Boom of boomloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:34

Ik blijf fan van zadels met boom om het simpele feit dat het de druk beter verdeeld. Je zou kunnen denken aan een wintec. Hier kun je het kopijzer wisselen, maar ook werken met inlages. Zo kun je je paard weer in de juiste bespiering krijgen en de inlages wisselen wanneer ze rechter wordt.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:39

Sentir schreef:
Weet iemand toevallig waar ze nog L pommels van barefoot verkopen ? Online zijn ze niet verkrijgbaar.

Ze komen nog wel eens tweedehands voorbij op marktplaats, maar ik zie momenteel alleen de M staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:42

Dat is leuk bedacht, maar dat simpele feit is theoretisch. Het stikt helaas van de boomzadels die de druk helemaal niet goed verdelen.

Omdat ze niet goed passen. Ergens klemmen. Het paard toch ergens storen. De ronding van de rug niet perfect volgen. Er een klontje in de vulling van de kussens zit. De ruiter te ver achterop de lepel zit. Het in stilstand wel redelijk lijkt te passen maar tijdens het buigen van de rug tijdens het werk, toch niet comfortabel de rug volgt.

Ik zeg absoluut niet dat een boomloos / flexibel zadel altijd beter is. Maar het is vergevingsgezinder. En vaak ook makkelijker zelf te beoordelen of het okee ligt.

De L pommels kun je gewoon bij elke verkoper bestellen hoor :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 16:03

Bij barefoot zelf en bij becidor waten die pommels maat L uitverkocht :')

Sentir

Re: Boom of boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 16:04

Afbeelding

Misschien weten jullie hier iets meer mee ? Blijkbaar hebben de Barefoot een nummer.

Geen idee waarom die dat moeten hebben. Een vriendin van me vroeg erachter (heeft zelf ook een barefoot)

Is dit om zeker te zijn dst het een echte barefoot is ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:14

Ja dat is een reden :j Maar ook zodat je altijd nog kan zien wat voor maat het is en wanneer die gemaakt is.

In dit geval is het dus een 15 inch ofwel maat 1.
Gemaakt in week 39 van 2011.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 18:12

scrabbel schreef:
Ik blijf fan van zadels met boom om het simpele feit dat het de druk beter verdeeld. Je zou kunnen denken aan een wintec. Hier kun je het kopijzer wisselen, maar ook werken met inlages. Zo kun je je paard weer in de juiste bespiering krijgen en de inlages wisselen wanneer ze rechter wordt.

De wintec vond ik zelfs 2dehands nog duur. De westernzadels vindt ik iets slechter uitzirn van kwaliteit.

Momenteel de l pommel bij becidor besteld.

Ben wel benieuwd. De eigenaar had wel nog ern barefoot pad en barefoot singel van 70 cm boor meerprijs van 60 euro.

Weet niet hoe die pads van barefoot zijn ? Of die singels ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:45

Als je een foto plaatst kan ik er wat over zeggen :)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 20:03

pmarena schreef:
Als je een foto plaatst kan ik er wat over zeggen :)

De pad is de pad van op de foto blijkbaar
Afbeelding deze dus.

De singel moet ik even op een foto wachten. Ik ga ook nog eens een foto zonder zadel vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:06

Dat is gewoon een hele fatsoenlijke Barefoot pad, goed ding :j
Singel lijkt ook een Barefoot singel te zijn. Ik zie ze graag wat langer / hoger uitkomen.

Maar dat is allebei wel prima kwaliteit :j Wel afhankelijk natuurlijk van wat er mee gebeurd is / hoe het er nu uitziet.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier even alle goede fotos

Ik ken er echt helemaal niets van dus.

In November gaan we een silverado en freemax passen op mn merrie. Hopen dat saar iets van past.

Ik had ook graag liever boom (of gewoon mn vertrouwde whitestar merk.) Maar soms gaat dat nu eenmaal niet meer...

Eat is nu het grote verschil tussen de twee ? Gewoon je balans ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:05

Ik ben zelf geen fan van boomloos vanwege de drukverdeling. Die vind ik toch paardvriendelijker dan boomloos.
Zeker als er stijgbeugels aan komen.

