hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:40

Gitana schreef:
Mijn steeds breder wordende spaanse merrie. Wel een heel ander type paard natuurlijk, in vergelijking met jouw kwpn..
Ze is in de afgelopen jaren van een boommaat MW naar een XW gegaan

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit is geen bespierd paard, maar een veel te dik paard helaas...

Edit: zo goed als alle foto's hier, met een enkele uitzondering, zijn gewoon veel te vette paarden.
Totaal niks met bespiering te maken helaas en heel verkeerd om als referentie aan TS voor te schotelen.

En neen, bespiering of bovenlijn kan niet netjes en mooi rond of gezond zijn als er vet teveel is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:52

Little_Gift schreef:
Gitana schreef:
Mijn steeds breder wordende spaanse merrie. Wel een heel ander type paard natuurlijk, in vergelijking met jouw kwpn..
Ze is in de afgelopen jaren van een boommaat MW naar een XW gegaan

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit is geen bespierd paard, maar een veel te dik paard helaas...

Edit: zo goed als alle foto's hier, met een enkele uitzondering, zijn gewoon veel te vette paarden.
Totaal niks met bespiering te maken helaas en heel verkeerd om als referentie aan TS voor te schotelen.

En neen, bespiering of bovenlijn kan niet netjes en mooi rond of gezond zijn als er vet teveel is.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Mensen denken vaak dat hun paarden zeer goed bespierd zijn, maar 9 van de 10 zijn gewoon modder vet. En totaal geen bespiering.

Elisa2

Re: hoe ziet een goed bespierd paard er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:16

Kom dan maar met betere voorbeelden van jullie paarden. ;-)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:33

Waarom zou dat?

Het is toch niet omdat bijna iedereen hier slechte voorbeelden plaatst en beter zou moeten weten,dat wij dan verplicht zijn betere voorbeelden te gaan posten?

Gekke redenering.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:47

Afbeelding

Warmbloed merrie, toen actief in Endurance. Geen idee hoe oud ze precies was op de foto, maar zeker 20+

Ze is nu 28 en quasi niet meer gereden.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:52

Little_Gift schreef:
Waarom zou dat?

Het is toch niet omdat bijna iedereen hier slechte voorbeelden plaatst en beter zou moeten weten,dat wij dan verplicht zijn betere voorbeelden te gaan posten?

Gekke redenering.

TS vraagt om voorbeelden, niet om mensen die alleen commentaar kunnen leveren maar geen bijdrage kunnen leveren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:14

Elisa2 schreef:
Little_Gift schreef:
Waarom zou dat?

Gekke redenering.

TS vraagt om voorbeelden, niet om mensen die alleen commentaar kunnen leveren maar geen bijdrage kunnen leveren.

Nou dat. Lekker concreet ook; de meesten. Daar heeft TS nog niks aan, want hoe moet zij nou weten welke paarden te vet en welke goed gespierd zijn. Als ze dat onderscheidt kon maken had ze immers dit topic niet geopend.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:16

996981 schreef:
Je paard is inderdaad iets te schraal op de bovenlijn ts. Veel van de anderen die hier gedeeld worden echter (veel) te vet.

Heb even gezocht en een paar voorbeeldjes van paarden die voor mij in goede conditie zijn. Allemaal sportpaarden die in de (hogere) basissport lopen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit zijn goede voorbeelden in mijn ogen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:21

De merrie op de foto had op het moment van de foto's ook wel wat vetjes en qua bovenlijn mocht het ook zeker beter. Maar voor haar leeftijd vond ik haar er niet slecht uit zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 06-09-24 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:22

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 20:41

Little_Gift schreef:
Waarom zou dat?

Gekke redenering.

hier sluit ik me bij aan. zij hoeven gwwn voorbeelsen te geven. maar de beoordeling dat een aantal paarden gewoon te dik zijn is in mijn ogen een juiste conclusie.

hier nog een oudere foto van mijn paard.de nek is dan vooral vet

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:46

Verschil tussen vet en spier is makkelijk te zien als je weet waar je op moet letten. Overigens ziet je paard er daar veel beter uit TS. Ook qua rug/ schoft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:49

Paard is daar wel duidelijk beter gespierd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:13

Elisa2 schreef:
Little_Gift schreef:
Waarom zou dat?

Gekke redenering.

Het is nochtans een essentiële bijdrage dat te vette paarden geen goede voorbeelden zijn voor goed bespierde paarden zoals TS vroeg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:15

Joh. Als je er dan vervolgens niet bijzet om wélke paarden het dat gaat hebben ts en de eigenaren van die paarden daar precies niks aan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:16

996981 schreef:
Joh. Als je er dan vervolgens niet bijzet om wélke paarden het dat gaat hebben ts en de eigenaren van die paarden daar precies niks aan.

