Wat is wijsheid? Ik weet het even niet meer....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Wat is wijsheid? Ik weet het even niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:27

Klinkt als de omgekeerde wereld. Een paard kopen omdat je een goede stal hebt..

Ik zou eens een tijd zonder eigen paard proberen en gaan bijrijden als je nog wilt rijden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:34

Als je binnen 5 jaar gaat verhuizen, gaat je paard dan mee? Zo niet, dan zou ik er niet aan beginnen. Maar dat is meer een gedachte vanuit hoe ik ben: ik koop dieren voor het leven.

Misschien ook je eisen wat bijstellen vwb een bijrijdpaard. Tussen tinker en psg paard zit nog een heleboel in :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:47

Als iemand recrea-buitenruiter wilt worden moet je niet verwachten een PSG te vinden :) Ik neem aan dat TS daar ook niet naar op zoek is :)
Maar als een Tinker afvalt, dan waarschijnlijk een Fjord en een Haflinger ook en dat zijn nu net de buitenrijpaarden die je het meest tegen komt. Dan wordt de spoeling wel erg dun :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:36

silver_eagle schreef:
ellepel schreef:
Je paard is nog niet eens weg.
Ik zou het eigenlijk even laten voor wat het is, en je ziet wel hoe het gaat als je paard weg is toch ….wat je dan wil.
Komt tijd komt raad zeggen ze wel eens….
Niet nu al over gaan nadenken :(:)

Ivm stalling moet ik een keuze maken op korte termijn. Ik kan de stal niet heel lang leeg aanhouden. Goede stalling is hier schaars en met lange wachtlijsten.

Waarom niet? Het is all-in dus om mestbeurten oid gaat het niet. Desnoods aanbieden iets meer te betalen als ze de prijs die ze hanteren voor een lege stal te laag vinden voor langer dan 1 of 2 maanden. Dan kun jij gewoon rustig op zoek naar een leuk paard en kom je er tijdens je zoektocht vast achter of je er ook echt de kriebels van krijgt en weer graag een paard wil, of dat je denkt 'nee, toch maar niet'. En misschien gelijktijdig wat lijntjes uitgooien voor een bijrijdpaard, misschien loop je daar tegen een leuke aan en bevalt dat zo goed dat je alsnog besluit niet voor een eigen paard te gaan.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:45

silver_eagle schreef:
DuoPenotti schreef:
Met het oog op gaan reizen in het buitenland voor langetermijn zou ik zeggen. Neem geen paard meer.
Misschien daarna weer als het dag nog kriebelt.

Nou dat reizen is ook wel echt een dingetje. het is nog niet zeker wanneer we precies gaan. Maar binnen 5 jaar zijn we zo ie zo weg.

Maar hoe zie je dit dan voor je? Dan zou je het paard na een paar jaar weer verkopen? Of wilde je die dan meenemen?

Ik snap de druk van de stal niet op willen geven, daardoor is een paar maanden pauze nemen ook wel weer zonde van het geld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:06

Lastig. Wat weegt voor jou in de afweging? Hoeveel tijd wil je besteden aan je sport en hobby? Je krijgt meer tijd, geld en ruimte voor andere mensen en activiteiten als je stopt.
De keuze is aan jou.
Ik heb lang gedacht dat ik niet zonder paarden kon, maar dat is anders gebleken. Een stal zonder paard kost minder dan met. }>

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:38

Elisa2 schreef:
Ik wilde net schrijven..een andere invalshoek maar als je PSG gereden hebt dan willen mensen waarschijnlijk je ook wel betalen om hun paard te rijden. Misschien is dat wel wat voor je?

Precies dat

Met dat als ervaring wordt je geheid een leuk paard aangeboden. Ook al denk je nu dat je er naar moet zoeken.

