het bos niet meer…

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:19

Wij hebben een Bucker Careliner.
Zee aan ruimte.
Wij zijn er zeer tevreden over.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:09

Ik had henra contessa. Maar heb daarvan de bodem wel aan moeten pakken.

Heb nu ifor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:56

Kabayo schreef:
Heeft ie binnen gestaan? Of altijd buiten?

Belangrijke opmerking, dat maakt namelijk een wereld van verschil.

loulou schreef:
Ik vind het veel geld voor een trailer van die leeftijd. Banden moet je zeker vervangen na zo lang stilstaan.

Mee eens

Ibbel schreef:
Oh, en hou er rekening mee dat je er banden met een draagkracht van minimaal 650 kg/band onder moet hebben, als je nieuwe banden koopt. Liefst zwaarder. Wij hebben bij de vorige er banden van 900 kg/stuk onder laten leggen. Dan kom je op 3 banden ook nog thuis als het nodig is.

Sterker nog, er moeten trailer banden op, die zijn duurder dan gewone. Qua gewicht kunnen 'gewone' banden met de juiste beladingsindex ook makkelijk (menig auto heeft een MTM boven de 2000 kg), maar draai maar eens de trailer achteruit, dan zie je dat de banden enorm wringen.

kattyvds schreef:
Intussen heb ik de trailer afgezegd. Hopelijk vind ik binnenkort een even mooie, maar dan een recentere of lager in prijs.

Ondanks de leeftijd kan de trailer een goede keuze zijn. Maar als de verkopers niets aan de prijs willen doen zou ik ook verder kijken.Succes met je zoektocht.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 16:50

Bedankt voor de tips!

Een Bucker Careliner vind ik de max, net als Humbaur, Bockmann, Sirius en Fautras.
Helaas nieuw ver boven mijn budget.
Tweedehands zijn deze niet zo makkelijk te vinden.

Een iForWilliams weegt meestal te zwaar (tot max 2200 wil ik gaan).

Geen Henra dus ;) Ik heb nu bij een dealer een Anssems Excellent van 5 jaar oud in mijn gezichtsveld. Die is volledig polyester, ook de bodem. Lijkt op zich interessant (ook de prijs), laag nettogewicht, ruim, zadelkamer, lage instap,… Maar is dat merk evenwaardig + is een poly vloer wel aan te raden...:?

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:07

Staan volgens mij genoeg van op marktplaats tweedehands

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:38

kattyvds schreef:

Zo heb ik nu een Anssems Excellent van 5 jaar oud in mijn gezichtsveld. Die is volledig polyester, ook de bodem. Lijkt op zich interessant (ook de prijs), laag nettogewicht, ruim, zadelkamer, lage instap,…
Is bij een dealer.

Maar is dat merk evenwaardig aan een Humbaur, Bockman of Sirius? Is een poly bodem wel oké? Ik zie de bomen door het bos niet meer…

Iemand die ik ken heeft al enkele jaren een anssems en is heel tevreden.

Ik heb trouwens een humbaur xanthos ipv equithos. Foutje :o , dacht op de foto dat het dezelfde was, maar dan zonder zadelkamer. Maar is dus een ander type.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 10:13

Hartelijk dank om mee na te denken en voor jullie suggesties bij mijn zoektocht!

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 20:35

Mag ik nog even verder gaan… _/-\o_

Ik heb nu de optie van een Humbaur Equitos Alu Plus, 5 jaar oud. Dit lijkt me wel iets voor me.

Maar toch even afchecken… Mijn paard is immers niet zo rustig en stampt dikwijls met zijn voorbeen/hoef tegen de staldeur of op de grond, aandacht vragend. Ook op de trailer kan hij stampen als we stil staan en soms al rijdend.

Ik weet dat de Equitos eerder een instapmodel is. Is een instapmodel dan stevig genoeg? Gebruik zal recreatief zijn, 1 tot 3 keer per maand.

Dankjewel voor je reactie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:47

Eroqui schreef:

Is bij een dealer.

