Terug nemen uit galop overkruisd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:51

[quote="Hieperdi"]
In verlichte zit heb ik het nog niet geprobeerd ik ga dat eens toepassen! Aan de longe doet hij het ook[/quote]

Dat is gek -O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:03

Doet hij dat aan beide kanten?
Normaal zou ik zeggen, ga lekker met balkjes oefenen,(galop vervolgens in draf over cavaletti) maar in dit geval zou ik toch ook een DA of andere peut laten kijken.

Suzanne F.

Re: Terug nemen uit galop overkruisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:08

Doet hij het 2 kanten op? Doet hij het onbelast aan de longe ook of heb je hem dan aan de bijzet?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:19

Doet hij het aan de longe in de rijbaan ook als je hem de lange zijde laat lopen en daar op de lange zijde laat teruggaan rechtdoor in draf?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:25

Doen wel meer jonge paarden hoor, makkelijk overkruist komen. Zo gek is het niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:32

Elisa2 schreef:
Doen wel meer jonge paarden hoor, makkelijk overkruist komen. Zo gek is het niet.

Nee klopt maar structureel bij elke overgang van galop naar draf is wel raar. Zeker in onbelaste vorm dus aan een halster aan de longe bijvoorbeeld. Dat zou ik toch vreemd vinden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:52

Nou mijn paard mankeert niks. Er zijn al zoveel peuten en paten bij geweest. Daarnaast ook nog op de foto geweest en een echo van het SI. Hij is/was best wel scheef en daar is nu echt wel verbetering in aan het komen. Vergeet niet dat we pas op een B/L niveau zitten en hij van best ver komt. Iets met vast en verreden paard, zich snel vast zetten en een slechte balans. Hij doet het zowel links als rechtsom. Het gebeurt ook nog wel eens aan het einde van de volte als ik weer richting de hoefslag ga dat hij dan omspringt achter

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:01

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Nee klopt maar structureel bij elke overgang van galop naar draf is wel raar. Zeker in onbelaste vorm dus aan een halster aan de longe bijvoorbeeld. Dat zou ik toch vreemd vinden.

Eens, wat je zegt, zeker onbelast moet een paard gewoon die overgang wel kunnen maken. Belast snap ik het nog enigzins, maar ook dan is het juist in de overgang terug wel apart.

Doet ie dat ook op de wei?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:11

Het wisseld met longeren nog wel eens. Op de wei geen idee staat hij alleen gras te eten. Paard mist balans en is scheef. Galop is nooit zijn pluspunt geweest ook aan de longeerlijn niet en die gang is in het verleden ook vaak geskipt ivm het zich vast/sterk houden, dus ook geen stuur :+ . Dat stadium ben ik nu voorbij en hierdoor probeer ik nu wat meer de galop mee te nemen en nu loop ik daar tegenaan. Alhoewel je zal altijd wel ergens tegenaan lopen natuurlijk. De overgang maakt hij ook maar de overgang is nog totaal uit balans net zoals het stukje uit de galop dat hij wat hard /loperig draaft omdat het balans stuk mist. Na 1/2 rondjes heb ik hem weer in balans en het tempocontrole terug. Dit koste mij voorheen heel wat rondjes en heb het nu al kunnen beperken tot 1/2 rondjes.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:31

Hieperdi schreef:
Het wisseld met longeren nog wel eens. Op de wei geen idee staat hij alleen gras te eten. Paard mist balans en is scheef. Galop is nooit zijn pluspunt geweest ook aan de longeerlijn niet en die gang is in het verleden ook vaak geskipt ivm het zich vast/sterk houden, dus ook geen stuur :+ . Dat stadium ben ik nu voorbij en hierdoor probeer ik nu wat meer de galop mee te nemen en nu loop ik daar tegenaan. Alhoewel je zal altijd wel ergens tegenaan lopen natuurlijk. De overgang maakt hij ook maar de overgang is nog totaal uit balans net zoals het stukje uit de galop dat hij wat hard /loperig draaft omdat het balans stuk mist. Na 1/2 rondjes heb ik hem weer in balans en het tempocontrole terug. Dit koste mij voorheen heel wat rondjes en heb het nu al kunnen beperken tot 1/2 rondjes.

