als eigenaar van paard registreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: als eigenaar van paard registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:55

Het KFPS is de paspoortuitgevende instantie die alle paspoorten voor niet-stamboekpaarden uitgeeft. Voorheen was dat het shetlandponystamboek en ook de KNHS een tijd voor de sport en nu is het dus het KFPS. Dat zegt dis niks over de achtergrond van het paard (behalve dan dat er niks van bekend is). Tijd geleden hebben we twee jonge paarden in de noodopvang gehad die niet gechipt waren en die kregen een chip van de dierenarts en paspoort van het KFPS. Ik zou contact met dat stamboek opnemen om jouw naam geregistreerd te krijgen, ook al is het paspoort geen eigendomsbewijs.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:56

MyWishMax schreef:
Kabayo schreef:
KFPS is Friezen, dit is geen fries. Bedoel je NRPS?
Je zou naar een keuring kunnen gaan om hem te laten registreren in een stamboek. Dan kan je direct het stamboekpapier op je naam zetten. In het paspoort kan je volgens mij met pen ergens je gegevens in schrijven. Weet zo niet of je de chip op naam kan zetten. Kan bij honden en katten wel dus lijkt mij van wel?

Het is absoluut niet de bedoeling om zelf dingen aan te passen in een paspoort. Dat moet de uitgevende instantie doen, je maakt hem ongeldig als je het zelf doet. Gewoon nooit iets in het paspoort aan passen zelf :=

Ts, je moet naar de uitgevende instantie en Kijken wat hun eisen en procedures zijn. Maar de meeste mensen zetten het paspoort niet op hun naam, het heeft weinig meerwaarde. Het is geen eigendomsbewijs of vereiste. Het betekent ook niet dat een paard ineens het ras of type is van het stamboek dat het paspoort uitgeeft.

Hmmm dat wist ik oprecht niet. Bij honden mag je wel gewoon in dat blauwe Paspoort boekje je naam opschrijven... nahja, zal bij paarden dan wel niet mogen
Zie ook heel vaak een paspoort voorbijkomen waar een roepnaam bij geschreven staat. Dit paspoort wordt dan nog gewoon jaren gebruikt zonder problemen. Dus ik vraag mij af hoe "streng" ze daar dan op zijn

Jessix

Re: als eigenaar van paard registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:35

Voor mijn Lusitanos sta ik wel geregistreerd als eigenaar bij het stamboek, maar goed dat zit in Portugal. Daarvoor teken je echt een overdrachtsformulier samen met de fokker/vorige eigenaar. Voor mijn mini pony's zonder stamboek heb ik het paspoort nooit laten aanpassen. Het is immers geen officieel bewijs, dat is je koopcontract.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:52

Ik wilde ook met mijn naam in de paspoorten van mijn jongens. Gewoon sentiment.
Ik heb gewoon de paspoort uitgevende instantie benaderd en gevraagd hoe dit voor mekaar gemaakt kon worden. Bij de een kon ik zelfs de originele naam nog wijzigen en kreeg ik een volledig nieuw paspoort!

Maar beiden hebben nu gewoon mijn naam erin, helaas nog wel met oude adres maar ga niet weer de paspoorten opsturen.