scheren alleen hals, bang paard, Welke machine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:15

Cinnepin schreef:
Mijn haflinger zit al mega in zijn wintervacht. Hij werkt niet hard meer alleen lekker het bos in. Toch zweet hij zich kapot.

Overvraag je je paard wellicht niet een beetje?

Als een paard zichzelf kapot zweet zou ik bij mijzelf te raden gaan.
Scheren verbloemt dan toch alleen wat er aan de hand is?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:20

Duhelo schreef:
puppy1128 schreef:
Ik gebruik nu zoofari van de Lidl, is draadloos. Scheert heerlijk en zeker voor een deel scheren prima te doen. En de prijs is ook heel fijn. En maakt geen herrie. Fijn voor ons beide. :D

https://www.lidl.be/p/nl-BE/zoofari-ton ... p100374425
Deze?
of deze?
https://www.lidl.be/p/nl-BE/zoofari-dra ... jTEALw_wcB

De draadloze gebruik ik. Met draad ook gebruikt deed het ook super. Maar zonder is toch handiger. :D

Leenram schreef:
Cinnepin schreef:
Mijn haflinger zit al mega in zijn wintervacht. Hij werkt niet hard meer alleen lekker het bos in. Toch zweet hij zich kapot.

Waar de meeste een dikke wintervacht krijgen in de winter, is dat voor die van mij nog maar de herfst-vacht. Die van mij maakt elk jaar weer een vacht aan voor de noordpool, maar leeft in warm Nederland. En laat het hier vaak in de winter ook nog net wat warmer zijn dan de rest van Nederland. Er hoeft echt niks mis met ze te zijn hoor. Of is er ook wat mis met de mensen die met - temperaturen nog steeds in hun blote benen fietsen? Ik moet er niet aan denken om dat te doen. :brr: :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 10:10

Leenram schreef:
Cinnepin schreef:

HAHAHAHA jij kent mij niet. Dat is duidelijk. Mijn haflinger doet eigenlijk niks anders dan lekkere bosritjes met heel veel stappen en af en toe een korte draf. Heel soms wat stapoefeningen in de bak, nu hij geen last meer heeft van zijn blessure. Hij is bijna 23 en leeft een luizenleven.

Duhelo

Re: scheren alleen hals, bang paard, Welke machine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:33

Sowieso kan je verschillende types niet vergelijken.
Mijn draver staat nog in een dun vachtje, die krijgt in de winter evenveel vacht als mijn trekpaarden in de zomer. Mijn PRE heeft dit jaar een goed gesloten dicht vachtje, maar niet superlang. Die begint nu in het werk een beetje te zweten. De trekpaarden hebben al een ijsberenvacht waar heel mijn hand in verdwijnt, de jongste staat bij temperaturen van 17 graden te zweten dat het er vanaf druipt ... In de weide, niet in het werk.

Mijn oudste zweet zodra ze tien minuten moet stappen en na 20 minuten werken staat ze te pompen. In haar zomervacht of met de hals eruit geschoren kan ze een uur werken zonder problemen...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 10:41

Duhelo schreef:
Sowieso kan je verschillende types niet vergelijken.
Mijn draver staat nog in een dun vachtje, die krijgt in de winter evenveel vacht als mijn trekpaarden in de zomer. Mijn PRE heeft dit jaar een goed gesloten dicht vachtje, maar niet superlang. Die begint nu in het werk een beetje te zweten. De trekpaarden hebben al een ijsberenvacht waar heel mijn hand in verdwijnt, de jongste staat bij temperaturen van 17 graden te zweten dat het er vanaf druipt ... In de weide, niet in het werk.

Mijn oudste zweet zodra ze tien minuten moet stappen en na 20 minuten werken staat ze te pompen. In haar zomervacht of met de hals eruit geschoren kan ze een uur werken zonder problemen...

Precies dit, Niels heeft dus ook gewoon een enorme vacht, de draver met wie hij staat is de vacht niks bij.

