Paard wel of niet kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:05

Tilmar schreef:
Ik heb vorig jaar een schrale, onbespierde PRE merrie gekocht die ik al een jaar kende. Superlief beestje.

De hele zomer heerlijk met haar gereden, rustig bijgevoerd en aan laten komen en ik zei wel eens voor de grap 'ik heb de enige slome Spanjaard in Nederland' en ik twijfelde wel eens of ze genoeg power had om fanatiek dressuur te rijden.

Nou.. ik kan je vertellen, power genoeg! Ze is echt wel veranderd toen ze meer spieren en vetjes kreeg. Niet alleen om te zien (behoorlijk gegroeid, alle kanten op) maar ook veel meer looplust. Gelukkig blijft ze braaf en is de power heel gaaf om te voelen. Maar het is wel anders!

Klinkt positief, power en gemeenheid zijn natuurlijk 2 verschillende dingen inderdaad.
Als het maar niet echt gevaarlijk word.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:06

Ja hoe schraal is schraal...
Mist hij gewoon een beetje vet en bespiering (wat best kan na veel reizen e.d.) of is hij echt mager en arm bespierd wat meer lijkt op veel te laag in voer e.d. te hebben gestaan. Dan kunnen ze namelijk best wat matter worden.
Als het een beetje schraal is, zou ik me er eigenlijk niet zo druk om maken en gewoon echt goed volledig laten keuren.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:07

littleroosie schreef:
Ik heb vorig jaar een hele brave groene 6 jarige gekocht. Inmiddels heeft hij conditie en spieren, in de bak altijd nog heel braaf maar buiten wel wat meer praatjes. Maar omdat we vorig jaar zo konden beginnen heb ik vertrouwen in hem gekregen, dus als hij nu wat fanatieker is dan weet ik dat hij niet heel gek gaat etc. Ik heb de tijd gehad om aan hem te kunnen wennen en vertrouwen krijgen, en ik denk dat dat bij dit paard ook kan.

Want als jij het paard nu kan gaan leren vertrouwen, en misschien wordt hij straks wat fanatieker of een keertje fris, dan ken je hem en weet je hoe je er mee om kunt gaan.

Ja precies, heb je ook gelijk in. Bedankt dat je even je ervaring met me deelt, doet me goed.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:08

c_alsemgeest schreef:
Ja hoe schraal is schraal...
Mist hij gewoon een beetje vet en bespiering (wat best kan na veel reizen e.d.) of is hij echt mager en arm bespierd wat meer lijkt op veel te laag in voer e.d. te hebben gestaan. Dan kunnen ze namelijk best wat matter worden.
Als het een beetje schraal is, zou ik me er eigenlijk niet zo druk om maken en gewoon echt goed volledig laten keuren.

Oke, bedankt voor je advies, en ja schraal, ribben zijn nauwelijks te zien maar wel gewoon weinig bespiering.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:11

Foto, van het beestje ! Misschien wel leuk voor erbij :)

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:11

shaniasofia schreef:

Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:13

Ik zou de gok ook wagen. Als een paard een echte angsthaas is dan had hij dat dun of niet echt wel laten zien. Tuurlijk zal hij als hij beter in zijn vel zit wat meer paard kunnen worden maar je krijgt niet ineens een heel ander paard.
Ik zou hem goed laten keuren en lekker met hem aan de slag gaan ook bezig houden nu hij nog wat schraal is zodat hij niet eerst weken stil staat voor hij aan het werk gaat dan denk ik dat het helemaal goed moet komen.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 11:16

DDDara schreef:
Ik zou de gok ook wagen. Als een paard een echte angsthaas is dan had hij dat dun of niet echt wel laten zien. Tuurlijk zal hij als hij beter in zijn vel zit wat meer paard kunnen worden maar je krijgt niet ineens een heel ander paard.
Ik zou hem goed laten keuren en lekker met hem aan de slag gaan ook bezig houden nu hij nog wat schraal is zodat hij niet eerst weken stil staat voor hij aan het werk gaat dan denk ik dat het helemaal goed moet komen.

Wat een lieve reactie, dankjewel :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:19

DDDara schreef:

Dat laatste zeker! Er zijn mensen \Bokkers die vinden dat je een nieuw paard eerst flinke tijd moet laten "wennen" en niet meteen gaan berijden. Ik ben het daar niet mee eens, een al ingereden en bereden paard kun je veel beter in zijn werkritme houden. Ook went hij dan juist sneller op zijn nieuwe stal, omdat hij meteen wat te doen heeft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:21

TS, wat is uw doel?? Past hij in uw plannen of uw plannen bijstellen??
Mooie kleur

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:22

dubbel

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:23

Bij mij gaan ze ook meteen door in het ritme dat ze gewend zijn. Eerste dag komen ze aan, tweede dag eigenlijk altijd meteen er op, ook als ze net ohz zijn. Wel natuurlijk alles relaxed en ze de tijd geven even goed te landen.
Maar hou ze wel altijd in het rij ritme, met voldoende rustdagen passend bij opleidingsniveau en ook passend bij hoe ze nieuwe indrukken verwerken. Heb zelf altijd het idee dat ze meer hebben aan een vast ritme dan eerst lang rust en dan oppakken.

Qua voeren zou ik ook rustig opbouwen, liever eerst even minder, dan meteen te veel of te veel verandering.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:25

Vriendelijk ogend paard! Die zou ik wel durven kopen als je er een klik mee hebt.
Uiteraard onder voorbehoud van keuring.

En verder eens met Anjali en c_alsemgeest, gereden paarden mooi aan het werk houden na de verhuizing.
Mag best een beetje rustig aan om elkaar rustig te leren kennen, maar helemaal wegzetten levert niets op.

