Paard verkopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:42

L_Ruiter schreef:
Achterom schreef:
Nu ga ik even heel hard zijn: het is niet ingewikkeld, het is heel simpel. Jij wilt hem niet meer, hebt er geen zin meer in. Wilt er geen tijd meer voor maken.
Dat is helemaal niet erg, dat kan gebeuren. Maar is niet ingewikkeld.

Je kan zeggen wat je wil, maar zo simpel is het zeer zeker niet. Bedankt voor je reactie, die niet van toegevoegde waarde is.

Ik snap dat het voor jou niet zo voelt, maar als relatieve buitenstaander zie ik het wel zo. Ik snap dat dat confronterend is en niet wat je wilt horen.

Tja, mijn 21-jarige heb ik 19 jaar geleden ook gekocht om alleen mee buiten te kunnen rijden en 3x raden? Dat gaat dus niet, levensgevaarlijk helaas. Hij draait totaal door, is al eens de sloot in gesprongen bijvoorbeeld. En dat terwijl ik dus géén angstige ruiter ben.
Van alles geprobeerd, soms ging het wat beter, en dan ineens weer niet. Als er een ander paard bij was, was er dan weer niks aan de hand. Zo stom, in de bak konden we alles, maar buiten helaas niet.

Inmiddels is hij na vier blessures definitief met pensioen en heb ik er een quarter bij gekocht. Daar kan ik dus wél alleen mee buitenrijden.
Je schrijft over een bijrijdster, kan zij hem niet leasen?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:00

Ben het wel eens met Achterom. Je kunt niet rijden hoe jij wilt en dan moet je oude ongezonde paard weg. Is er een manier waarop je zeker weet dat er nooit iets ergs met hem gebeurt? Ja zeker, hem zelf houden of inslapen/slachten. Een andere manier waarbij je dit 100% zeker weet is er niet. Dit zul jij niet zo zien maar zo simpel is het daadwerkelijk wel.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:14

Het mag dan ideaal klinken op pensioen in frankrijk maar ook dat zou ik niet vertrouwen.
Alleen zoals hier op bokt iemand is die regelmatig foto updates geeft en bokkers ook echt lang komen.

In andere situaties zou ik niemand mijn paard toevertrouwen helaas.

L_Ruiter

Re: Paard verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:16

Ik vond het fijn even mijn gedachten te delen en ben verder gekomen in mijn zoektocht naar oplossingen. Dit topic mag dan nu ook gesloten worden. Iemand een idee hoe ik dat doe? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:32

L_Ruiter schreef:
Ik vond het fijn even mijn gedachten te delen en ben verder gekomen in mijn zoektocht naar oplossingen. Dit topic mag dan nu ook gesloten worden. Iemand een idee hoe ik dat doe? :)

Niet. Een topic wordt niet gesloten als de TS vindt dat er genoeg reacties zijn. Topic blijft gewoon open. Als je niet meer reageert valt het vanzelf stil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:33

Ik zie niet waarom dit topic zou moeten sluiten ? Juist voor iemand die met dezelfde vraag zit kan het belangrijk zijn om gewaarschuwd te worden nooit je zieke oude paard te verkopen.

Ts het is jammer dat je zo negatief reageert op mensen die het inslapen voorstellen. Ik snap dat het voor jou heel erg klinkt maar voor een paard (en elk ander dier) is de dood een betere toekomst dan een onzekere toekomst.

Ik hoop dat het plekje in Frankrijk iets wordt, dat klinkt echt als de beste optie

L_Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:37

Amber_anne schreef:
Ik zie niet waarom dit topic zou moeten sluiten ? Juist voor iemand die met dezelfde vraag zit kan het belangrijk zijn om gewaarschuwd te worden nooit je zieke oude paard te verkopen.

Ts het is jammer dat je zo negatief reageert op mensen die het inslapen voorstellen. Ik snap dat het voor jou heel erg klinkt maar voor een paard (en elk ander dier) is de dood een betere toekomst dan een onzekere toekomst.

Ik hoop dat het plekje in Frankrijk iets wordt, dat klinkt echt als de beste optie

Ik denk dat ik het hier gewoon niet over eens ga worden met veel mensen en dat is oké. Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand liever een paard zou doden, dan alles te proberen om het nog een paar fijne jaren te geven. Er is zó ontzettend veel wantrouwen in de wereld. En begrijp me niet verkeerd, ik ben niet naïef. Ik snap ook wel dat wantrouwen ergens vandaan komt. Maar ik geloof gewoon ook nog steeds in de goedheid van mensen.

