Hoeveel vragen voor stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:18

Nyaleti schreef:
Jawel hoor.
Grond is even groot en als ik hier even een kippenhokje met wat meters uitloop bij denk, blijft er echt zat gras over hoor. Niet volledig op gras, je zult moeten bijvoeren maar prima toch? Paarden staan wel lekker met de kop naar beneden en kunnen de benen strekken.

Ze heeft er nog een apart geitenstuk bij ook, allemaal op die 2500 M2 en een piste

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 18:54

Al hebben ze een kleinere weide, dat maakt toch niks uit? :')

Little_Gift

Re: Hoeveel vragen voor stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:48

Vind je dat?
Een paard moet toch minstens de benen kunnen strekken en eens een sprintje kunnen trekken.

Bovendien, wat doe je in de winter dan? Want hoe kleiner, hoe vlugger ze het stuklopen en het één hoop blubber wordt...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 20:05

Paddock + wei open? Ruimte zat om te rennen hoor.
Hier jaarrond op de wei gehad en die ook als bak gebruikt. Wel wat kapot gelopen maar dat is altijd hersteld.
In de paddock wat modder maar daar ontkom je toch niet aan.

Maargoed, dit topic gaat er niet over of de paarden van die post (kan de naam ff niet zien) genoeg ruimte hebben.

Lunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:16

Nyaleti schreef:
Paddock + wei open? Ruimte zat om te rennen hoor.
Hier jaarrond op de wei gehad en die ook als bak gebruikt. Wel wat kapot gelopen maar dat is altijd hersteld.
In de paddock wat modder maar daar ontkom je toch niet aan.

Maargoed, dit topic gaat er niet over of de paarden van die post (kan de naam ff niet zien) genoeg ruimte hebben.

Dat heeft natuurlijk wel alles met elkaar te maken.
Als ik iets in eigen beheer huur wil ik er sowieso niet de geiten en kippen van de eigenaar bij hebben lopen.
Voor een heel klein stukje grond met alleen loopstallen zou ik sowieso bedanken, of ik moet twee shetlanders hebben. En wat zou ik dan bereid zijn te betalen.. ik denk 100,- pm pp in de top.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 21:02

Maar ik heb op mijn stuk grond helemaal niks erbij lopen :') dat bericht gaat niet over mijn plekje.

Lunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:10

Oh sorry dan heb ik niet goed gelezen :o?
Ik zie dat ik even wat door elkaar haalde. Excuus.
Desondanks denk ik dat je max 250,- euro pm kan vragen voor het hele gebeuren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:32

Je kunt vragen wat je wilt!
Dat is heel belangrijk om te beseffen!

Jij hebt jouw stuk privéterrein en jij bepaalt zelf voor welk bedrag jij het ter beschikking wilt stellen aan iemand anders en onder welke voorwaarden.

Iemand die plek zoekt kan dan bedenken of die het de prijs waard vind.

Als iemand het de prijs waard vind moet jij ook nog bedenken of je er vertrouwen in hebt dat de samenwerking met die persoon goed gaat verlopen. Zo niet? Dan ook niet aan beginnen.

Voor officiële pacht zijn ervastgestelde pachtprijzen (en zoveel rechten voir een pachter dst je daar ver uit de buurt van moet blijven). Maar voor privé een stukje erf/tuin/wei verhuren niet.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-09-24 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:11

En onderhoud de pachter het land ook goed,dat ze niet alles kapot laat lopen bij regen,denk aan afgelopen herfst,winter en voorjaar.Dan wordt er misschien opgezegd en jij blijft achter met een modderpoel waar je niets mee kan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:13

Precies.

Lunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:22

joyce B schreef:
Je kunt vragen wat je wilt!
Dat is heel belangrijk om te beseffen!
.

Uiteraard. Zo was mijn bericht niet bedoeld. Sorry dat ik niet zo scherp was gisteren.
Ik bedoelde dat het me niet haalbaar lijkt om er meer voor te kunnen vragen. Maar dat moet ook blijken natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:50

Ging me niet alleen om jouw reactie hoor

Veel mensen noemen een prijs die gebaseerd is op ervaringen uit het verleden met veel te lage pensionprijzen en prijzen die absoluut niet gebasseerd zijn op enige bedrijfsadministratieve berekening. Veel stallen berekenen hun uren niet door tegen normaal loon en hebben er andere betaalde werkzaamheden naast voor hun inkomen en de stalling wordt gebruikt om de kosten van de locatie te drukken.

Als je bedenkt wat een stal kost om te bouwen en wat bouwgrond en land kost, en dat daar een hypotheek op ligt, en je besluit dan dat te verhuren, dan zou het zakelijk bekeken minstens redelijk zijn dat de verhuur de meerkosten en de afschrijving plus onderhoudskosten op moet brengen. De huurder heeft immers het vruchtgebruik van jouw investering.