Ik zou dus inderdaad voor een wijde boom gaan of een zadel waarbij de boom aanpasbaar is.
Ik heb voor mijn rondgeribte koudbloed een Kent & Masters en voor mijn warmbloed een RS saddle met aanpasbare boom en verder is er nog veel meer aanpasbaar. Monoblad en korte kussens.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 11:51

Die 2 merken moet ik even nakijken

Ik ken eigenlijk vrij weinig van engelse zadels.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:15

Beetje zonde als je westerngericht rijdt om dan naar een Engels zadel te gaan kijken. Er zijn (imo) genoeg tussenmodellen die voldoen aan wat je wil zonder dat je naar een dressuur of vzh over moet. Dikke kans dat dit behoorlijk moeilijk wennen zal zijn...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 15:06

Duhelo schreef:
Beetje zonde als je westerngericht rijdt om dan naar een Engels zadel te gaan kijken. Er zijn (imo) genoeg tussenmodellen die voldoen aan wat je wil zonder dat je naar een dressuur of vzh over moet. Dikke kans dat dit behoorlijk moeilijk wennen zal zijn...

Ik heb vroeger wel engels gereden, I'd mijn basis. Maar western is plezanter en ik merk wel dat ik moeite heb om terug goed op zn engels te gaan zitten als je een pattatenzakzit gewend bent :o

De Barefoot is dan wel een vzh maar is ook maar voor even.

Liefst western ja. Maar ik kijk momenteel gewoon naar alle mogenlijkheden als we echt niets in tussen model vinden...

Mijn paardje vindt western ook fijner dan het engels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 15:26

Ik zou gewoon richten op western hoor. Er is zoveel dat het zonde is om concessies te doen. De Cheyenne is wat mij betreft al heel erg op het randje van tot hoe ver ik persoonlijk zou gaan als mijn hart bij western achtige zadels ligt :=

Maar ik ben verknocht aan de Lazy Mountain, met die lekkere grote zachte steunblokken :+:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:04

Het grootste probleem van boomzadels is dat je iemand moet vinden die ECHT goed kan passen en die zijn er bijna niet. Zelfs van de bekende namen kan ik een lijstje met mindere ervaringen maken.

Bij 2e hands moet je echt mazzel hebben dat een zadel je paard EN jou past. Omdat mn oude zadel echt oud werd, meerdere keren andere zadels bekeken en getest, maar kon niks vinden wat ik echt fijn vond EN paste EN ook normaal geprijsd was.
En ik ga echt geen 2500 euro betalen voor een afgereden Bob's, omdat er Bob's op staat, ook al zitten ze vaak echt wel fijn.
Bob's is geen BM. Die fout wordt weleens gemaakt, maar Bob's zijn boomzadels.

Wat ik in je andere topic ook al schreef; bij western zadels zijn goede pads echt heel belangrijk. Een zadel moet goed passen, maar je moet er echt een goede pad onder leggen. Te vaak wordt daar op bezuinigd of alleen naar kleurtjes gekeken.
En dan de plek van de singel en welke singel en de lengte.

Ik ben vaak verbaasd hoe vaak de plek van de singel wordt overgeslagen met passen en daar uiteindelijk toch problemen door ontstaan. Net als het zadel te ver naar voren leggen bijv.
Singels zijn heel vaak te kort, of te lang, maar dat is imo minder erg voor het paard.

Vanuit de engelse sport kijkt men toch anders naar pads/onderleggers, maar je kan het gewoon niet met elkaar vergelijken. Hoewel daar ook wel veel ontwikkeling is.

Of............mensen gaan problemen compenseren met een pad, andere pad, andere singel etc etc.

Voor recreatief kan je open staan voor beiden. Je moet zelf goed naar de kwaliteit en staat van het zadel kijken. Online kopen of bestellen is een gok, tenzij je het zadel al kent en een echt gelijke kan kopen.

Er zijn soms periodes trends en vooral in uiterlijk en merken. Vroeger was een Billy Cook een prima, bekend merk. Nu wordt het vaak wat als 3e keus zadel aangemerkt.
Toen waren de Bob's populair, maar ook daar komen mensen dan soms weer van terug of ze willen wat meer custom made.

