Paard met cyste kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:29

Suzanne F. schreef:
Nee. Ellende koop je niet. Als hij geen 1.20 kan lopen dan kan hij ook geen 1 meter lopen zonder problemen. Niet intrappen. Laat ze zelf hun ellende maar oplossen en houden en niet proberen daar nog geld aan te verdienen.

Verder eens met Gomir. Een cyste in een schouder vind je niet zomaar. Dat is geen standaard plek om te röntgenen dus er moet gericht gezocht zijn vanwege klachten.

Precies dat!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:30

office schreef:
Oké maar ik lees dat ts een jong meisje/ kind is dan is het wel iets anders want misschien is het een betrouwbaar leer paard voor wat lagere sprongen .Dan kan er over een aantal jaren misschien een jonger dier gekocht worden.Veilig voor je kind is dan de eerste vereiste als de dierenarts hem daar geschikt voor acht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:30

office schreef:
Oké maar ik lees dat ts een jong meisje/ kind is dan is het wel iets anders want misschien is het een betrouwbaar leer paard voor wat lagere sprongen .Dan kan er over een aantal jaren misschien een jonger dier gekocht worden.Veilig voor je kind is dan de eerste vereiste als de dierenarts hem daar geschikt voor acht.

En wat dan met deze paard? Wordt deze dan afgedankt!

Dat is niet oke.

Suzanne F.

Re: Paard met cyste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:52

Al dit soort paarden belanden bij onervaren jonge meisjes waarvan de ouders weinig kennis hebben en denken dat ze voor weinig een leuk paard kunnen kopen voor hun dochter. In 9 van de 10 gevallen loopt dit uit op kassa voor de veeartsen en veel verdriet voor de dochter omdat er na een tijdje geen paard meer is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:06

Ts zoekt een paard voor de sport... "Wat hogere sport".

Denk eerlijk gezegd dat het budget niet erg hoog is en ts daardoor steeds bij paarden uitkomt waar iets aan mankeert. Ik zou echt aanraden om wat langer door te sparen en te kijken naar een gezond paard...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:00

Ragdollcat schreef:
office schreef:

En wat dan met deze paard? Wordt deze dan afgedankt!

Dat is niet oke.

Nee maar dit paard lijkt me verder toch hoe dan ook afgedankt te worden.De huidige eigenaar wil ervan af en wie koopt verder een paard met een gebrek dan een amateur ?En misschien leeft ie nog 10 jaar en houden ze hem.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 15:18

Natuurlijk bespreek ik al deze beperkingen met da’s en mijn trainster maar misschien dat mensen hiermee ook een ervaring hebben en het daarom ook eens hier vraag ik heb het al besproken met de dierenarts en mijn trainster en we hebben besloten niet door te gaan met de koop
har166 schreef:
Hee ts je opent topics met daarin vragen over paarden met een bemerking die je wel zou willen kopen. Gezien je leeftijd zou ik samen met je ouders en/of instructrice zoeken naar een paard. Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen maken met daarin je wensen. Dat kan zelfs gratis hier op de boktmarkt en op veel Facebook pagina's.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 15:20

Dit is hier niet het geval dit is mijn 2 de paard en mijn trainster+ dierenarts helpt hiermee dus zeker geen professionele hulp te kort ik vraag het hier gewoon nog eens voor iemand anders zijn ervaring
Suzanne F. schreef:
Al dit soort paarden belanden bij onervaren jonge meisjes waarvan de ouders weinig kennis hebben en denken dat ze voor weinig een leuk paard kunnen kopen voor hun dochter. In 9 van de 10 gevallen loopt dit uit op kassa voor de veeartsen en veel verdriet voor de dochter omdat er na een tijdje geen paard meer is.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 15:21

Ons budget is toch wel meer als het gemiddelde kleinere budget denk ik maar dit heeft niets met mijn vraag te maken toch bedankt
Daphne__ schreef:

Denk eerlijk gezegd dat het budget niet erg hoog is en ts daardoor steeds bij paarden uitkomt waar iets aan mankeert. Ik zou echt aanraden om wat langer door te sparen en te kijken naar een gezond paard...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:24

Pdp schreef:
Ons budget is toch wel meer als het gemiddelde kleinere budget denk ik maar dit heeft niets met mijn vraag te maken toch bedankt
Daphne__ schreef:

Als je budget groot genoeg is, dan is het helemaal onverstandig om te kiezen voor een paard wat niet geschikt is voor wat jij er mee wil. Zou het om een paard gaan waar je een band mee hebt, dan zou ik dat nog begrijpen.. Maar een random paard met bemerking kopen, die niet kan voldoen aan wat jij er 2 maand geleden nog mee wou (Je zegt letterlijk 120 cm springen, liefst nog hoger)...

