Help: hoe kies je een deken die wél goed past?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 18:17

Fijn die goede ervaring met Weatherbeeta. Hopelijk gaat het niet nodig zijn en is mijn schattebout straks heel blij met die FB ( :') ), of denk ik tenminste dat die echt goed past en goed zit, maar anders is dat nog eentje voor op de 'paslijst'.
Ik weet ook niet precies wat haar nou zo hindert, ik vermoed het meest de schoft, maar boeg/schouder kan ook. Dus liefst nu maar het zekere voor het onzekere en eentje die zoveel mogelijk voorkomt dat er ergens iets trekt.

Muizen zijn zo fijn, not -O- . Gelukkig nog soort van op tijd gered! Hoge hals wil ik nu dus ook inderdaad, enerzijds tegen dat inregenen (haar huidige deken heeft een losse hals die ik bij heel veel sneeuw wel opdoe, maar ik vermoed dat ze liever zonder hals staat) en anderzijds omdat ik las dat een high neck vaak fijner is bij een hoge schoft.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 11:34

Ik ben gaan meten en wil nog even jullie advies vragen want ik kom er niet echt uit:

- Ruglijn kom ik uit op 140, onderlijn op 180.
- Deken die ze opheeft (Nika) is op de ruglijn 140 (perfect dus zou je zeggen) maar onderlijn 200. Die trekt naar achter haar schoft, logisch met die onderlengte natuurlijk.
- Oudere deken die haar wel lijkt te passen (maar waar ze ook een hekel aan heeft) heeft een ruglijn van 140 en onderlijn van 185.

Maar de matentabellen geven toch meestal/altijd aan 130/185 en 145/195? Of wisselt dat dan (soms zo sterk) per merk?

Bij die Felix Bühler staan geen onderlengtes, alleen ruglengtes. Dus 135 of 145 in mijn geval. Maar welke zou haar dan het beste passen? 135 lijkt me echt te klein, dus heeft niet veel zin om die ook te bestellen toch? Dus alleen 145 bestellen en passen? Wat zouden jullie doen?

ingvdh

Re: Help: hoe kies je een deken die wél goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:56

Meestal zit er standaard 50 cm verschil tussen onder en rug lengte

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:07

Amigo past hier altijd wel en bij een flink gebouwd paard een maatje groter dan de maat tabel.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:41

GDG schreef:
Bij die Felix Bühler staan geen onderlengtes, alleen ruglengtes. Dus 135 of 145 in mijn geval. Maar welke zou haar dan het beste passen? 135 lijkt me echt te klein, dus heeft niet veel zin om die ook te bestellen toch? Dus alleen 145 bestellen en passen? Wat zouden jullie doen?

Die hebben ook tussen stukjes die je er bij de borst tussen kan zetten; deze

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... t-Fit-50-g

Ik zou dan eerder de 135 nemen met extra inzetstuk voor de borst, zodat de deken niet extra naar achter trekt weer

Edit: dit is de 50gr maar is er wellicht ook warmer, weet niet welke je nodig hebt

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:11

Hoi allemaal! Ik hoop dat ik mijn dekengerelateerde vraag hier ook mag stellen en dat jullie mee willen denken (leek me zonde een nieuw topic te openen over hetzelfde onderwerp, maar mocht dat toch de bedoeling zijn, hoor ik het graag!)

Mijn Shetlander had een eppljeckdeken maat 110/145. Helaas was deze niet meer waterdicht en heb ik een bucas smartex maat 110/145 aangeschaft in dezelfde maat. Ik had verwacht dat de maat 1 op 1 hetzelfde zou zijn, maar helaas... de deken oogt toch wat groot. Wat zouden jullie aanraden? Deze deken blijven gebruiken, toch een maat kleiner (105/137 of zelfs nog kleiner: 100/130) bestellen of teruggaan naar een epplejeckmodel in maat 110/145 (een nieuwe die dan weer waterdicht is). Ik heb zelf weinig dekenervaring, dus hopelijk kunnen jullie meedenken!

(Bericht bewerkt, omdat ik de foto's niet juist had bijgevoegd)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:23

GDG schreef:
Bielsje schreef:
Als ik op een foto een schouder al wat door de deken zie trekken zoals bij de Rambo wug, dan sla ik die persoonlijk over. Maar mijn paard heeft brede schouders voor een KWPNer en ik heb echt splitten of plooien nodig. De Bucas Smartex is echt top voor hem met genoeg ruimte! Is schijnbaar wel weer verschillend per model want de anniversary zit nét even ietsjes minder. Welke van deze 2 vergelijkbaar is weet ik niet. Ze hebben wel een schoftbeschermer tegenwoordig die je er los bij kunt kopen.

Goed om te weten! Dan sla ik de dekens zonder loop- of schouderplooi echt over en dekens die ik zie trekken ook. Extra schoftbeschermer kan misschien ook wel iets zijn, als een bepaalde deken me toch het beste lijkt maar geen schoftbescherming heeft.

Ik ben nog weer verder aan het zoeken maar het duizelt me alweer, ik kan zo nog 20 dekens hier voorleggen %) . Ik weet weer waarom ik het de afgelopen jaren opgegeven had :') .

