Rijlaarzen.mhulp nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Rijlaarzen.mhulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:45

Ik zeg de lage. Maar ik ben geen dressuur ruiter die een hoge boog wil.
Ik wil altijd een fijn zittende laars. En met de ervaring die ik heb, moeten ze mij niet in de knieholte prikken als ze nieuw zijn. Dam blijven ze te hoog.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:31

Hoe zit je voet? Ga je de schoenmaat groter proberen met kuit 49?
Lange kan wel, je zal meer inzak-rimpels krijgen ivm soepele laars dus je been drukt de laars wat lager. En hoe kort rij je met je beugels?

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 16:32

Qua voetmaat zit dit echt super, maar ga inderdaad nog 1x passen om de 41 met 49/37 te proberen.
Ik heb mijn beugels volgens mij het liefst best lang, maar ik rij nog niet zo heel lang weer dus ik moet dat eigenlijk nog een beetje uitvinden.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:30

Ik als dressuurmuts zeg de lange laars. Nu eventueel een hakje erin doen dat de hoogte gecompenseerd wordt, die kan er dan met verloop van tijd eventueel uit. Ben bang dat die lage anders echt te laag worden als ze gaan uitzakken.
Maar goed, ik hou ook van hoge laarzen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:07

Denk dat beide aan zich niet per se fout zijn. Ik blijf bij wat ik eerder zei, kies dat wat nu voor jou het comfortabelste is (rekening houdend met dat je voeten/benen breder zijn in de avond of als je vocht vast houd. Als ze 's ochtends maar net dicht gaan wordt dat wellicht een probleem. Altijd iig ff keertje eind van de dag passen).

Dit specifieke model van Petrie zakt echt vrijwel niet in en wordt ook niet breder, en ze blijven goed stevig. Ik zou echt niet te veel hoop gooien op uitzakken of dat het leer versoepelt.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 21:12

Dank! Ik heb er net weer mee rondgelopen. Kreeg ook de 36 nu gewoon zelf aan, moet wel alles dan met de andere hand een beetje bij elkaar trekken en dan ritsen. Heb de hele dag met dochter rondgehobbeld op horse event, dus denk dat kuiten nu wel representatief zijn ;-)
Ik vind het echt mega moeilijk. Kan met beide niet op de bank zitten want dan wordt de hoek kleiner dan 90, maar met staan en een beetje door de knieen heb ik eigenlijk van beide geen last.

Ik ga woensdag nog maar 1x naar een winkel om toch nog wat meer te passen.. wat een drama :P

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 08:03

Heeft iemand trouwens BR rijlaarzen of ervaring? Zag de Venetia daarvan, met hoogte 49 en kuit 36 Heb ze alleen niet in de winkels gezien hier dus dan moet ik die ook weer bestellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:11

Ik zou de hoge doen met de ruimere kuit. Dus de 50-37. Laarzen zakken altijd iets in en je benen kunnen door vocht een dag wat dikker zijn en je wilt echt geen knellende laarzen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:35

De 50 zit perfect qua hoogte zo te zien, zou alleen een kuitmaat wijder doen als ze nu vrij strak zitten. Rijlaarzen gaan altijd losser zitten om je enkels omdat het een bewegend gewricht is, dus zakken altijd echt wel in, of dat nu veel of weinig is.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 10:58

Syberdepiep schreef:
De 50 zit perfect qua hoogte zo te zien, zou alleen een kuitmaat wijder doen als ze nu vrij strak zitten. Rijlaarzen gaan altijd losser zitten om je enkels omdat het een bewegend gewricht is, dus zakken altijd echt wel in, of dat nu veel of weinig is.

Dank! De 50 zit niet strak. De lagere is automatisch ook een cm strakker in de kuit en die is dus wel iets krap maar voelt niet of mijn been wordt afgekneld ofzo hoor :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:11

Wat geeft je centimeter aan dan bij beide kuiten om breedste stuk?

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 14:24

Hannanas schreef:
Wat geeft je centimeter aan dan bij beide kuiten om breedste stuk?

De ene 37, de andere 36,5! Maar de meeste laarzen hebben wel elastiek dus het komt niet supernauw, denk ik?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:46

Ik zeg ook de hogere! Maar goed ik ben ook een dressuurmiep en heb sowieso ontzettend lange benen.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 15:01

Haha grappig alle verschillende ervaringen te lezen!
Ik moet zeggen ik ga echt geen hogere dressuur rijden, beetje rondjes door de bak en hopelijk naar het bos volgend seizoen. Wellicht ook af en toe een sprongetje als ik weer wat meer ervaring heb!
Maar ik geloof dat ik wel qua uitstraling bij team hoog hoor. Nu nog bedenken of ik dat ook lekker/fijn vind ;)

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 13:21

Nou de kogel is door de kerk! Ik ga toch voor 50 hoog en 37 kuit.
Was wel een goede tip trouwens om schoenmaat groter te doen, ik voelde het in de voet bijna niet. Helaas zat die alleen bij mijn enkel toch minder mooi, dus toch maar niet gedaan. Ik ga het eerst zonder hak proberen en anders doe ik er een hakje in even.

Bedankt voor jullie hulp! Vandaah weer gereden en het gaat steeds een beetje beter!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:09

Fijn om te horen dat je een keuze hebt kunnen maken waar je blij mee bent. Veel plezier met je laarzen!