Hoe bepaal je of je een klik hebt met een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:46

Ibbel schreef:
Ayasha schreef:
Ben het eigenlijk met ikke eens.
Als het meteen goed voelt is dat vaag en krijgt iemand er zelfs de kriebels van. Maar zien diezelfde mensen ook door de vingers als ie ze aan gaat als een leeuw die al drie dagen niks te eten gehad heeft omdat een ‘klik’ moet groeien? :+

Maar ikke vraagt 'als je gaat kijken'. Niet als-ie al 4 maanden thuis staat en 'de klik' nog moet groeien.
Als je gaat kijken naar een paard en een paard bijt je nog net niet in je donder, dan 'vind je hem niet meteen leuk'. Dus was het een non-vraag.

Maar waarom is ‘niet leuk’ niet zweverig en ‘wel leuk’ wel?

Een klik is toch juist die 1e indruk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:58

Moet je mij niet vragen. Ik heb het hebben van een klik nooit zweverig genoemd. Ik vind het een vaag begrip zonder een duidelijke definitie. Maar dat is niet zweverig. Dat is gewoon niet weten wat over het algemeen bedoeld wordt met 'een klik'.

Naar mijn idee is een eerste indruk: 'met jou kan ik wel werken' geen klik.
Die eerste indruk is 'love at first sight'. Die 'klik' is eerder liefde. En die kan groeien uit die liefde op het eerste gezicht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:08

Ibbel schreef:
Ayasha schreef:
Als het meteen goed voelt is dat vaag en krijgt iemand er zelfs de kriebels van. Maar zien diezelfde mensen ook door de vingers als ie ze aan gaat als een leeuw die al drie dagen niks te eten gehad heeft omdat een ‘klik’ moet groeien? :+

Maar ikke vraagt 'als je gaat kijken'. Niet als-ie al 4 maanden thuis staat en 'de klik' nog moet groeien.
Als je gaat kijken naar een paard en een paard bijt je nog net niet in je donder, dan 'vind je hem niet meteen leuk'. Dus was het een non-vraag.

Ja of wel, misschien denk je dan. Hej leuk een paard met karakter. :D

Het gaat denk ik vooral om de match met de persoon zelf.

Chicken01

Re: Hoe bepaal je of je een klik hebt met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 18:18

Misschien is match een beter woord dan klik, bij nader inzien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:18

Toen ik mijn laatste paard kocht.
Ik ging proefrijden en ik reed er zo op weg.
Het voelde heel veilig.
Ook was ze heel braaf en vriendelijk aan de hand.
Ik heb die merrie gekocht en heb er meer dan 10 jaar een ontzettend fijn paard aan gehad. (toen is ze overleden)
Toch was het voor anderen geen makkelijk paard om te rijden, best snel wat ril en heet.
En ook wel wat eenkennig.
Maar ik vind dat ik met dit paard direct een klik had en is ook altijd zo gebleven.
We moesten elkaar natuurlijk leren kennen en het was een merrie die direct liet merken wat ze ergens van vond.
Maar na verloop van tijd kon ik er mee lezen en schrijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:34

Ibbel schreef:
Rubs schreef:
Het begon met hem gewoon leuk vinden

ikke schreef:
Maar als het paard je nog net niet in je donder bijt als je komt kijken, negeer je dat ook?

Ikke, jongen, wat lees/interpreteer jij toch af en toe slecht/selectief :))

Nee, jij quote selectief. Er wordt immers begonnen met:
Rubs schreef:
Ik vind het ook een beetje vaag hoor, een 'klik' hebben met je paard. Ik vind m'n paard leuk en boeiend omdat hij zo extravert en temperamentvol is, en ik kan uren naar hem kijken in de groep omdat hij het (niet dominante) leiderpaard is, maar het heeft jaren geduurd voordat ik het gevoel had dat ik een goede band met hem heb. Ik heb hem nu bijna 9 jaar en het gevoel en de band ontwikkelt nog steeds. Het is meer een reis samen door de tijd dan een statisch iets. Het begon met hem gewoon leuk vinden, en de moeite nemen hem te leren kennen, en naar hem luisteren en niet altijd bot mijn wil opleggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:38