Waarom zou je jezelf dat aan doen. En het paard. Want die kan straks weer plaats maken voor een nieuw paard.

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 15:28

We zijn inderdaad niet doorgegaan met de koop en gaan woensdag al naar een andere kijken
Daphne__ schreef:

Als je budget groot genoeg is, dan is het helemaal onverstandig om te kiezen voor een paard wat niet geschikt is voor wat jij er mee wil. Zou het om een paard gaan waar je een band mee hebt, dan zou ik dat nog begrijpen.. Maar een random paard met bemerking kopen, die niet kan voldoen aan wat jij er 2 maand geleden nog mee wou (Je zegt letterlijk 120 cm springen, liefst nog hoger)...

Waarom zou je jezelf dat aan doen. En het paard. Want die kan straks weer plaats maken voor een nieuw paard.[/quote]

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:44

Suzanne F. schreef:
Hutcherson schreef:
Een cyste is geen drama toch? Als jij t dier leuk vind, hij zonder pijn of verdere behandeling prima kan leven en lopen. Dikke prima toch? Tis maar n cyste?

Het is niet ‘maar’ een cyste. Als het een botcyste is dan is het een degeneratief proces en wordt het altijd alleen maar erger en niet beter. Het bot verdwijnt. Dat is pijnlijk. Ik heb er zelf een paard aan verloren helaas.
Een cyste in weefsel is een met vocht gevulde holte, die kunnen leeggezogen worden. Maar bij paarden zijn cystes eigenlijk altijd botcystes. En zeker omdat het in de schouder zit. Een cyste in de baarmoeder is uiteraard een ander verhaal. Maar ik ga er hier vanuit dat het een botcyste betreft en dat is altijd ellende.

Ik ben me bewust wat een cyste is en dat dat vervelende gevolgen KAN hebben. En dat ze bij mensen ook veelvuldig voorkomen en dat mensen daar last van KUNNEN hebben. Vaak kunnen ze operatief verwijderd worden. Als hij gewoon pontificaal op het schouderblad zit denk ik eerder aan een onderhuidse cyste (wegzetting van afvalstoffen). Kei vervelend en niet mooi maar daar zou ik een paard niet op laten staan. Als ie in het schoudergewricht zit, spreken we over iets anders. Maar daar zal de DA wat over kunnen zeggen toch? Als hij gewoon zichtbaar en voelbaar is op de flank van het schouderblad vind ik het niet zo spannend.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:54

Maar het feit dat er bij staat niet meer geschikt voor 1.20 doet vermoeden dat hij er toch last van heeft.
En dat ze er enkel bij zetten geschikt voor b niveau in de hoop hem als leerpaard te kunnen verkopen en er toch nog wat geld voor te kunnen krijgen.
Want een paard die 1 mtr kan lopen, kan ook 1.20 lopen mits voldoende talent.
Als ze stuk gaan op 1.20, gaan ze dat ook op 1mtr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:11

Inderdaad, en hij is niet bij de dierenarts gekomen omdat het allemaal wel goed ging.
Kijk als ze zeggen buitenrijden zou kunnen, dat zou ik aan mijn eigen dierenarts navragen, en misschien dat dat kan.
Maar 100 of 120, dat maakt niets uit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:20

Pdp, heel verstandig besluit, geen risico's lopen, veel succes

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:27

Hutcherson schreef:
Ik ben me bewust wat een cyste is en dat dat vervelende gevolgen KAN hebben. En dat ze bij mensen ook veelvuldig voorkomen en dat mensen daar last van KUNNEN hebben. Vaak kunnen ze operatief verwijderd worden. Als hij gewoon pontificaal op het schouderblad zit denk ik eerder aan een onderhuidse cyste (wegzetting van afvalstoffen). Kei vervelend en niet mooi maar daar zou ik een paard niet op laten staan. Als ie in het schoudergewricht zit, spreken we over iets anders. Maar daar zal de DA wat over kunnen zeggen toch? Als hij gewoon zichtbaar en voelbaar is op de flank van het schouderblad vind ik het niet zo spannend.