Bij Boomloos kan de drukverdeling prima zijn als het zadel van goede kwaliteit is, je hem op de goede plek legt en een echt goede pad gebruikt.

Het enige is dat het ruitergewicht wel ook invloed kan hebben. Het is een lastig onderwerp en je kan erover discussiëren, maar men vond dat ruitergewicht minder goed werd opgevangen en verdeeld bij zadels zonder boom.
Waar een (te) zware ruiter op een boomzadel ook echt wel effect kan hebben. En dan moet je ook nog kijken hoe een ruiter zit. Je ziet nog steeds een heeeeeeeeleeeeeeeeee grote groep in de stoelzit zitten, achterover hangen, rug hol maken of scheef zitten.

Natuurlijk moet men aan de zit werken, maar het kan ook echt door het zadel komen. Daarom zie je wel ook verschillen per discipline, maar men kan dan ook wennen of persoonlijke voorkeuren hebben.

Als jij zegt dat je soms wat barrelracen doet, weet niemand hoe je dat doet. Barrelracen is echt een vak apart en vraagt goede training. De basis gaat vrij rustig. De sport gaat wat heftiger. Maar we kunnen niet zien waar je bent qua trainen en hoe je dat doet.
Zelfde als een klein stopje anders is dan een meterslange sliding stop, of de eerste draai leren in spinnen anders is dan op een getraind paard waar nog steeds aardig wat mensen flink draaierig van worden. En ben je het gewend, kan je vaak goed blijven zitten. Maak je het de eerste keer mee, is een beetje vertrouwen in je zadel wel fijn.

Ik denk ook niet dat mensen per se voor of tegen een boom zijn, maar vooral tegen niet goed passende zadels.
Als jouw voorkeur gaat naar boomloos is het een kwestie van proberen en testen. De onderlinge verschillen zijn best behoorlijk, dus als je op 1 boomloze hebt gereden die niet bevalt, zijn niet alle boomloze slecht.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 17:08

@superpony ik reageer straks met een langere uitgebreid respons.

Mijn paard en ik halen maar rond de 20-30 seconden in de sport. Wat erg traag is. Het is een knolletje geen slanke quarter haha. Maar ze doet het oh zo graag. Maar we zijn echt alleen recreatief ben geen hoge prefoessionele ruiter. De spins gaan niet zoals je op een echte wedstrijd ziet. Die gaan ook vrij traag. Dus het zadle moet echt geen zotte reiningwedstrijd of barrelcompetitie doorstaan. Het moet mij gewoon op mn paard houden (buiten mn balans dan :D )

Er gaat zowieso een silverado en freemax gepast worden

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 18:23

Met mijn 2dehandse zadel heb ik echt mazzel gehad. Die paste vrijwel goed.
Maar na trainen wat zr nog nooit zo had gedaan pastte het niet meer. Haar schouders en rug zaten toen vast.

Maar zoals je zegt. 2500 voor een 2dehands zadel puur voor het merk is het echt niet waard. Dan kan je voor dat geld beter al bijna eentje later maken. Maar eentje op maat laten maken in mijn geval is zonde als het paardje al 18 is, volgend jaar 19. En in 2026 gaat ze op semi pensioen. Dus geen zotte dingen meer. (Barrel of koeien of eender wat zoals die sliding stops) niets al te belastend. Rn probeer dan maar dat op maat gemaakt zadel te verkopen ... nope.

Met pads ik heb een pad gehad met inlages waarmee ik goed ten val ben gekomen en nu een blijvend letsel heb... (spierscheur in mn bil ik kon toen niet wandelen) en dit is nog altijd niet genezen... er is mij toen verteld geweest dat wol geen goed idee was op mn merrie en dat vilt beter was. Altans rijden we al 2 a 3 jaar met wol. Wel een 2dehandse prof choice toen. Alleen blijkbaar slitter pads ook en dat weten veel mensen niet. En ik toen ook niet. Ondertussen zijn die wolpads verkocht en heb ik Alleen nog een vilten alpenpad.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 10:04

Welke pads met inlages raden jullie anders aan ?

En zijn de bobs, silverado, freemax en edix de enigste boomloze westernzadels ?

Ik weet wel dat het merk westwood tot xxfq gaat. Maar dat is een fortuin. Zijn er nog merken ? Ik heb vroeger wel gezocht maar dat is nu ook al 3 jaar geleden..