Daarbij geef je een stuk privacy op. Dat is ook wat waard.

Wat kost een opslagbox per maand? En wat kost een garagebox per maand? En hoeveel m2 of m3 zijn dat voor die prijs?

Bij een stalling voor een paard komen er nog veel meer kosten en onderhoud bij kijken.
Denk aan de bak en paddock bodems, denk aan de omheining. Denk aan kosten voor afvoer mest (die zijn enorm gestegen!)

Je kunt dit soort kosten niet "aftrekken" van een veel te goedkoop aangeboden volpension plek en wat er dan overblijft zien als realistische kale verhuurprijs.

Dit is waarmee veel plekken de mist in gaan. Ze kijken te veel naar de buren in plaats van een echt goede berekening te maken wat iets kost en dus ook de waarde zou moeten zijn.

Dit soort plekken worden stevig gesubsidieerd door de staleigenaar/verhuurder.

Uiteraard is het een kwestie van vraag en aanbod. Maar wees als paardeneigenaar dan niet verbaasd dst het aanbod steeds meer af zal nemen nu mensen ontdekken dst het voor die prijzen niet uit kan, dat de verwachtingen van paardeneigenaren veel te hoog liggen voor wat ze er voor over hebben en vervolgens besluiten dat ze er beter mee op kunnen houden. Voor die lage huurprijs kunnen ze hun stal en het terrein niet eens meer goed onderhouden.

Overheidsregels worden steeds strenger.
Denk aan maximaal aantal paarden afhankelijk van vergunning of (woon)bestemming, stikstof e fosfaatregels en mestafvoer die volgens de regels en geregistreerd plaats moet vinden met minder mogelijkheden voor afvoer en hogere kosten en administratieve lasten tot gevolg.
Verplichte UBN registratie zodat het controleren voor en door zowel belastingdienst, gemeentes en andere controlerende instanties steeds makkelijker wordt. Een paar paarden "zwart" er bij wordt risicovoller en de gevolgen (boetes) hoger.

40 jaar geleden was een eigen paard of pony vooral weggelegd voor de mensen met goede inkomens. Op een gegeven moment, wellicht was dat met de overgang van gulden naar € werd een eigen paard voor veel meer mensen bereikbaar. De prijzen zijn op heel veel plekker in 30 jaar lang niet zo hard gestegen als de inflatie en de inkomens. Uitgezonderd bij de professionele (Randstad) stallen waar je ondertussen wel €600,- tot €800,- betaalt voor stalling.

Er zullen altijd mensen zijn die hun plekje gratis of voor een habbekrats willen delen.

Maar dat is niet realistisch om als uitgangspunt te nemen voor de "waarde" van iets. Of van de "kostprijs" en dus realistische verhuurwaarde.

Berekening die dus vooral zorgvuldig en ga dan bedenken of je er ook nog wat aan wil verdienen en onder welke voorwaarden je het stuk grond en gebouw wil delen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:57

Had soortgelijk stuk grond.
Schuilstal overgekocht van de huurder voor me .
Zelf extra ruimte aangebouwd voor hooi .
Grond water via pomp die van mezelf was .
Stroom betaalde ik einde jaar apart bij .
Had het stuk voor €700 per jaar .
Rijbak lag ernaast van de ponyclub , konden we gebruiken door lid te worden .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:23

Wel in een geheel andere regio waar de prijzen hoger liggen.

Kop van NH.
Huren bij iemand aan huis op basis van zelf doen.
* 2 stallen
* verharde uitloop ervoor
* 23x40 bak
* 2 weides ( 17×55)
* automatische waterbakken in stal en rijbak.
* afgesloten stuk voor hooi
* zadelkamer waar we ook opslag hebben voor het zaagsel en open hooibaal.
Mestafvoer word voor ons geregeld. Incl zaagsel voor in de stallen.
Betalen €240 pp

Daarnaast zet verhuurder de paarden met de middag op de wei. Onderhoud word geregeld door verhuurder.
En bijna dagelijks zaagt hij wilgentakken voor ze.
En indien nodig zijn ze altijd bereid om te helpen met bv hooi voeren, vakanties etc.

Paardjes kunnen er 100% paard zijn.
Wij hebben vaak de stallen open en lopen ze 24/7 vrij

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 13:12

Uiteraard kan ik "vragen wat ik wil" maar ik heb gewoon werkelijk geen idee. :+
Ik weet ook niet de huidige prijzen van stro / vlas en hooi.
Als ik het direct na het vertrek van mijn pony's was gaan verhuren, had ik het makkelijker kunnen uitrekenen. Dat ik zoveel kwijt was voor stro en hooi, dan is + X bedrag een mooi totaal en ook wat mensen willen geven.
Maar ik ben helemaal uit het wereldje, weet ook niet wat andere uit de omgeving vragen.

