Verkopen of nog even blijven proberen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Verkopen of nog even blijven proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 15:14

Vind het alleen maar heel verstandig! Succes met de verkoop en alles er om heen. :-)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 15:23

Toch jammer …eigenlijk kan het een mooi leermoment zijn.
Is een langere teugel , teugel met elastiek of nog beter bit loos geen goed idee? En een tijdje alleen stappen om weer te leren voelen ?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 15:38

Goede keus!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:08

Jou verhaal doet mij denken aan mijn vorige paard. Op les was ik altijd zo trots en blij, thuis was het alle zeilen bij. En daar verkampte ik ook. Op den duur ging ik letterlijk overal bij haar op mn tenen.
Verkocht, last van mijn schouders. En eerlijk, toegeven dat zij het niet voor mij was, was moeilijk want ik wilde zo graag dat het zou slagen.
Nu rijdt ik op 1 van onze trekpaarden. Een beeldschone merrie met een vlotte pas. Nog jong, maar zo stabiel. Ik heb mij nog nooit in het afgelopen jaar onveilig gevoeld. Ik kan er gewoon emotioneel van worden wat zij betekend voor mij. Ondanks dat zij niet “het type” paard is wat ik voor ogen had, matchen we dubbel en dwars en is het plezier met paarden/paardrijden helemaal terug.

Wat ik je mee wil geven. Wat je ook beslist, je paard is je hobby, een maatje. Daar mag je liefde en plezier uithalen. Ja het is een zorg qua verantwoordelijkheid maar je moet er geen langdurige “zorgen” van onzekerheid door hebben. Ook voor jou zal er een paard zijn waar je mee weg kunt rijden!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:42

Je bent inderdaad zelf de enige die het kan beslissen.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Angst voor controleverlies en daardoor net heel veel willen "vasthouden' met als resultaat dat ik effectief de controle verloor, pony die heel gespannen was, waar geen rem op zat enz. Ik heb meermaals getwijfeld of ik hem zou verkopen of niet. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan en daar ben ik nu blij om.
Inmiddels kan ik hem makkelijk terugnemen op mijn zit en is het vertrouwen tussen ons verbeterd waardoor hij ook minder angstig reageert op bepaalde dingen en ik niet meer de neiging heb "tegen te trekken".
Het klinkt waarschijnlijk heel tegenstrijdig (en beangstigend), maar net door de controle los te laten, heb ik meer controle gekregen. Het is natuurlijk voor iedere combinatie verschillend hoe je dat het beste doet, want wat voor de een werkt, werkt niet perse voor de ander.
Ik ben veel meer naar mijn pony gaan luisteren en geef hem nu ook meer autonomie (weliswaar binnen bepaalde grenzen). Ik kijk meer naar wat voor ons beide op dat moment haalbaar is. Is dat rijden in de bak? Prima. Maar als één van ons beide daar niet aan toe is, dan doen we wat anders. Heeft mijn pony nood aan even zijn energie eruit lopen? Dan krijgt hij daar de kans voor (maar ik bepaal de gang en waar we heen gaan). Wil hij op buitenrit een bepaalde route nemen? Dan geef ik hem die vrijheid (als het wbt tijd enz past). Op die manier houden we veel meer rekening met elkaars grenzen en mogelijkheden van het moment zelf. Voor ons werkt dat heel goed. Het heeft mij wel lange tijd gekost om op dit punt te komen dat ik daar ook voldoende vertrouwen in heb en open sta om ook naar hem te luisteren.
Door op die manier aan de slag te gaan, is mijn pony ook "avontuurlijker" geworden. Nieuwe routes op buitenrit vond hij altijd heel spannend en hij wilde liever het vertrouwde rondje doen. Nu kiest hij er zelf regelmatig voor een nieuwe route te doen en is veel relaxter bij dingen die we onderweg tegenkomen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:30

Zoek hulp en hou vol. Ik heb ook op het punt gestaan om mijn paardrijhobby op te geven nadat ik angst had ontwikkelt en daardoor geen plezier. Ben zo blij met het besluit te gaan lessen met hem. Mijn plezier is helemaal terug

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:52

Luister naar je gevoel. Dat is de beste tip die ik je kan geven.

Ik heb met mijn tweede IJslander moeilijke momenten gehad. Die kon zéér snel omdraaien en de reden was niet altijd even duidelijk. Ik heb echter altijd een goed gevoel over/bij haar gehad en toen ze me leerde vertrouwen, is ze helemaal omgeslagen. Beste en vooral betrouwbaarste paard dat ik ooit gehad heb. Ze is anderhalf jaar geleden overleden, ik mis haar nog elke dag.

De derde IJslander had ik in het begin een goed gevoel over (anders had ik haar niet gekocht). Dat verslechterde hoe langer hoe meer. Ik heb haar 3x te koop gezet maar vond dat ik moest doorzetten en dat verkoop zielig was, dus drukte dat slechte gevoel weg. Grootste fout van mijn leven, ondertussen al 13 maanden aan het revalideren door een heftige val en pony is alsnog verkocht... Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:42

Narcissa schreef:

Ik heb met mijn tweede IJslander moeilijke momenten gehad. Die kon zéér snel omdraaien en de reden was niet altijd even duidelijk. Ik heb echter altijd een goed gevoel over/bij haar gehad en toen ze me leerde vertrouwen, is ze helemaal omgeslagen. Beste en vooral betrouwbaarste paard dat ik ooit gehad heb. Ze is anderhalf jaar geleden overleden, ik mis haar nog elke dag.

De derde IJslander had ik in het begin een goed gevoel over (anders had ik haar niet gekocht). Dat verslechterde hoe langer hoe meer. Ik heb haar 3x te koop gezet maar vond dat ik moest doorzetten en dat verkoop zielig was, dus drukte dat slechte gevoel weg. Grootste fout van mijn leven, ondertussen al 13 maanden aan het revalideren door een heftige val en pony is alsnog verkocht... Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd!

Als het gevaarlijk wordt doordat jij en het paard niet bij elkaar passen dan is verkopen absoluut niet zielig maar kan juist voor beide partijen veel beter zijn. Al 13 maanden revalideren? Had je wat gebroken bij je val? Beterschap!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:51

anjali schreef:
Narcissa schreef:

Als het gevaarlijk wordt doordat jij en het paard niet bij elkaar passen dan is verkopen absoluut niet zielig maar kan juist voor beide partijen veel beter zijn. Al 13 maanden revalideren? Had je wat gebroken bij je val? Beterschap!

Dankje! Ik had mijn bovenbeen op 3 plekken gebroken. Kudo's aan de artsen die het terug gerepareerd hebben gekregen, echt vakwerk. Helaas blijkt de revalidatie in combinatie met hartkwalen trager en lastiger te verlopen dan verwacht.