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:39

Ik weet dat je ook nog startrekk hebt, is een boomloze lijn van Deuber en partner. Ook weet ik dat sorenta boomloze western zadels heeft, maar of deze nog dealers in Nederland hebben weet ik zo niet…

Schijnen allebei fijne zadels te zijn. heb er zelf nog niet op gezeten, woensdag na mijn Pasconsult kan ik je er wat meer over vertellen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:42

Een Bob's is niet boomloos. Je hebt het over de Bob Marshall, korten mensen vaak af met BM, maar zijn dus echt wel hele andere zadels.

Recreatief rijden is helemaal prima. Zegt ook niet altijd wat over het gebruik van het zadel, maar er is een verschil in waar ze voor gemaakt worden en wat je dan kan of mag verwachten en wat bijv comfortabel is voor paarden en ruiter.

De weg ergens naartoe kan ook intensief zijn. Heb ooit een zadel overgekocht dat echt heel erg scheef gereden was.

Goede zadels zijn misschien wat duurder, maar een nette 2e hands verliest ook niet veel waarde meer als je er netjes op bent. Ik ben echt een slechte verkoper, maar heb nog nooit een gebruikt zadel met verlies verkocht.

Over pads en singels verschillen de meningen, maar ik heb al heel lang alleen nog vilt. Heb nog 1 met wollen onderkant, maar vind die niet zo een geweldige drukverdeling hebben. Op mijn merrie die vrij recht is, ligt ie aardig, maar bij mn oudere paard(en) ligt of lag hij dan teveel in een deuk.

Fleece en neopreen vind ik niks. Ook niet voor singels. En voor een goed passend zadel hoef ik ook geen anti slip te hebben.
De mohair roper singels bewegen mooi mee met de vorm van het lichaam.
De wollen PC kreeg toch slijt plekken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:28

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 08:05

Gisteren de Barefoot gaan halen. Er zat een M pommel In die ik er meteen heb uitgehaald. Het zadel er even zo opgelegd en rondgestapt. Het zit best lekker. Alleen mn benen jeetje toch een groot verschil tussen fenders en beugelriemen en engels of western.

Ze heeft goed liggen rennen en bokken aan de longe, het is dan ook al bijna 3 weken geleden sinds ik erop zat... en zadel bleef toch netjes liggen zonder boom. Maar ik denk wel dat ik best rijd met een borstriem. Het zadel schuift een beetje naar achteren. Maar niet extreem. Hopelijk volgende week de L pommel.

Ik hoop echt dat de freemax of silverado gaat passen :') ik zit toch liever in een westernzadel

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 08:06

superpony schreef:
Een Bob's is niet boomloos. Je hebt het over de Bob Marshall, korten mensen vaak af met BM, maar zijn dus echt wel hele andere zadels.

Recreatief rijden is helemaal prima. Zegt ook niet altijd wat over het gebruik van het zadel, maar er is een verschil in waar ze voor gemaakt worden en wat je dan kan of mag verwachten en wat bijv comfortabel is voor paarden en ruiter.

De weg ergens naartoe kan ook intensief zijn. Heb ooit een zadel overgekocht dat echt heel erg scheef gereden was.

Goede zadels zijn misschien wat duurder, maar een nette 2e hands verliest ook niet veel waarde meer als je er netjes op bent. Ik ben echt een slechte verkoper, maar heb nog nooit een gebruikt zadel met verlies verkocht.

Over pads en singels verschillen de meningen, maar ik heb al heel lang alleen nog vilt. Heb nog 1 met wollen onderkant, maar vind die niet zo een geweldige drukverdeling hebben. Op mijn merrie die vrij recht is, ligt ie aardig, maar bij mn oudere paard(en) ligt of lag hij dan teveel in een deuk.

Fleece en neopreen vind ik niks. Ook niet voor singels. En voor een goed passend zadel hoef ik ook geen anti slip te hebben.
De mohair roper singels bewegen mooi mee met de vorm van het lichaam.
De wollen PC kreeg toch slijt plekken.

Ik had vroeger een mohair singel. Maar Ben toen overgestapt naar een anatomische omfat ze daar beter onder liep.