De enigen in dit topic met correcte foto's zijn ashkerlon (toen de merrie nog actief was) en ruitje.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 06-09-24 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:18

Joltsje schreef:
Little_Gift schreef:
Waarom zou dat?

Gekke redenering.

hier sluit ik me bij aan. zij hoeven gwwn voorbeelsen te geven. maar de beoordeling dat een aantal paarden gewoon te dik zijn is in mijn ogen een juiste conclusie.

hier nog een oudere foto van mijn paard.de nek is dan vooral vet

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Paard ziet er hier qua bespiering niet verkeerd uit maar ook op je eerste foto's ziet ze er niet verkeerd uit. Wat ingevallen op de schoft ja maar billen, borst, flanken, schouders zijn best ok.
Ik zou dus vooral in de schoftregio zoeken naar wat er aan de hand is dat daar de bespiering weg teert.

Op de laatste foto's die je postte zag paard er zeker ook goed uit qua bespiering.
Ik zou de nek daar niet zozeer vet noemen maar eerder een overontwikkelde onderhals... En dit kan dan uiteindelijk het krimpen in de schoft van heden wel in de hand gewerkt hebben

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 21:39

bedankt voor de feedback. de laatste foto's zijn van enkele weken nadat ze groen uit t land kwam en dus nog niets deed. wel op 6 jarige leeftijd.

ik zal dus het zadel en mijn training checken. zwlf denk ik ook dat ze soms meer ruwvoer moet hebben om inderdaad de mogelijkheid om de spieren ook op te kunnen bouwen. kan dat zijn? of bedenk ik maar wat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:54

Je paard is duidelijk gezegend met een sterke natuurlijke bespiering en de gave dit zelf in stand te houden (gezien de foto's vers uit het land).
Dat is echt een mooi voordeel als je die juist benut.

Ruwvoer kan, als er voldoende eiwitten inzitten want het zijn vooral de eiwitten die bijdragen aan spieropbouw.
Meeste ruwvoeders scoren de dag van vandaag best laag qua eiwitgehaltes helaas.
Je kunt ook zuiver eiwit toevoegen aan het krachtvoer in de vorm van erwteneiwit poeder bijvoorbeeld of de bekendste vorm sojaschroot...

Maar eiwitten zijn inderdaad key tot het kunnen opbouwen van spieren. Al denk ik dat jouw paard niet zoveel moeite heeft met die spieropbouw als ik de foto's bekijk waarop ze groen was...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:01

Interessant onderwerp! Ook ik dacht altijd dat mijn paard goed gespierd was, tordat ze echt in training ging :')

Hier een paar foto's van begin, tijdens en nog iets later:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel een quarter, dat verschil is duidelijk denk ik...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:14

Little_Gift schreef:
996981 schreef:

De enigen in dit topic met correcte foto's zijn ashkerlon (toen de merrie nog actief was) en ruitje.

Vind jij.. maar een Draver vergelijken met een dressuur paard slaat de plank al direct mis en dat zegt al genoeg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:14

Little_Gift schreef:
996981 schreef:

Nogal discutabel. Daar dat een draver en een endurance paard betreft. Die hebben andere bespiering (nodig) dan een spring- of dressuurpaard.

Wat betreft het paard van TS zie ik op de foto’s voor belasting wel degelijk vetophoping bij de schouder. Ik vind het paard daar te vet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:16

Joltsje schreef:
bedankt voor de feedback. de laatste foto's zijn van enkele weken nadat ze groen uit t land kwam en dus nog niets deed. wel op 6 jarige leeftijd.

ik zal dus het zadel en mijn training checken. zwlf denk ik ook dat ze soms meer ruwvoer moet hebben om inderdaad de mogelijkheid om de spieren ook op te kunnen bouwen. kan dat zijn? of bedenk ik maar wat.

Sowieso geeft voldoende ruwvoer een betere bovenlijn. Vaak zie je ze daar als eerste invallen als ze niet voldoende ruwvoer krijgen. (ruggegraat te zien, invallen bij de flanken)
Zadel zou ik zeker laten controleren en ik weet niet of je les hebt. Maar wellicht kan je instructeur vertellen of je paard de rug goed gebruikt ohz.
Voor mij is die rug het grootste aandachtspunt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 22:24

les heb ik.
ze geeft makkelijk gas en dan krult ze op. mijn instructeur zei wel, ooh de bespiering achter het zadel worst al meer zichtbaar (dat was later als de eerste foto). ik zal ff nieuwe maken als ik op stal ben.

eiwitpoeder ga ik opzoeken.
ik voer haar nu een schepje vitalbix, 2/3 kg pianissimo en 2 schepjes magnesium(citraat of zo). en nu over dag op t lang en nog 2x kuil per dag (afwisselend droog en stengelig en de andere portie wat natter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 01:42

Denk dat dit wel een mooi voorbeeld is
Hoe ik haar kocht
Afbeelding
Hoe ze uiteindelijk was
Afbeelding