Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Ja ik zeg, altijd de veiligheidsregels in acht blijven nemen. Niet achteloos worden, volgens mij gaat daar het meeste mis.
Elisa2 schreef:Boos worden is niet hetzelfde als opvoeden he? Boos worden werkt vaak averrechts inderdaad want er is al spanning.
Ik had er eentje die helemaal panisch werd door de hertenluisvliegen, die begon dan ook naar alles en iedereen te meppen en ook de stalwand. Juist door die te blijven opvoeden tijdens die momenten was hij af en toe nog te bereiken..zonder dat draaide ie helemaal door. Het is belangrijk om ze uit zulk gedrag te halen. Deze werd levensgevaarlijk.
pol013 schreef:Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.
Anders heb ik geen leven met een mini kudde in de achtertuin.
Lionlakes schreef:Bedankt voor alle fijne en niet veroordelende reacties. Daar put ik veel steun uit!
pol013 schreef:Diddykong: ik heb het inderdaad niet over boos worden. Wel over het aangeven van mijn grens als geheugensteuntje voor de volgende keer. Ook schrikreacties en hun uitingsvorm kun je prima beetje bij beetje fijnslijpen.
Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.
Diddykong schreef:pol013 schreef:Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.
Ik ga heel eerlijk zijn, en met de beste bedoelingen trouwens. Maar ik vind dit gewoon dom. Het gaat in mijn optiek niet over vertrouwen. Maar om het overschatten van je eigen kunnen en het vermogen van paarden om hun reacties aan te passen op kwetsbaarheden van de mens. Ooit gezien hoe een ervaren hoefsmid onder een paard getrokken werd en zwaar gewond in het ziekenhuis kwam. Dat gebeurt is 1,5 seconde en je bent 6 maanden aan het revalideren. Een zeker respect en voorzichtigheid in de omgang met paarden, daar is iedereen bij gebaat. Want het gaat 10.000x goed, maar gaat het 1x fout dan kan dat echt heel naar aflopen. Zeker als je hoeven bekapt zou je beter moeten weten.
Kabayo schreef:Ik vind het geen normale reactie als een paard schrikt direct op volle kracht met 2 benen naar achteren slaat. Zo'n paard zou ik ook niet vertrouwen
Schrikken mag best. Maar zo'n overdreven reactie??
fohadie schreef:Daarnaast stond je achter hem of naast hem? Ik heb altijd geleerd NOOIT achter een paard te gaan staan, ze kunnen altijd trappen, zelfs de braafste. Maar dat weet je nu inmiddels zelf ook.
Qimm schreef:fohadie schreef:Daarnaast stond je achter hem of naast hem? Ik heb altijd geleerd NOOIT achter een paard te gaan staan, ze kunnen altijd trappen, zelfs de braafste. Maar dat weet je nu inmiddels zelf ook.
Funfact, paarden kunnen ook zijwaarts schoppen of maaien met een voorbeen. Je bent nergens echt veilig.