Maar daar vraag je toch niet naar? :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:47

Ik had echt een klik met mijn vorige leasepaard Dancer. Het is echt een gevoel. Ik had het van een afstand nooit gezegd, maar de eerste keer dat ik op hem gezet werd was het meteen goed. Bij het poetsen en zadelen al, maar met het rijden al helemaal. Een half uurtje op hem en ik wou hem niet meer kwijt, en toen ik ging leasen moest en zou het dus ook hem worden. Het is sinds die eerste keer samen mijn grote maatje geweest, tot hij recent helaas ingeslapen moest worden.

Datzelfde gevoel heb ik niet met andere paarden gehad. Ik vind ze leuk, en het zijn lieve dieren. Ik haal er echt wel lol uit om met ze te werken, en ik denk zij ook wel uit mij. Maar dat gevoel van die klik zit er niet. En dat vind ik eerlijk gezegd ook wel even goed zo. Ik rouw nog om Dancer, en het is wel ff fijn dat niet te hebben. Wellicht dat dat ooit nog zo groeit met een ander paard, of dat er ooit een paard op mijn pad komt waarmee ik dat wel weer heb. Wellicht ook wel niet. Maar Dancer zal altijd bijzonder blijven.

Dus ja, hoe je het weet dat je een klik hebt? Je voelt het. En dat voel je niet met elk paard. Maar dat zegt niet per se wat slechts over de andere paarden, of dat je met de rest niks kan. Ik heb nog geen eigen paarden gekocht, dus verkopen hoef ik niet over na te denken. Maar ondanks dat een klik hebben een tof gevoel is, weet ik niet of het een vereiste is. Zeker als ik kijk hoe veel positiviteit en blijheid ik kan halen uit andere paarden waar ik niet die klik mee heb... Ik denk dat karakter van het paard belangrijker is eigenlijk, en of het matched tussen jullie. Als je daarna ook nog een band opbouwt kom je een heel eind denk ik. Maar ik heb ook wel paarden die ik af en toe een keer in de les wel leuk vind en prima mee overweg kan, maar waar ik echt niet 4x per week voor de lol op wil rijden ondanks dat het hele lieve dieren zijn. Bij dat soort gevallen zou ik denk ik eerder denken aan verkopen dan bij het missen van een klik.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:01

Lastig, ik heb zelf eigenlijk nooit geen directe klik gehad, niet met mensen noch met dieren. Ik krijg pas gevoel bij een langere tijd heb ik gemerkt, hoe langer hoe meer ik gehecht raak. Bij mijn huidige paard duurde het zeker 1.5 jaar voordat ik begon te wennen en te denken, jou mag ik, een directe 'klik' van ''dit word hem!'' heb ik nooit gevoeld bij proefrijden oid. Dan gebruik ik puur mijn verstand(ergens natuurlijk erg fijn)
Ook met hier de huisdieren, zijn er maar 2 die ik na een langere tijd van ''wennen'' echt als maatjes beschouwde, de rest zijn ''gewoon'' dieren, maar dat was niet direct een klik, dat duurde even. maar dan is het eigenlijk al liefde en geen ''klik'' meer. Dat dieren lief, mooi, schattig zijn, uiteraard, maar echt een connectie voel ik zeker niet vanaf dag één.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:03

Leuk voorbeeld
Op mijn huidige pensionstal reed ik een fries bij. Lekker nuchter type en absoluut niet kijkerig. Op een dag was ik haar aan het poetsen en tegenover mij stond een meid met een bruin kwpn paard(je) van rond de 1.65 heel onrustig te doen, draaien, schrapen met zijn voorbenen, snorken en blazen naar uhmm een spook ofzo :')

Toen dacht ik nog, vreselijk! Zoiets zou ik nou nooit willen, buiten t feit om dat ik ook niks met de standaard bruine kwpn’ers had :') Ik was meer een schimmel mens

