Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:53

Bij zo'n reactie "denkt" een paard niet. Niet deze keer, niet de volgende keer. Dus boos worden, nja je eigen emoties zijn er dan uit. (Zou ik ook doen, van schrik daar niet van) De situatie wordt er niet veiliger door. Tenzij dit een heel bewuste actie was van je paard om jou te raken, dan is er opvoedkundig nog wat werk. Is dit normaal? Nou gelukkig doen paarden zoiets vrij weinig. Maar is de 1e les op welke manege dan ook, nooit achter een paard lopen? Dat zal niet voor niets zijn :D. Ik heb ook geleerd met hoeven krabben nooit je hoofd erboven hangen bijv. Juist omdat dit soort reacties áltijd kunnen. Kan goed een steekbeest zijn geweest bijv. En daar doe je niks aan, kun je niets aan voorbereiden en je zou ook helaas echt niet de 1e zijn die wel het ziekenhuis in geslagen wordt door je paard. Niet voor niets zijn paarden op de SEH niet zo geliefd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:11

Boos worden is niet hetzelfde als opvoeden he? Boos worden werkt vaak averrechts inderdaad want er is al spanning.

Ik had er eentje die helemaal panisch werd door de hertenluisvliegen, die begon dan ook naar alles en iedereen te meppen en ook de stalwand. Juist door die te blijven opvoeden tijdens die momenten was hij af en toe nog te bereiken..zonder dat draaide ie helemaal door. Het is belangrijk om ze uit zulk gedrag te halen. Deze werd levensgevaarlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:22

Diddykong: ik heb het inderdaad niet over boos worden. Wel over het aangeven van mijn grens als geheugensteuntje voor de volgende keer. Ook schrikreacties en hun uitingsvorm kun je prima beetje bij beetje fijnslijpen.

Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.
Anders heb ik geen leven met een mini kudde in de achtertuin.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:24

Hier werd vroeger altijd gezegd dat het van de braafste is dat je wordt dood geslagen. Maw, teveel vertrouwen hebben is nooit goed. Het blijven vluchtdieren, die ergens serieus van kunnen schrikken.

Elisa2

Re: Rot ervaring met groomen, is dit wat vaker gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:28

Ja ik zeg, altijd de veiligheidsregels in acht blijven nemen. Niet achteloos worden, volgens mij gaat daar het meeste mis.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:39

Of misschien wilde hij je toch iets heel erg duidelijk vertellen ?
Was je alleen aan het kwasten of had je hem ergens vast , is er daarvoor iets gebeurd , is er iets met zijn achterbenen of is hij ergens boos over , wat dacht jij toen je bezig was ?Was je zelf wel stabiel of is er iets met jou wat hij aanvoelt ?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:43

TS: Een paard denkt absoluut niet, daar staat een mens achter mij, ik sla niet. Het is bovendien vragen om problemen als je achter een paard gaat staan. Je hebt gewoon geluk gehad, in een ander geval had je horizontaal uit de stal gegaan. Een paard kent geen "eigen ruimte", daarnaast er kunnen duizend en een redenen zijn waarom het paard uithaalde.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 20-08-24 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:51

Elisa2 schreef:
Ja ik zeg, altijd de veiligheidsregels in acht blijven nemen. Niet achteloos worden, volgens mij gaat daar het meeste mis.

Dat is het ja. Na lange omgang met paarden denkt men die veiligheidsregels niet meer nodig te hebben. En dan plotseling gaat het toch mis! Hierboven zegt iemand dat je juist door het braafste paard verongelukt. Ja, omdat men bij een dergelijk paard meent alles te kunnen doen en niet voorzichtig hoeft te zijn. Die regels zijn er niet voor niets en blijven voor iedereen gelden. Ik vind overigens die poetsplekken tussen muren ook niets omdat je daar niet kunt uitwijken .