Ik vind het bijna omgekeerde wereld dat ik zoek naar een fijne oplossing voor mijn paard en dat mensen vinden dat ik hem maar in moet slapen omdat alle andere opties te onzeker zijn en ik dan geen goede baas zou zijn.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:41

Nee dat heet je verantwoordelijkheid nemen ipv een dier afdanken omdat je liever 1 hebt waarmee je wel alleen naar buiten kan.

Een paard kiest jou niet uit jij kiest hem.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:44

Maar omdat je niet kan rijden moet je oudere kapotte dier weg na 8 jaar. Dan moet je niet de reacties de schuld geven maar toch echt jezelf. Je hebt ooit een dier gekocht en daar komt verantwoordelijkheid bij kijken en soms ook minder leuke dingen.
Misschien Bokt eens doorlezen. Hoeveel verhalen er zijn van mensen die hun kapotte paard weg doen en daarna verbaasd zijn dat het paard toch niet zo'n mooi plekje kreeg als gedacht. Dat vind ik dus echt heel naïef en met name altijd super sneu voor de paarden. Die waren dan dood beter af geweest.
Als je echt meent wat je in de OP zegt en je kan het écht niet over je hart verkrijgen als er ooit iets met je paard gebeurt dan moet je hem zelf houden of inslapen/slachten. Er is geen andere manier om er zeker van te zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:51

Er is sprake van een bijrijder. Is die niet geinteresseerd in een lease- of bruikleen constructie? Iemand anders hierboven stelde dat ook al voor. Ook in Nederland zijn er trouwens pensioenplekken. Ik las op Bokt geregeld over rusthuis van der Kruis ergens in Zuid-Nederland meen ik. Dan kun je hem nog bezoeken en in de gaten houden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:54

Ik heb min of meer in dezelfde situatie gezeten (niet echt een match met mijn paard, in die zin dat ik vooral al het goede voor hem aan het doen was, maar er zelf niet zoveel meer uithaalde - plus financiële tegenslagen, plus een heel erg veranderd leven). Ik heb hem aan mijn bijrijder kunnen geven, wat voor ons allemaal een hele goede oplossing is geweest. Had zij hem niet over kunnen of willen nemen, dan denk ik heel eerlijk dat hij nog steeds bij mij was geweest. Toch vind ik de reacties hier vrij zwart-wit. Het ligt niet zo simpel als "je dankt hem af", er zijn tig nuances en mitsen en maren en ook nog gevoel versus verstand. Uiteindelijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, het is belangrijk om niet naïef te zijn, maar tegelijk mag je best je opties onderzoeken. Ik hoop zelf iig nooit meer in de situatie te komen.

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:12

L_Ruiter schreef:
Bedankt voor het meedenken. Naar slager is GEEN optie. Daarnaast mag hij niet meer opgegeten worden vanwege bepaalde medicijnen die hij gehad heeft.

Niet geschikt voor consumptie, betekend precies wat er staat; je mag hem niet opeten. Je mag hem wél slachten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:22

Maar als jij al geen zin hebt om kosten te dragen voor je paard die je al 8 jaar hebt hoe kun je dan van andere mensen het wel verwachten??

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:32

Bij jouw management blijft de atrose nu nog onder controle, geef hem aan een wildvreemde en grote kans dat het fout gaat -> paard kreupel -> handel in.
Dat is de grootste reden dat veel mensen zeggen dat een (ouder) paard met mankementen je niet moet verkopen.
Niemand zegt dat je hem moet laten inslapen zolang je hem zelf kan blijven houden, enkel dat verkopen een groot risico voor het paard gaat zijn.

Ik ben hier mee eens.
Kijk eens op een site als paard zoekt baas, denk dat veel van die paarden er niet beter op geworden zijn nadat ze weg moesten bij de eigenaar die hun mankementen nog wel onder controle konden houden.
Hoe zou jij het vinden om je paard daar na een jaar of 2 ter adoptie ziet staan, kreupel en slecht uitziend?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:39

Ik ga ook even heel hard zijn, maar een “kapot” paard verkoop je niet. OF je houdt hem zelf, OF je laat hem inslapen/slachten.

