superpony schreef:Er staan 8 paarden op een grote paddock, 1 hooihuisje en dan nog 2 of 3 bakken? Dat is niet veel.
Wat voor paarden zijn het?
Hoe groot is die paddock werkelijk?
Zijn de bakken altijd goed gevuld?
En waarom is je paard er op dat moment bij gezet? Is het een standaard periode of maakten ze al veel contact met elkaar over het draad? Is er meer gedaan dan er gewoon bij zetten en hopen dat het goed gaat?
Toen ons laatste setje erbij kwam, werd er al heel lelijk gedaan met draad ertussen. Er moet eerst wat rust komen naast elkaar.
Toen inderdaad ook samen gaan wandelen. Het is vooral belangrijk dat paarden weten wat ze dan aan elkaar hebben in situaties.
Eerst alleen op het gras bij elkaar gezet. Staat hier dan wel open zodat ze nog steeds van elkaar weg kunnen.
Daarna ook daarna bij elkaar. Mijn ruin kon ook heel goed jagen, maar ze aten ook wel snel samen. Hij zal altijd iets blijven jagen en het heeft tijd gekost dat ze elkaar allemaal accepteerden.
Het is ook weleens vanzelf gegaan en dan heb je gewoon mazzel.
Hoe is de rest? De jaarling heeft nog een maatje of de moeder? In een gemengde kudde opgroeien is ideaal, maar een jaarling alleen is natuurlijk nog best heel jong in een kudde.
Wij hebben 2 2jarigen en een 25jr ruin en dan de merries. Ze zijn met de ruin opgegroeid en die was vanaf begin leuk met ze, maar het spel werd wel steeds heftiger. Als ik mijn 2 jarige als jaarling zo bij hem had gezet, was die best flink aangepakt.
Het is ook wel een tijdje wat heftiger geweest, maar nu klooien ze als ruinen samen.
Het zal voor de eigenaresse van de jaarling eraan liggen of ze mee wil doen aan het koppelen. Heeft zij er belang bij dat er nog een volwassen ruin bij komt, heeft ze begrip voor de situatie of was het prima zoals het was en heeft ze vooral last en angst nu die van jou erbij staat.
Heeft jouw ruin wel eerder met hele jonge paarden gestaan? ( naast toen hij zelf jong was )
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga zo goed mogelijk proberen te reageren.
De kudde bestaat inderdaad in totaal (incl. die van mij) uit 8 paarden. Dit is een gemengde groep van een kleine mamapony met veulen, een jaarling (niet verwant) en de rest volwassen paarden van verschillende leeftijden en rassen.
Ik voeg zo een foto toe vanaf boven gezien, om de ruimte wat beter duidelijk te maken. De ruimte is een paddock, aangrenzende (open) rijbak, met daaraan een 8-vormige track met weides ertussen (weides over het algemeen dicht). Op de track staan ook nog 2 hooibakken maar weet even niet zeker of die gevuld zijn, de paarden hebben een duidelijke voorkeur aan eten op de paddock!
De bakken in de paddock zijn altijd gevuld. Hooi gaat nooit 'op'.
Ze zijn er op dat moment bij gezet omdat ze continu bij de poort stonden, het heel gezellig leken te vinden en de andere paardjes ook telkens ontspannen erbij kwamen staan en kwamen buurten. Ze leken er klaar voor.
Introductie in de kudde ging ook vrij goed. Beetje rennen en aftasten maar eigenlijk snel rustig.
Het is nu inderdaad afwachten of de eigenaresse mee wil werken aan het koppelen, ik verwacht eerlijk gezegd weinig. Het betreft een 15 jarig meisje die gewoon meteen in paniek is als er 1 keer achter haar pony aangerend wordt en de ernst van de situatie inschatten (paardentaal snappen) lijkt niet echt aanwezig. Ik begrijp het, ze is nog jong, is haar eerste pony en dan is het ook nog een jaarling.
Maar goed ik wacht af, wie weet kunnen we toch iets regelen.
Hij heeft toen hij zelf kleiner was (<4 jaar) in een grote gemengde kudde gestaan meen ik. Daarna heeft hij nog wel eens bij een 2,5 jarige gestaan, daar speelde hij ontzettend veel mee. (Hij is nog altijd vrij speels). Verder niet meer zo'n jonge pony's zo ver ik weet vanaf zijn 4e in ieder geval.