dan gewoon zo door gaan zoals je doet, dat werkt bj dit paard, heeft waarschijnlijk langere tijd nodig om de juiste balans - fysiek en mentaal - te vinden,

zou even de galop vergeten en verder werken in stap en draf, veel rechtuit overgangen/schijnovergangen tempo voorwaarts en terug vooral rechtuit maken, zodat beide achterbenen hun werk moeten doen

ik ken uw paard en wijze van rijden niet daarom lastig de juiste tips te geven, maar algemeen is veel afwisseling, veel ontspanning , sluit altijd af met iets wat het paard goed kan/doet en belonen
korte stukjes werken beter dan te lang op iets doorgaan

balkjes lopen, op verschillende hoogtes leggen, begin met drie balkjes op verschillende hoogtes stap vooral rechtuit, dan kun je de balkjes dicter bij elkaar leggen b.v of verschillende afstanden, loop er zelf eerst naast zodat het paard de rust krijgt om eroverheen te stappen en zo de rug beter kan gebruiken
gaat het paard lang en laag, rekken en strekken dan kan het in draf b.v. op de volte
zelf meelopen zodat het rechtuit over de balkjes kan en dan weer op de volte
Laatst bijgewerkt door mce op 12-09-24 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:43

Ik ken er echt meer die gewoon bijna altijd overkruist zitten/ zaten en zolang ze dat beide kanten op doen is het vaak een balans kwestie en een slap paard. Vaak als de kwaliteit van de galop verbeterd, verbeterd dit stuk ook.

Ik blijf dus bij mijn eerdere advies en zou ook de galop goed gaan meepakken aan de dubbele longe.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:43

mce schreef:
Hieperdi schreef:

dan gewoon zo door gaan zoals je doet, dat werkt bj dit paard, heeft waarschijnlijk langere tijd nodig om de juiste balans - fysiek en mentaal - te vinden,

zou even de galop vergeten en verder werken in stap en draf, veel rechtuit overgangen/schijnovergangen tempo voorwaarts en terug vooral rechtuit maken, zodat beide achterbenen hun werk moeten doen

ik ken uw paard en wijze van rijden niet daarom lastig de juiste tips te geven, maar algemeen is veel afwisseling, veel ontspanning , sluit altijd af met iets wat het paard goed kan/doet en belonen
korte stukjes werken beter dan te lang op iets doorgaan
.

Klopt helemaal balans ,fysiek ,mentaal!
Bedankt de overgangen gaan wij wat meer mee nemen. Ik blijf misschien ook iets te lang in draf hangen en ontbreekt er ook in mijn training wat wisseling in overgangen/verschillende tempo wisselingen. Bedankt voor de tip
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 12-09-24 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:45

Elisa2 schreef:
Ik ken er echt meer die gewoon bijna altijd overkruist zitten/ zaten en zolang ze dat beide kanten op doen is het vaak een balans kwestie en een slap paard. Vaak als de kwaliteit van de galop verbeterd, verbeterd dit stuk ook.

Ik blijf dus bij mijn eerdere advies en zou ook de galop goed gaan meepakken aan de dubbele longe.

Ja dat is ook een goede, dubbele longe. Ik heb ze liggen inderdaad. Nou ga ik dat maar eens oppakken. Ooit in het verleden wel gedaan maar toen de overstap op kaptoom gemaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:49

Ik ga mee met mce: als je dier balans mist, kun je de galop beter achterwege laten.
Oud advies bij barokke paarden luidde wacht met galoperen tot het dier een correcte schouderbinnenwaarts in draf kan laten zien. (Moderne variant: graag eerst voldoende rompstabiliteit ontwikkelen. Dwz spieren kweken door het dier in balans te laten werken.)

