Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:29

Heel herkenbaar hoor, ik geloof wel naarmate je ouder word er toch wat meer angst insluipt. Ik was ook vergroeid met mijn vorige merrie en nadat zij met pensioen is gegaan kocht ik een jonge ruin. Ik merkte dat ik bang was, paard deed niets wezenlijks verkeerd maar ik haakte echt (vanuit angst) af. Ook ik rijd al vanaf ik uit het ei kroop en herken het niet van mezelf. Ik heb de jonge ruin verkocht (vond dat echt beter voor mijn paard) en heb een 12 jarige ruin gekocht die al iets van de wereld had gezien. Inmiddels heb ik hem een jaar en heb ik echt de lol weer terug gevonden, ik rijd weer fanatiek wedstrijden en doe weer buitenritten. Dat had ik anderhalf jaar geleden echt niet meer verwacht. Stap 1 is in ieder geval toegeven dat die angst er is en dan is het kijken wat voor jou de beste optie is.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:30

Precious20 schreef:
Thami schreef:
Jullie zitten zo te horen nog in de prille eerste fase, hij is er pas net. Het kan nog alle kanten op gaan, geef het tijd.
Mocht je het idee hebben dat jullie elkaar door angst negatief versterken dan zou ik hem door iemand anders laten opleiden, en dan met begeleiding verder kijken.
Verkopen kan altijd nog, en dan weet je veel beter wat voor paard het is.

Ik heb begeleiding ☺️ Mijn trainer is al geweest en komt volgende week woensdag terug. Mja in tussentijd ben ik wel alleen.

Wat moet er in de tussentijd écht gebeuren met je paard?
Binnen en buiten zetten, voeren, lijf af en toe controleren.. Vergeet ik dingen?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:30

Volledig herkenbaar... Toen mijn lieve merrie Maan op haar 24e overleed, kocht ik heel snel een nieuw paard. Die was meeeega chill en lief (comtois). Daar had ik heel veilig en goed gevoel bij. Maar helaas overleed hij 3 maanden later ineens plotseling.
Ik besloot even zonder paard verder te gaan. Bang voor meer verlies. (Want dat verlies van je dierbare maatje doet echt wat met je.. onderschat dat niet.)

Toch kon ik niet zonder paard, en kocht na een half jaar een 3,5 jarige. Ik ben geen dappere ruiter, maar op de grond was ik nooit bang.
Nou... ik kan je zeggen dat ik in t eerste maanden echt regelmatig met mega hoge hartslag naast m liep en zelfs wel eens met een trillende benen hem terug zette. Niet eens omdat hij echt gevaarlijk deed. (wel soms pittig en jong. Maar nooit gemeen of link) Maar gewoon totaal anders dan ik laatste 20 jaar gewend was. En ik moest aan hem wennen, aan het hebben van een jong paard, aan ... alles.

Ik heb er wel voor gekozen hem door een hele fijne ervaren ruiter te laten inrijden. Zodat ik mijn angst en onzekerheid niet op hem zou overbrengen.
Over 2 weken heb ik hem al weer 2 jaar.. en hij is GEWELDIG. Ik ben zo gek op hem. Op de grond ben ik nooit meer bang van hem. Erop eigenlijk ook niet. Ik blijf een onzekere ruiter (door heftige val ooit met grote gevolgen). Maar ik heb een airbag vest gekocht zodat ik minder bang ben om te vallen.

Mij hielp het heel erg om in gedachten te houden: Als het over 1,5 jaar nog niet goed voelt of klikt, dan zoek ik een heel fijn nieuw plekje voor hem. Tot die tijd hoef ik niets. Ik hoef er niet op, ik hoef geen spannende dingen te doen. Ik ga gewoon spelen en samen ontdekken. Ik ben lid geworden van featherlight acadamy en heb grondwerklessen genomen. We zijn samen zo relaxt gegroeid omdat ik geen "doel" had voelde alles leuk.
Zou m nooooit meer kwijt willen. Ik hoop heel erg dat tussen jullie ook de klik komt.

