hoe krijg ik een betere beenligging van mijn onderbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:16

Ninaphan schreef:
Dank je voor de geweldige tips! Op de foto ben ik doorgezeten draf aan t doen, de eigenaar van het paard zei me mijn bovenlichaam een beetje naar achter te brengen omdat hij nogal vinnig is en blijkbaar nog sneller gaat wanneer je rechter zit. Of is dat fout advies? Pff moeilijk hoor! Zoveel te leren…Morgen heb ik een les geboekt aan de longe zonder stijgbeugels en ga me super hard concentreren op mijn bekken en indraaien van mijn heup. Heel benieuwd. Hartelijk dank voor jullie feed back!

Achterover hangen, in draf ook, is inderdaad fout. Doorzitten, meebewegen met het paard is hard werken, en dat gaat niet door achterover te leunen. Het ontwikkelen van een onafhankelijke zit kost tijd. En een passend zadel wat geen houding afdwingt. Eigenlijk zou je het zadel en paard onder je weg moeten kunnen trekken, en dan land je in balans op je voeten zonder achterover of voorover te kukelen. Veel dressuurruiters zouden van hun paard af donderen omdat er gehangen wordt aan de teugels.
Het paard kent z'n gangen wel ;) maar voor de ruiter is het hard werken, klotsende oksels, veel oefenen en les nemen in leren zitten en balans krijgen. En dan komt het echte rijden pas.

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:27

Janneke2 schreef:
1) De klassieke benadering: eerst je bekken goed in het zadel, dan pas je beenhouding.
(En daarna bovenlichaam met hoofd en armen.)
....hmmm, je bekken zit zo slecht nog niet!

2) Centered Riding: heeft oa aandacht voor het zwaartepunt.
Jouw zwaartepunt ligt wat te ver naar achteren ('achter de beweging'). In stevige contrasten uitgedrukt dreig je achterover te kieperen.
...en ik denk dat je de mogelijkheid van achterover kieperen compenseert met "grijpende kuiten" en iets te hoge handen. Dat je knieschijven hierbij naar buiten draaien (of beter gezegd dat je heupgewricht naar buiten roteert) snap ik wel.
Mijn instructeur roept in dit geval "navel naar binnen!"
Er zijn ook oefeningen voor de psoas spier van de ruiter (rekken kan geen kwaad, sterk maken heeft beslist zin, YT is your friend).
CR heeft ook een mooie tekening 'dat je wervelkolom een biljartkeu is - en je hoofd de biljardbal' :) . Ook naast je paard een leuke oefening: sta rechtop, zak iets door de knieën - en "laat die bol zonder spierkracht balanceren op die keu".

3) Alexander Techniek. Hier "moet" je eerst controle krijgen op de combinatie bekken - wervelkolom - hoofd.
'De navel mag nog steeds naar binnen, en je hele borstkas iets naar voren, en :) just for fun: je borstbeen omhoog.' Graag met 'korte kin' en lengte in de wervels van je nek.
....met wat mazzel voel je dan hetzelfde als bij de CR oefening van je hoofd moeiteloos laten balanceren op je wervelkolom.
En als dat lukt,
"laat het gebeuren" zeggen de Boeddhisten,
dan hoef je niet te grijpen met je kuiten en draai je simpelweg in je heupen je dijbeen naar binnen. (Been even optillen iets naar achter draaien en dan roteren, aanleggen en op de plek leggen.)

Dank je voor de uitgebreide en goeie raad, ik heb er veel aan gehad tijdens mijn zitles. Het ging eigenlijk best goed…

Ninaphan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:32

Lindsey_99 schreef:
Ninaphan schreef:
Dank je voor de geweldige tips! Op de foto ben ik doorgezeten draf aan t doen, de eigenaar van het paard zei me mijn bovenlichaam een beetje naar achter te brengen omdat hij nogal vinnig is en blijkbaar nog sneller gaat wanneer je rechter zit. Of is dat fout advies? Pff moeilijk hoor! Zoveel te leren…Morgen heb ik een les geboekt aan de longe zonder stijgbeugels en ga me super hard concentreren op mijn bekken en indraaien van mijn heup. Heel benieuwd. Hartelijk dank voor jullie feed back!

Achterover hangen, in draf ook, is inderdaad fout. Doorzitten, meebewegen met het paard is hard werken, en dat gaat niet door achterover te leunen. Het ontwikkelen van een onafhankelijke zit kost tijd. En een passend zadel wat geen houding afdwingt. Eigenlijk zou je het zadel en paard onder je weg moeten kunnen trekken, en dan land je in balans op je voeten zonder achterover of voorover te kukelen. Veel dressuurruiters zouden van hun paard af donderen omdat er gehangen wordt aan de teugels.
Het paard kent z'n gangen wel ;) maar voor de ruiter is het hard werken, klotsende oksels, veel oefenen en les nemen in leren zitten en balans krijgen. En dan komt het echte rijden pas.

True words, hard werken … maar ik ben zeker gemotiveerd en gelukkig realistisch genoeg om te beseffen dat het een lange maar heel mooie weg is. Ik voel me soms gewoon een beetje bezwaard om het paard lastig te vallen met mijn geklungel , vandaar dat ik zoveel mogelijk info probeer te verzamelen . Bedankt voor je steun en raad !