GJ9 schreef:De meesten hebben het hier over Schade toegebracht door een paard. Maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Dat is wel van toepassing wanneer bijvoorbeeld je paard los breekt en iets sloopt bij een ander. Dan ben je inderdaad als eigenaar aansprakelijk, Ook al was jij niet degene die het hek open liet staan bijvoorbeeld .
Maar in dit voorval gaat het over Een verkeerssituatie. De bijrijder is een verkeersdeelnemer, en de motorrijder ook. Ik zou uitzoeken waar je als ruiter te paard onder valt (fietser of voetganger), maar gelukkig is het zo geregeld dat je als kwetsbare weggebruiker niet zo snel schuldig bevonden wordt.
Ik heb in het verleden Ook een aanrijding meegemaakt met paard en auto , Daar was ook schade aan de auto Doordat het paard schrok, Maar ruiter werd niet aansprakelijk bevonden.
Ik vind de bluf Van de motorrijders wel heel hilarisch trouwens. Stel dat je daar verkleed als clown liep en danspasjes maakte, en hij was daarvoor uitgeweken en op zijn plaat gegaan , Hadden ze ook zo gereageerd?
Volgens mij ben je als ruiter een bestuurder, gelijk met motoren en auto's dus. Dus val je niet in categorie "kwetsbare weggebruiker"