Heel veel sterkte

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:33

Captain schreef:
ruitje schreef:
Misschien is de liefde niet over,maar date je met de verkeerde :)

Dit. :j

Hier ga ik in mee, ik heb zelf meerdere van die fases gehad.
Mijn oudste trekpaardpaard, overleden op 25 jaar, kon ik mee lezen en schrijven, pittig maar handelbaar, uber betrouwbaar, dier heeft me meerdere keren gered, ik dacht het, zij voerde het uit.

Daarna naar haar dochter, super braaf, véél pittiger, wel betrouwbaar maar oh god, dat dier wilde werken en ging in overdrive. Daar heb ik tegen veel muren aangelopen , met menige frustratie omdat het niet ging zoals ik gewoon was.

Hiernaast heb ik een hele sensibele spanjaard, ook braaf, pittig, minder vooruit, maar onvoorspelbaarder, érg flexibel ook en iets minder veiligheidsgevoel. Ook een pittig ongeluk gehad met haar, hiermee loop ik nog meer tegen mezelf aan, waar mijn trekpaarden de yang zijn tov mijn ying, is deze een ying tov mijn ying :+

Ik vind het wel leuk, dus ik zet door en ik heb geen schrik, maar als ik schrik heb doe ik het niet meer.

Als je al die jaren een paard gewoon bent, eentje waar je mee kan lezen en schrijven en vertrouwen, kan het lastig zijn om te herbeginnen, een jong groen paard is dan mss niet de beste keuze...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 10:35

Majabeestje schreef:
Precious20 schreef:

Ik heb begeleiding ☺️ Mijn trainer is al geweest en komt volgende week woensdag terug. Mja in tussentijd ben ik wel alleen.

Binnen en buiten zetten, voeren, lijf af en toe controleren.. Vergeet ik dingen?

Ja dat binnen en buiten zetten lukt nog niet zo. Normaal gezien komen mijn paarden 's nachts binnen op stal en gaan ze overdag de wei op. Maar aangezien hij zo angstig wordt als hij de pony niet ziet en over zijn staldeur is gesprongen, heeft m'n trainer aangeraden de poort van de wei open te laten. De staldeuren ook en nu kunnen ze dus zelf beslissen of en wanneer ze binnen willen.
Nadien, als hij meer gesetteld is, gaan we hem leren rustig in de stal te staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:50

office schreef:
Ik zie dit vaak gebeuren als mensen wat ouder worden en aan een “ nieuw” paard beginnen.Je wordt angstiger met het ouder worden en veel mensen onderschatten dat vanaf de grond tot ze op een paard stappen.
Het kan wennen zijn maar niemand zegt dat je snel en uitdagend moet rijden.Rustige ritjes zijn ook heel ontspannend.

Precies dit. (Bin there)
Beter is wanneer je ouder bent een mak paard te kopen waar je zo mee weg rijd en wat gelijk vertrouwd voelt.
Maar je kunt ook totaal geen klik met het jonkie hebben.
Dat is geen schande.

Ik heb zelf veel jonkies want ik fok. Ik rij ze zelf pas wanneer ze klaar gemaakt zijn door een trainer. Vroeger ging ik er vlotter op. Nu niet meer. Geen zin in angstig zijn. Het is het niet waard ook. ( ik ben 53)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:10

Precious20 schreef:
Majabeestje schreef:

Ja dat binnen en buiten zetten lukt nog niet zo. Normaal gezien komen mijn paarden 's nachts binnen op stal en gaan ze overdag de wei op. Maar aangezien hij zo angstig wordt als hij de pony niet ziet en over zijn staldeur is gesprongen, heeft m'n trainer aangeraden de poort van de wei open te laten. De staldeuren ook en nu kunnen ze dus zelf beslissen of en wanneer ze binnen willen.
Nadien, als hij meer gesetteld is, gaan we hem leren rustig in de stal te staan.

Perfect, dan hoef je echt even niks :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:22

@Precious: Kennelijk is jouw nieuwe erg jonge paard zelf ook angstig! Je hebt hem pas. Dat wordt wennen. Ik heb 1 keer een nieuw vrij jong paard teruggedaan naar de verkoper omdat hij me gericht had raakgetrapt. Die was erg bazig en daar kon ik niet mee omgaan zodat ik zo bang van hem werd dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen. Als een dier me echt aanvalt dan is voor mij het plezier eraf en de liefde over. Daarna ben ik verder gegaan met een oud ervaren paard, veel geschikter voor mij en de liefde was weer terug.

