Wat doen jullie met een 3 jarige pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Wat doen jullie met een 3 jarige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:16

Mijn 3.5 jarige loopt 2-3x per week 20 minuten onder het zadel. De rest van de tijd staat ze op de wei.

Ze is nu drachtig dus deze winter gaat ze met zwangerschapsverlof en volgend voorjaar mag ze eerst een veulentje krijgen en opvoeden voordat ik haar weer op pak onder het zadel.

Mijn 2.5 jarige doe ik 2x per week grondwerk mee, af en toe een zadeltje op, hij heeft een keer of 3 aan de longe gelopen, gewoon allemaal verschillende dingetjes om overal rustig aan te wennen.
Hij mag volgend voorjaar wat meer gaan doen zodat we er volgende zomer op kunnen gaan zitten

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 20:19

Dat is de hoeveelheid die ze aangeven op de verpakking. Maar ik ga het inderdaad verminderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:08

Ik zou zeker je voer eens goed bekijken dan. Een vitaminebrokje is voldoende, naast onbeperkt ruwvoer. 6-7 uur buiten is 17-18 uur niet bewegen op stal. Dat tegenover veel suikerrijk voer… ik kan begrijpen dat je een frisse pony hebt.

Daarbij is het best veel bewegen voor een jonge pony. Plus trainingsstal. Plus verhuizing met nieuwe mensen. Dat kan mentaal ook teveel zijn, met een fris paard tot gevolg dat eigenlijk gewoon last van stress heeft.
Waarom moet je ‘m meteen aan het werk zetten? Geef het dier de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving, aan zijn nieuwe mensen, aan nieuwe paarden om hem heen. En dan ook nog een lijf dat aardig belast wordt terwijl het in de groei is.

10 stappen terug. Lekker de wei op, elkaar leren kennen, tutten, poetsen, wandelen, grondwerken , hooguit wat longeren. En dan pas aan rijden denken. Bijkomend voordeel van wandelen is dat ze verkeersmak worden en leren dat ze alleen weg kunnen van het terrein. Dat ze jou kunnen vertrouwen. Als je er een na een tijdje weer op gaat, kun je dat lekker buiten rechtuit doen. Iemand ernaast, iemand erop. Vertrouwen opbouwen en dat uitbouwen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:15

Ik heb mijn 3 jarige de basis geleerd, vaststaan , rustig meelopen, poetsen, longeren ( was niet echt een succes haha) aan een zadel en hoofdstel laten wennen en een paar keer opgezeten. En verhuisd van de opfok naar de pensionweide.

Haar daarna nog een winter weggezet en vooral aan de hand gewerkt. Toen ze 4 was vond ik haar lichamelijk ook wat meer paard. Het was nog wel een iel ding toen ze 3 was.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:49

Veluwse80 schreef:
Dat is de hoeveelheid die ze aangeven op de verpakking. Maar ik ga het inderdaad verminderen.

Dat zal hij nodig hebben om de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Persoonlijk zou ik zo’n pony alleen een vitamine korrel geven, bijvoorbeeld die van pavo vital, en afhankelijk van de waardes van je ruwvoer dit aanvullen met proteïne (dus als er bijna geen eiwit in zit en hij wel moet werken, dit kun je meten met een analyse).

Inderdaad lekker de wei op en grondwerken kan ook een goede zijn in plaats van belasten onder het zadel.

Je kunt hem best even een paar weken doorrijden en daarna een periode vakantie geven. Je moet ook even aan elkaar wennen en de pony aan een nieuwe omgeving. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:55

Veluwse80 schreef:
Hij krijgt basisbrok van Action (niet de winkelketen), basis en nature en moet daar 2 volle voerscheppen van hebben op een dag.
Zijn gewicht zal ergens rond de 450 liggen, d pony van 1.47

Woah, twee volle voerscheppen?! Allemachtig! Mijn paarden krijgen enkel hooi (warm- en koudbloed) en een slobbertje bij een zandkuur. Mijn hemel, geen wonder dat ie 'veel energie' heeft. Straks krijgt ie maandagsziekte. Zeker als ie maar 6-7 uur per dag vrije beweging heeft. In de winter zal dat aantal uur wel minder worden. Zou ff flink gaan minderen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:12

Alles behalve rijden en longeren. Wat ik op het moment met mijn 2jarige doe:

veel vrijheidsdressuur. lachen maar ook op commando inparkeren naast een krukje. Dus nuttig en leuk. En alles ertussenin.
heel af en toe wat grondwerk, denk 5 minuten.
wandelen

Ze kan ook als handpaard en naast de fiets mee, dat ga ik op haar 3e weer oppakken. Naast werk aan de lange lijnen waarschijnlijk.

Heel veel stomme dingen.

De action heeft van die speelgoedsprinklers voor kinderen. Dan doe je dus dit:

Samen met mijn vriend grote felgekleurde dingen zoals flexitubes over haar heen en tussen haar benen gooien. Gewoon iedere keer als ik iets in mijn handen heb waarvan ik denk hé hier zou het gemiddelde paard van schrikken dan gaan we er een spelletje van maken.

