Na een hernia klachten met paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:32

Pallatin schreef:
Ik heb een kantoorbaan, dus zit veel achter een scherm en heb de laatste maanden flink wat stress ervaren, daar kan ik dus een vinkje ✔️ bij zetten helaas. Toch heb ik in die periode geen last gehad van m’n rug. Nu ik vakantie heb en m’n paard weer een bit mag/ik het rijden op kan pakken ben ik meer gaan lopen en fietsen dan normaal maar misschien wil ik teveel tegelijk.

Dit herken ik heel erg!
Een stressperiode op het werk, dan vakantie en de rug speelt op!

Ik lees ook dat je loopt.
Bij mij is dat echt slecht voor mijn rug.

SPARK55

Re: Na een hernia klachten met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:24

Ik ben na de eerste hernia operatie western reining gaan rijden.
Nooit geen pijn meer in het zadel gehad. Tot ik weer een keer in een dressuur zadel zat ik wist gelijk de zit is met mijn dikkere billen niet te doen te gedwongen.
Ook het rijden op een paard met vlakkere gangen is top en veel minder hulpen geven.
Ik heb nog wel een tweede operatie gehad dit vanwege bindweefsel op die plek.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 15:11

Ik plaats bij deze even een update. Ik heb het idee dat t al wat beter gaat. Ik heb van de week dinsdag wat intensiever in bak gereden, de dag erna ook in de bak maar korter, zo’n 25 minuutjes van kop tot staart en gewoon lekker aan een lange teugel rondgereden in het kader van lol met je knol. Gister een bosritje in stap. Ik stap uit deels aan de hand zodat ik wat stijfheid er uitloop. Pijn is minder en ik doe het wat rustiger aan qua fietsen en wandelen (het was ook vaak slecht weer dus ach) Ik probeer elke dag crunches te doen en bruggetjes. Het planken laat ik nog even; daar heb ik blijkbaar nog niet de kracht voor want krijg t niet voor elkaar. Ik ga wel binnenkort eens weer naar de fysio omdat ik wel veel last heb van mn nek en dat uit zich ook in hoofdpijn. Ik ga dan meteen vragen of zij wellicht een ruiterfysio kent. Na volgende week ga ik weer eens lessen. Gewoon om te kijken hoe dat gaat

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 09:35

Oeh, dan is (onder begeleiding) werken aan die core spieren wel echt de moeite waard hoor! Dan is daar zeker nog winst te behalen.

Maar fijn dat je een modus begint te vinden. +:)+

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:23

Ik ben 2 x geopereerd aan een hernia. De eerste keer knapte ik heel snel op. De laatste keer duurde het veel langer. Toen heb ik ook veel langer doorgelopen, ze opereren niet zo snel meer. Maar als je uitval krijgt en niet eens meer je tanden kan poetsen of zonder rollator van je bed naar de wc kan lopen zul je iets moeten. En het ging alleen nog maar achteruit. Weer naar de neuroloog en binnen een week lag ik op de operatietafel.

Na de laatste keer heb ik wel restschade gehouden. Minder kracht in mijn rechterbeen en een deel van mijn voet een doof gevoel. De neuroloog gaf ook aan dat de zenuw al beschadigd was. Ik ben wel weer zo snel mogelijk begonnen mijn rijden. De neuroloog zei ook dat ze dat tegenwoordig niet meer tegenhouden. Sowieso zijn die paardenmensen zo koppig als wat, die gaan gewoon door, zei hij :D Maar als je al jaren rijdt is het gewoon prima voor je spieren en je flexibiliteit.

Ik heb de keuze voor mijn paard erop aangepast :) Ik heb nu een PRE met vlakke gangen. Een dressuurpaard zit ik niet meer uit.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:50

Hier ook iemand die geopereerd is aan een hernia.

Inmiddels is dat alweer 6 jaar geleden. Ruim een jaar met rugpijn gelopen, wat verlicht werd door juist te blijven paardrijden. De neurochirurg was ook van mening dat mijn sterke core spieren de reden waren waarom het zolang goed is blijven gaan.
Na de operatie wel in het begin pijn met rijden, wel vaak meer een stijf gevoel dan echt pijn. En een herkenbaar probleem wat anderen ook melden: uitval/mindere kracht in mijn rechterbeen/voet wat helaas blijvend is.
Mede dankzij mijn fysio en het sporten (dus ontwikkelen en versterken van mijn core) steeds minder last ervan en na een aantal maanden pijnvrij met rijden. Merk wel wanneer ik lang op het paard zit of mijn beugels te kort zijn, mijn rechterbeen kracht verliest of uitvalt.

Bij mij is een blijvend probleem meer dat als ik onderuit gezakt op de bank zit, ik niet meer omhoog kom van de pijn. Dat is nu 6 jaar later nog steeds het geval.

Als toevoeging nog: bij mij werd zwemmen ook aangeraden. Zo kon ik gewichtloos wel mijn spieren versterken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:07

pol013 schreef:
Oeh, dan is (onder begeleiding) werken aan die core spieren wel echt de moeite waard hoor! Dan is daar zeker nog winst te behalen.

Maar fijn dat je een modus begint te vinden. +:)+

Ik heb in het verleden bij een val iets van 11 ribben gebroken. Ik heb daar blijvende schade (=pijn) aan over gehouden. De oefeningen die ‘druk’ geven op m’n ribben dus bijvoorbeeld planken kan ik niet doen want geven pijn; ik heb t geprobeerd :D Ik doe dus nu met name de oefeningen die ik wel kan en misschien lukt dat planken na verloop van tijd ook. Ik heb de fysio nog niet bezocht want m’n nek gaat ook weer goed. Ik let weer beter op m’n houding want heb de neiging om in elkaar te zakken. Gister weer in de bak gereden en ik reed rommelig maar niet meer last van m’n rug tov de voorgaande weken. Ik ben heel benieuwd hoe het lessen gaat als ik dat weer op ga pakken
@maritelisab; hoe heb jij de core spieren opgebouwd/ sterk gekregen?