Bij mijn oudje (kwpn, een beetje barokke bouw en een hekel aan dekens). Lag de Rambo Wug perfect! ik hecht zelf weer niet zoveel waarde aan loopsplitten. Het is een kwestie van uitproberen vrees ik.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:29

Horsejansdam schreef:
Hoi allemaal! Ik hoop dat ik mijn dekengerelateerde vraag hier ook mag stellen en dat jullie mee willen denken (leek me zonde een nieuw topic te openen over hetzelfde onderwerp, maar mocht dat toch de bedoeling zijn, hoor ik het graag!)

Mijn Shetlander had een eppljeckdeken maat 110/145. Helaas was deze niet meer waterdicht en heb ik een bucas smartex maat 110/145 aangeschaft in dezelfde maat. Ik had verwacht dat de maat 1 op 1 hetzelfde zou zijn, maar helaas... de deken oogt toch wat groot. Wat zouden jullie aanraden? Deze deken blijven gebruiken, toch een maat kleiner (105/137 of zelfs nog kleiner: 100/130) bestellen of teruggaan naar een epplejeckmodel in maat 110/145 (een nieuwe die dan weer waterdicht is). Ik heb zelf weinig dekenervaring, dus hopelijk kunnen jullie meedenken!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Waarom moet je shetlander een deken op? Dekens zijn wat mij betreft een noodzakelijk kwaad (en de meeste paarden zullen dat beamen :D )

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:31

ellenlouise schreef:
Horsejansdam schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Waarom moet je shetlander een deken op? Dekens zijn wat mij betreft een noodzakelijk kwaad (en de meeste paarden zullen dat beamen :D )

Puur i.v.m. de aanhoudende regen hier en de open vlakte waar hij staat waardoor hij flink op de tocht staat pony staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:33

Ik zou die blauwe deken in ieder geval niet blijven gebruiken. Die is echt veel te groot, waardoor je veel kans hebt op schuurplekken etc.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:34

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:07

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:19

Het idee van loopsplitten is leuk, maar ze zitten 9 vd 10 keer op de verkeerde plek waardoor er toch schuurplekken op de schouders ontstaan.
De bucas, en dominick, met schouderplooien geven meer ruimte aan de schouders, maar bij alle dekens geld: het moet passen bij je paard en daar kom je enkel achter door verschillende modellen te passen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 21:10

Gaabje schreef:
Ik zag een tijdje terug deze video voorbij komen. Misschien heeft iemand er nog wat aan.

https://youtu.be/TiDhnLktlYs?si=-C3famidgExuZ9tr

Dat is inderdaad het filmpje wat ik eerder langs had zien komen en wat me nogal de ogen geopend heeft :)* !

different1 schreef:
Het idee van loopsplitten is leuk, maar ze zitten 9 vd 10 keer op de verkeerde plek waardoor er toch schuurplekken op de schouders ontstaan.
De bucas, en dominick, met schouderplooien geven meer ruimte aan de schouders, maar bij alle dekens geld: het moet passen bij je paard en daar kom je enkel achter door verschillende modellen te passen.

Ja, misschien staar ik me te blind op de loopsplitten inderdaad. Als ik nu weer naar dat filmpje kijk zie ik dat die schouderplooien misschien/waarschijnlijk veel meer een must zijn dan loopsplitten.

ellenlouise schreef:
Bij mijn oudje (kwpn, een beetje barokke bouw en een hekel aan dekens). Lag de Rambo Wug perfect! ik hecht zelf weer niet zoveel waarde aan loopsplitten. Het is een kwestie van uitproberen vrees ik.

Ja, ik vrees het ook :') . Hopelijk heb ik snel beet.

Ilsiie schreef:

Ik zou dan eerder de 135 nemen met extra inzetstuk voor de borst, zodat de deken niet extra naar achter trekt weer

Edit: dit is de 50gr maar is er wellicht ook warmer, weet niet welke je nodig hebt

Dank _/-\o_ ! Heel stom, ik had die dingen wel gezien maar helemaal niet meer aan gedacht. Ik zat zo vast in 'de ruglengte moet kloppen'. Nog steeds vraag ik me wel af hoe dat zit, want het lijkt me eerder nuttig voor een paard dat dan ruglengte 135 heeft en breed gebouwd is waardoor de onderlengte niet genoeg is, niet voor een paard dat ruglengte 140 heeft. Maar misschien komt dat bij een high neck weer minder nauw, die ruglengte?

Hoe dan ook: nadat ik gemeten had en hier nog mijn vraag geplaatst had ging ik weer naar de site en bleek alles uitverkocht van die deken |( . Heb nog verder gezocht naar alternatieven, maar ik kwam toch steeds weer op deze uit. Besloten om de site goed in de gaten te houden en te hopen op teruggestuurde dekens en de volgende dag al raak, yes *\o/* . Maar toen moest ik 'ineens' beslissen welke maat :') . Heb toen maar snel besloten 135 en 145 te bestellen, plus dat tussenstuk. Ik hoop heel erg dat een van de twee echt goed past . En anders maar verder zoeken en dan de eis van loopsplitten laten vallen als er wel schouderplooien in zitten. Maar ik hoop op de FB.

ingvdh schreef:

Ja dat dacht ik dus ook, maar 10cm meer of minder blijkt dus ook te kunnen :') . Maar sowieso zit ze dus al snel met een deken die niet snel perfect past omdat bij haar het verschil maar 40cm is..

