Vocht uit zadelkast houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:03

Ik volg ook voor tips.

Heb een inloopzadelkast die ik met 1 andere stalgenoot deel. Mijn spullen worden vaak gebruikt, maar die van haar niet en zijn dus aant schimmelen.

Er is ventilatie en het is er ook niet heel erg koud eigenlijk.
Er is ook stopcontact maar om nu 24u iets in te steken vind ik wat link... Stel dat er kortsluiting komt...

Dit is de kast leeg (heb die toen volledig gepoetst gehad).
Afbeelding

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:41

Ik vermoed dat dit een utopie is.. Verwarmde, geïsoleerde zadelkamers zijn vaak alleen op stallen waar het welzijn van je paard niet hoog in het vaandel staat.

Vochtvreters helpen iets, of je moet er 10 in je kast zetten, vaak zijn de kasten van díe afmetingen dat je er ook niet nog eens 10 vochtvreters in kwijt kan.

Schimmel op je leer is niets mis mee, gewoon met een doekje ervan af halen, het is een natuurproduct. (schimmel ook :P )

Schimmel op een polyester halster.. Dan gebruik je het ècht te weinig :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:52

Ik zou denk ik zoiets proberen: Dehumidifier in bags for hanging against moisture, mildew, mildew, condensation, pack of 6 of 250 g each, for use in wardrobe, home, kitchen, garage, bedroom, caravan, office https://amzn.eu/d/6fXjKzs

Het zal alsnog dweilen met de kraan open zijn gezien de kast niet helemaal dicht is. Maar deze kun je wel gerichter in de buurt /aan het zadel hangen. Wel eventueel met doek eronder voor het geval het vlekken zou maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:06

Ja ik las dus anders.. Witte schimmel kon niet zoveel kwaad, blauwe en groene schimmel was wel schadelijk voor het leer ofzoiets. En het rook zo vies en muf dat het ook echt niet gezond kon zijn.

Mijn hele zelfgemaakte zadelbontje zat ook helemaal onder en ik kreeg het er zonder wassen niet meer uit waardoor dat hele ding nu aan gort gegaan is. Gelukkig lijkt het zadel er verder geen schade van te hebben maar ik ben er wel voorzichtig mee.. :=

Dank ik ga even naar die laatste link kijken. Ben inderdaad ook bang dat het een beetje dweilen met de kraan open is maar mijn zadel de rest van de winter in mijn kantoortje laten staan op het keukentrapje is ook niet echt handig. :')

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:14

Celebi schreef:
Ja ik las dus anders.. Witte schimmel kon niet zoveel kwaad, blauwe en groene schimmel was wel schadelijk voor het leer ofzoiets. En het rook zo vies en muf dat het ook echt niet gezond kon zijn.

Mijn hele zelfgemaakte zadelbontje zat ook helemaal onder en ik kreeg het er zonder wassen niet meer uit waardoor dat hele ding nu aan gort gegaan is. Gelukkig lijkt het zadel er verder geen schade van te hebben maar ik ben er wel voorzichtig mee.. :=

Dank ik ga even naar die laatste link kijken. Ben inderdaad ook bang dat het een beetje dweilen met de kraan open is maar mijn zadel de rest van de winter in mijn kantoortje laten staan op het keukentrapje is ook niet echt handig. :')

Hoe ruikt witte schimmel dan?

Celebi

Re: Vocht uit zadelkast houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 21:15

Vast ook niet lekker.. :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:19

@Celebi: ipv een keukentrapje adviseer ik dan een dergelijke metalen schraag: *KLIK*
Je zadel kan op de bovenste stang en het dekje eronder (of andersom, wat jij handig vindt). Het ligt dan nog wel steeds in je kantoor maar het ligt bij elkaar en het ziet er dan in elk geval uit alsof er over nagedacht is :+ .

@Art_Ificious: als jullie inloopkast goed afgesloten is, dan is misschien voor jullie een temperatuurregelaar met sensor met een elektrisch ventilator (badkamer)kacheltje de oplossing. Deze kan je instellen op een begin en eind temperatuur. Daarmee kan je het dan bijv. tussen 15-17°C houden. De sensor zover mogelijk van het kacheltje bevestigen.

Edit/aanvulling: als je bang bent voor kortsluiting kan je een stekker met overspanningsbeveiliging ertussen zetten. Bijvoorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/Brennenstuhl-Stekker-met-overspanningsbeveiliging-Brennenstuhl-13-500-A-1506996-i11873-t87025.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxp2B3uPWiQMVTYdQBh0jNxAqEAQYBiABEgKwG_D_BwE