Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:28

Celebi schreef:
Waarschijnlijk ben je helemaal niet aansprakelijk en je stalgenoot ook niet, maar voor de gemoedsrust is het wel fijn als jullie beide verzekerd zijn.

Je bént als eigenaar van een dier aansprakelijk. Punt. Altijd. Al stapt één of andere gek ín je wei op je niet ingereden 2-jarige, flikkert er af en breekt een been.
Aansprakelijk is iets anders dan schuldig.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 19:29

DuoPenotti schreef:
Ik vind vooral die smalle berm ook heel breed.
Je paard kwam zo niet eens op de weg.

Breedte van de berm valt vies tegen daar, de helft is begroeiing vanuit de sloot en die rand is zo zacht dat je er zo in ligt als je niet op past.
En het klopt dat ze hem zo in de berm gestuurd heeft dat hij niet eens op de weg liep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:32

Ik meen dat in de wet staat dat de eigenaar te allen tijde verantwoordelijk is, maar dat niet alle schades veroorzaakt door een dier aan de eigenaar zijn toe te rekenen.
Als de TS zich puur aan de verzekering overgeeft (zonder weerwoord) én je treft als afhandelaar net een motorliefhebber en/of een paardenhater dan kun je mooi het schip in gaan.
Ik zou dus als eigenaar zeker de vinger aan de pols houden!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:34

Ibbel schreef:
Celebi schreef:
Waarschijnlijk ben je helemaal niet aansprakelijk en je stalgenoot ook niet, maar voor de gemoedsrust is het wel fijn als jullie beide verzekerd zijn.

Je bént als eigenaar van een dier aansprakelijk. Punt. Altijd. Al stapt één of andere gek ín je wei op je niet ingereden 2-jarige, flikkert er af en breekt een been.

Als je dier iets veroorzaakt wel natuurlijk. Maar dat is hier dus de vraag of de gedraging van het paard echt de lakschade heeft veroorzaakt.. Als de man gevallen omdat hij zelf een onhandige beweging heeft gemaakt (al dan niet uit schrik reactie), dan ligt de zaak toch anders denk ik.

Ben blij dat ik geen verzekering ben die dit soort dingen moet uitvechten. Al vind ik het wel interessante materie. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:40

Ibbel schreef:

Volgens mij ligt het iets genuanceerder. Niet heel veel maar wel iets.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:41

Maar, zonder de brommende motoren die langs reden, zou het paard dit gedrag niet hebben vertoont.

Dat is wel wat anders dan dat jouw paard aan de kletter gaat met je bijrijder omdat je paard teveel energie heeft o.i.d.

Enne, krijg er boomer vibes van TS. :') haha

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:43

DubbelFun schreef:
Als de TS zich puur aan de verzekering overgeeft (zonder weerwoord) én je treft als afhandelaar net een motorliefhebber en/of een paardenhater dan kun je mooi het schip in gaan.

Hoezo zou je het schip in gaan? Je hebt geen dingen als eigen risico of bonus-malus regelingen zoals bij een auto-WA. De verzekering keert de schade uit, en je hebt als verzekeringnemer daar verder totaal geen financiele gevolgen van. Je premie blijft gewoon hetzelfde.

SunnyHorse

Re: Motorrijder wijkt uit voor pony en komt ten val, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:47

Fijn dat er iets als aansprakelijkheidsverzekering bestaat hè?

Zowel de bijrijder als de motorrijder zijn gewoon geschrokken en er lijkt me geen kwade opzet in het spel.

Zou het inderdaad loslaten en nu overlaten aan beide verzekeringen om uit te zoeken. Alhoewel ik zelf ook denk dat de motor rijder het waarschijnlijk niet van jouw asv zal krijgen.

