Hoe paard met artrose/blijvende blessure fit/mentaal gezond houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Hoe paard met artrose/blijvende blessure fit/mentaal gezond houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:47

Je kunt toch nog steeds heel veel andere grondwerk dingetjes doen?

Ik moet op het moment met mijn merrie stappen ivm revalidatie. We priegelen lekker aan met balkjes. Dat kun je in tich variaties doen en zo moeilijk/makkelijk maken als passend is voor je paard. Volgens de dierenarts doet het niks met de 'mechanische load' op het been. Dus kun je ook bij een peesblessure doen.
Ze kan aan de hand wijken en schouder binnenwaarts. variëren in stap lengte van middenstap tot 'verzamelde' stap. Je kunt ze spaanse pas leren.
En dan ben ik nog niet eens echt creatief geworden want er zal vast nog heel veel meer zijn.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 14:26

Cayenne schreef:
Wanneer hij buiten staat, komt hij dan in de wei of alleen in de paddock?
En als het de paddock is, kan hij dan wel een flink sprintje trekken om even de ergste energie eruit te krijgen?

Is het een idee om een verzorgster te zoeken die overdag met hem kan wandelen/naar buiten onder het zadel stappen?
Eventueel een stalgenoot?

In de winterperiode staat hij op de paddock. In de zomer gaan ze wel op de weide. Op de paddock kan hij zijn ergste energie kwijt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 14:28

pol013 schreef:

Ik moet op het moment met mijn merrie stappen ivm revalidatie. We priegelen lekker aan met balkjes. Dat kun je in tich variaties doen en zo moeilijk/makkelijk maken als passend is voor je paard. Volgens de dierenarts doet het niks met de 'mechanische load' op het been. Dus kun je ook bij een peesblessure doen.
Ze kan aan de hand wijken en schouder binnenwaarts. variëren in stap lengte van middenstap tot 'verzamelde' stap. Je kunt ze spaanse pas leren.
En dan ben ik nog niet eens echt creatief geworden want er zal vast nog heel veel meer zijn.

Bedankt voor je tips, echter mag ik geen dingen meer met balken doen of op een volte. Dat is te belastend voor zijn tussenpees. Spaanse pas kent hij al. Het dressuur aan de hand is wel een idee. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:59

Als hij na de galop niet goed loopt dan is hij toch gewoon kreupel? En dat komt dan toch door pijn zou je denken. Daarom zou ik me afvragen of het wel eerlijk is om hem te blijven rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:05

Gizeppie schreef:
pol013 schreef:

Bedankt voor je tips, echter mag ik geen dingen meer met balken doen of op een volte. Dat is te belastend voor zijn tussenpees. Spaanse pas kent hij al. Het dressuur aan de hand is wel een idee. :)

Volgens mijn dierenarts hebben ze daar dus recent onderzoek naar gedaan. Dat het is stap geen extra belasting is.
Dus misschien kun je het nog eens navragen.

Voltes doe ik inderdaad ook niet/nauwelijks. Maar wijken en SB kunnen prima rechtuit.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:27

Earth schreef:
Als hij na de galop niet goed loopt dan is hij toch gewoon kreupel? En dat komt dan toch door pijn zou je denken. Daarom zou ik me afvragen of het wel eerlijk is om hem te blijven rijden.

Chablis heeft nog nooit een pas kreupel gelopen, ook in de galop niet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:28

@pol13

Goed om te weten. Het zou dan ook gaan om stap oefeningen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:12

Ik heb geen mogelijkheid om rechtuit te kunnen longeren. Wij mogen in de "normale" rijbaan niet longeren. Anders had ik dat zeker gedaan. De longeercirkel is niet ruim genoeg om er een hele grote volte van te maken. Aangezien hij nog wel eens ploft lijkt mij dat niet verstandig.

Galopperen maakte hem in het verleden super los en soepel. Echter zie ik aan hem als ik weer eens gegaloppeerd heb, dat hij zijn rechter achterbeen ontlast en de pees weer een stuk warmer is als eerder. Als het niet hoeft liever niet. Voor zijn artrose is het goed, maar voor zijn tussenpees helaas niet.

Wat voor soort oefeningen doe jij aan de hand? Hoe ziet dat eruit? Hoe heb je dat opgebouwd?[/quote]

Ik doe van alles, onderdelen uit de trail, zoals achteruit ( ook in een L) tussen 2 balken, door een hek, slalommen, sidepas en andere die misschien voor jouw paard minder geschikt zijn. Verder schouder voor, travers, wijken, voorhand en achterhand omzetten. Ik heb haar gekeerd in te parkeren bij een krukje. Head down, wat heel handig is.
En dan nog wat kleine trucjes, zoals hoofd naar de romp brengen, zeg maar links en rechts flexen, dan trekken ze gelijk hun buikspieren aan. Flemen, op een blok staan, been optillen etc.