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:51

Ik had zelf een Fries en mijn ervaring is dat dat een heel emotioneel gevoelig dier was.Als je zegt dat het rijden niet makkelijk gaat wat gaat er dan mis? Misschien past een andere aanpak beter meer gericht op begrip respect samen werken en liefde en beloning?Niet gezegd dat je het niet goed doet hoor maar ik heb echt het idee dat paarden iets meer diepte hebben als een rijdier alleen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:52

Elisa2 schreef:
Boos worden is niet hetzelfde als opvoeden he? Boos worden werkt vaak averrechts inderdaad want er is al spanning.

Ik had er eentje die helemaal panisch werd door de hertenluisvliegen, die begon dan ook naar alles en iedereen te meppen en ook de stalwand. Juist door die te blijven opvoeden tijdens die momenten was hij af en toe nog te bereiken..zonder dat draaide ie helemaal door. Het is belangrijk om ze uit zulk gedrag te halen. Deze werd levensgevaarlijk.

Klopt, dat is ook zo. En dat je een paard wat regelmatig gevaarlijk doet leert om dat toch even anders te doen snap ik ook. Maar een paard wat 1x in de x jaar zo uithaalt (mits het hierbij blijft) daar valt in mijn ogen gewoon niet heel veel aan te veranderen. Net als deze reacties bij paarden niet 100% te voorkomen is. En dat het goed is dat wij ons dat realiseren en voorzichtig blijven.
pol013 schreef:
Ik heb die regels van niet achterlangs lopen al eeuwig geleden los gelaten. Ik wil mijn dieren gewoon genoeg kunnen vertrouwen om er achterlangs en onderdoor te kunnen. Of tussen een groep van 4 paarden kunnen zitten op mijn hurken. Ook mijn hoofd bungelt regelmatig op 'onveilige plekken' als je een voet fatsoenlijk wil bekappen of een wondje wil verzorgen.

Ik ga heel eerlijk zijn, en met de beste bedoelingen trouwens. Maar ik vind dit gewoon dom :+. Het gaat in mijn optiek niet over vertrouwen. Maar om het overschatten van je eigen kunnen en het vermogen van paarden om hun reacties aan te passen op kwetsbaarheden van de mens. Ooit gezien hoe een ervaren hoefsmid onder een paard getrokken werd en zwaar gewond in het ziekenhuis kwam. Dat gebeurt is 1,5 seconde en je bent 6 maanden aan het revalideren. Een zeker respect en voorzichtigheid in de omgang met paarden, daar is iedereen bij gebaat. Want het gaat 10.000x goed, maar gaat het 1x fout dan kan dat echt heel naar aflopen. Zeker als je hoeven bekapt zou je beter moeten weten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:57

Lionlakes schreef:
Bedankt voor alle fijne en niet veroordelende reacties. Daar put ik veel steun uit!

Niemand zal veroordelen, hoezo en waarom? Bijna iedereen die lang met paarden omgaat zal ook wel eens zoiets gevaarlijks hebben meegemaakt. De kunst is om er van te leren. Ik heb het ook wel ooit gehad en toen was ik het vertrouwen flink kwijtgeraakt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:17

Ik ben laastst nog boos geworden op iemand die vond dat ik overdreef toen ik tegen een beginnende ruiter zei dat ze NOOIT met het halstertouw om haar hand of vingers een paard moest vasthouden, 'want als het paard dan haar hoofd omhoog gooit, ben jij je vingers kwijt.'

Die persoon vond dat overdreven. Ik vond van niet. En ook al was het wel overdreven, zo onthouden ze het in elk geval wel. Een ongeluk zit in zo'n enorm klein hoekje, en zelfs met de braafste paarden (juist met de braafste paarden) moet je altijd blijven opletten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:20

Als hij jou had willen raken dan was dat zeker gebeurd, dus ik denk niet dat het op jou gericht was. Maar paarden doen dit ook niet zomaar. Op het moment zijn er veel irritante vliegebeesten, hier tenminste. En mijn ene paard wordt daar ook echt heel fel van.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:25

Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat dit precies is waarom we altijd alert moeten zijn. Al heb je het allerbraafste paard kan dit helaas gebeuren.

