Ouder paard schoft gebroken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:10

De boxrust kan nog beter meevallen dan je in eerste instantie denkt.
Mijn paard is net uit een maand boxrust.
Ze wordt 24 en had nooit in een vaste stal gestaan. Heel haar leven heeft ze een inloopstal.
Mijn paard heeft het voorbeeldig gedaan. Ze was heel rustig en liet haar verband ook met rust. De dierenarts vertelde mij dat hij paarden kende die steeds hun verband kapot beten. Heel haar achterbeen zat een kleine maand in het verband.
Ik kreeg wel het advies om enkele malen per dag even met haar te stappen om artrose in het gewricht te voorkomen. Zij had een lelijke scheur aan haar spronggewricht opgelopen. Hoewel het niet (meer) gehecht kon worden is het mooi geheeld.
Mijn mening is dat een paard gemakkelijker de boxrust apprecieert dan wij in hun plaats voorstellen. Voor mijn paard was het belangrijk dat ze haar stalgenoten nog kon zien. Ze was gelukkiger als de andere paarden ook naast haar in de boxen stonden dan aan de overzijde in de weide.
Bij het herlezen van je topic zie ik dat je paard reeds 3 maanden boxrust achter de rug heeft en zijn herstel goed gaat.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:52

Gewoon een off-topic-vraagje:
Hoe vinden jullie dat een box gereinigd moet worden bij een paard dat 24/7 op stal staat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:50

SamanthaB schreef:
Hij heeft het ondertussen netjes gedaan al 10 weken op stal, wel 1 x per dag ff eruit aan de hand stappen en dat deed hij ook braaf. Hij is zo chill op stal daar heb ik wel geluk mee! 20 februari worden er controle foto's gemaakt op locatie. Als deze goed zijn en we groen licht krijgen gaan we buiten staan op de paddock weer opbouwen.. hij lijkt geen pijn of last ervan te hebben. Als je hem ziet zou je denken die mankeert niks. Dit is dus wel het beste senario waar ik op kon hopen, nu hopen dat de foto's goed zijn. Dat moet haast wel na 3 maanden boxrust zou je denken, op 5 min stappen per dag na.

Je opent een topic, mensen reageren en geven tips maar je reageert nu 10 weken later :+

Heb je nog een second opinion gevraagd, of is er uitgegaan van de eerste bevindingen?
Fijn dat hij het zo goed opvat, hopelijk laten de fotos straks mooie verbetering zien!

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:52

BRINTEMEID schreef:
Hoe vinden jullie dat een box gereinigd moet worden bij een paard dat 24/7 op stal staat?

Wij (ik ben stalmedewerker) zetten het paard dan voorzichtig 1 box om.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 23:30

BRINTEMEID schreef:

Mijn paarden werden destijds gemest terwijl ze in de box stonden. De ene stond op een tijdelijke stal na een zandkoliek operatie, de ander had twee scheurtjes in haar hoefbeen opgelopen en mocht een bepaalde tijd ook haar box helemaal niet uit. Als ze te druk zijn kan je ze vastzetten met het halster en een touw aan de spijlen van de box. Boxrust is boxrust en dan ook niet overlopen naar een andere box of op een poetsplaats/spuitplaats zetten!

BRINTEMEID

Re: Ouder paard schoft gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:50

Eigenlijk stel ik mijn vraag naar hoe een box moet uitgemest worden bij een paard dat 24/7 boxrust nodig heeft? Wordt dit één- of tweemaal dagelijks volledig uitgemest of eerder opgestrooid?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:29

6 maanden boxrust vind ik persoonlijk een no-go. Ik snap dat ze dit niet kunnen ingipsen etc. Maar dan nog, vind ik dit erg lang. Kleine paddock is vaak "fijn om in het ritme van binnen, naar buiten" etc vast te houden. Voor sommige paarden is het wel fijn en die blijven er wel rustig onder. Maar het is meer de combi: zo weinig bewegen, spierverlies etc. en bij sommige paarden gaat dat ook nog eens op de darmen werken, dus ik ben nooit zo van de stalrust.

Ik zou dat nog eens met een dierenarts overleggen.

Hier (wel bij een gebroken hoefbeentje) herstel gezien bij een paard met een gebrokenhoefbeentje met PEMF. Pony stond al 4 maanden op stal, breuk was groter geworden en we zijn aan e slag gegaan met PEMF (Kloud van Centropix), de foto daarop was echt al een mooi herstel gezien. Ook wetenschappelijke onderzoeken naar breuken die sneller genezen met PEMF.

Qua mesten: wij haalden bij mijn pony de drollen/natte plekken er een paar keer per dag uit en werd opgestrooid 3x per week. Gewoon met de pony in de stal.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:40

BRINTEMEID schreef:
Eigenlijk stel ik mijn vraag naar hoe een box moet uitgemest worden bij een paard dat 24/7 boxrust nodig heeft? Wordt dit één- of tweemaal dagelijks volledig uitgemest of eerder opgestrooid?

Ik heb een enter gehad die 4 weken op stal moest blijven staan. Ik heb elke keer dat ik op stal was gewoon poepies in de hoek of in de kruiwagen gegooid of zelfs even snel met handschoenen in een emmer, dat was dan soms 8x per dag ofzo.. En zeker 2x per week ging ik de plas plekken er ook uithalen, normaal doe ik dat 1x per week. Zij had ook een wond die gehecht was en daar wilde ik echt geen viezigheid in krijgen.

hagelslag

Re: Ouder paard schoft gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:43

Iris stond vorige jaar ivm haar been ook lang op boxrust.
Aangezien haar box toch groot genoeg was hebben we haar gewoon in haar stal laten staan tijdens het uitmesten

Maar iris vond het ook reuze gezellig om te helpen met uitmesten :Y)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:19

BRINTEMEID schreef:

Bij die van mij werd er gewoon zoals normaal uitgemest en misschien iets meer stro erbij dan anders. Maar dus niet vaker/minder vaak.