Ervaringen gevraagd, wat extra voeren voor gewichtstoename

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:32

kiki1976 schreef:
Ik zou eerst de basis bekijken, dus kijken naar:
Ontworming
Tanden
Zand in de darmen
Te arm hooi wellicht.

Mochten de tanden goed zijn, ontworming en goed mestonderzoek, geen zand etc dan stoppen met de 5 granen mix en op een vitamine/mineralen brok zetten. Wat rijker hooi mengen met je eigen hooi. En dat even de tijd geven. Verhouding van mengen even bekijken. Zou niet in 1x overstappen op volledig rijk hooi.

Dit scheelt mij typen :D
Als er medisch niets is, dan je hooi eens bekijken.
Meten is weten: weten wat er in je hooi zit (analyse) en weten hoeveel je in kg voert. Dan berekenen hoeveel kg je moet voeren.
Vul dit aan met een balancer en als er dan nog tekorten zijn, bijvoorbeeld in eiwit, dat gericht bijvoeren.

pol013

Re: Ervaringen gevraagd, wat extra voeren voor gewichtstoename

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:11

Ik zou hier inderdaad even een stap terug zetten en niet zomaar meer gaan voeren/ bij gaan voeren.
Als je 2 shetten niet op gewicht kunt houden gaat er wel een alarmbel bij mij af dat er meer aan de hand kan zijn. Niet iedere shet is hetzelfde en er bestaan heus shetten die wel hoog in onderhoud zitten. Maar 2 stuks wordt al heel wat onwaarschijnlijker.

Dat zou ik eerst willen uitzoeken.
En daar zijn al prima tips voor gegeven.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:07

Wat bovenstaand al gezegd is; het zou zand in de darmen kunnen zijn en/of wormen. Je kan preventief een wormen- en zandkuur geven, dan hoef je geen dure dierenarts langs te laten komen.

En over op Pavo Fibrebeet met een scheutje olie. Vinden de meeste paarden over het algemeen héér-lijk en worden ze lekker rond en glimmend van +:)+