Sky_As

Re: Paard wel of niet kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:29

Wel een tipje: laat ook rug/hals op de foto zetten.
Meisje bij ons op stal had paard helemaal laten keuren bij aanschaf, behalve hals/rug. Ook braafste beest ooit. (ook import Ier)
Helaas na een paar maanden toch stout gedrag.....uiteindelijk na hoop peuten en paten later toch keer goed laten checken...einde van het liedje was er nog maar 1 optie, zelfs als grasmaaier had hij teveel pijn. Dus binnen een jaar na aanschaf, en vele duizenden euro's paard ingeslapen.

En op een hele keuring, is die 200 euro die hals/rug extra kost ook niks.....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:30

shaniasofia schreef:
shaniasofia schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zit iig een vriendelijk oog in.

Zullen best uitzonderingen zijn, maar mijn drukke paarden hebben ook allemaal een wildere blik in hun ogen :+ (ook al waren die braaf, maar je zag de energie wel terug in het oog vind ik :P )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:32

Wat een leuk dier zeg ! Zekerheid mbt hoe een paard gaat veranderen heb je nooit.
De mijne was ook heel anders toen ik ging kijken en heb het bij meerdere gezien. En die waren allemaal ouder. Het hangt ook ontzettend af hoe je zelf ermee in de weer gaat, andere stal enz.
Zo zie ik er ook zat (miss juist wel de jongere dieren) die wel in hun huidige karakter blijven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:34

Van ieder paard dat je koopt kan het gedrag veranderen, de situatie verandert namelijk.
Ik zou hem er niet voor laten staan. Leuk dier.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:12

Leuk dier! Ik heb ook een zangersheide paarde gekocht via een handelaar. Niet zo’n geschiedenis van naar Ierland geweest maar wel ooit ook geboren in België. Was wel al 12 maar is ook een hele koele. Ben er heel blij mee, was ook wat schraal toen ik hem kocht en is iets veranderd qua gedrag maar wel echt goede te managen, braaf en geen bange.

Ik zou gewoon volledig keuren, klinische en röntgen maar deze durfde ik wel aan als dat verder goed is.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:29

shaniasofia schreef:
har166 schreef:
Ja en de nieuwe stal kan ook heel veel schelen. Toen ik mijn huidige pony kocht zat er ik de volgende dag al op, hij was zo relaxt ik dacht huppetee erop. Na ruim een jaar verhuisde ik naar een volpension en vervolgens was hij 3 maanden van slag.

En wat was het ''van slag'' hoe ging hij naa 3 maanden

Hij vond alles super spannend en is dan erg sterk. Hij deed zijn best om in de top 5 van de kudde te komen en was dus niet zo vriendelijk tegen andere paarden, helemaal niet als ze bij 'zijn' shetlander in de buurt kwamen. Ik kon niet rijden vanwege mijn gezondheid dus ik heb er onder het zadel geen last van gehad. Toen ik een half jaar later weer opstapte was het gewoon opstappen en wegrijden.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 12:37

anjali schreef:
DDDara schreef:

Dat laatste zeker! Er zijn mensen \Bokkers die vinden dat je een nieuw paard eerst flinke tijd moet laten "wennen" en niet meteen gaan berijden. Ik ben het daar niet mee eens, een al ingereden en bereden paard kun je veel beter in zijn werkritme houden. Ook went hij dan juist sneller op zijn nieuwe stal, omdat hij meteen wat te doen heeft.

Ben ik mee eens !

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 12:41

mce schreef:
Mooie kleur

Recreatief dressuren. Bosritten, en verder nog niet duidelijk, wellicht kriebelen de wedstrijden

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 12:42

c_alsemgeest schreef:
Bij mij gaan ze ook meteen door in het ritme dat ze gewend zijn. Eerste dag komen ze aan, tweede dag eigenlijk altijd meteen er op, ook als ze net ohz zijn. Wel natuurlijk alles relaxed en ze de tijd geven even goed te landen.
Maar hou ze wel altijd in het rij ritme, met voldoende rustdagen passend bij opleidingsniveau en ook passend bij hoe ze nieuwe indrukken verwerken. Heb zelf altijd het idee dat ze meer hebben aan een vast ritme dan eerst lang rust en dan oppakken.

Qua voeren zou ik ook rustig opbouwen, liever eerst even minder, dan meteen te veel of te veel verandering.

Helemaal met je eens

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 12:48

Melzazu schreef:
Leuk dier! Ik heb ook een zangersheide paarde gekocht via een handelaar. Niet zo’n geschiedenis van naar Ierland geweest maar wel ooit ook geboren in België. Was wel al 12 maar is ook een hele koele. Ben er heel blij mee, was ook wat schraal toen ik hem kocht en is iets veranderd qua gedrag maar wel echt goede te managen, braaf en geen bange.

Ik zou gewoon volledig keuren, klinische en röntgen maar deze durfde ik wel aan als dat verder goed is.

Wat leuk, ! WAarin is hij verandert ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:13

Een paard kan ook brutaler worden bij een nieuwe eigenaar omdat deze niet genoeg overwicht toont waar vorige eigenaren of ruiters strenger waren. Dat hoeft niet door meer voer en beter in het vel te komen..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:15

shaniasofia schreef:
mce schreef:
Mooie kleur

Recreatief dressuren. Bosritten, en verder nog niet duidelijk, wellicht kriebelen de wedstrijden

eerst maar de "huisregels" leren en genieten, veel succes met wat je gaat doen - hoop overigens wel dat hij goedgekeurd wordt -