Introvert of extravert paard, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:26

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
Bedankt voor de verduidelijking, heb er nog even wat over opgezocht. Ik heb nu een hele duidelijke left brain extravert.

Dat zijn de leukste! :D

Eens, daarom heb ik er nu ook 4 van!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:16

Daihyo schreef:
Mooi omschreven pol013. Dat herken ik precies zo bij de mijne :j

En ik ook. Beide omschrijvingen. Die introverte sensibele konden voorspelbaar ontploffen of overkoken. Ja, kleine signalen maar wel meerdere.

Jessix

Re: Introvert of extravert paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:26

Ik zie inmiddels de kleinste signalen inderdaad. Ik zie ook heel vaak paarden in situaties waarbij ik dan denk "Daar zou ik echt nu niet opstappen, want die is daar helemaal niet aan toe". Dan hoor je ruiters die totaal verrast zijn nadat ze zijn gelanceerd terwijl ik bij het opzadelen al stress zag.

Het is inderdaad leuk (uitdagend) om ook met die paarden aan de gang te gaan. Maar dat vind ik bijvoorbeeld ook van een left brain introvert. Hoe krijg je die gemotiveerd? En nogmaals, per situatie kan een paard natuurlijk ook weer heel anders reageren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:55

Als het jonge paarden zijn zou ik vooral kijken naar hoe ze reageren. Ik heb liever een wat terughoudender jong paard die iets spannend vind en je wat tijd moet nemen om ze aan dingen te laten wennen dan een brutale donder die nergens naar kijkt en direct zn jas in zn mond heeft.

Ik geef een paard liever vertrouwen dan dat ik ze moet corrigeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 07:53

Ik moedig de nieuwsgierigheid en het speelse juist aan. Ben sowieso niet van het corrigeren, buig het dan liever om en beloon goed gedrag. Als een paard graag iets in zijn mond neemt, en dat doen ze bij mij allemaal, dan maak ik daar een spel van. Ik vind het spelen met ze het leukste wat er is. En dan niet aangeleerd maar juist hetgeen waar ze zelf mee komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 08:51

Jessix schreef:
Ik moedig de nieuwsgierigheid en het speelse juist aan. Ben sowieso niet van het corrigeren, buig het dan liever om en beloon goed gedrag. Als een paard graag iets in zijn mond neemt, en dat doen ze bij mij allemaal, dan maak ik daar een spel van. Ik vind het spelen met ze het leukste wat er is. En dan niet aangeleerd maar juist hetgeen waar ze zelf mee komen.

Hier ook, daar maak ik graag gebruik van :). Ik ben geen 100% Parelli-adept, maar de zin "never knock the curiosity out of a young horse" heb ik altijd goed onthouden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:14

prompter schreef:
Jessix schreef:

Hier ook, daar maak ik graag gebruik van :). Ik ben geen 100% Parelli-adept, maar de zin "never knock the curiosity out of a young horse" heb ik altijd goed onthouden.

Nouja een echte brutale tweejarige hengst zal je echt wel een keertje moeten corrigeren. Brutaal is iets anders dan speels en een tweejarige hengst is iets anders dan een vierjarige ruin. Ik ben echt niet van het afbeulen, maar ze moeten wel enige vorm van voorzichtigheid krijgen rondom je. Ook voor je eigen veiligheid.

Maar goed. Ik heb dus liever een iets sensibel paard wat je vertrouwen moet geven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:20

Ik heb mijn hengsten nooit echt hoeven corrigeren, als je ze vanaf veulen al in handen hebt is dat een stuk makkelijker natuurlijk :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:16

prompter schreef:
Ik heb mijn hengsten nooit echt hoeven corrigeren, als je ze vanaf veulen al in handen hebt is dat een stuk makkelijker natuurlijk :)

En als je er ervaring mee hebt. Ik zie toch te veel jonge dieren die echt niet fijn in de omgang zijn, omdat mensen aan een jong dier begonnen zijn en er 1 gekozen hebben die niet bij ze past en zelf geen ervaring hebben. Of veel te onzeker zijn en daardoor onduidelijk.
Dan is het zelfs met begeleiding niet handig, want die begeleiding is er niet elke keer dat het dier in handen komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:40

prompter schreef:
Jessix schreef:

Ik heb wel een Parelli basis en dat is inderdaad een van mijn favoriete quotes. Samen met “Be the ambassador of yes instead of the minister of no”. Sinds dien nooit meer een slechte paardendag gehad. :)

En de opmerking over hengsten. Laat ik nou op een ruin na alleen maar hengsten hebben (gehad) en dus op bovenstaande manier gehouden en getraind.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:27

Het is gelukkig niet alleen zwart/wit. Elk paard is z'n eigen persoontje.
Mijn mega extraverte ruin is in de groep de rustige wijze en rechtvaardige leider, zonder dominant te zijn. Hij bepaalt de regels en beschermt de kleintjes. Hij is 19 maar rent en speelt net zo hard als de jonkies.
Van het terrein af en in het werk is hij dan weer snel schrikkerig, wel met veel humor, bijv in het bos schopt hij met zn achterbeen een denneappel weg, die landt vervolgens voor hem, en dan maakt hij een schrik-sprongetje. Of hard snurken naar vrouwen in knalrode broeken en hoopjes zachtzand tussen het hardzand. Dat soort dingetjes, hij is hilarisch.

Allowing the horse to say no, zie Warwick Schiller. Als mijn ruin iets mega eng vindt laat ik rustig even het radertje in z'n hoofd uit het slotje vallen, en dan weer rustig door. Ga ik dwingen met geweld dan gaat ie compleet over z'n theewater! Hij weet dat ik buiten als er enge dingen zijn, zijn vertrouwen niet zal schaden. En in het bos diepe plassen, hekken, hooglanders, dartmoors, schapen dwars door de bosjes; hij houdt van avontuur.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:03

Ik heb ook beide en vind persoonlijk extravert fijner. Ik kan binnen 1 sec zien wat hij denkt en hoe hij zichzelf voelt. Dat is fijn, zeker als er wat aan de hand is. Dat zegt overigens niets over zijn pijngrens want die is erg hoog. Als hij stress heeft laat hij het zien en dan kan ik er direct wat mee en is het ook zo weer opgelost. Anderzijds is het introverte paard ‘liever’ en noem ik soms de echte labrador want hij wordt graag geliefd. Je ziet alleen stress een stuk minder en dat heeft vooral medische risico’s. De introverte zou ik aan iedereen mee kunnen geven, dat komt wel goed. De extraverte daarentegen.. een duidelijke en onafhankelijke mening en daar handelt hij ook naar :+