Exorbitante hoefsmid rekening of normaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneR93

Re: Exorbitante hoefsmid rekening of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 07:37

In de btw is het €332,- he. Foto van de voeten.Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:38

Dit is wel duur. Rond de 100 had ik verwacht voor 2 ijzers op een kliniek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:55

Alleen voorijzers zonder 'orthopedisch' is bij de meeste smeden die aan huis komen ergens rond de 100 euro. Orthopedisch (dus bijv met zooltjes, siliconen, andere lippen, balk, dat soort dingen) 140-150 euro. Bij mijn smid zit daar dan het bekappen van de achterhoeven (waar geen ijzers onder komen) bij in. Alle prijzen inclusief BTW.

Voor een smid op een kliniek (zonder reistijd maar mogelijk met meer specifieke kennis) zou ik er nog een paar tientjes bovenop accepteren. Ik zou 175 euro voor alleen vóór dus begrijpen. Maar 275? Ex BTW? Idioot bedrag, echt. Zelfs als die frees een diamanten freeskop heeft, en er een hele kop op die scheur is versleten. Wat onmogelijk is :+

In NL is een bedrijf dat prijzen ex BTW aan particuliere klanten geeft trouwens in overtreding.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 08:02

Ibbel schreef:
Alleen voorijzers zonder 'orthopedisch' is bij de meeste smeden die aan huis komen ergens rond de 100 euro. Orthopedisch (dus bijv met zooltjes, siliconen, andere lippen, balk, dat soort dingen) 140-150 euro. Bij mijn smid zit daar dan het bekappen van de achterhoeven (waar geen ijzers onder komen) bij in. Alle prijzen inclusief BTW.

Voor een smid op een kliniek (zonder reistijd maar mogelijk met meer specifieke kennis) zou ik er nog een paar tientjes bovenop accepteren. Ik zou 175 euro voor alleen vóór dus begrijpen. Maar 275? Ex BTW? Idioot bedrag, echt. Zelfs als die frees een diamanten freeskop heeft, en er een hele kop op die scheur is versleten. Wat onmogelijk is :+

In NL is een bedrijf dat prijzen ex BTW aan particuliere klanten geeft trouwens in overtreding.

Nou dat heb ik dus ook hoe langer ik erover nadenk Ik heb mijn paarden bedrijf in nl trouwens vandaar dat ze zonder btw rekenen dat moet ik zelf verleggen naar NL.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:00

Visdonk?

Ben bang dat het dan wel klopt…..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:02

germie schreef:

€ 220,— bij Visdonk. Rondom ijzers, voor balk ijzers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:05

Dit zijn hier de prijzen en daarvoor komt de smid aan huis
Bekappen Pony/Paard €40,00
Beslag voor €90.00
Beslag rondom €130,00

Dus ja vind voor daar naartoe het een erg groot bedrag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:09

rien10 schreef:
germie schreef:

€ 220,— bij Visdonk. Rondom ijzers, voor balk ijzers.

Dan heb je dus orthopedisch beslag voor, dat is meestal 40-60 euro duurder dan gewoon, én rondom beslag. Dat vind ik voor een kliniek een redelijk normaal bedrag.

275 ex BTW voor 2 gewone hoefijzers (zelfs als het dubbellips ijzers zouden zijn vanwege de scheur) en het uitfrezen van die scheur is echt exorbitant. Daar moet een fout in zitten, zou je denken.
Misschien 2 klanten door elkaar gehaald en de rekening van een klant met rondom orthopedisch beslag gekregen, zoiets zou ook best kunnen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:15

Goh heb ook wel eens bedragen van in de 400 euro gehoord voor rondom orthopedisch beslag op locatie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:17

Ja, Ibbel, het is inderdaad veel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:34

Hannanas schreef:
Goh heb ook wel eens bedragen van in de 400 euro gehoord voor rondom orthopedisch beslag op locatie.