Na een paar maanden was de fries verkocht en zat ik zonder paard. Totdat ik een apje kreeg van die meid die toen tegenover mij stond, of ik haar paard wilde bijrijden :') Ik wilde het toch even proberen en een kans geven. Zo gezegd zo gedaan. Na de eerste week/ritten had ik al een super fijne klik met hem, en ondanks zijn kijkerigheid, snorkel blaas geluiden en wat stressgevoelige karakter was hij eigenlijk wel heel erg braaf en lief. Ik heb hem uiteindelijk 2 jaar bijgereden/verzorgd zo’n 3/4 keer in de week en toen kreeg ik de kans om hem over tekopen. Natuurlijk heb ik dat gedaan! Ik heb in die 2 jaar als bijrijder een enorme BAND met hem opgebouwd en hij herkent mij ook. Als ik naar de wei loop en ik roep hem komt hij vaak aan lopen/rennen. Hij is echt mijn aller aller aller beste vriend en zo vreselijk lief!

Het moet vaak groeien. Mijn eerste indruk was niet zo best bij hem :') Een klik komt vaak als je iets of iemand leert kennen wat positief uitpakt en een band dat moet groeien met de tijd.

Nog even een voorbeeld
Stel je rijdt 1 keer in de week op een manegepaard of pony. Daar kan je een klik mee hebben maar een band vind ik dan weer niet. Een band bouw je op door geregeld met het paard bezig te zijn, door te poetsen, rijden, grondwerk etc

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:30

Als het meteen goed voelt is dat vaag en krijgt iemand er zelfs de kriebels van. Maar zien diezelfde mensen ook door de vingers als ie ze aan gaat als een leeuw die al drie dagen niks te eten gehad heeft omdat een ‘klik’ moet groeien? :+[/quote]

Haal jij nu ook niet een aantal dingen door elkaar? De 'klik' irt het weer te koop zetten binnen 2 maanden vanwege het ontbreken van de klik, vind ik echt iets totaal anders dan wanneer een paard gedrag vertoont dat als gevaarlijk bestempeld kan worden. Als je die te koop zet en je verzwijgt dit gedrag en geeft als reden van verkoop op 'dat de klik ontbreekt'....?? Dit soort voorbeelden slaan echt totaal nergens op irt dit topic en het op deze manier aanhalen en aan elkaar verbinden, doet geen recht aan de vraag van de ts en de reacties die over het algemeen gegeven worden.

Dat iets goed voelt, is een beschrijving die je kunt koppelen aan het hebben van een klik,maar dat is iets heel persoonlijks. Het ging hier in eerste instantie om alleen 'de klik' zonder een verdere invulling van de persoonlijke betekenis van dit woord. En dan is dat voor sommige mensen een loos begrip. Wel weer interessant om te lezen wat het betekent voor sommigen en hoe ieder er weer op een eigen manier mee omgaat mocht het niet direct liefde op eerste gezicht zijn. Zitten herkenbare verhalen tussen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:39

Voor mij is een echte klik iets van 'met dit paard kan ik goed praten' :') en 'wij snappen elkaar perfect'. Veel vertrouwen en alles gaat soepel.

Een antiklik heb ik maar 1x gehad. Die vertrouwde ik gewoon niet en hij mij niet. Eigenaresse kon er wel van alles mee en bij haar gedroeg hij zich echt anders.

De meeste paarden zitten er ergens tussenin. Je kunt er prima mee overweg, je hebt ups en downs, maar je voelt niet iets van JA wat heerlijk dat ik met dit paard omga.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 28-09-24 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:54

'Met jou kan ik praten/werken' is voor mij het begin. Dat is het gevoel dat je wat mij betreft moet hebben als je een paard gaat bezichtigen. Dat kan uitgroeien naar 'wauw, wat een gaaf paard ben jij' als je er mee aan het werk gaat. Ik zou niet weten welke van de 2 je dan die 'klik' moet noemen.