Joh, als jij een budget van 6k hebt, zou ik er een paar honderd bij leggen en gewoon een nieuwe kopen!
Met wat zoeken kost een basic Bockmann 2-paard je 6k. Doe je er nog wat opties bij, wellicht een duurdere versie, tik je 7k af. Verder kun je het zo dol maken als je zelf wil, maar dat hoeft niet.....
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ck-edition

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 21:10

ikke schreef:
Joh, als jij een budget van 6k hebt, zou ik er een paar honderd bij leggen en gewoon een nieuwe kopen!
Met wat zoeken kost een basic Bockmann 2-paard je 6k. Doe je er nog wat opties bij, wellicht een duurdere versie, tik je 7k af. Verder kun je het zo dol maken als je zelf wil, maar dat hoeft niet.....
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ck-edition

Dank je voor je reactie. Ik heb evenwel de voorkeur voor een ALU vloer wanneer het gaat over een okkazie. Een houten vloer of navenant heeft dikwijls al voldoende afgezien…

Ik heb nu de optie van een Humbaur Equitos Alu Plus, 5 jaar oud. Dit lijkt me wel iets voor me.

Maar toch even afchecken… Mijn paard is immers niet zo rustig en stampt dikwijls met zijn voorbeen/hoef tegen de staldeur of op de grond, aandacht vragend. Ook op de trailer kan hij stampen als we stil staan en soms al rijdend.

Ik weet dat de Equitos eerder een instapmodel is. Is een instapmodel dan stevig genoeg? Ligt die goed achter de wagen? Gebruik zal recreatief zijn, 1 tot 3 keer per maand.

Wat denken jullie?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:20

Lijkt mij geen probleem. Is gewoon een degelijk merk, dus ik zou daar niet zo bang voor zijn.
Je mag er vast wel een stukje mee proef rijden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:29

xJurdyWonanx schreef:

Die zadelkamers van Sirius zijn erg hoog en zitten pal achter de borststang. Heeft jouw haflinger daarin wel genoeg hoofdruimte?

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 21:35

loulou schreef:
Lijkt mij geen probleem. Is gewoon een degelijk merk, dus ik zou daar niet zo bang voor zijn.
Je mag er vast wel een stukje mee proef rijden?

Oké! Dankjewel voor je feedback. Ik ga volgende week zowel een Equitos als een Xanthos bekijken. Allebei een jonge okkazie.
De Xanthos is iets breder en zwaarder, wat me wel wat doet twijfelen omdat mijn wagen max 2T mag trekken. Meestal zal mijn paard er alleen in staan, sporadisch eens een 2de… Een 2de paard mag dan max 500 kg wegen, dat wordt wel een uitdaging. Een nieuwe auto met meer trekkracht voorzie ik volgend jaar, dat wordt ook een uitdaging :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:27

Mijn CX5 mag ook maar 2000 trekken. Maar ik rij meestal met 1 paard en anders met 1 paard en pony en dat gaat prima.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:19

Ik weet het niet zeker maar moet de auto niet standaard het maximaal toegestane gewicht van de trailer kunnen trekken (mogen trekken op papier)? Dus ook als je word aangehouden als hij leeg is dat je dan in overtreding bent?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:45

Als ik het goed heb is dat met E rijbewijs niet, dan gaat het om het daadwerkelijke gewicht wat er achter hangt en niet de max toegestane massa.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:39

Dahlia85 schreef:
Ik weet het niet zeker maar moet de auto niet standaard het maximaal toegestane gewicht van de trailer kunnen trekken (mogen trekken op papier)? Dus ook als je word aangehouden als hij leeg is dat je dan in overtreding bent?

als je het niet zeker weet kan je beter eerst even Google raadplegen :) want dat is inderdaad niet zo met een BE rijbewijs

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:36

Dees schreef:
xJurdyWonanx schreef:

Die zadelkamers van Sirius zijn erg hoog en zitten pal achter de borststang. Heeft jouw haflinger daarin wel genoeg hoofdruimte?

De zadelkamer zit sowieso rechts, dus als je (normaal gesproken) met 1 paard op pad bent staat die helemaal vrij. Ik laad hem zelf momenteel nog rechts en hij kan makkelijk over de zadelkamer heen kijken, bewegen, hangen. Daarvoor is ongeveer 30 cm ruimte tussen de zadelkamer en de borststang. Zal eens kijken of ik een goede foto kan vinden.