Daar zou ik ook vraagtekens bij hebben.
Als een smid er een uur per hoef mee bezig zou zijn, vind ik het nóg een extreem uurloon :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:38

Ibbel schreef:
Hannanas schreef:

Daar zou ik ook vraagtekens bij hebben.
Als een smid er een uur per hoef mee bezig zou zijn, vind ik het nóg een extreem uurloon :D

Als ze iedere voet Vettec gebruiken en speciale zooltjes en ijzers looppt het wel al lekker op.

Voor een eenvoudig beslag als dat van ts vind ik de prijs ook te hoog.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:40

Ik vind het bizar veel! Ik betaal minder dan de helft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:41

Dat is inderdaad veel, ook voor een smid die bij de kliniek beslaat. Dit soort bedragen betaal je voor orthopedisch beslag.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 09:42

Nee niet bij Visdonk.
Het is geen orthopedisch beslag, gewoon normaal ijzer voor wel dubbele lippen idd. Vresen wat 2 seconden werk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:45

Ibbel schreef:

Dat laatste wist ik niet, ik zie dat vaak in de handel voorbijkomen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:46

Het klinkt inderdaad als heel veel, misschien is zijn starttarief 100 euro :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:50

Die opmerking over de btw is onjuist.
Het berekenen van btw moet indien de leverancier btw plichtig is. Ook aan particulieren. Het specificeren op de nota is aan particulieren niet verplicht. Prijzen tonen inclusief btw is dan voldoende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:51

DaphneR93 schreef:
Nee niet bij Visdonk.
Het is geen orthopedisch beslag, gewoon normaal ijzer voor wel dubbele lippen idd. Vresen wat 2 seconden werk.

Overigens, even een beetje off topic: zo'n hardnekkige scheur kan komen door een schimmelinfectie. Dan helpen ijzers sowieso niet, uitfrezen misschien wel als je dan de schimmel helemaal hebt verwijderd.
Mocht nou blijken dat, ondanks de ijzers, die scheur gewoon lekker doorgaat (maw, niet uitgroeit) dan zou je een paar tubes Daktarin (voetschimmelcreme dus) bij de drogist kunnen gaan halen, en daar de scheur mee insmeren. Zou je nu ook al kunnen doen trouwens. Kost niet de wereld, zeker niet in verhouding tot de smid, baat het niet, het schaadt ook niet, en vaak is het probleem daarmee opgelost.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:54

rien10 schreef:
Het berekenen van btw moet indien de leverancier btw plichtig is. Ook aan particulieren. Het specificeren op de nota is aan particulieren niet verplicht. Prijzen tonen inclusief btw is dan voldoende.

Dat zeg ik. Prijzen tonen zónder BTW mag niet.

Maw je mag geen prijzen zonder BTW (op een website, in een winkel, op een offerte) opgeven aan een particulier, waarna je er als koper (of na accepteren van een offerte) pas bij het afrekenen achterkomt dat er nog 21% bovenop komt.

Anders gezegd: de prijs die getoond wordt, moet het bedrag zijn dat je als particuliere koper betaalt.
Dus als de leverancier niet BTW-plichtig is, is dat uiteraard ook geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-09-24 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:55

Ninx schreef:
Visdonk?

Heb niet goed opgelet.... sorry, de gebr. Nassau bij Visdonk vloeken alle heiligen uit de hemel bij het gebruik van een dubbellips ijzer....
Dus je bent inderdaad niet daar geweest.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:59

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:07

Oh, verkeerd begrepen Ibbel. Sorry.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 10:07

rien10 schreef:

Maar ik ben geen particulier en België is voor mij buitenland. Ik moet de btw daarom verleggen naar NL en in België mogen ze geen btw rekenen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:07

Ninx schreef:
Ninx schreef:
Visdonk?

Heb niet goed opgelet.... sorry, de gebr. Nassau bij Visdonk vloeken alle heiligen uit de hemel bij het gebruik van een dubbellips ijzer....
Dus je bent inderdaad niet daar geweest.

Nou precies! Geniale mannen. Top entertainment er gratis bij.