Voor en nadelen "lui" murgese paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 08:15

rider schreef:
Ervaring met beide rassen, zou ze geen van beiden omschrijven als nerveus. Gemiddelde Lusitano is wel een pak heter en gevoeliger voor ruiterfouten. Ze zijn gewoon heel atletisch en energiek, ik vind t een soort ferarri's onder de paarden. Luso's kun je op zich prima een maand laten staan en dan erop gaan, voelen ze niet anders dan dat je ze dagelijks rijdt, maar gemiddepde Luso gaat sowieso 'aan' als je opstapt. Tegelijk neigen ze tot luiheid waar het zaken betrefr die ze moeilijk vinden. :') Je kunt ze ook 'lui' rijden.
Murgese zijn gemoedelijker maar ook niet lui. Wel heel anders gefokt dan Luso en doorgaans ook zwaarder gebouwd met vrij veel front. Zo'n paard moet je dus als ruiter helpen om lichtvoetig te leren bewegen, snel te schakelen etc, waar een Luso dat makkelijker uit zichzelf kan.
Luso raad ik af voor mensen zonder ervaring met het ras, Murgese is toegankelijker in dat opzicht.

Dankjewel! Ik hoopte al dat iemand zou reageren die ervaring heeft met beide rassen! Dit geeft echt veel inzicht!
EDIT: schrijffoutje

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:24

Al eens gedacht aan paint of quarter?

Een paard wat bij de vorige eigenaar rustig en relaxed was bijvoorbeeld maar bij de nieuwe
eigenaar teveel binnen staat en te hoog in het voer kan heet worden.
Het blijven dieren en de manier waarop er met ze wordt omgegaan, hoe ze worden getraind en gehouden dat is wat imho bepaald of je er een relaxed paard aan hebt. 24/7 in een groepje buiten met schuilmogelijkheid of paar uur per dag alleen of met 2 ingepakt in een minipaddockje…dat maakt veel uit. En investeer in het trainen. Het oobouwen van een goede relatie door te starten met grondwerk.
Het zijn natuurlijk geen brommers waarbij de ene soort zus ís en de ander zó. Als je veiligheid wilt en rust (wat ik goed kan begrijpen hoor) dan zul je daar met je nieuwe paard rustig aan moeten bouwen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 08:40

paars schreef:
Al eens gedacht aan paint of quarter?

Een paard wat bij de vorige eigenaar rustig en relaxed was bijvoorbeeld maar bij de nieuwe
eigenaar teveel binnen staat en te hoog in het voer kan heet worden.
Het blijven dieren en de manier waarop er met ze wordt omgegaan, hoe ze worden getraind en gehouden dat is wat imho bepaald of je er een relaxed paard aan hebt. 24/7 in een groepje buiten met schuilmogelijkheid of paar uur per dag alleen of met 2 ingepakt in een minipaddockje…dat maakt veel uit. En investeer in het trainen. Het oobouwen van een goede relatie door te starten met grondwerk.
Het zijn natuurlijk geen brommers waarbij de ene soort zus ís en de ander zó. Als je veiligheid wilt en rust (wat ik goed kan begrijpen hoor) dan zul je daar met je nieuwe paard rustig aan moeten bouwen.

Ik heb echt niks met paints en quarters en die passen ook niet echt bij wat ik wil doen. Ik weet dat er qua management en training veel te verdienen valt, daarom was een van mijn vragen ook gewoon of je bij een paard dat van nature niet heet is, dat kan veranderen door hier meteen op in te zetten bij de training.
Zoals ik al zei wil ik voor een jonger dier gaan, door de ervaringen die ik nu heb gehad, waardoor ik inderdaad zeker een hele tijd gewoon ga grondwerken

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:03

Is een irish draught misschien iets voor jou?
Werkwillige paarden, maar enorm koel in de kop. Ik had me totaal niet in het ras verdiept toen ik op zoek was naar iets soortgelijks wat jij zoekt. Maar toen ik haar vond, wist ik direct dat dit precies is wat ik nodig had.

Mijn paard is van nature wel wat flegmatiek, maar niet traag. Maar heel eerlijk, alle problemen die ik op dat gebied tegenkom, liggen aan mijn inconsequente houding.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 10:29

lies schreef:
Is een irish draught misschien iets voor jou?
Werkwillige paarden, maar enorm koel in de kop. Ik had me totaal niet in het ras verdiept toen ik op zoek was naar iets soortgelijks wat jij zoekt. Maar toen ik haar vond, wist ik direct dat dit precies is wat ik nodig had.

Mijn paard is van nature wel wat flegmatiek, maar niet traag. Maar heel eerlijk, alle problemen die ik op dat gebied tegenkom, liggen aan mijn inconsequente houding.

Die staat wel bij op het lijstje van kanshebbers ja, maar mijnvoorkeur ligt nog steeds bij de murgese, ik ben er echt verliefd op geworden...