De schrik zal er goed in zitten, maar laat je hier niet teveel door leiden. Ik heb dit al heel vaak gehad met verschillende paarden en geloof me het went nooit. Ieder moment dat zoiets gebeurd slaat mijn hart in mijn keel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:31

Juist met het allerbraafste paard gebeurt dit, bij minder brave let je vanzelf al meer op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:09

pol013 schreef:
Diddykong: ik heb het inderdaad niet over boos worden. Wel over het aangeven van mijn grens als geheugensteuntje voor de volgende keer. Ook schrikreacties en hun uitingsvorm kun je prima beetje bij beetje fijnslijpen.

Wat bedoel je met een mini kudde? een kudde mini's? Uiteraard kunnen die ook trappen en bijten maar het gevaar zal wel veel en veel kleiner zijn dan bij grote paarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:19

Diddykong schreef:
pol013 schreef:

Ik ga heel eerlijk zijn, en met de beste bedoelingen trouwens. Maar ik vind dit gewoon dom :+. Het gaat in mijn optiek niet over vertrouwen. Maar om het overschatten van je eigen kunnen en het vermogen van paarden om hun reacties aan te passen op kwetsbaarheden van de mens. Ooit gezien hoe een ervaren hoefsmid onder een paard getrokken werd en zwaar gewond in het ziekenhuis kwam. Dat gebeurt is 1,5 seconde en je bent 6 maanden aan het revalideren. Een zeker respect en voorzichtigheid in de omgang met paarden, daar is iedereen bij gebaat. Want het gaat 10.000x goed, maar gaat het 1x fout dan kan dat echt heel naar aflopen. Zeker als je hoeven bekapt zou je beter moeten weten.

Dat ligt dan misschien aan de interpretatie van wat ik precies doen. Maar dom is het niet hoor :+
Uiteraard beweeg ik mij altijd heel bewust tussen mijn paarden door waarbij ik de sfeer altijd proef. Natuurlijk ben ik zelf ook goed afgericht in de basis dingen van waar mijn hoofd wel en niet tussen of voor hangt.

Maar ze leven hier in een groep dus ik ontkom er nooit aan om me tussen een setje paarden te bevinden. Dus moesten ze leren dat ze met mij én met elkaar niet kunnen omgaan zoals ze dat doen als ik er niet bij ben.

Niet tussen paard in komen of niet achter een paard doorlopen is misschien nog te sorteren als ze in individuele boxen staan. Maar anders is het schier onmogelijk.

Een mini kudde= 4 paarden

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:13

Hier ruime ervaring (bijna 40 jaar), ook met jong spul opleiden en aan huis. Het zit gewoon in mijn systeem, bij alles wat ik doe altijd in mn achterhoofd houden 'wat als'. Tuurlijk niet continue mee bezig, maar door alles al zo in te richten en dagelijks routine te houden sluit je al hoop ellende uit. Als je een paard iets wil leren zoals trailerladen of beleren onder het zadel moet je ook overal rekening mee houden als het allemaal wat anders loopt, 1 slechte ervaring voor het paard kan uitlopen tot flinke problemen als je dat niet weet op te vangen.
Zeker een poetsplaats moet ruim genoeg zijn zodat je er ook met veel ruimte om je paard kan werken, niet naast muurtjes. Maar ook in je eigen omgang, vaak merk ik het bij wat minder ervaren mensen. Meeste dingen gaan mis als je iets ff snel wilt doen. En sommige paarden zijn echte stuntpiloten met vreemde acties, heb af en toe echt wel eens staan kijken van 'hoe dan?'.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:19

Kabayo schreef:
Ik vind het geen normale reactie als een paard schrikt direct op volle kracht met 2 benen naar achteren slaat. Zo'n paard zou ik ook niet vertrouwen :o
Schrikken mag best. Maar zo'n overdreven reactie??

