Voor een kort breed paard zadel gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:40

Ik zou zeggen: ga naar Country Mill. Zit in Nijkerk in een industrieloods waar ze een binnenbak van gemaakt hebben. Laat je niet van de wijs brengen door de naam en reputatie van CM met Westernzadels (zijn ze ook heel goed in), maar ze leveren dus echt ook zo ongeveer alle merken dressuurzadels (en alle andere modellen Engelse zadels).
Geven echt onafhankelijk advies, kunnen zelf aanpassingen doen en als er echt niets past, zeggen ze dat ook - ze smeren je geen niet-passend zadel aan.
Maar: je moet wél naar ze toe, ze komen niet aan huis.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:42

Hoe breed kan een wpn-er nou zijn? En hoe kort?
Sinds ik van warmbloeden ben afgestapt en nu een haflinger en een schwarzwalder onder het zadel heb, weet ik pas ècht wat breed en kort is :D

Terug naar de warmbloeden. Die hebben ondanks "kort" vaak echt nog wel een draagvlak van 50 centimeter. (Meet de lengte van de kussens van je huidige zadel maar eens na).
Breed is echt geen enkel probleem. Zelfs met een V-boom kun je vrijwel alle vormen van warmbloed-breed wel bereiken. Terugleggen schouders vragen wel extra aandacht, hier heb je een extra goede zadelmaker bij nodig, die ook echt zadels kan MAKEN.

Wat ik zelf doe (en de afgelopen 20 jaar ook deed) is: koop een fijn zadel waar je zelf goed in zit en waarvan de boombreedte al een beetje lijkt op de breedte die je nodig hebt. Ga vervolgens naar je zadelMAKER en laat dit zadel helemaal bewerken voor de optimale pasvorm op jouw paard. Ik kocht nooit nieuw, maar heb al die jaren als een vorstin gezeten.

De tip Country Mill is een goede.
Met hetgeen TS beschrijft, wil ik Fryso zadels ook aanraden.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:12

Nibbit schreef:
Ik wil toch de vraag stellen; waarom geen Wintec?

Ik heb dat ook altijd gezegd, en waar ben ik op uit gekomen 8-)

Er zijn veel verschillende modellen, diepere en minder diepe zit.
Er kunnen grote wrongen op.
Ze zijn goed verstelbaar qua boom en inlegpads.

Je hebt in dezelfde modellen ook zadels die wel van leer zijn: Bates en Arena.

Ik ben zelf echt blij verrast en heb zelf wel de Wintec omdat ik geen verschil voelde met Bates (en het prijsverschil wel erg groot was)

Ik wil een zadel van leer, ik wil het gewoon niet. Het zit niet lekker, het is niet goed voor de houding. Ik wil het niet.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:15

Dees schreef:
Sinds ik van warmbloeden ben afgestapt en nu een haflinger en een schwarzwalder onder het zadel heb, weet ik pas ècht wat breed en kort is :D

Terug naar de warmbloeden. Die hebben ondanks "kort" vaak echt nog wel een draagvlak van 50 centimeter. (Meet de lengte van de kussens van je huidige zadel maar eens na).
Breed is echt geen enkel probleem. Zelfs met een V-boom kun je vrijwel alle vormen van warmbloed-breed wel bereiken. Terugleggen schouders vragen wel extra aandacht, hier heb je een extra goede zadelmaker bij nodig, die ook echt zadels kan MAKEN.

Wat ik zelf doe (en de afgelopen 20 jaar ook deed) is: koop een fijn zadel waar je zelf goed in zit en waarvan de boombreedte al een beetje lijkt op de breedte die je nodig hebt. Ga vervolgens naar je zadelMAKER en laat dit zadel helemaal bewerken voor de optimale pasvorm op jouw paard. Ik kocht nooit nieuw, maar heb al die jaren als een vorstin gezeten.

Hij is rond een normaal paard is een soort driehoek waarvan de bovenkant de schoft is dus ligt het zadel stabiel. Maar mijn paard is een cirkel waardoor alles schuift en niks stabiel blijft ligt wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:35

Dees schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zeker wel KWPN'ers die breed zijn, of zoals mijn zadelmaker het omschrijft bij een van onze paarden 'vormloos'. Die is gewoon een tonnetje zonder hele duidelijke schoft. En kort bestaan ze ook zeker, ze zijn alleen wat groter dan de gemiddelde haflinger, maar ze kunnen net zo goed een korte rug hebben. Omdat jouw warmbloeden niet voldeden aan dat beeld, betekent niet dat ze niet bestaan.

