Zoektocht naar een cap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: Zoektocht naar een cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:57

Hier ook cap ellende met een ovaal hoofd. Ik ben uiteindelijk geslaagd bij de Kramer, een knightbridge Glory. Al zie ik dat die er nu ook uit gaat :\
wel verstelbaar ipv 1 maat, maar een vaste maat EN een ovale cap kon ik niet vinden in een ok prijsklasse

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:06

Ik heb een Uve Exxential II met mijn ovale hoofd en die past goed.

Heel veel andere caps passen niet goed.
En een cap die met een liner wel past voor ovaal, moet ik maatje XXL hebben zo ongeveer en dan een dubbele liner naast mijn slapen.
En ik vraag me af of dat wel echt veilig is tijdens een val, breekt die liner de val wel voldoende om niet alsnog een klap van de schaal tegen mijn slaap te krijgen?

Helaas al ervaring met een hersenschudding na het vallen met mijn paard, achterbeen gleed wet, en poef, daar lagen we, ik met mijn hoofd in een goede cap op een boomwortel... Cap heeft zeker weten erger voorkomen, maar was toch even goed de weg kwijt na die val (en op de eerste hulp helemaal nagekeken).

Ik wil dus echt gewoon een goede pasvorm, zonder allerlei noodzakelijke opvulmiddelen.

Maar bij de Uvex Exxential heb ik dat iig allemaal niet nodig, die past gewoon zelf goed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:13

Samshield!

Ik ben eind vd zomer naar Drunens ruiterhuis geweest omdat die een groot assortiment hebben.
Heb nu de schaal een maat groter, die voering tig maten groter en de zijkanten zijn opgevuld. Hierdoor past het nu eindelijk goed en heb ik geen hoofdpijn meer !

Samshield heeft een soort van garantie regeling, als jij binnen zoveel tijd een smakkerd maakt kijken zij je cap na.
DR adviseert je daar dan ook over.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:23

Ook ik heb een ovaal hoofd en heb een samshield die als gegoten zit. Ik had ervoor een Uvex, maar de nieuwere varianten pasten me niet meer.
Ook in vond het belachelijk veel geld, want ook ik was destijds van m’n jonge paard afgevallen waardoor ik die nieuwe cap nodig had maar idd ik ben dolblij dat ik het toen heb gedaan. En ja, ik ben daarna nog eens gevallen met mn samshield en hard ook. Schaal was kapot/beschadigd en helm is teruggegaan voor check en reparatie naar samshield en kreeg m weer terug als nieuw. Dus het is niet zo dat je direct een nieuwe moet kopen na een val. Ik was mn samshield toen ie voor reparatie terugging even kwijt en heb toen om de tijd te overbruggen een andere goedkopere cap gekocht…. Nou dat was t gewoon niet, die heb ik meteen weer te koop gezet en me voorgenomen dat mocht ik ooit weer vallen ik direct weer een samshield koop, in het gunstigste geval heb ik dan een reserve. Kortom, ga gewoon voor de optie die het best zit. Overigens ben ik bij het Gareel heel goed geholpen, zitten die niet meer in de buurt?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 23:26

Ik ga zaterdag eerst eens de Uvex proberen bij de EJ denk ik :j als dat niet lekker zit, dan kijk ik weer verder, mogelijk naar Samshield.
Ik heb er wel vertrouwen in dat Uvex goede caps heeft. Overigens denk ik niet dat als een cap net niet lekker zit hij niet veilig is. Zolang niets verschuift bij een val, natuurlijk! Maar hoofdpijn na een tijdje is natuurlijk ook niet fijn. En ja, je hoofd is superbelangrijk :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:51

QHP Cap Blitz was dé oplossing voor al mijn problemen wanneer iemand écht geen cap paste.

Zéker het proberen waard want deze cap heeft mij vaker doen verbazen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:04

Ik heb ook een ovaal (en daarnaast een mini hoofd), heb nu een qhp ( Miami) dacht ik.

Ook de nieuwere br gehad. Charles Owen ging ook goed!

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:33

kijk vooral behalve naar het merk, ook naar verschillende types binnen een merk!

Ik paste van de harry;s horse alleen maar type challenge sparkle, en nu heb ik een casco terwijl ik een ander model totaal niet paste. Gek genoeg verschilde het dus binnen een merk ook nog per type en maat.
ik ben naar een ruitersportzaak gegaan en heb meerdere modellen gepast tot ik de juiste vond.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 00:36

Daarom wil ik ook het liefste passen en niet online bestellen. Anders blijf ik straks pakketjes terugsturen :')
Ik heb deze zoektocht alleen vorig jaar al gedaan, dus baal een beetje dat het opnieuw mag.
Maar zaterdag ben ik enigszins in de buurt van de EJ, dus laten we daar eens beginnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:48

Ik weet niet wat voor hoofd ik heb eigenlijk maar veel caps zien eruit alsof ik een mario-figuurtje ben (met paddestoel op mn kop).
Dus alles met zoon brede klep ziet er niet uit, te hoog ook niet.
Ik heb het assortiment van epplejeck en divoza en decathlon gepast maar niks was oke.
Alleen de Harrys horse challange sparkle pastte tot nu toe fijn maar je wil een keer wat anders en heel eerlijk was het aandraaisysteem kapot dus niet betrouwbaar.
Dus gezocht en gegokt. Heb een back on track EQ3 pardus smooth top besteld met speciaal MIPS systeem die extra schokken voor je hoofd beter kan opvangen. Ook fijn sluitsysteem. Deze zat wel mooi!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:32

QHP heeft een mooie cap, die ik regelmatig zie bij mensen met een ovaal hoofd. Ik vind hem zelf ook heerlijk zitten (ook ik heb een ovaal vormige cap nodig). Het is hun nieuwste type.
One K heeft speciale oval liners. Wel duurder dan 150 euro maar de moeite waard om te passen.