En ideaal gesproken maakt een paard alle overgangen naar een langzamer gang op de achterhand.
Hoe goed gaat dit bij draf - stap? En stap - halt?
(Mbt de rompspieren: in stap is het niet zo moeilijk, verticale balans in draf is meer werk en pas als dit "werk" echt bevestigd is komt galop om de hoek kijken. En idem voor de overgangen 'terug': stap - halt kost minder kracht dan draf - stap, en zo te lezen heeft dit dier de spieren nog niet voor galop - draf in rijkunstige balans.)

Het leuke van verticale balans is ook dat het mentaal veel rust geeft, ook onder de ruiter. Het dier krijgt een gevoel van "a leg at each corner", zoals de Britten zeggen - en dan is de toevoeging van dat gewicht van ons geen issue meer.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:19

Hieperdi,

te lang in "iets "blijven hangen kan voor het (dit) paard een heel negatieve herinnering zijn, kan zijn dat het door te veel moeten compenceren bij vorige ruiter(s) eerst en vooral moet ontdekken dat jij het anders doet,
dat vertrouwen moet groeien door heel concequent te zijn met de hulpen, structuur is heel belangrijk bij herstellen van paarden,

niets afleren maar iets nieuws aanbieden, kost wel veel creativiteit van de ruiter maar het is ook inspirerend, niet op de automatishe piloot rondjes door de bak te blijven rijden daar los je niets mee op.

b.v.: een slange volte met vier bogen en dan in elke boog een kleine volte maken is b.v. zo'n oefening, dan moet je zelf goed bij de les zijn/blijven om met de juiste hulpen het paard te begeleiden, goede communicatie is essentieel,

heb je die hulpen zelf niet paraat moet je eerst ervoor zorgen dat je die wel paraat krijgt voordat je het kunt oefenen zodat je met de goede "communicatie" aan het werk kunt.

Heel veel succes,

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 13:23

Hieperdi schreef:
Klopt helemaal balans ,fysiek ,mentaal!
Bedankt de overgangen gaan wij wat meer mee nemen. Ik blijf misschien ook iets te lang in draf hangen en ontbreekt er ook in mijn training wat wisseling in overgangen/verschillende tempo wisselingen. Bedankt voor de tip

Ik denk dat je hier iets belangrijks zegt. Ik zou juist wel de galop meenemen maar niet te lang en ook niet te laat in de training. Goed losstappen, paar rondjes losdraven en dan direct de galop meenemen. Klein stukje en weer terug naar draf.

Mist het paard echt nog kracht of is dit ondertussen ook een gewoonte geworden?

Juist die galop is fijn voor het SI gewricht (net als achterwaarts gaan , evt aan de hand). Wat doet je paard als je een haakse bocht rijdt in galop? Gewoon 2 handen opzij (geen stelling), eventueel ondersteunen met je buitenbeen, draaien en naar draf. Zo moeten ze wel op dat binnenachterbeen gaan staan. Je kan die onbalans juist ook gebruiken om het paard in draf te laten vallen. Pasje opzij zetten voor de overgang kan hier ook bij helpen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:05

Hieperdi schreef:
Bedankt allemaal maar het is niet dat ik hem niet terug uit de galop krijg. Het is echt puur dat hij tijdens de overgang overkruisd schiet zowel linksom als rechtsom :j paard komt niks te kort wat betreft osteopaten en peuten en paten

Toch denk ik dat het te maken kan hebben met een lichamelijke oorzaak. Hoe oud is je paard en heeft hij dit altijd al gedaan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 16:24

Die verlichte zit tip is een goede, zo heb ik dat ook gedaan. Let bij jezelf goed op dat je niet vasthoudt aan je binnenteugel, dan kan het binnenachterbeen namelijk niet doortreden. En om je paard meer balans te geven, sterker te maken, etc.: oefen korte stukjes. Dus niet eindeloos door galopperen (of bijvoorbeeld een hele diagonaal verruimen, maar zomaar drie stappen).

Ik dacht in eerste instantie ook SI, maar gezien het op beide kanten is en je je paard al hebt laten nakijken, ga ik met de rest mee wbt onbalans, gebrek aan kracht.