Horsejansdam schreef:

Prima hoor. Ik weet zo van de foto niet welke maat je moet hebben van de bucas, maar ben wel erg benieuwd naar de werkelijke boven- en onderlengte van je shet. Heb je dat recent goed gemeten? De bucas die je nu hebt is te groot, maar misschien ligt ie bij de schouders en schoft wel heel netjes? Ik heb het idee van niet trouwens, maar dat kun jij in het echt beter beoordelen. Dus daar zou ik kritisch naar kijken en ook heel goed opmeten.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:29

Gaabje schreef:
Ik zou die blauwe deken in ieder geval niet blijven gebruiken. Die is echt veel te groot, waardoor je veel kans hebt op schuurplekken etc.

Wat erg zeg, net nog even wezen meten... volgens het bucasfilmpje moet hij niet één, maar liefst twee maten kleiner... duur grapje geworden zo, maar we hebben ervan geleerd en hopelijk kan ik iemand blij maken met een 110/145. Maatje 100/130 is onderweg! *\o/*

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 21:33

Goed dat dat filmpje jou ook zo geholpen heeft en je bent gaan meten nu. Hoop dat die 100 meteen goed past.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:33

GDG schreef:
Gaabje schreef:
Ik zag een tijdje terug deze video voorbij komen. Misschien heeft iemand er nog wat aan.

https://youtu.be/TiDhnLktlYs?si=-C3famidgExuZ9tr

Dat is inderdaad het filmpje wat ik eerder langs had zien komen en wat me nogal de ogen geopend heeft :)* !

different1 schreef:

Ja, misschien staar ik me te blind op de loopsplitten inderdaad. Als ik nu weer naar dat filmpje kijk zie ik dat die schouderplooien misschien/waarschijnlijk veel meer een must zijn dan loopsplitten.

ellenlouise schreef:

Ja, ik vrees het ook :') . Hopelijk heb ik snel beet.

Ilsiie schreef:

Dank _/-\o_ ! Heel stom, ik had die dingen wel gezien maar helemaal niet meer aan gedacht. Ik zat zo vast in 'de ruglengte moet kloppen'. Nog steeds vraag ik me wel af hoe dat zit, want het lijkt me eerder nuttig voor een paard dat dan ruglengte 135 heeft en breed gebouwd is waardoor de onderlengte niet genoeg is, niet voor een paard dat ruglengte 140 heeft. Maar misschien komt dat bij een high neck weer minder nauw, die ruglengte?

Hoe dan ook: nadat ik gemeten had en hier nog mijn vraag geplaatst had ging ik weer naar de site en bleek alles uitverkocht van die deken |( . Heb nog verder gezocht naar alternatieven, maar ik kwam toch steeds weer op deze uit. Besloten om de site goed in de gaten te houden en te hopen op teruggestuurde dekens en de volgende dag al raak, yes *\o/* . Maar toen moest ik 'ineens' beslissen welke maat :') . Heb toen maar snel besloten 135 en 145 te bestellen, plus dat tussenstuk. Ik hoop heel erg dat een van de twee echt goed past . En anders maar verder zoeken en dan de eis van loopsplitten laten vallen als er wel schouderplooien in zitten. Maar ik hoop op de FB.

ingvdh schreef:

Ja dat dacht ik dus ook, maar 10cm meer of minder blijkt dus ook te kunnen :') . Maar sowieso zit ze dus al snel met een deken die niet snel perfect past omdat bij haar het verschil maar 40cm is..

Horsejansdam schreef:

Prima hoor. Ik weet zo van de foto niet welke maat je moet hebben van de bucas, maar ben wel erg benieuwd naar de werkelijke boven- en onderlengte van je shet. Heb je dat recent goed gemeten? De bucas die je nu hebt is te groot, maar misschien ligt ie bij de schouders en schoft wel heel netjes? Ik heb het idee van niet trouwens, maar dat kun jij in het echt beter beoordelen. Dus daar zou ik kritisch naar kijken en ook heel goed opmeten.

Ik had heel erg vastgehouden aan de rode deken die wel goed lag en 110/145 was, ik dacht dat de bucas dan automatisch ook 110/145 zou zijn... niet dus :') :+ Dankjewel voor het meedenken <3

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 21:35

Horsejansdam schreef:
Ik had heel erg vastgehouden aan de rode deken die wel goed lag en 110/145 was, ik dacht dat de bucas dan automatisch ook 110/145 zou zijn... niet dus :') :+ Dankjewel voor het meedenken <3

Haha, dat ergens aan vasthouden herken ik :') .

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:58

Inmiddels een 100/130 op :). Afbeelding