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:06

Cinnepin schreef:
HAHAHAHA jij kent mij niet. Dat is duidelijk. Mijn haflinger doet eigenlijk niks anders dan lekkere bosritjes met heel veel stappen en af en toe een korte draf. Heel soms wat stapoefeningen in de bak, nu hij geen last meer heeft van zijn blessure. Hij is bijna 23 en leeft een luizenleven.

Oh, øke, mea culpa Y;(

Hoezo zweet je paard dan nog steeds zo erg?

Je omschrijft inderdaad een luizenleven, maar toch wordt hij nat van het zweet?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:41

Leenram schreef:
Cinnepin schreef:

Oh, øke, mea culpa Y;(

Omdat het warm is?? Dat is toch niet zo ingewikkeld? Sommige paarden maken echt een hele dikke wintervacht aan, en die hebben het warm zonder ook maar 1 been te verzetten. Dat is realiteit en maakt TS geen slechte paarden eigenaar, want dat is wat je insinueert.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:05

Leenram schreef:
Cinnepin schreef:

Oh, øke, mea culpa Y;(

Mijn paard stond afgelopen weken gewoon al te zweten in de wei zo warm had hij het. Die is helemaal blij met z’n race model :D

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:15

Leenram schreef:
Cinnepin schreef:

Ga jij maar even een work-out doen in de sportschool met een skipak aan, wedden dat je dan zweet ;)

Wij kunnen onze jas uitdoen, een paard niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:23

Ik heb mijn senior ook voor het eerst moeten scheren in het najaar. Stond gewoon te zweten in de paddock terwijl hij niks aan het doen was. En met een kort stapritje even terug droop ie. Dus borstje eruit en hij was weer comfortabel. Het was gewoon echt warm en met dat zonnetje erbij. Heerlijk, maar minder handig met een vacht op standje Siberië. :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:32

Het is warm, veel paarden hebben het snel warm met niks doen. Ik schoor mijn connemara ponys zelfs in de zomer. Ik merk de aversie tegen scheren heel vaak. Ik snap dat niet. Ik zie letterlijk al mijn beesten opknappen na een scheerbeurt. Al hoeven ze niks te doen, ze staan er frisser en vrolijker bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:35

Hoe staan jullie trouwens tegenover de borst uitscheren? Ik heb totnutoe altijd de volledige hals eruitgehaald (trekpaarden met dikke manen, dus niet in het werk is die hals enigszins beschermd door die pak manen, als we werken zet ik ze in een hengstenvlecht zodat ze optimaal kunnen afkoelen.)
De borst heb ik er eig nog nooit uitgeschoren omdat mij dat net een gevoeligere plek lijkt en met 24/7 dan wel heel veel gure wind kan vangen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:42

Ik denk dat je ze niet onder deken hebt staan?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:44

Duhelo schreef:
Hoe staan jullie trouwens tegenover de borst uitscheren? Ik heb totnutoe altijd de volledige hals eruitgehaald (trekpaarden met dikke manen, dus niet in het werk is die hals enigszins beschermd door die pak manen, als we werken zet ik ze in een hengstenvlecht zodat ze optimaal kunnen afkoelen.)
De borst heb ik er eig nog nooit uitgeschoren omdat mij dat net een gevoeligere plek lijkt en met 24/7 dan wel heel veel gure wind kan vangen?

Ik heb mijn tinker alleen op haar zijkant van haar hals en buik geschoren
Ze had extreme luchtwegproblemen en daardoor durfde ik de borst + luchtpijp scheren niet aan.