Nou heb ik de meeste paarden die ik momenteel bezit zelf gefokt, dus dan heb je stap 1 niet, want van een veulen dat je uit een merrie ziet komen, zeg je zelden direct 'met jou kan ik praten'. Dus misschien maakt dat het dat ik die 'klik' niet kan definieren.

Ik ontken verder het bestaan van een 'once in a lifetime' paard, want daar heb ik er al zeker 5 van gehad, deels gefokt en deels gekocht, en van die gekochte was dat gevoel er zeker niet vanaf dag 1 :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:22

Wel heb nu twee veulens gefokt en met de laatste had ik meteen die ‘met jou kan ik lezen en schrijven’ en dat is zo gebleven. :+:

Zijn moeder heb ik ook gefokt en dat was meer van ‘met jou wordt het doorzetten.’ _O-
Dat is ook goed gekomen maar met Joy is het veel makkelijker allemaal. Dus het kán wel dat er een keer een veulen komt waarbij je dat hebt.
Ik geloof ook niet in één paard dat geen enkel ander paard overtreft trouwens. Heb al meerdere speciale paarden gehad en die zijn niet te vergelijken of in een top 10 te zetten.

Ik prijs me gewoon gelukkig als er eentje in mijn leven komt die iets speciaal voor me doet. :+:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:26

Mijn huidige 'once in een lifetime' paard had ik als veulen juist mee dat ik dacht: daar ga ik nóóit onder het zadel mee uit te voeten kunnen :)) Wat leek dat een temperamentvol sensibel geval. En vanaf de eerste minuut dat ik er (aan de longe) opzat dacht ik: wauw, dit is een blijverdje :+

Kortom, wat mij betreft geen touw aan vast te knopen. Je merkt het vanzelf wel.
Ga binnenkort op mijn laatste jonkie voor het eerst opzitten. Daar denk ik ook van: dat wordt niks. Wie weet, valt het mee :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:36

Ibbel schreef:
Mijn huidige 'once in een lifetime' paard had ik als veulen juist mee dat ik dacht: daar ga ik nóóit onder het zadel mee uit te voeten kunnen :)) Wat leek dat een temperamentvol sensibel geval. En vanaf de eerste minuut dat ik er (aan de longe) opzat dacht ik: wauw, dit is een blijverdje :+

Kortom, wat mij betreft geen touw aan vast te knopen. Je merkt het vanzelf wel.
Ga binnenkort op mijn laatste jonkie voor het eerst opzitten. Daar denk ik ook van: dat wordt niks. Wie weet, valt het mee :D

_O- inrijden is altijd een verrassing. :)) Joy verraste me daar ook. Maar toen hij het spelletje snapte werd hij terug zijn fenomenale zelf. :D

Als de dames op de opfok me vragen wat ik denk dat ze gaan doen onder het zadel antwoord ik altijd; daar kom je pas achter als je er op gaat. _O-

De merrie waarvan ik dacht ‘dat wordt doorzetten’ was en is vanaf de grond een trut. Daar heb ik écht mee af gezien en als dat niet mijn eerste veulen geweest was, was ze verkocht denk ik. := Maar zadelmak maken was een fluitje van een cent. :+ ik zeg nu nog steeds: de enige veilige plek bij die merrie is er boven op. :))

Hoop voor jou dat jou jonkie een zalig paard wordt onder het zadel!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:52

TanteFlavie schreef:
Met mijn Fjord had ik destijds vanaf moment één een "klik", ik kan dat niet beschrijven hoe dat is. Ik zag hem en vóór ik hem bereden had wist ik "dat is 'm". Dat bleek ook achteraf. Onvoorwaardelijk vertrouwen van beide kanten.
Mijn draver kocht ik meer met het idee "dat komt nog wel", en "het is er" maar helemaal anders. Dat heeft ook echt tijd gekost (meer dan een jaar). Ik heb hier een meisje dat hem mag verzorgen en berijden en die hebben écht een hele juiste "klik".