Joltsje

Re: Bang zijn... Is de liefde voor paarden over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:33

ik denk dat jullie nog vertrouwen in elkaar moeten krijgen. en dat is ook logisch. jullie zijn nog maar net samen,.

wat anjali ook zegt. het jonge paard vind het spannend en klamt zich vast aan wat hij wel weet wat hij kan vertrouwen. je andere pony.

je moet nu niks met hem, dus dat is fijn. dan samen met je instructeur lekker aan de slag.
en anders iemand in de buurt vinden die ook al met grondwerk met hem aan de slag kan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:36

Kan hij in de stal de pony helemaal niet zien?
Of gaat het alleen fout met het binnen en buiten zetten?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 11:46

DuoPenotti schreef:
Kan hij in de stal de pony helemaal niet zien?
Of gaat het alleen fout met het binnen en buiten zetten?

Jawel, het bovenste deel van de deur is open. Dus als hij zijn hoofd eruit hangt en de pony ook dan kan hij haar zien en is het oké. Maar als hij net op stal is en hij ziet haar niet (omdat zij haar hoofd binnen heeft) dan is het wel effe paniek. En toen is hij dus over de deur gesprongen.
We hebben eventueel ook een hengstenrek om op de deur te zetten zodat de stal helemaal afgesloten is. Maar dat hebben we nog niet gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:48

Ah ze moeten dus beide met het hoofd uit de stal. Als ik het goed begrijp.
Is er geen makkelijke oplossing tussen de stallen te maken zodat ze elkaar altijd zien?
Een stukje open of tralies.
Wij hebben hier die traliewanden bovenaan en dat is betreft het alleen voelen wel fijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:50

Staat hij alleen met de pony? Dan is het beter om hem in een iets grotere kudde te zetten, dan gaan ze minder gaan hangen aan die ene pony specifiek.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 11:59

Duhelo schreef:
Staat hij alleen met de pony? Dan is het beter om hem in een iets grotere kudde te zetten, dan gaan ze minder gaan hangen aan die ene pony specifiek.

Ja hij staat alleen met de pony. Ik heb de paarden aan huis staan, dus kan hem niet in een grotere kudde zetten. Ben ook niet van plan nog een paard of pony te kopen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:01

Ik merk het bij mezelf ook nu ik ouder word en met name meer lichamelijke uitdagingen krijg ik voorzichtiger geworden ben. Ik fiets niet als het glad is en ik stap niet op een paard dat ik niet ken of waarvan bekend is dat het gekke sprongen kan maken. Ik noem het geen angst, want zo voelt het ook niet, maar wel zelfbehoud.

Ik heb altijd jonge paarden ingereden, maar dat zou ik nu echt niet zo snel meer doen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 12:05

DuoPenotti schreef:
Ah ze moeten dus beide met het hoofd uit de stal. Als ik het goed begrijp.
Is er geen makkelijke oplossing tussen de stallen te maken zodat ze elkaar altijd zien?
Een stukje open of tralies.
Wij hebben hier die traliewanden bovenaan en dat is betreft het alleen voelen wel fijn.

Tja, goeie vraag... Ik ben niet zo sterk in bouwkundig inzicht... Dus weet er niet direct antwoord op. Kan het wel aan mijn man vragen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:12

Ja dat zou denk ik wel een deel van je probleem nu oplossen.
Oke hij moet dan nog wel gaan leren ook eens zonder de shet te kunnen, maar dan heb je nu rust in de tent.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:24

Ik stuur je straks een pb…

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:50

Joh, die nieuwe is nog een grote kleuter, en vanzelfsprekend is ie in paniek als z'n houvast niet in beeld is. Je was zó vertrouwd bij je vorige paard dat dit even andere koek is. Bij vreemde paarden ben ik ook wat voorzichtiger geworden, omdat ik niet zo snel meer aan de kant kan springen als vroegah.
Laat het jonkie rustig wennen, en het kost tijd om met hem ook weer een relatie op te bouwen. Dat heeft wel even nodig want het moet van 2 kanten komen.
Ik zou ze voorlopig samen in een stal laten (tussenwand weghalen) of deur open laten. Hij heeft nu het voor hem allemaal nog zo nieuw en onwennig is, steun nodig. De komende jaren kun je rustig aan de slag gaan met hem zodat hij ook leert een poosje alleen te zijn en mee te gaan. Maar daarvoor moet hij je wel vertrouwen en vice versa.
Zodra mijn paard er niet meer is, hij is nu 21, komt er geen andere meer heb ik al besloten. Dan worden het hooguit wat relshetten, en daarvan heb ik er nu 2 lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:00