Ik kan niet meer tellen hoeveel verhalen ik al gelezen heb van mensen die hun paard met artrose/peesblessure/kissing spines/whatever verkocht hadden naar een “goeie plek” om hem later dan toch in de handel te zien terechtkomen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:44

Een pensioenplek is een hele mooie oplossing. Ik denk niet dat iemand in dit topic daar tegen is. Jij stelde echter de vraag: verkopen of niet. En daarop luidde het antwoord toch wel vrij eensluidend: niet.

Hoop dat je een goede plek voor hem vindt.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 26-10-24 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:47

Ik heb ooit in een vergelijkbare situatie als jij gezeten. Verder weg gaan wonen voor de liefde, kinderen gekregen, serieuzere baan gekregen en dus weinig tijd.
Ik heb er voor gekozen om haar te houden. Bijrijdster ervoor gezocht en aangepast te doen met haar wat ik zelf nog kon. Ze is juist verder weg blijven staan omdat ik wist dat zij het daar goed had. Dat ging voor op minder reistijd voor mij. In die tijd heb ik het echt als lastig ervaren, maar ik had geen andere keuze willen maken.
Zo’n paardje heeft al die tijd dienst gedaan en altijd zijn best voor je gedaan. Dan kan je niet je dier wegdoen als het niet meer uitkomt en niet verantwoord verkocht kan worden.
Dat is mijn mening en daar heb ik zelf ook naar gehandeld. Uiteindelijk heb ik haar laten inslapen toen ze chronisch pijn had.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:51

Het klonk niet alsof je de financiële kosten wilde of kon dragen om hem met pensioen te laten gaan, en het klonk ook alsof je dacht dat het voor hem beter was dat hij bereden zou worden.
Ik ben blij te lezen dat je hem nu een pensioen wilt geven. Hier op bokt kun je ook een advertentie over pensioen in Frankrijk vinden. Soms is het een lastige puzzel om voor jezelf en voor je paard geluk te vinden. Veel succes met hem!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:15

Ik vind een 18 jarige pony al met pensioen doen ook maar matig.Ten eerste heb je er dan helemaal niks meer aan en kost ie je alleen nog geld en ten tweede kan hij daar nog wel 15 jaar staan terwijl er dan al geen emotionele band meer is met de pony.
Ik zou dan liever m’n wensen wat aanpassen en kijken wat er nog wel kan met de pony samen.
Het is wel iets waar bijna elke paardenbezitter vroeg of laat tegenaan loopt.
Je dier wordt ouder en krijgt kwaaltjes waar je dus rekening mee moet gaan houden.Een jong gezond dier is uitdagender en soms ook minder stressvol als ze sterk en gezond zijn.
Maar ja…..ik zou dan juist liever zo n dier dichtbij me houden zodat je die zo goed mogelijk kan verzorgen.Een ander is misschien minder voorzichtig en rijd m kreupel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:16

Ik vind op zich dat als je niet met je paard kan doen waar jij het meeste ontspanning/plezier/voldoening uithaalt, het best een goede optie om het dier te verkopen aan iemand die wél voldoening/plezier/ontspanning haalt uit hetgeen het paard wel kan. Het is een dure hobby en een paard merkt echt wel of het een lust of een last is dat hij of zij er is.

Echter...

Dat geldt voor een gezond paard.
Voor een gezond paard geldt dat een paard vermoedelijk beter af is bij een baasje dat met veel plezier met hem aan het werk gaat en blij wordt van bezig zijn en blijven met dit paard. Daar wordt dit paard dan ook blij en gelukkig van.

Maar een paard van 18/19 met artrose, daar weer je op voorhand al van, dat die niet gezond is. Artrose is altijd progressief.
Je weet niet of het dier nog 6 jaar zonder pijn blijft rondlopen, of nog slechts 6 maanden.
En dan vind ik het persoonlijk wel discutabel om zo'n paard te willen verkopen.
Ik ben zelf óók naïef en ga graag uit van het goede in de mens, maar tenzij jij je paard aan een goede bekende kwijt kunt, zoals je bijrijder, is de kans gewoon heel groot dat wanneer het dier gaat kwakkelen, er minder goed voor gezorgd gaat worden, of dat het alsnog de handel in gaat, al dan niet met vervalste papieren en dan toch nog de humane consumptie in gaat.
En dat is nu juist wat je zelf wil voorkomen.
Er zijn op bokt en op facebook onwijs veel verhalen te vinden waar mensen ook te goeder trouw hun paard voor een habbekrats verkocht hebben en waarbij het toch geen weidemaatje, knuffel pony of leerpaard bleek te worden, maar gewoon ordinaire handel.