Volgens jou is het overdreven, paard kan zich dood zijn geschrokken van iets en zichzelf daardoor hebben willen beschermen. Ik doe zelf ook niet altijd de meest logische acties als ik schrik. Je moet gewoon altijd blijven opletten bij dieren, hoe lang je ze ook kent of hoe braaf ze ook zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:20

Zo had ik een stalgenoot die dus allerlei domme onverantwoorde dingen deed met haar paard. Als ik er dan wat van zei in de trand van 'joh is dat wel handig'? was het ja hoor hij zou nooit trappen.

Zo zie je maar weer elk paard trapt! Niet omdat ze gemeen zijn maar omdat het een reactie is bij schrikken. En gezien paarden vluchtdieren zijn loop je altijd risico.

Ik was vanmorgen mijn paard aan het knuffelen toen zij ook plots opeens opzij sprong, geen idee waarom er was niets. Toch gebeurde het....

Ik denk zelf continu na wat als, waar kan ik heen als, wat als dit, wat als dat. Laatst was ik de benen van mijn paard aan het scheren (super braaf paard) maar ik werd duizelig van het lange bukken. Waarop een vriendin zei waarom ga je niet even op het krukje zitten? Gewoon nee, hoe braaf ook dat soort dingen moet je nooit doen!

Ik snap dat je enorm geschrokken bent, maar hou altijd in je achterhoofd dat het vluchtdieren zijn. Op de vlucht is eigen hachje redden dus dat jij daar staat is dan pech. :(:)

Het probleem is veel al dat mensen hun paard zien als hun bestie/vriendje/maatje/kind/hun alles maar het is een dier een paard van 5 a 600 kilo 1 fout/nongelante actie kan je leven voor altijd veranderen.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:56

Zoals reeds gezegd: meestal heb je zoiets voor met net dat paard waar je het het minst van verwacht...omdat je daar misschien (onbewust) toch wat minder alert met omgaat tov een paard waarvan je weet dat die al eens durft te schrikken of zo.
Ik merk dat bij mezelf ook... de schrikkerigste van de hoop hou ik altijd goed in de gaten. En da allerbraafste klauwde enkele weken geleden (voor mij) uit het niets vol op mijn arm. De schrikkerige had me nooit zo kunnen raken want die hou ik beter in't oog. Bij de allerbraafste was ik te veel op mijn gemak.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:28

Ik wilde zondag achter mijn shetlander langs wat eigenlijk altijd probleemloos kan, en opeens haalt hij uit met 2 achterbenen en echt een paar keer. Ik stond op een plaats dat ik niet weg kon, nu gekneusde ribben en een blauw been. Ik heb echt geen idee waarom hij dit deed, dit is nooit eerder gebeurd. Dus ik kijk voortaan wel uit als hij op die plek staat.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:31

Maar hoe gaat het nu met je paard? Als hij echt met volle gewicht tegen een muur aan heeft getrapt zal hij zich wel flink bezeerd hebben? Jammer dat we daar niets over lezen.

Je paard zal het niet voor de lol gedaan hebben. Misschien is hij gestoken door iets, heeft hij pijn aan de hoef/het been waar je mee bezig was of schrok hij de van iets wat jij niet hebt gezien. Misschien volgende keer je paard niet ergens met de kont naar de muur zetten als je met de achterkant bezig bent. Dat is best gevaarlijk.

Daarnaast stond je achter hem of naast hem? Ik heb altijd geleerd NOOIT achter een paard te gaan staan, ze kunnen altijd trappen, zelfs de braafste. Maar dat weet je nu inmiddels zelf ook.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:25

fohadie schreef:
Daarnaast stond je achter hem of naast hem? Ik heb altijd geleerd NOOIT achter een paard te gaan staan, ze kunnen altijd trappen, zelfs de braafste. Maar dat weet je nu inmiddels zelf ook.

Funfact, paarden kunnen ook zijwaarts schoppen of maaien met een voorbeen. Je bent nergens echt veilig.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:28

Qimm schreef:
fohadie schreef:

Funfact, paarden kunnen ook zijwaarts schoppen of maaien met een voorbeen. Je bent nergens echt veilig.

Precies dat hahahahaha.