Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
scrabbel schreef:Ik blijf fan van zadels met boom om het simpele feit dat het de druk beter verdeeld. Je zou kunnen denken aan een wintec. Hier kun je het kopijzer wisselen, maar ook werken met inlages. Zo kun je je paard weer in de juiste bespiering krijgen en de inlages wisselen wanneer ze rechter wordt.
Duhelo schreef:Beetje zonde als je westerngericht rijdt om dan naar een Engels zadel te gaan kijken. Er zijn (imo) genoeg tussenmodellen die voldoen aan wat je wil zonder dat je naar een dressuur of vzh over moet. Dikke kans dat dit behoorlijk moeilijk wennen zal zijn...
superpony schreef:Een Bob's is niet boomloos. Je hebt het over de Bob Marshall, korten mensen vaak af met BM, maar zijn dus echt wel hele andere zadels.
Recreatief rijden is helemaal prima. Zegt ook niet altijd wat over het gebruik van het zadel, maar er is een verschil in waar ze voor gemaakt worden en wat je dan kan of mag verwachten en wat bijv comfortabel is voor paarden en ruiter.
De weg ergens naartoe kan ook intensief zijn. Heb ooit een zadel overgekocht dat echt heel erg scheef gereden was.
Goede zadels zijn misschien wat duurder, maar een nette 2e hands verliest ook niet veel waarde meer als je er netjes op bent. Ik ben echt een slechte verkoper, maar heb nog nooit een gebruikt zadel met verlies verkocht.
Over pads en singels verschillen de meningen, maar ik heb al heel lang alleen nog vilt. Heb nog 1 met wollen onderkant, maar vind die niet zo een geweldige drukverdeling hebben. Op mijn merrie die vrij recht is, ligt ie aardig, maar bij mn oudere paard(en) ligt of lag hij dan teveel in een deuk.
Fleece en neopreen vind ik niks. Ook niet voor singels. En voor een goed passend zadel hoef ik ook geen anti slip te hebben.
De mohair roper singels bewegen mooi mee met de vorm van het lichaam.
De wollen PC kreeg toch slijt plekken.