Het klinkt eerder als een weerslag van de emoties van het verlies. Naast verdriet is daar vast ook onbewust angst - angst dat je verliest wat dierbaar is en dat dat zelfs onvermijdelijk is. Angst wellicht om je ook weer open te stellen en contact te maken met een nieuw paard dat je op zeker moment wellicht ook weer verliest. Angst voor het nieuwe en onbekende dat een nieuw paard met zich meebrengt. (En ook - zijn angst voor het grote onbekende slaat misschien nu makkelijk op jou over omdat je zelf nog erg gevoelig bent. Dan is het dus niet eens jouw angst maar alleen maar dat je het normaal gesproken jou niet zo zou raken maar nu door het gemis ineens wel.)

En dat is vrij abstract, dus kan het heel goed zijn dat het nu gekoppeld wordt aan iets wat veel makkelijker is om aan te wijzen: angst voor het paard als groot dier met eigen gedrag. Dan 'klopt' het gevoel van angst, en je hebt er een aannemelijke verklaring voor, alleen ligt er toch iets anders onder.

De oplossing is meestal wat tijd, wat ruimte voor de wirwar aan overige gevoelens, en ten aanzien van dit paard zou ik zeggen dat je jezelf en hem helpt door vooral wat routine op te bouwen die houvast geeft, hoe klein ook. Voor nu is het misschien niet echt binnen halen voor de nacht, maar kun je ze bv wel op een vast moment voeren in stal. (Een mooie voorbereiding op het op stal staan, maar vooral ook het bieden van een beetje regelmaat.)

Afhankelijk van de wei zou je misschien zelfs een stukje van de wei kunnen afzetten dat je overdag open doet en 's avonds dicht. Niet omdat het belangrijk is voor de wei, maar omdat het jou iets geeft om de wei in te gaan als handeling, en omdat het bovendien dus de dag-nacht-structuur bevestigt aan je paard: overdag is er meer ruimte en 's nachts wat minder, zo is het ritme bij jullie.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:15

Er zijn ontzettend veel leuke mannen.
-sommige heel knap
-sommige geweldig in bed
-sommige kan je geweldig mee praten
-met weer andere heb je een goede klik
-weer een andere voel je je veilig bij...
Maar met JOUW partner wil je dat allemaal hebben.

En met paarden is dat niet anders niet ieder paard is JOUW paard. Liefde op het eerste gezicht komt echt niet altijd voor soms moet je naar elkaar toe groeien en soms zal een paard nooit JOUW paard worden.

Ik heb afgelopen jaren al een aantal paarden verkocht omdat ze toch NET mijn paard niet waren en ben nu weer met 1 bezig die heel veel dingen heeft waar we mee matchen maar ook nog steeds punten waar we nog aan onze relatie moeten werken...... en of het uiteindelijk tot een huwelijk komt...... moet nog maar blijken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 14:19

Shadow0 schreef:
Het klinkt eerder als een weerslag van de emoties van het verlies. Naast verdriet is daar vast ook onbewust angst - angst dat je verliest wat dierbaar is en dat dat zelfs onvermijdelijk is. Angst wellicht om je ook weer open te stellen en contact te maken met een nieuw paard dat je op zeker moment wellicht ook weer verliest. Angst voor het nieuwe en onbekende dat een nieuw paard met zich meebrengt. (En ook - zijn angst voor het grote onbekende slaat misschien nu makkelijk op jou over omdat je zelf nog erg gevoelig bent. Dan is het dus niet eens jouw angst maar alleen maar dat je het normaal gesproken jou niet zo zou raken maar nu door het gemis ineens wel.)

