Hutcherson schreef:Ik ben me bewust wat een cyste is en dat dat vervelende gevolgen KAN hebben. En dat ze bij mensen ook veelvuldig voorkomen en dat mensen daar last van KUNNEN hebben. Vaak kunnen ze operatief verwijderd worden. Als hij gewoon pontificaal op het schouderblad zit denk ik eerder aan een onderhuidse cyste (wegzetting van afvalstoffen). Kei vervelend en niet mooi maar daar zou ik een paard niet op laten staan. Als ie in het schoudergewricht zit, spreken we over iets anders. Maar daar zal de DA wat over kunnen zeggen toch? Als hij gewoon zichtbaar en voelbaar is op de flank van het schouderblad vind ik het niet zo spannend.
Gezien de plek en het verhaal er omheen gaat het waarschijnlijk om een botcyste, en die kan je dus niet zo makkelijk weg halen. Laten zitten en hopen op het beste of poging tot dicht laten groeien met bv een schroefplaatsing.
VA zou je er meer over kunnen vertellen... er zijn paarden met botcystes die nooit last hebben, veel anderen wel door artrose vorming of doorbreken/beschadigen van het dunnere bot rondom de cyste.
Maar zoals hierboven al gezegd, deze cyste is niet zo maar gevonden, is geen plek die bij reguliere keuring op de foto gaat... dus er zal iets zijn geweest wat maakte dat er naar gezocht werd. Kortom ik zou er zelf niet aan beginnen.