Mijn Haflinger was een "klik" vanaf het moment dat ik hem probeerde. Anders dan mijn Fjorden, maar toch... Ondertussen is hij bijna 25, heeft hij artrose, staat hij op pensioen en zegt iedereen "doe hem weg". Dat kan ik niet, hij blijft tot het niet meer kan. Ondertussen is hij redelijk pijnvrij, oogt hij gelukkig, staat hij met mijn "bende" op pensioen. Ik heb mijn paardjes bij me thuis, dus dat scheelt een hoop.
[ Afbeelding ]

De IJslander hier, niet mijn paard, dat moest groeien.... Is van mijn tante, staat bij mij, had ik in het begin niets komma niets mee. Ondertussen vertrouwen we elkaar, ik blijf op mijn hoede, hij blijft "het duiveltje". Een echte "klik" is het niet, maar ik zou het wél erg vinden mocht hij hier moeten vertrekken. Hij hoort er echt bij, is een paardje met een "hoek af", maar juist daarom vind ik dat hij hier thuis is.... We hebben dus een band, maar ik noem het wel géén "klik".

Heel erg triest dat mensen dat zeggen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:56

Een klik heb ik vanaf het begin. Mijn mel heeft mij uitgekozen vanaf het allereerste moment, ze was serieus boos de eerste keer dat ze niet met me mee mocht :+
Daar kon niemand omheen.

Aan de andere kant heb ik heel brave, lieve paarden gezien waar ik echt niets mee had. Gewoon geen gevoel bij. Soms kon ik daar nog wel mee rijden, maar soms zelfs dat niet haha

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:10

Ik zie een band als iets dat kan groeien, en een "klik" als zijnde een paard dat bij je past.

Ik heb mijn vorige paard bijna 10 jaar gehad, en doordat ik altijd op een positieve manier met hem heb gewerkt had ik best een goede band met hem (we waren super op elkaar ingespeeld en hij was erg op mij gericht). Maar we hadden niet echt "de klik". Hij was van nature traag, alles leek in slow motion te gaan, en hij was ook niet per se een paard om uitdagingen mee aan te gaan en onze comfortzones te verbreden. Hij was wel uitermate geschikt om samen te onthaasten, rustig en zen samen dingen te ondernemen. Als hij eenmaal gespannen was, kon hij dat erg slecht laten afvloeien, waardoor hij een onberekenbaar kantje had (een raketmodus die niet altijd te voorkomen viel). Uiteindelijk paste hij toch minder bij mij, want ik ben juist heel erg gebaat bij "naar een doel toe werken", dingen bereiken, en vond het erg lastig om nooit verder te komen dan het managen van zijn spanning en hem in balans houden. Terwijl zijn huidige eigenaresse helemaal verliefd op hem is en het ook prima vindt om met hem samen te genieten van rustigere dingen (gelukkig maar <3 ).

Mijn huidige paard is nog maar een jonkie en staat nu bijna een jaar thuis. Met hem heb ik nog lang niet zo'n band als met mijn vorige paard, maar wel veel meer het gevoel van een "klik", omdat hij extravert is en vlug en superslim, maar ook zijn emoties aan de buitenkant draagt. Hij kan erg heftig reageren, maar daarmee is het dan ook afgevloeid. Dat past uiteindelijk toch beter bij mij. Mijn allereerste paard was ook zo, die voelt nog steeds als mijn "once in a lifetime-paard".

Al met al is het denk ik een gevoelskwestie, maar ook een kwestie van op welke knopjes drukt het paard bij jou, en jij bij hem.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:03

Bij mij is de klik ook iets dat er meteen is of niet. Met veel paarden vind ik werken leuk, maar houd het daar ook wel mee op. Als ik een echte klik heb, vind ik het ook heerlijk om lekker te tutten of gewoon bij het paard te gaan zitten. Bij mij is een klik ook niet karakter afhankelijk, het is gewoon meteen een heel sterk "jij bent leuk" gevoel.

Ik heb met maar een handvol paarden echt die klik (gehad). Met hun was verzorgen, poetsen, rijden etc. altijd nog leuker dan met alle andere paarden. Ook als dingen niet vanzelf gaan.