Ik ben ook benieuwd wat die zadelmaker dan allemaal kan aanpassen. Want zelf een zadel kopen en ervanuit gegaan dat het past omdat die ongeveer even breed is, dat is niet hoe het werk. De boombreedte is slechts 1 van de variabelen, en vaak 1 die het beste aanpasbaar is (verwisselbare bomen, pads etc). De vorm van de boom is echter niet aan te passen, door heen enkel zadelMAKER. Als jij een ronde boom op een rechte rug legt kun je 'maken' wat je wilt, dat gaat niet werken. Misschien zat jij als een vorstin, maar wat vond je paard ervan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:27

romeeweij3 schreef:
Nibbit schreef:
Ik wil toch de vraag stellen; waarom geen Wintec?

Ik heb dat ook altijd gezegd, en waar ben ik op uit gekomen 8-)

Er zijn veel verschillende modellen, diepere en minder diepe zit.
Er kunnen grote wrongen op.
Ze zijn goed verstelbaar qua boom en inlegpads.

Je hebt in dezelfde modellen ook zadels die wel van leer zijn: Bates en Arena.

Ik ben zelf echt blij verrast en heb zelf wel de Wintec omdat ik geen verschil voelde met Bates (en het prijsverschil wel erg groot was)

Ik wil een zadel van leer, ik wil het gewoon niet. Het zit niet lekker, het is niet goed voor de houding. Ik wil het niet.

Maar dan wellicht wel de Bates?
Dat is leer en er zijn verschillende modellen :)

Dees

Re: Voor een kort breed paard zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:23

Voor al degenen die denken dat ik niet snap wat een ronde wpn-er is. Trust me. Been there, done that.
En hoe rond en kort het dier van ts ook is, dat is allemaal heel veel beter te doen kwa zadel dan een korte ronde fuchs.

Bowo, kennelijk heb jij nog niet eerder een goede zadelmaker getroffen. De zadelmaker die ik ken, kan zadels from scratch opbouwen en ook vervormde confectiezadels corrigeren. Ik huur hem al vele jaren, voor verschillende paarden en heb nog nooit problemen als gevolg van zijn inspanning gehad. Hoe anders was dat bij de aankopen via andere aanbieders.

Maar goed, voor een ieder die eigenwijs wil zijn en liever een commercieel plaatje wil geloven.... prima. Doen.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:25

Dees schreef:
Voor al degenen die denken dat ik niet snap wat een ronde wpn-er is. Trust me. Been there, done that.
En hoe rond en kort het dier van ts ook is, dat is allemaal heel veel beter te doen kwa zadel dan een korte ronde fuchs.

Bowo, kennelijk heb jij nog niet eerder een goede zadelmaker getroffen. De zadelmaker die ik ken, kan zadels from scratch opbouwen en ook vervormde confectiezadels corrigeren. Ik huur hem al vele jaren, voor verschillende paarden en heb nog nooit problemen als gevolg van zijn inspanning gehad. Hoe anders was dat bij de aankopen via andere aanbieders.

Maar goed, voor een ieder die eigenwijs wil zijn en liever een commercieel plaatje wil geloven.... prima. Doen.

Op stal zeggen de ook allemaal dat het vast wel zou meevallen met hoe rond hij is. Een voordeel is wel ik zonderzadel echt heerlijk op hem zit omdat hij zo rond is! Hij is nu nog wel wat aan de dikke kant (woog 1 sep 530 kg en zou nog 490 kg mogen wegen)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:28

Geen stress, er zijn echt wel zadels voor dergelijke warmbloeden te vinden.
Friese paarden hebben doorgaans ook zo'n ton-vorm (vandaar ook mijn tip naar Fryso zadels).
Ook zijn er zadels met een U-vorm boom beschikbaar (bijv Ideal Crown Suzannah kan deze hebben).

Je bent echt niet meteen op Massimo en Wintec aangewezen. Maar lengte van de kussens is wel bepalend voor je mogelijkheden. En dan nog, zelfs korte wpn-ers zijn nog altijd langer dan kleine korte koudbloedjes. Als het niet korter is dan 50 cm, heb je zeeën van keus.

