Overbouwd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Overbouwd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:34

Ehm nee, nageeflijk is als een paard zelf de hals laat zakken wat voortkomt uit activiteit vanuit de achterhand.

Jij hebt het over aanleuning.

De hals laten vallen is juist weer dat het paard volledig nageeflijk is aan beide kanten op twee teugels en de hals naar beneden brengt (laat vallen) vanuit de schoft en de bovenste halsspier aanspant en het kaak gewricht volledig los is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:44

Ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen, maar ik denk dat gezien de vraag dit verder niet relevant is voor ts ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:04

Sky_As schreef:
Wat heeft hals laten vallen met nageeflijk zijn? Tenminste, als je de nageeflijk bedoelt die 80% van de paarden mensen aan houdt .. Dus het " aan de teugel" lopen.

Hals laten vallen is vooral psychisch ( dus een ontspannen paard hebben)... En dan hebben we het over laten vallen, dus uit zichzelf dalen, zonder inwerking van de ruiter ( en paard kan dit dus ook tijdens het longeren of los lopen in de bak doen).

Nageeflijk is wat het paard doet met druk ( weerstand bieden) van de ruiterhand

...ik ben van een andere school.

Hals laten vallen heeft beslist een psychisch aspect: er zit ontspanning in (net als bij hals strekken, maar er zijn wat kleine verschillen).
Als reactie op het bereiken van de balans is het wat lastig om te zeggen "wat precies wat is", balans zelf werkt ook kalmerend.
(En dat is ook waarom die nagefelijkheid niet vooraf nodig is. Je kunt met een volledig groen paard verticale balans bereiken, du momente dat dit gebeurt valt de hals en is het paard ontspannen tot en met het kaakgewricht. Dier geeft spontaan na op een contactteugel. Spontaan: zonder kneepjes 'en wat al niet'.)

Een paard gaat niet uit zichzelf in verticale balans lopen. (Nu ja, paarden die er in getraind zijn wel, want het is best prettig, maar het blijft "aangeleerd gedrag".)
Nagefelijkheid is een ontspannen kaakgewricht plus een paard dat de hand "aanneemt".
Nou valt er bij een losse teugel weinig 'aan te nemen' voor het paard, maar bij het woord "weerstand bieden" zie ik al die ruiters voor me die vrijwel non-stop aan het "hengelen" zijn.

...en nee, hoe je het precies noemt is binnen de springsport verder niet interessant.
Het aspect van het opbouwen van de rompspieren uiteraard wèl.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:26

Bowo schreef:
Op 5 jaar groeien ze meestal amper meer in de hoogte, waarschijnlijk blijft deze dus overbouwd.

Een overbouwd paard kan minder makkelijk het gewicht op de achterhand nemen en dat zul je merken in de training en dat kan extra slijtage geven (er is immers een reden dat we paarden op achter willen rijden). Zorgen voor een goede dressuurbasis kan voor dit paard extra belangrijk zijn.

Wat heeft de dierenarts er over gezegd tijdens de aankoopkeuring?
dierenarts had er niets over gezegd

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:35

oji schreef:
Pdp schreef:
Ik heb een maand geleden een 5 jarige gekocht maar haar kont staat wat hoger dan haar schoft dus “overbouwd”. Mijn vraag is trekt dit nog weg blijft dit zo, heeft dit nadelen voor de springsport, moet ik ergens mee voorzichtig zijn?

Dit lijken me vragen die je eerst uitzoekt voordat je koopt en niet pas gaat bedenken nadat je hem hebt gekocht.
Of het nadelig is voor de springsport, dat hangt er helemaal van af hoe erg en hoe degelijk het fundament van het paard verder is. Is zo zonder foto's niets van te zeggen.

Het paard moet de hoge sport niet aankunnen is gewoon voor plezier maar wil graag weten of ik ergens mee moet opletten in de voordelen van mijn paard

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 20:42

Ik kan niet direct foto’s sturen via mijn gsm maar wat meer info: ze is 5, klinisch en rx aan de benen goedgekeurd, heeft al 1 m gelopen op wedstrijd, ik wist het voor de aankoop maar wil weten hoe ik haar hier in kan helpen en of iets kwaad kan, ze is een nanteuil van t&l x bon ami

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:33

Stevige rompspieren kweken en lekker van je dier genieten, zou ik zeggen...!