rider schreef:Ervaring met beide rassen, zou ze geen van beiden omschrijven als nerveus. Gemiddelde Lusitano is wel een pak heter en gevoeliger voor ruiterfouten. Ze zijn gewoon heel atletisch en energiek, ik vind t een soort ferarri's onder de paarden. Luso's kun je op zich prima een maand laten staan en dan erop gaan, voelen ze niet anders dan dat je ze dagelijks rijdt, maar gemiddepde Luso gaat sowieso 'aan' als je opstapt. Tegelijk neigen ze tot luiheid waar het zaken betrefr die ze moeilijk vinden.Je kunt ze ook 'lui' rijden.
Murgese zijn gemoedelijker maar ook niet lui. Wel heel anders gefokt dan Luso en doorgaans ook zwaarder gebouwd met vrij veel front. Zo'n paard moet je dus als ruiter helpen om lichtvoetig te leren bewegen, snel te schakelen etc, waar een Luso dat makkelijker uit zichzelf kan.
Luso raad ik af voor mensen zonder ervaring met het ras, Murgese is toegankelijker in dat opzicht.
Dankjewel! Ik hoopte al dat iemand zou reageren die ervaring heeft met beide rassen! Dit geeft echt veel inzicht!
EDIT: schrijffoutje