Daarbij zou ik het ook gewoon jammer vinden als we te weinig vragen :o ik denk dat ik een plek kan realiseren voor hooi opslag buiten en binnen is er ruimte voor een kleine opslag dus bv wat je in X aantal dagen gebruikt.
Ik neig nu naar €225 totaal, dus niet per pony oid.

Ik wil het wel online gooien maar de paddock staat helemaal vol met onkruid. Dat moet voor een beter beeld wel leeg. Maar is zo'n poedersuiker klus :+

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:09

Dan is de eerste stap uit gaan zoeken wat in jouw regio de actuele hooi- en bodembedekkingskosten zijn.

Ja, ik ben wel benieuwd naar een foto. :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 19:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al het onkruid |( |(

Binnen ligt nog troep haha.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:52

Little_Gift schreef:
En dat allemaal op 2500m2???
Dan hebben de paarden toch niks als weide?

Ja dat heb ik idd allemaal op een kwart hectare. Gras is natuurlijk niet mega veel maar ik kan ze in het seizoen als ik het gras eerst goed laat groeien, strook begrazing doe en in de avond ze er van af trek en gewoon lang meedoen. Heb aparte stukken gemaakt en een track eromheen zodat de weides ook rust kunnen krijgen. Nu voer ik bij op het gras omdat er niet veel meer op staat maar ze knabbelen nog steeds lekker.

Maar het ging erom dat je best wat kan doen met zo'n stukje. Dit is hoe ik het heb. Tuurlijk wil ik meer land maar ik doe het al 17 jaar zo. Beestje kunnen door de inrichting ook nog gewoon een sprintje trekken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:59

Ik zou zoiets kaal verhuren. Dus dat de huurder zelf alles ( hooi, strooisel, voer) in kan kopen en zelf alles onderhoud of het zn eigen plek is.
Dat je er zelf geen omkijken naar hebt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:38

Popstra schreef:
Ik zou zoiets kaal verhuren. Dus dat de huurder zelf alles ( hooi, strooisel, voer) in kan kopen en zelf alles onderhoud of het zn eigen plek is.
Dat je er zelf geen omkijken naar hebt

Dat heb ik dus en dat werkt fantastisch. Nooit gezeik over wat ik voer en hoeveel ik voer, maar ook niet over hoe ik ze erbij zet.

Heb gewoon een bak en inloopstal met paddock.

Ik heb niet veel weide maar in de zomer verdeel ik dit over 4 stuken waar ze constant ook toegang hebben tot de paddock met schuilstal en onbeperkt ruw. Van de winter staan ze in de paddock en de rijbaan om hun benen te kunnen strekken. Wanneer het weer het toelaat mogen ze ook op het gras natuurlijk.

Kortom kaal verhuren lijkt mij zelf het beste met zo'n stuk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 10:59

Dat is ook het plan.
Met uitzondering is het best mogelijk een keer wat hooi er in te gooien, op een onverwachte lange dag of met een weekendje weg ofzo. Verder wil me zo min mogelijk bemoeien.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:31

Dan denk ik dat je met hoe ik het nu hier op deze plek doe gewoon het beste kan aanpakken en ik betaal een 150 euro per paard met wat ik al eerder had genoemd qua spullen en bakken.

JasmijnCW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:32

Als een stal 5 star service aanbied, stal elke dag uitmesten en opvullen, paard in de paddock zetten, voeren elke dag.
Vinden jullie de prijs 780 euro het dan waard? Of is dit enorm veel geld voor een 5 star service?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:40

Ik vind 780 euro sowieso énorm veel geld, maar of de stal het waard is hangt toch wel af van alle voorwaarden.

Moest ik maar 1 paard hebben, en dit bedrag kunnen betalen, dan zou ik dit er ev voor over hebben mits:

Er voldoende buiten en binnenpistes zijn zodat we in de avonduren max met 4 in de bak zijn.
De paarden minstens 10 uur per dag buitenkomen in goede omstandigheden (tracksysteem, grote droge weides, grote paddocks, geen postzegelpaddocks, mét ruwvoer (ofwel voldoende gras ofwel hooi) in vaste groepen.
Paarden op stal onbeperkt ruwvoer naar keuze hebben dik opgestrooid naar keuze, stallen min 5*5 of een inloopstal.
Er voor die prijs krachtvoer naar keuze inzit + toedienen van supplementen, wisselen van dekens, binnen en buitenzetten (aan de hand!).
Mogelijkheid tot gebruik stapmolen, solarium, kantine.

Alles dat minder is dan bovenstaand zou ik mijn paard niet plaatsen voor deze prijs.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:01

Ofwel dat je zelf bij wijze van nooit meer hoeft te komen bedoel je?