Ik heb ook één keer een antiklik ervaren. Dat paard moest mij niet en ik hem niet. Was het braafste manegepaard van stal zelfs voor de kleinste en onzekerste ruiters. Maar mij trapte hij letterlijk zijn stal uit, beet gericht en de enige keer dat ik ook op hem gereden heb deed hij ALLES om mij er weer af te krijgen :') gelukkig daarna nooit meer meegemaakt

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:27

@Maliejane... dat herken ik dan ook weer. Het paard van mijn mama vroeger moest mij niet, echt niet... en ook dat was wederzijds. Mijn mama kon er mee lezen en schrijven, was het braafste paard ever, deed alles wat ze vroeg in alle omstandigheden... maar mij...(en mijn papa) moest ze niet, en dat was vanaf dag één. Paard is d'r hele leven bij ons gebleven en heeft nooit een "klik" met mij gekregen (en ook niet omgekeerd)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:24

Ik klik met alle paarden en pony’s want ik hou van dieren.
Het zijn vaak de vorige eigenaren die je voelt in het gedrag van een paard wat bepaald hoe een dier op je reageert denk ik.
Ik hou van dieren die meedenken en hun mening durven te geven maar sommige mensen vinden een paard goed getraind als het nergens op reageert en z’n werkje als een machine doet.In het eerste contact merk je dan soms wat minder connectie maar ik vind het juist leuk om een gesloten dier te zien openen .
Hele nerveuze dieren kan ik iets minder mee overweg maar ook dan wil ik graag ermee in contact komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:02

Ik dacht een jaar of 16 lang dat ik gewoon een leuk paard had, maar dat ik er geen klik mee had. Of hij niet met mij, want dat gaf hij niet aan. Maar ik wilde hem niet wegdoen. Naar mijn idee gewoon het beste van gemaakt. Tot de dag van zijn overlijden, toen hinnikte hij naar me en wist ik dus dat hij mij altijd wel gewaardeerd heeft kennelijk, maar het was gewoon een super introvert paard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:16

Met mijn vorige merrie voelde ik eerst wel een "klik", of een match, of ik zag er iets in dat aan mijn verwachtingen voldeed. Vervolgens bleek dat ze mega dominant was en ik had wel even tijd nodig om daarmee om te leren gaan. Toen heeft ze ook te koop gestaan. Uiteindelijk wenden we aan elkaar en kon ik er alles mee. Ik heb haar 6 jaar gehad en we waren de beste maatjes.

Mijn huidige merrie is een stuk makkelijker, maar zij is wat wantrouwend naar mensen. Ik heb haar nu 3 jaar en héél soms is ze ook nog wantrouwend naar mij toe. Dat vind ik wel jammer, maar dat hoort (nog) bij haar. Ik zou het niet echt een klik noemen, maar wel een match.

Naar mijn idee is het gewoon een kwestie van aan elkaar wennen en met elkaar leren omgaan. Als dat na een jaar nog niet lekker gaat en je ervaart geen plezier aan elkaar kan je beter op zoek naar iets anders

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:07

Tja, wat is een klik eigenlijk? Toen ik een paar jaar geleden op zoek was naar een paard, heb ik er meerdere bekeken. Mijn gevoel was daarbij altijd leidend. De dag nadat ik mijn huidige paard had gezien, had ik een afspraak om een ander paard te bekijken. Het was een prachtig, lief en leuk paard. Maar zodra ik erop zat, wist ik meteen: dit is het niet. Dit is niet het paard voor mij. Het gevoel dat mijn huidige paard me gaf toen ik ermee bezig was en erop reed, dat gaf dit andere paard me niet. Tot op de dag van vandaag is die klik er nog steeds.

Maar of een klik er altijd vanaf het begin is? Dat denk ik niet. Thuis heb ik namelijk nog vijf kleintjes en bij sommige van hen heeft die klik echt moeten groeien. Met de een is de klik beter dan met de ander.