En dat is vrij abstract, dus kan het heel goed zijn dat het nu gekoppeld wordt aan iets wat veel makkelijker is om aan te wijzen: angst voor het paard als groot dier met eigen gedrag. Dan 'klopt' het gevoel van angst, en je hebt er een aannemelijke verklaring voor, alleen ligt er toch iets anders onder.

De oplossing is meestal wat tijd, wat ruimte voor de wirwar aan overige gevoelens, en ten aanzien van dit paard zou ik zeggen dat je jezelf en hem helpt door vooral wat routine op te bouwen die houvast geeft, hoe klein ook. Voor nu is het misschien niet echt binnen halen voor de nacht, maar kun je ze bv wel op een vast moment voeren in stal. (Een mooie voorbereiding op het op stal staan, maar vooral ook het bieden van een beetje regelmaat.)

Afhankelijk van de wei zou je misschien zelfs een stukje van de wei kunnen afzetten dat je overdag open doet en 's avonds dicht. Niet omdat het belangrijk is voor de wei, maar omdat het jou iets geeft om de wei in te gaan als handeling, en omdat het bovendien dus de dag-nacht-structuur bevestigt aan je paard: overdag is er meer ruimte en 's nachts wat minder, zo is het ritme bij jullie.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben?! Goede punten die je aanhaalt...

Ik ga ze idd gaan voeren op stal, in de hoop er zo al wat routine in te krijgen .

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 14:22

DDDara schreef:
Er zijn ontzettend veel leuke mannen.
-sommige heel knap
-sommige geweldig in bed
-sommige kan je geweldig mee praten
-met weer andere heb je een goede klik
-weer een andere voel je je veilig bij...
Maar met JOUW partner wil je dat allemaal hebben.

En met paarden is dat niet anders niet ieder paard is JOUW paard. Liefde op het eerste gezicht komt echt niet altijd voor soms moet je naar elkaar toe groeien en soms zal een paard nooit JOUW paard worden.

Ik heb afgelopen jaren al een aantal paarden verkocht omdat ze toch NET mijn paard niet waren en ben nu weer met 1 bezig die heel veel dingen heeft waar we mee matchen maar ook nog steeds punten waar we nog aan onze relatie moeten werken...... en of het uiteindelijk tot een huwelijk komt...... moet nog maar blijken.

Mooie vergelijking maar er zit wel iets in...

Na hoeveel tijd had je door of je een klik had met je paard? En of hij/zij potentieel had om jóuw paard te worden?
Bij de fokker had ik thans onmiddellijk een klik met mijn jonkie. Daar heb ik in een kudde van 9 paarden gestaan, die allemaal rond mij liepen te drammen, en daar was ik niet bang. Niet van hem, maar ook niet van de andere paarden. Begrijpe wie begrijpen kan...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:30

Ik kan je van harte aanbevelen om van Warwick Schiller de 30 day jumpstart te gaan doen. Je kan 7 dagen gratis proberen.
Leer elkaar op een hele veilige en laagdrempelige manier kennen en ga werken aan jullie connectie/relatie. Daar zit ook nul druk achter en kan bijna niet mis gaan. Het geeft je veel kennis over communicatie en hoe je daarmee om kan gaan.

Ik denk dat zowel jij als je paard in een emotionele periode zitten, waarin je beide nog niet weet wat je aan elkaar hebt en dan is hij ook nog hartstikke jong. Dat botst misschien nu even, maar betekent in mijn ogen ook absoluut niet dat je geen band met elkaar kan krijgen.

Wees lief voor jezelf en geef elkaar de tijd en ruimte om elkaar te leren kennen. Verkopen kan altijd nog.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:35

Herkenbaar verhaal.. ook ik kocht een jonkie op "latere" leeftijd (42) en dan nog 1 die opgegroeid was zonder enig menselijk contact.

Hij is nu dik 2.5 maar het heeft echt een poos geduurd eer ik vertrouwen kreeg in ons.
We doen nu vooral low key grondwerk samen. Samen zijn zonder druk.
Dit heeft ons heel goed gedaan.

Ook heb ik het inrijden op de lange baan geschoven.. we zien wel. Het moment zal daar wel een keer zijn.

Je hebt hem ook nog maar net. Geef het tijd. Vertrouwen moet groeien. Van 2 kanten.