Gezien de plek en het verhaal er omheen gaat het waarschijnlijk om een botcyste, en die kan je dus niet zo makkelijk weg halen. Laten zitten en hopen op het beste of poging tot dicht laten groeien met bv een schroefplaatsing.
VA zou je er meer over kunnen vertellen... er zijn paarden met botcystes die nooit last hebben, veel anderen wel door artrose vorming of doorbreken/beschadigen van het dunnere bot rondom de cyste.

Maar zoals hierboven al gezegd, deze cyste is niet zo maar gevonden, is geen plek die bij reguliere keuring op de foto gaat... dus er zal iets zijn geweest wat maakte dat er naar gezocht werd. Kortom ik zou er zelf niet aan beginnen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:44

Heel verstandig TS. Ik bedoelde mijn bericht overigens ook echt niet gemeen, maar zeker als je een leuk budget hebt, dan is het zo zonde om risico te nemen. Je wil graag springen, wedstrijden rijden.. Zoek een leuk, gezond paard met wat ervaring en dan kun je daar hopelijk nog jaren plezier van hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:26

Hutcherson schreef:

Wat een kul! Dan hadden die verkopers dat wel laten verwijderen en kon het paard nog prima functioneren of voor goed geld verkocht worden!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:00

Popstra schreef:
Hutcherson schreef:

Wat een kul! Dan hadden die verkopers dat wel laten verwijderen en kon het paard nog prima functioneren of voor goed geld verkocht worden!

Waarom zo heftig?
Niet iedereen laat zn dieren aan dit soort ongemakken helpen he. Vaak vinden die mensen het de moeite niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:15

Dus jij denkt dat een verkoper bij een niet-botcyste die zo simpel op te lossen zou zijn zoals jij schetst, niet de moeite had genomen?

Ondanks dat het dan betekend dat het paard zijn eigen niveau weer aan zou kunnen en dus zonder bemerking verkocht zou kunnen worden?

Ik denk het niet namelijk, iedereen zou het doen als het zo simpel was geweest.
Daarom ging ik al uit van een niet zo simpel op te lossen cyste dus ws een bot cyste. Wat ook veel logischer is ism met het verhaal dan bv een onderhuidse of elders aanwezige cyste in zachte weefsels.

Voor de TS, denk een verstandige keuze, problemen krijg je vanzelf, sommige bemerkingen kan je overheen stappen maar andere zijn een groter risico.
Als je in het vervolg tegen zo iets aan loopt kan je ook vragen of ze de uitsluitsels of eerdere verslagen van hun VA door kunnen sturen of zelfs foto's en dan met je eigen VA overleggen of het past binnen het plan wat jij met een paard hebt. Juist omdat sommige bemerkingen ook helemaal geen invloed hoeven te hebben... andere zoals in dit voorbeeld hebben dat vaak wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:36

Heel veel botcystes zijn niet operabel, en andere cystes geven geen probleem met 1.20 springen. ;-)

Het is niet vergelijkbaar met mensen, de cystes.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:00

Ligt aan de prijs, wat een dierenarts hierover vertelt wat betreft prognose, en of het paard verder goed uit de keuring komt, gebruiksdoel.
Dus met een aantal voorwaarden zou ik niet direct nee zeggen.

Het is niet altijd zo dat een probleem een probleem hoeft te zijn. Mijn paard was fors afgekeurd op drie jarige leeftijd op slechte straalbenen, het was dat ze niet verder gaan dan 4 anders had hij op 1 voet een 5 of 6 gekregen zei de dierenarts. en op de andere voet een 4. Liep echter fantastisch bij de buigproef en klinische keuring en heb hem voor aangepast bedrag gekocht en het risico genomen. Hij is nu 24 , heeft fantastisch in de sport gelopen met meerdere kampioenstitels en we doen nog steeds rustige buitenritjes af en toe. Nooit kreupel gelopen of HKO ontwikkeld. Wel wat last van artrose maar dat staat m.i. hier los van.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 10:07

straalbeentjes zijn wel echt een hele andere diagnose en niet te vergelijken met cystes, zeker niet met botcystes. Schouders worden niet standaard meegenomen in de keuringsfoto's, of überhaupt in de foto's, dus zal er een aanleiding geweest zijn om bij dit paard schouderfoto's te maken. Als een paard 100m kan springen, kan die ook 120m en andersom.