Wil je dus dat het paard dat niet gaat overkomen, moet je je eigen naïviteit hier even opzij schuiven en óf zelf eigenaar blijven in een of andere lease of bruikleen constructie, óf het dier zelf op een pensioen plek neerzetten waar je zelf als eigenaar verantwoordelijk blijft, óf het paard niet wegdoen en wachten tot het dier dusdanig oud is, met opspelende artrose, dat je inslapen wel een geschikte optie vindt.

Nog even offtopic:

Overigens, @iedereen die slachten voor niet humane consumptie nog een optie vindt: dit is in Nederland praktisch niet (meer) mogelijk.
Een slachthuis is een voedsel producerend bedrijf, geen verkapte euthanasie instelling.
Er zijn mogelijk nog wel slachthuizen die slachten voor het vervoederen van karkassen aan dierentuindieren, maar slachten met op voorhand het doel Rendac is officieel geen optie. Eigenlijk ook nooit geweest, maar is een tijdlang niet echt op gehandhaafd.
Een slachthuis mag in principe alleen dieren op het bedrijf aanvoeren, die geschikt zijn voor slacht voor consumptie.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:21

Ik hoop dat je gelijk heb over dat slachten want ik heb dus juist mijn paardjes uit laten sluiten voor slacht in hun paspoorten.Met dus de bedoeling dat ze dat nooit mee hoeven te maken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:17

Wel fijn dat je toch van gedachten bent veranderd wbt een pensioenplekje.
Ik opperde het direct al, maar toen was het nog geen optie.

Ik hoop oprecht dat je paard geen pijn heeft van de artrose... in principe geeft de stijfheid al wel wat aan.
Maar met een pensioenplekje zal hij zelf zijn beweging kunnen bepalen, dat is een groot voordeel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:34

TS, als je Frankrijk serieus overweegt als pensioenplek voor jouw paard, zou ik contact opnemen met Lizy29 hier op Bokt.
[PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk! is een topic van iemand die haar pony daar naar toe met pensioen heeft gedaan, palousa_boy @ [HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk is een topic van de echtgenoot van Lisette ( palousa_boy : Jeff).
Beiden zijn Nederlands ( of Belgisch, daar wil ik vanaf zijn) en hebben het welzijn van hun dieren en de dieren die aan hun zorg toevertrouwd zijn heel hoog in het vaandel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:37

Bij artrose betekent rust= roest en door stilstaan zal hij verder achteruit gaan.

Heel eerlijk, ik zou dit paard houden tot het einde en gewoon andere dingen zoeken waar jullie beide lol uit halen en wat goed voor hem is.Mij klinkt het ook als afdanken en een ongezond paard wegdoen is een recept voor ellende. Tot zover de 'liefde' dus.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 00:31

Ik snap dat je hier over nadenkt. En ik snap dat je baalt dat je een paard niet kan inzetten, zoals je dat zou willen. Echter heeft dit paard zich waarschijnlijk jaren voor jou als baas ingezet..

Ik heb hetzelfde, paard met artrose/niet inzetbaar meer voor mijn doelen (alleen nog stap/draf ritjes rechtuit). Ik sta op een super de luxe stal en geef bakken met geld uit in de maand aan een paard die ik niet meer inzet zoals ik dat zou willen, maar te koop zetten no way. Zo n paard komt nooit goed terecht. Mijn paard heeft zich jaren ingezet voor mij, dan neem ik ook mijn verantwoordelijkheid om ook die laatste jaren goed voor hem te zorgen. Dat heeft hij verdiend.

Je zou eventueel zelf naar een bijrijdpaard kunnen kijken. Dit heb ik ook gedaan. Ik rijd nu 2 paarden, waarbii ik wel mijn doelen kan nastreven. Ondertussen geniet mijn lieve pensionado van een seniorenritje.