Eigen kind paarden les geven - wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:33

https://www.lovelance.nl/products/train ... n-10-stuks

Ik gebruik deze graag voor sturen oefenen.
Ik ga het filmpje hierboven nog wel even kijken. Wat ik zelf lastig vind is het draven, dan zit ze nog wel erg te schudden maar ik heb mijn aandacht ook nodig om ponylief in een stabiel tempo voorwaarts te houden. Iemand daarvoor tips? Het gaat om een brede Haf, sowieso niet de makkelijkste om uit te zitten voor een meisje van 8.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:05

Miran schreef:
https://www.lovelance.nl/products/train ... n-10-stuks

Ik gebruik deze graag voor sturen oefenen.
Ik ga het filmpje hierboven nog wel even kijken. Wat ik zelf lastig vind is het draven, dan zit ze nog wel erg te schudden maar ik heb mijn aandacht ook nodig om ponylief in een stabiel tempo voorwaarts te houden. Iemand daarvoor tips? Het gaat om een brede Haf, sowieso niet de makkelijkste om uit te zitten voor een meisje van 8.

Aan de lijn zitoefeningen.

Jij houdt de pony voorwaarts en zij doet der ding.

Wat ik eerder benoemde
Hoofd schouders knie en teen
Vliegtuig
Armen naar voor achter boven of wat dan ook.
Knie teen neus oor wat dan ook aanraken.

Stabiliteit zit hem in het lichaam natuurlijk waar ze gewoon de balans nog niet heeft.

Ik gaf mijn dochter een bokriempje zodat ze bij onbalans steun had.

Afbeelding

Waar mijne toen ook last van kreeg is der knieën van het zadel om zo maar omhoog te komen en aan te sporen. Toen aan het werk gegaan met beenplaatsing.

Ik doe veel meer aan de lijn qua die oefeningen. Paard weet dan eigenlijk dat ik der longeer en wat mijn dochter dort is bijzaak voor haar.

3timesmom

Re: Eigen kind paarden les geven - wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:20

Ik heb het ook gedaan tot de puberleeftijd. Daarvoor reed ze op de manege waar ik les gaf en wisselde ik en de andere lesgever af. En thuis moest ze het met mama doen bij onze eigen paarden.
Dat werkte super, tot dat........ de puberteit.

Dan werden de discussies heftiger en deed ze vaak net het omgekeerde. Dus heb ik een andere lesgever gezocht en die is met haar en haar pony en paard aan de slag gegaan. Verder heb ik haar wel blijven begeleiden en altijd respect geeist tgo ons als ouders. ( Maar dat gelde ook voor mn 2 zonen, die geen paard reden).

En eenmaal de puberteit door, ze is nu 22 zijn we 2 handen op 1 buik. Ze is ook een betere ruiter geworden dan ik zelf en we helpen elkaar met alles, stallen, rijden , wedstrijden.

Dus ja ik zou het zo weer doen op die manier, alleen even niet als ze pubers zijn, want dat neem je mee in je hele gezin en dat is voor niemand fijn.
Het was dan wel vaak tanden bijten om mn mond te houden, maar ik denk wel dat ze zo heeft geleerd haar eigen weg te zoeken en die bleek uiteindelijk heel dicht bij die van mama te liggen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:30

Het zal puur kind afhankelijk zijn…

Hier volgt dochter al 4j les op de manege(is er nu 9), maar ze rijdt zooo veel liever thuis.

Ze is heel vlug onzeker. Op de manege rijdt ze op verschillende pony’s en paarden en dat vindt ze al niet zo leuk.
Bij onzekerheid proberen ze haar vaak wat te pushen en werkt niet bij haar…

Als ouder ken je je kind beter en weet je hoe je er best mee om kan. Thuis heeft ze haar vertrouwde pony die haar genoeg stimuleert om haar grenzen te verleggen, maar die haar niet in de steek laat…

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:52

Miran schreef:
Wat ik zelf lastig vind is het draven, dan zit ze nog wel erg te schudden maar ik heb mijn aandacht ook nodig om ponylief in een stabiel tempo voorwaarts te houden. Iemand daarvoor tips? Het gaat om een brede Haf, sowieso niet de makkelijkste om uit te zitten voor een meisje van 8.

Nodig om goed door te kunnen zitten: goede buikspieren.

Oplossing: bokriempje/ kamer vasthouden en dan zo soepel mogelijk stil proberen te zitten - de arm helpt dan bij wat de buikspieren nog niet kunnen.

Zo train je direct een goede 'doorzit', dat is belangrijk, want als je je als mens één keer een beweging 'eigen' hebt gemaakt, ligt die beweging vast in het spiergeheugen.
En geleidelijk nemen de buikspieren het over van de arm.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:21

Qua draven, tijd.
Soms zijn ze er nog niet rijp voor.
De jongste had op haar 4,5 beginnen lessen. Een heel jaar kwam ze niet in de buurt van correct lichtrijden. Wat er ook geprobeerd werd, het lukte haar niet.

Heeft ze daarna een goed half jaar geen les meer genomen en thuis begon ze plots uit het niets licht te rijden…
Omdat ze al al die tijd doorzittend gedraafd had, was ze voor haar leeftijd, al direct behoorlijk in evenwicht ook.

Op jonge leeftijd lukken sommige dingen fysiek vaak nog niet en komt het vanzelf eens ze er klaar voor zijn.
Ze wegen niet veel, dus pony of paard lief heeft daar niet zoveel last van als een volwassene van 70kg.