Gelukkig zijn er verder geen gewonden gevallen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:59

Ik heb een soortgelijke case gelezen maar dan met een paard en wagen. Omdat geen contact was geweest werd er niet uitgekeerd. Ik moet zeggen dat als de pony en motorrijder niet bij elkaar in de buurt zijn geweest had ik mijn gegevens niet gegeven, dan is het echt eigen schuld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:59

DuoPenotti schreef:
Nu is hupsen van een pony voor iemand die niets met paarden heeft best wel een dingetje.
Hem daarmee wat belachelijk maken vind ik niet gepast.
Hij wilde ruimte maken, oke wat te ver, maar deed het wel.
Naar hem toe netjes blijven is wel zo netjes....
Als ze ons bijna van de sokken jagen zijn we ook niet blij...dan terecht

Ik heb mensen van de fiets zien vallen omdat een paard brieste... idd niet netjes zijn reactie te bagatelliseren, misschien totaal geen kennis van paarden en ergens een stukje angst.

Ik zou het ook lekker bij de verzekeringen laten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 20:05

DuoPenotti schreef:
Nu is hupsen van een pony voor iemand die niets met paarden heeft best wel een dingetje.
Hem daarmee wat belachelijk maken vind ik niet gepast.
Hij wilde ruimte maken, oke wat te ver, maar deed het wel.
Naar hem toe netjes blijven is wel zo netjes....
Als ze ons bijna van de sokken jagen zijn we ook niet blij...dan terecht

Ik maak hem ook zeker niet belachelijk, en ik zeg ook dat ze wel netjes passeerden. Het is zelfs iets wat ik tegen hem heb gezegd terwijl er bezig waren met de hele situatie, en wat mijn stalgenootje ook zei. Maar deze beste man had het over ‘wild worden’, ‘steigeren’, en er was vooral niets wat hij zelf beter had kunnen doen. Ik heb ze zelfs nog tips gegeven over hoe paarden beter te passeren. Dat het langzaam langs rijden super is heb ik ook benoemd. Maar ook dat hard aankomen, erachter remmen en weer gelijk gas geven als je er langs bent ook spannend kan zijn voor een paard. Zeker net de compleet verbouwde muscle bikes die zij hadden.
Wel waren ze nogal pushy en dwingend wbt het hele aansprakelijkheids gebeuren, vooral richting mijn (jongere) stalgenootje, weglachen als ze iets zei en dat zij als ‘mannen die al wat langer meedraaien’ het wel beter wisten. Alles is wel gewoon hartstikke beleefd gebleven, maar die houding stoort me wel.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 20:19

Ibbel schreef:
DubbelFun schreef:

Hoezo zou je het schip in gaan? Je hebt geen dingen als eigen risico of bonus-malus regelingen zoals bij een auto-WA. De verzekering keert de schade uit, en je hebt als verzekeringnemer daar verder totaal geen financiele gevolgen van. Je premie blijft gewoon hetzelfde.

Ik maak me er voor mezelf ook echt geen zorgen over, meer voor mijn stalgenootje. Blijkt zij geen AVP te hebben of besluit haar verzekering niet uit te keren (bij mij staat paard er specifiek in vermeld, dat is niet bij iedereen zo en ik heb er vaker ellende mee gezien) dan zou ik dat toch echt heel rot vinden.
Uiteraard is dat voor iedereen eigen verantwoording, maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet heel naar voor haar zou vinden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:24

Je kan haar toch vragen of ze een AVP heeft?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 20:31

Zij persoonlijk heeft er geen, maar ze gaat uitzoeken of haar moeder er wel een heeft. Ze is jonger dan 24, dus als die er wel is dan zou ze nog meeverzekerd moeten zijn. Maar ik heb ook al meegemaakt dat een AVP niet uitkeerde bij een incident met een paard (spiegel van auto door schrikactie paard) omdat volgens de verzekeraar een paard niet onder huisdieren viel. In mijn AVP staat paard specifiek vermeld.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:34

Ik snap hem!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:35

Ik denk dat ze bij jouw AVP uitkomen als eigenaar van het paard. Een bijrijder kan normaal alleen aansprakelijk worden gesteld bij bewust roekeloos gedrag, en daar is hier geen sprake van.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:10

De meesten hebben het hier over Schade toegebracht door een paard. Maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Dat is wel van toepassing wanneer bijvoorbeeld je paard los breekt en iets sloopt bij een ander. Dan ben je inderdaad als eigenaar aansprakelijk, Ook al was jij niet degene die het hek open liet staan bijvoorbeeld .

