Allergische reactie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:48

Daihyo schreef:
In de Strucomix zit ook luzerne. Waarom voer je die naast de Hartog comfort? En wat wordt er met het bloed gemeten? Allergietest? Of algemeen bloedbeeld?

Ik zou eens helemaal terug gaan naar de basis: hooi en niks extra’s. Dat 2-4 weken en dan een luzernevrij product toevoegen voor vitamines en mineralen. Een balancer is prima, maar Hartog Comfort kan ook. Daar voer je meer volume van, wat wel fijn kan zijn voor kauwen en bezigheid. En dat voor zeker 3 maanden vasthouden en kijken wat het doet.
Voer in ieder geval zonder luzerne en zonder granen (haver, tarwe, gerst, mais). Leer etiketten lezen, zodat je bewuster kunt kiezen voor gezonde voeding.

Zouden veel meer paarden moeten krijgen, gewoon alleen goed hooi en grasbrok. Het is zo’n onzin al die verschillende soorten voer. Als het nou top-performers zouden zijn snap ik het maar het zijn recreatiepaarden, die hebben het echt niet nodig.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 21:52

Nog meer paarden die het goed doen op Hartog comfort?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 21:58

De bloedafname is 30 januari en is voor de allergietest.
Bestaat er überhaupt wel een muesli zonder granen/melasse/mais en luzerne?

MarjanB

Re: Allergische reactie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:14

Ik zou idd ook terug naar de basis. Hooi en verder even niks. Als het dan weg is en blijft kan je kijken of je een vitamine brokje toe kan voegen.

Alles extra zit meer tussen onze oren (en de markering van de merken die gewoon willen verkopen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:39

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:51

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 01:04

Dit heb ik gevonden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 01:15

Laurievc schreef:
Wat krijgt hij van krachtvoer of balancer? Iets met lucerne? Dat is iets waar ik vaker reactie op zie.

Hij krijgt Pavo vitalbix waar volgens mij idd ook luzerne in zit verwerkt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:54

Moet je voor de bloedtesten niet juist de allergie voeren. Als je nu alles uitfaseert met enkel hooi en vitamines mogelijk verandert dat de uitslag?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 02:36

Hannanas schreef:
Moet je voor de bloedtesten niet juist de allergie voeren. Als je nu alles uitfaseert met enkel hooi en vitamines mogelijk verandert dat de uitslag?

De paardenkliniek raadde juist aan eerst dit te proberen met verandering van voer. Mocht de allergie blijven wordt er bloed afgenomen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 04:32

Ik zou gewoon tijdelijk alleen hooi voeren en dan de test afwachten. Er wordt nu behoorlijk in de richting van de lucerne als mogelijke oorzaak gedacht, maar mijn PRE bleek na de bloedtest hartstikke allergisch voor oa Timothee. Zegt natuurlijk niets over jou paard maar ik vind het op dit forum opvallend dat lucerne heel vaak als boosdoener word aangewezen terwijl dat in mijn optiek niet altijd terecht is. Het is prima paardenvoer en in Spanje zelf voeren ze zowat niets anders aan de paarden als ruwvoer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 05:21

lianne125 schreef:
Ik zou gewoon tijdelijk alleen hooi voeren en dan de test afwachten. Er wordt nu behoorlijk in de richting van de lucerne als mogelijke oorzaak gedacht, maar mijn PRE bleek na de bloedtest hartstikke allergisch voor oa Timothee. Zegt natuurlijk niets over jou paard maar ik vind het op dit forum opvallend dat lucerne heel vaak als boosdoener word aangewezen terwijl dat in mijn optiek niet altijd terecht is. Het is prima paardenvoer en in Spanje zelf voeren ze zowat niets anders aan de paarden als ruwvoer.

Valt mij ook op. Iemand roept zoiets en steeds meer mensen nemen dat over. Als nu werkelijk zoveel paarden luzerne niet kunnen verdragen waarom zit het dan in zoveel soorten voer vermengd?
Is er ooit al eens echt een groot, betrouwbaar onderzoek gedaan waar uitgekomen is dat paarden luzerne niet kunnen verdragen?
Ons oudste Belgisch trekpaard is juist enorm bekomen toen we vorig winter dagelijks een portie luzerne (en bietenpulp) toegevoegd hebben aan zijn dagelijks rantsoen in de wintermaanden. Hij viel in de wintermaanden altijd vreselijk veel af terwijl hij sowieso nooit aan de maat is. Sober ras of niet hij heeft absoluut niet genoeg aan 24/7 onbeperkt hooi (eerste snede, eigen land, netjes onderhouden en absoluut kwaliteit)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:34

Het is natuurlijk wel opvallend dat ts veel producten met luzerne voerde, dus dan is het vrij eenvoudig om te gaan kijken wat er gebeurt als je dat weghaalt.
Als dat geen verschil maakt kan je altijd verder gaan zoeken

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:58

Even een andere gedachte. Draagt je paard een deken of doekjes? En zijn die recent gewassen? Het kan ook een reactie op wasmiddel zijn, of glansspray, shampoo etc.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 13:19

carika schreef:
Even een andere gedachte. Draagt je paard een deken of doekjes? En zijn die recent gewassen? Het kan ook een reactie op wasmiddel zijn, of glansspray, shampoo etc.

Hij draagt een deken, maar is nieuw dus nooit gewassen.
Glansspray gebruiken we niet en paard wassen doe ik niet in de wintermaanden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 13:21

Kaatje_S schreef:
Het is natuurlijk wel opvallend dat ts veel producten met luzerne voerde, dus dan is het vrij eenvoudig om te gaan kijken wat er gebeurt als je dat weghaalt.
Als dat geen verschil maakt kan je altijd verder gaan zoeken

Misschien een idee om de muesli even te laten en de luzerne vervangen voor Hartog grasmix?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 13:36

Het hoeft niet eens perse met het voer te maken te hebben..kan ook een reactie zijn op de bodembedekking. Heb weleens een paard gehad die ineens zo allergisch was op stro..zat kennelijk iets in/ op dat stro bij de nieuwe baal.

Maar PRE's zijn wel echt sober, teveel suiker en zetmeel is echt niet goed voor ze..ik ben ook voorstander voor simpel voeren. En qua voer uitsluiten..