Ik zou dus stoppen met longeren, daar krijgt ie enkel meer conditie van terwijl hij ondertussen zichzelf kapot loopt. En in gaan zetten op dingen die mentaal vermoeiend zijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:20

Mijn drie jarige loopt 1 (bij uitzondering 2) keer per week 5 tot 10 minuten een paar rondjes in stap onder de vrouw. Verder hooguit een stukje wandelen of wat grondwerk, nooit meer dan 3x in de week.

Verder 24/7 buiten (met toegang tot een stal), normaal in een groep nu door medische oorzaak even tijdelijk overdag met een maatje en s nachts naast de rest. Ze krijgt daarbij 150 gram vitaminebrok, 300 gram Nature's best en wat lijnzaadolie (en wederom tijdelijk wat ruwvoervervangende slobber vanwege medische oorzaak).

Ik verwacht dat ze rond oktober/november weer terug gaat in activiteit, dan zullen we waarschijnlijk 1x in de week wandelen of grondwerken. Als ze 4 is pakken we het weer rustig verder op.

Als je je paard voorziet in z'n basisbehoeften en er niet meer energie in stopt dan ze nodig hebben, zal je zien dat zo veel helemaal niet nodig (of gewenst) is. Ik vind 6-7 uur buiten zeer beperkt, als dat op z'n minst verdubbeld zou kunnen worden is dat al een hele verbetering denk ik, gecombineerd met wat minder krachtvoer.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:38

Toen mijn vorige pony als 4 jarige terugkwam van het zadelmak maken gaven ze ook het advies: doortrainen dus niet wegzetten. Maar ik moest van hen 2 keer per week 15min rijden. Daarnaast wandelde ik of logeerde ik. Maar deed niet meer dan 3 a 4 keer per week wat, en dus voor een korte tijd. Die pony heeft sinds ze onder het zadel was dagelijks een kwart basis biks gehad met vital complete en dat was echt genoeg.

Kan het zijn dat de trainingsstal bedoelde dat je de pony niet een jaar op het land moest gooien maar wel aan het werk zetten? Ik vind dat je (te)veel doet met zo'n jonkie, daar kunnen ze echt last van krijgen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:03

Daihyo schreef:
Ik zou zeker je voer eens goed bekijken dan. Een vitaminebrokje is voldoende, naast onbeperkt ruwvoer. 6-7 uur buiten is 17-18 uur niet bewegen op stal. Dat tegenover veel suikerrijk voer… ik kan begrijpen dat je een frisse pony hebt.

Daarbij is het best veel bewegen voor een jonge pony. Plus trainingsstal. Plus verhuizing met nieuwe mensen. Dat kan mentaal ook teveel zijn, met een fris paard tot gevolg dat eigenlijk gewoon last van stress heeft.
Waarom moet je ‘m meteen aan het werk zetten? Geef het dier de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving, aan zijn nieuwe mensen, aan nieuwe paarden om hem heen. En dan ook nog een lijf dat aardig belast wordt terwijl het in de groei is.

10 stappen terug. Lekker de wei op, elkaar leren kennen, tutten, poetsen, wandelen, grondwerken , hooguit wat longeren. En dan pas aan rijden denken. Bijkomend voordeel van wandelen is dat ze verkeersmak worden en leren dat ze alleen weg kunnen van het terrein. Dat ze jou kunnen vertrouwen. Als je er een na een tijdje weer op gaat, kun je dat lekker buiten rechtuit doen. Iemand ernaast, iemand erop. Vertrouwen opbouwen en dat uitbouwen.

Amen *\o/*

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 23:13

Ik ga alles eens even ter harte nemen en minder doen. Het is blijkbaar echt te veel en dat wil ik ook niet. Die 6 a 7 uur op de wei per dag daar kan ik helaas niet meer van maken voor nu. Maar ga zeker zijn arbeid én brok terug schroeven ..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:34

elineAbby123 schreef:
Daihyo schreef:

Amen *\o/*

Mee eens

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:15

Oef, 2 voerscheppen is ook wel veel idd :=

Mijn beide paarden, Arabieren van 1.50/1.55 (11 en 4 jaar oud) krijgen niet meer dan een vitaminebrokje (2 maatschepjes per dag), een bekertje eiwitbrok en een bekertje ruwvoermix van Smart Horse per dag. Naast gras/hooi.

En die zijn allebei energiek zat. :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:52

Hoe lang staat hij iedere dag buiten?
Een pony die met dit weer het fris is, dan zou ik echt het management eerst even onder de loep nemen. Een 3 jarige 5 dagen laten lopen is in mijn ogen echt te veel.

Ik zou max 3 dagen iets laten doen, misschien 1 dag nog een flink lange wandeling maar voor de rest gewoon zo veel mogelijk buiten met vriendjes.
Qua voer hebben ze echt weinig nodig. Gewoon goed hooi, en hooguit vitamine brokje, maar zeker niet te veel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:56

Ik heb altijd onthouden per jaar 1 keer in de week. Dus een 2 jarige 2 keer, een 3 jarige 3 keer etc

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:39

Onze 3 jarige loopt 2 hooguit 3x per week 10 tot 15 min. Vaak alleen beetje sturen in stap, klein drafje en klaar. Verder loopt ze de hele dag buiten met vriendjes