Maar in dit voorval gaat het over Een verkeerssituatie. De bijrijder is een verkeersdeelnemer, en de motorrijder ook. Ik zou uitzoeken waar je als ruiter te paard onder valt (fietser of voetganger), maar gelukkig is het zo geregeld dat je als kwetsbare weggebruiker niet zo snel schuldig bevonden wordt.

Ik heb in het verleden Ook een aanrijding meegemaakt met paard en auto , Daar was ook schade aan de auto Doordat het paard schrok, Maar ruiter werd niet aansprakelijk bevonden.

Ik vind de bluf Van de motorrijders wel heel hilarisch trouwens. Stel dat je daar verkleed als clown liep en danspasjes maakte, en hij was daarvoor uitgeweken en op zijn plaat gegaan , Hadden ze ook zo gereageerd?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:38

GJ9 schreef:
De meesten hebben het hier over Schade toegebracht door een paard. Maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Dat is wel van toepassing wanneer bijvoorbeeld je paard los breekt en iets sloopt bij een ander. Dan ben je inderdaad als eigenaar aansprakelijk, Ook al was jij niet degene die het hek open liet staan bijvoorbeeld .

Maar in dit voorval gaat het over Een verkeerssituatie. De bijrijder is een verkeersdeelnemer, en de motorrijder ook. Ik zou uitzoeken waar je als ruiter te paard onder valt (fietser of voetganger), maar gelukkig is het zo geregeld dat je als kwetsbare weggebruiker niet zo snel schuldig bevonden wordt.

Ik heb in het verleden Ook een aanrijding meegemaakt met paard en auto , Daar was ook schade aan de auto Doordat het paard schrok, Maar ruiter werd niet aansprakelijk bevonden.

Ik vind de bluf Van de motorrijders wel heel hilarisch trouwens. Stel dat je daar verkleed als clown liep en danspasjes maakte, en hij was daarvoor uitgeweken en op zijn plaat gegaan , Hadden ze ook zo gereageerd?

Volgens mij ben je als ruiter een bestuurder, gelijk met motoren en auto's dus. Dus val je niet in categorie "kwetsbare weggebruiker"

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:43

Je hebt gelijk, ik zie het na wat googlen. Fiets is ook bestuurder trouwens, alleen voetganger niet.

Maar goed, als je in/op een gemotoriseerd voertuig rijdt moet je ook fietsers en ruiters met grote afstand passeren, ook fietser wordt wel gezien als zwakkere verkeersdeelnemer

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... f-fietser#

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:57

Ik moest denken aan een rechtszaak van een poos geleden. Er was een man gevallen met z’n fiets door een loslopende hond waar hij van schrok.

De eigenaar van de hond fietste in het buitengebied en zijn hond liep los naast hem, maar liep opeens achter hem de weg op, waardoor een tegemoetkomende fietser schrok en ten val kwam. Hij is aan zijn verwondingen overleden. Er kwam een rechtszaak van waarbij de eigenaar van de hond vrijgesproken werd van alle beschuldigingen.

Rechtspraak.nl

Nou is dit helemaal niet vergelijkbaar met het verhaal van TS. En gelukkig is er alleen wat materiële schade. Maar ik denk dat het moeilijk voor de motorrijder gaat worden om te bewijzen dat hij gevallen is door het paard. Hij had zelf zijn voertuig niet onder controle.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:02

Als ik de foto van het bandenspoor zie, dan vermoed ik dat hij onderuit is gegaan bij het terugsturen vanuit de berm naar de weg.
Het gaat hier dus waarschijnlijk om een stuurfout, dus zou je ook kunnen spreken van een eenzijdig ongeval.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:02

Maar als je stapvoets rijdt(want dat is verplicht als je een dier passeert, en 2 meter ruimte rondom) kan je toch niet echt onderuit schuiven met je motor? Dan val je toch simpelweg om?
Als eigenaar ben je aansprakelijk voor schade die is toegebracht door jouw paard aan anderen of spullen van anderen. Is die er? Neen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:42

Motorrijder is aansprakelijk.
Het staat in de wegcode dat je ENKEL mag inhalen als daar ruimte voor is EN als de omstandigheden goed zijn en in geval van een dier (paard) stapvoets en uiterst voorzichtig.