Geef het maar eens ter kennisgeving aan bij kennissen bij je vereniging of iets. Wedden dat je zo een bod hebt van 2-3 paarden?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:09

Het eerste wat in mij op komt, is dat je het misschien wel heel erg gaat missen. Hoe je situatie nu is met plannen voor de toekomst, is een paard voor andere rijden een goede optie. Toch wil ik mijn ervaring ook delen.
Ik heb een 17 jarige PRE merrie bij huis, die ik altijd een week stil kon zetten om vervolgens weer mee naar het bos te kunnen gaan zonder problemen als ik door de weeks geen energie of tijd had na mijn werk. Misschien is een paard zoeken waar dat ook mee kan wel een idee, als je paard verder in de winter ook beweging kan krijgen door in de paddock te lopen. Of de wei, als die goed genoeg is op de pensionstalling. Voor ik mijn paard kocht toen ze net 10 was, heb ik 2 jaar niks met paarden gedaan maar miste het ontzettend, want ik was daarvoor altijd met ze bezig. Bij 2 mensen heb ik (na elkaar) verzorgpaarden gehad. Bij beide ben ik weg gegaan om de personen zelf, (afspraken niet nakomen, mij opstapelen met hun persoonlijke problemen) terwijl ik daar eigenlijk kwam om de paarden. Het deed mij wel elke keer zeer om weg te gaan, maar de paarden blijven wel van een ander en hun doen het dan soms wat anders dan ik het zou doen wat voor frustratie zorgde. Maar misschien heb je mazzel!
Als je wil emigreren, kan het paard wellicht mee of misschien wel weer verkocht worden.. En misschien kun je wel een leaser voor je paard vinden als je gaat reizen en nog even genieten van de stalling.
Anderzijds, paarden zijn duur. Je kunt het geld natuurlijk ook gebruiken om te sparen voor je migratie en dan altijd nog weer naar een paard kijken..

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:22

Kan je de stal aanhouden voor 2 a 3 maanden? Dan zou ik dat doen en ondertussen kijken of je ergens een leuk bijrijdpaard kan vinden.

Stel dat het je toch weer snel gaat trekken om een eigen paard te hebben dan heb je de stal nog en daarover dus geen zorgen.

Stel dat je een bijrijdpaard vindt en er helemaal tevreden mee bent dan zeg je de stal alsnog op.

Denk dat de beslissende factor in je verhaal toch wel de emigratie binnen 5 jaar is. Ben je van plan om een paard mee te nemen dan zou ik een eigen paard nog niet uitsluiten. Maar ben je van plan om je paard voor die tijd weer te verkopen dan zou ik een eigen paard sowieso uitsluiten en juist gaan kijken voor een bijrijdpaard.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 00:23

Misschien is het een idee, ook vanwege je ervaring, dat je een jong (ik denk dan niet pas beleerd persé, maar tot 7 jaar ofzo) paard koopt en die al buitenrijdend/recreërend, als het ware opleidt tot een heel geschikt familie/recreatie paard dat je over enkele jaren netjes weer als zodanig kan verkopen. Zodat je dan vrij bent om te gaan reizen en na 20 jaar fanatiek in de paarden is een ontspannen periode toch vast ook erg fijn, met paard, maar dan lekker op z’n Jan boeren fluitjes.

Aangezien je aangeeft dat het financieel geen probleem is en je in heel mooi gebied woont. Eventueel een bijrijder/leaser erbij zodat voor jou het moeten er afgaat.

Succes met je beslissing!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 03:36

Ik zou de stal voor nu opzeggen en eens zien hoe het voelt om een paar maanden geen paard te hebben. Je kunt altijd in contact blijven met de huidge stal en als je het echt zo erg mist, koop je een nieuw paard en kun je er hopelijk weer in.

Klinkt mij als gejaag. "Even snel een paard vinden en hopen dat ik weer plezier heb.. want anders is mijn stalling weg".

Wellicht dat je na 2-3 maanden wel zegt jemig, dit voelt zo fijn ben ik blij dat ik daar niet aan begonnen ben.
En als je het een beetje mist is er vast wel iemand die zo'n ervaren ruiter voor zijn/haar paard zoekt als bijrijder.