Ik weet niet waar je woont, maar bij Ruiterhuis Bosgra (friesland, 10km van Leeuwarden af) zijn ze te passen en te koop.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:02

Als je dan toch naar de ej in Breda gaat rij dan eerst langs de Decathlon misschien ligt daar een goed passende cap. Misschien omdat het een Frans bedrijf is ook andere vormen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:42

Mijn dochter heeft onlangs het nieuwe model van Charles Owen gekregen met verstelbare knop en je kan kiezen tussen rond en ovaal hoofd. Is de Charles Owen Kylo. €130,- geloof ik en voor het geld een super mooie cap!
Ik heb zelf ook een ovaal hoofd en heb een Samshield en een Antares. Beide zitten rond de €300,-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 22:09

Ik heb er vandaag wat gepast, en de Uvex die ik op het oog had, was het helaas niet. Ik heb van een aantal een foto die wel goed zaten. Eén sprong er echt uit en dat was helaas wel een 200+ Uvex cap (Perfexxion). Maar die zat echt fijn.

Nu ga ik even nadenken.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:35

Bij kep kan je ook kiezen voor ovaal of ronde liner. Maar die zijn ook niet heel goedkoop :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 13:41

Voor wie het interessant vindt, het is uiteindelijk de Felix Buhler ProNova III geworden (https://www.kramer.nl/Ruiter/Paardrijca ... roNova-III). Dus toch in de Nova-serie gebleven. Ik vind hem qua uiterlijk niet super - mijn oude blijft de mooiste haha - maar hij zit in ieder geval goed. En daar gaat het om.

Deze was echter ook al weinig goed beschikbaar bij Kramer in mijn maat, en op de site nu niet meer zie ik, dus mogelijk moet ik in de toekomst weer opnieuw gaan zoeken. Maar hopelijk duurt dat even ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:16

Hier ook een ovaal hoofd en een samshield, enige waarvan ik geen afdruk krijg op mijn hoofd.
Kep Italia past mij ook goed maar die zijn helemaal aan de prijs.
Ik rijd 2x per week hobbymatig dus vond dat ook even te gek.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:25

Ik zou bijna zeggen koop er dan nog eentje. Al zullen er als deze nieuwe cap aan vervangen toe is wel weer nieuwe veiligheidsnormen zijn. En dan wil je er vast eentje die daar aan voldoet. Gelukkig heb je er nu eentje die past.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:34

Bij mij past ook niet alles even goed, maar ik heb nu eentje die heb ik eerst in de winkel gepast en daarna 2ehands gekocht :P Scheelde me toch even de helft avn de prijs.
Maar ik zou nooit meer dan €150.- neerleggen voor een cap, zeker niet omdat ik maar 1 a twee keer per week rijd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:41

friezenfan2 schreef:
Ik zou bijna zeggen koop er dan nog eentje. Al zullen er als deze nieuwe cap aan vervangen toe is wel weer nieuwe veiligheidsnormen zijn. En dan wil je er vast eentje die daar aan voldoet. Gelukkig heb je er nu eentje die past.

Dit was de laatste in mijn maat helaas.

Ik durf een cap niet tweedehands te kopen. Je weet dan toch niet goed wat ermee is gebeurd. Dat weet je ook niet 100% met wat je in de winkel koopt, maar dat voelt toch wat veiliger.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:48

Ja dat is zo, ik heb ook kritisch gekeken. De cap had geen krasje of niks dus dat voelde wel veilig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:08

Ik heb een QHP en een Horka met ovale liner. Zijn gelukkig ook betaalbare caps

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:09

Mijn oude cap had ook geen krasje. Was blijkbaar wel al zo goed als doormidden. Was er een keer goed hard mee in het zand gevallen (inclusief hersenschudding) maar op een een of andere manier bedacht ik me toen niet dat ik een nieuwe cap moest kopen. Heb 'm gewoon nog een tijdje gebruikt en opeens haalde ik 'm in twee stukken uit de kast. Binnenkant had toch een flinke barst maar aan de buitenkant was nog niks te zien of te voelen.

Fijn dat je een nieuwe cap hebt gevonden TS!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:21

Ik verplaats dit topic van Harnachement naar Vraag Maar Raak

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:51

De enige caps die ik fijn vind zitten zijn de duurdere klasse van Troxel helmets; die van 170 en 230 euro. Vind dat qua prijs wel meevallen voor de kwaliteit die je krijgt