Als pony volgens motorrijder aan het stuiteren was, was er géén toelating om in te halen wegens omstandigheden niet goed én deze deed dit al helemaal niet stapvoets en uiterst voorzichtig aangezien er schade is aan de motor en het dus aan een bepaalde snelheid moet gegaan zijn.

Bovendien mag je in geval van een paard niet met 4 tegelijkertijd of achter elkaar aan inhalen.
Je mag pas inhalen als de voorganger al terug ingevoegd is én het dier nog steeds rustig is of niet reageert.

Velen weten dit niet maar een paard is goed beschermd door de wegcode en aangezien het paard geen contact maakte met de motor is het aan de motorrijder om zijn voertuig onder controle te kunnen houden.
Net zoals jouw ruiter dus jouw paard onder controle hield.

Andersom, als het paard in een schrikreactie wel een andere gewonde had gemaakt, was het de motorrijder die de zwarte pap zou mogen eten.

Motorrijder mag nog opletten dat die zelf niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die dit mentaal bij jouw ruiter zou veroorzaakt kunnen hebben (als jullie gemeen willen terug doen).

Sterker nog, het terug keren naar de pony na het veilig weer verder rijden nadat hij al gevallen was (door die pony volgens hem) en dus reeds zogezegd gemerkt te hebben hoe gevaarlijk het paard is, kan zelfs zijn verhaal volledig onderuit halen want als je net gevallen bent door een onberekenbare pony terwijl je passeerde, ga je niet daarna met 4 motors die pony opnieuw gaan insluiten.
Dat kan zelfs onder intimidatie of uitlokking geschaard worden (als het écht heel gemeen moet).
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 21-08-24 23:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:43

Supertje schreef:
xxPaige schreef:
Je stalgenootje is sowieso niet aansprakelijk voor de geleden schade. Je bent altijd als eigenaar verantwoordelijk voor de acties van je paard, ook als er iemand anders op rijdt. Ik ben benieuwd hoe de verzekering dit gaat zien. Als ik jou verhaal zo lees zou ik zeggen dat je niet aansprakelijk bent en dat de motorrijder zelf is gevallen, maar dat zal misschien woord tegen woord worden (zij waren met 4 rijders en je stalgenootje was alleen). Of waren er getuigen?

Dat probeerde ik degene ‘die heel lang in de verzekeringen had gezeten’ ook duidelijk te maken, maar volgens hem absoluut niet waar :+
Uiteindelijk zullen ze dan toch wel bij mij terecht komen.
Geen getuigen helaas inderdaad, maar de motorrijders hebben wel ook zelf gezegd dat er geen contact is geweest. Volgens hen werd de pony zo gevaarlijk dat de motorrijder uit zelfbescherming zover uit moest wijken dat hij onderuit ging.

Er was een andere optie en de enige correcte optie: NIET uitwijken maar STOPPEN.
En dat wordt ook zo gedicteerd in de wet.
Hij verzaakte die handeling dus heeft hij een incorrecte handeling uitgevoerd en is bijgevolg eigen schade.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 23:52

Je zou nog kunnen aangeven op de achterzijde van het schadeformulier dat de pony wat zenuwachtig raegeerde vanwege het geluid van de motor.
Een behoorlijk aantal motorrijders hebben niet de orginele dempers in hun uitlast meer zitten. En dus meer herrie maken dan wettelijk mag. De verzekering mag dat allemaal uitzoeken.