Overigens, mijn Fuchs gaat met een Fryso Profile rijden. Zadel had 50 cm kussenlengte (draagvlak), maar dat heeft mijn zadelmaker keurig voor hem kunnen inkorten tot 46 cm.
Met een goede zadelmaker is er echt heel veel mogelijk. Zonder die zadelmaker zou ik enorm beperkt zijn geweest in de mogelijkheden. En ik wil ook niet op zo'n kunststof ding zitten :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:15

Dees schreef:

Ik vraag me toch serieus af hoe hij een boom kan veranderen. Sommige zijn wel tot een bepaalde mate vervormbaar met de juiste hulpmiddelen, maar dat kan je niet oneindig doen zonder het risico te lopen dat het bijvoorbeeld breekt. Tevens is het best een uitdaging om in een dergelijk proces het zadel ook symmetrisch te houden. Daarnaast zijn er materialen die de neiging hebben om weer terug te veren naar hun oorspronkelijk vorm.

Ik ken geen zadelmakers die een zadel met een getwiste boom weer recht kunnen maken. Als jouw zadelmakers daar een manier voor heeft, ben ik wel heel benieuwd hoe hij dat doet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:51

Ik heb voor een rondgeribte Pony zonder schoft de Anatomica Welfare ( model wat samen met Marjolein van Dubois is ontwikkeld), lijkt te voldoen aan je eisen.
Ik had hetzelfde probleem, alles schoof zijwaarts of naar voren.
Ook ik wilde geen kunstof maar zocht iets in het wat meer comfortabele ( en helaas wat duurdere) segment

Dit zadel blijft echt fantastisch liggen en zit heerlijk.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:14

Kijk anders eens naar Signum.

Ik heb hier een PRE waar werkelijk geen zadel op bleef liggen, type: rondgeribt, geen schoft, flinke schouder, bolle buik, korte rug en de singelplek vlak achter het voorbeen. Resultaat: 8 zadels + 3 leenzadels verder die allemaal enorm naar voor kropen of dermate opzij schoven dat ik mijn leven niet zeker was op mijn jonge dier.
Ik heb een zadelpasser laten komen meer gericht op de barokke types en we hebben zowaar een zadel gevonden die zelfs na wat vreugdebokken op zijn plek bleef liggen; Signum Tulipa.

Countrymill heb ik ook contact mee gehad. Helaas konden zij mij niet verzekeren zadels beschikbaar te hebben voor mijn tonnetje. Mede daardoor en de flinke afstand ben ik uitgeweken naar een ander.

Graziozo, Fryso, N.Schutte en Zaldi stonden ook nog op mijn lijstje van mogelijkheden mocht het bij het pasconsult niet lukken iets te vinden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:29

Ik heb Haflingers, prototype kort en rond zeg maar, en goede ervaring met Massimo, Tekna en Zadelatelier zadels.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:21

De meeste kans van slagen: 1 geen dressuurzadel, gemiddeld minder schouder vrijheid. Veelzijdig of springen ok. Verwisselbaar kopijzer zou ik doen maar een kort kopijzer. Dus neem niet de Kent en Masters en zijn klonen met R bar. In dat geval wel de S bar. Of neem een zadel met Xchange kopijzer springen.

romeeweij3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 20:50

Nico12 schreef:
De meeste kans van slagen: 1 geen dressuurzadel, gemiddeld minder schouder vrijheid. Veelzijdig of springen ok. Verwisselbaar kopijzer zou ik doen maar een kort kopijzer. Dus neem niet de Kent en Masters en zijn klonen met R bar. In dat geval wel de S bar. Of neem een zadel met Xchange kopijzer springen.

Ik spring niet, ik rij actief ik de dressuur dus ik neem geen genoeg met een veelzijdigheid zadel. Springzadel heb ik al.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:15

Hier een beetje hetzelfde probleem. Namelijk een paard met brede wervelkolom en echt ronde ribben (UU breedte), flinke schouder die ver terug komt in beweging en een singel plek verder naar voren. Daarnaast ook nog eens een rechte rug met wel meer schoft.

We zijn 10 tallen merken en meerdere zadelmakers verder maar eigenlijk blijft er niets goed liggen, alles schuift vrijwel gelijk naar voren.
Daarnaast is alles zo mega diep en gesloten kwa zit dat een 18.5 inch valt als een 17 inch. :Y) daar pas ik dus niet fijn in.
(Nieuw volledig op maat lijkt bij sommige merken wellicht nog wel een optie maar dan wel gelijk €4500 plus :Y) )

Ik kan wel zeggen super frustrerend en ben momenteel wel op een punt van laat het rijden maar zitten beland.

Ik lees dus even mee voor wie weet de tip.