Maar met alleen een rallystreep op de zijkant was ze ook al goed tevreden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:45

Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat je ze niet onder deken hebt staan?

klopt! Als ik enkel de hals uitscheer blijven ze gewoon in hun blootje. Als ik met dekens wil werken dan gaan ze compleet in hun nakie (want anders zweten ze alsnog op de behaarde stukken en met die vacht zijn ze maar na 4 uur droog genoeg voor een deken, dat is niet combineerbaar. Of gaan ze door het zweetdeken net gaan nazweten :+ )
Dus dan gaan ze volledig kaal zodat ze na het werk kwartiertje met zweetdeken op kunnen en dan gewoon weer hun winterdeken. Maar enkel de hals blijven ze dus gewoon zo buiten inderdaad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:50

Ik vind het altijd al 'raar' voelen om ze deels te scheren en dan buiten te zetten. Ik denk dat het inderdaad te koud is. Ik ben voorstander van helemaal kaal met deken :+ Dat is allemaal makkelijker te monitoren maar ik snap dat dat niet voor iedereen zo werkt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:59

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het altijd al 'raar' voelen om ze deels te scheren en dan buiten te zetten. Ik denk dat het inderdaad te koud is. Ik ben voorstander van helemaal kaal met deken :+ Dat is allemaal makkelijker te monitoren maar ik snap dat dat niet voor iedereen zo werkt.

Mijn tinker kreeg toen alleen met regendagen een deken op.
Dit was voor haar meer dan voldoende.
Zij moest zelfs in haar zomervacht een rallystreep krijgen anders was het te warm voor haar en kreeg ze het extreem benauwd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:06

Zonnetje81 schreef:

Haha, dat had ik ook, maar mijn grootste is een sloper en die vond ik eens bij -4 in haar nakie buiten in de weide zonder deken. Borstsluiting was kapot gesprongen en ze was er netjes uitgestapt. Ze stond er eigenlijk gewoon heel vrolijk bij :+ .

En toen ik ontdekte dat de hals eruit ook wel voldoende werkte, doe ik het sindsdien zo :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:07

Ik had in eerste instantie alleen een streep onder de hals weggeschoren bij Maddy, maar dat hielp niet genoeg. Ze droop wel minder van het zweet als ze vol met haar snoet in de wind stond, maar zodra ze meer deed dan dat smolt ze nog steeds. Dus ik heb steeds meer uitgebreid totdat ze nu alleen nog zweet als ze gerend heeft of aan het werk is. En dan niet druipend van het zweet maar gewoon bezweet :+
Ik werk vlakbij de paarden dus ik voel haar vaak, maar ze is nog steeds eerder te warm dan te koud zo en ze zoekt nog steeds de winderigste, koudste plekken op om te chillen _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:26

Ik heb goede ervaringen met de borst en luchtpijp scheren. Is het enige wat ik weg gehaald heb. Heb het wel met een opzetkam gedaan dus niet helemaal kort, maar ik voelde wel duidelijk warmte er vanaf komen in tegenstelling tot de dikke intacte vacht ernaast. Ware het niet dat de kliniek hem op zijn been en bil helemaal kaal kaal gemaakt heeft voor de onderzoeken van de week, maar anders had hij gewoon met deze temperaturen bloot blijven staan met die streep. Alleen bij regen niet.

Nu heeft hij voor die kale bil wel een regendeken op en dat is dus weer net op de grens van te warm dus nu twijfel ik of ik iets meer hals weghaal zodat hij wel zijn warmte goed kwijt kan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:31

Afbeelding

En nog staat ie met 12 graden klam.. dus als we een bosritje maken (1,5 uur) dan is ie gewoon echt nat. Maar hij heeft nu wel weer de zin om te draven en galopperen. Hij was echt mega sloom. Nú ondertussen al 3 keer geschoren :+

Staat met kouder weer en regen met een regen deken op. Anders bloot

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:39

Misschien over een hele andere boeg. Mijn vorige paard vond de tondeuse eerst ook verschrikkelijk. Voor haar heb ik een massage gun gekocht. Standje zachtjes begonnen en iedere keer steeds harder. Dan maakte dat ding ook best wel herrie plus het trillen associeerde ze met iets fijns. Winter erna was de tondeuse op haar lijf geen probleem meer. Alleen haar hoofd vond ze niet fijn. Ik heb zon goedkoop kreng van Temu als massage gun. Ik gebruik deze wekelijks.