Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pateeke schreef:Dat is vervelend TS. Ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt dat je meebetaalt aan de stalling en je voor je gevoel steeds meer moet afstaan wbt kunnen rijden met het paard.
Heb je dat gevoel ook al besproken met je moeder?
Ik ken het paard natuurlijk niet, maar niet ieder paard is geschikt om springwedstrijden mee te rijden en ook niet ieder paard is geschikt als familiepaard. Het zou kunnen dat het paard wel geschikt is als springpaard, maar niet als familiepaard.
Ik heb mijn pony ook gekregen met de sidenote dat mijn zus er ook mee mocht rijden. Dat heeft ze welgeteld 1x gedaan. Het is een fijne pony met een goed karakter, maar hij heeft wel een handleiding en is niet voor iedere ruiter geschikt.
Wie weet is jullie paard dus helemaal niet het juiste paard voor je broertje en houdt hij het al snel voor bekeken.
Wat betreft aantal dagen rijden: ik denk dat dat paard per paard bekeken moet worden. Voor sommigen zal dat haalbaar zijn en is het niet slecht, voor anderen is dat teveel. Jullie paard is nog niet zo lang bij jullie begrijp ik. In die eerste periode is het nog heel erg wennen aan elkaar en elkaar leren kennen.
Laat je het plezier met je paard niet ontnemen, ook niet als springwedstrijden uiteindelijk om een of andere reden niet zouden lukken. Dat zou echt zonde zijn.
Je kan dit ook zien als een opstapje: wennen aan een eigen paard, samen leuke dingen doen en samen bij leren. En als je dan later op eigen benen staat, kan je als je dat dan nog steeds wil, een paard kopen dat echt alleen van jou is en waarmee je je dromen najaagt.
Eef_Bam schreef:Wat vervelend Ts. Ik heb vroeger het tegenovergestelde gehadmijn moeder kocht een paard voor zichzelf en ik mocht er ook weleens op. Puntje bij paaltje zat ik er 5 dagen in de week op en was mijn moeder chauffeur en groom naar de wedstrijden.
Ik zou proberen duidelijke afspraken te maken met je moeder. Kan je 2 vaste dagen afspreken waar je het paard je sowieso voor jezelf hebt? Werken jullie met een schema wie wanneer rijd? Als je broertje een beginner is denk ik dat je zijn rijden ook wel als rustdag kan bellen.
Als je moeder alles betaald heb je niks te zeggen maar ik lees dat je ook meebetaald. Dus je mag ook wel iets terugvragen daarvoor naar redelijkheid.
Percy schreef:Maar betaal je ook mee aan stalling, hoefsmid etc.?
Ik snap dat het niet leuk voor je is maar als je moeder goed kan rijden kan ze helpen om het paard op niveau te houden. Ik weet jouw rij ervaring natuurlijk niet maar als dit je eerste eigen paard is lijkt me dat nog helemaal niet zo gek.
Een sportpaard is vaak geen beginners paard dus werkt dat misschien wel helemaal niet met je broertje.
Percy schreef:Als je moeder vroeger op hoog niveau (welk hoog niveau?) reed heeft ze dat zo weer opgepakt. Jouw niveau is, niet rot bedoeld, beginners niveau.
Bij zo'n eerste paard is het sowieso fijn om er ook een ruiter met meer ervaring te laten rijden. Een paard is zo verpest maar dat weer goed krijgen kost heel wat meer tijd.
Ik ben wel van mening, maar je moeder beslist uiteraard, dat je het paard toch zo'n 3 dagen tot je beschikking zou moeten hebben met die bijdrage aan stalling.
Moeder en broer de andere 3 dagen en een rustdag.
Een getraind paard heeft geen 48 tot 72 uur hersteltijd nodig. Die breekt zelfs na 24 uur al spieren af. Niet dramatisch uiteraard en niet op te merken maar zo werkt het lichaam.
troi schreef:Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!
Maar ik snap je moeder ook. Je gezin steekt er flink wat geld in en dus hebben zij ook recht om met het familie paard te rijden.
Ook, echt wedstrijden rijden is lastig en lukt niet in een maand. Pak het kalm aan, ga oefenen en lessen op de dagen dat het jouw beurt is en dan komt het moment echt wel dat jullie dressuur basis goed genoegen is om fijn te kunnen gaan springen!
Dus: heb wat geduld, gun je familie ook het plezier en dan komt het echt op zijn pootjes terecht
Elco schreef:troi schreef:Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!
Maar ik snap je moeder ook. Je gezin steekt er flink wat geld in en dus hebben zij ook recht om met het familie paard te rijden.
Ook, echt wedstrijden rijden is lastig en lukt niet in een maand. Pak het kalm aan, ga oefenen en lessen op de dagen dat het jouw beurt is en dan komt het moment echt wel dat jullie dressuur basis goed genoegen is om fijn te kunnen gaan springen!
Dus: heb wat geduld, gun je familie ook het plezier en dan komt het echt op zijn pootjes terecht
Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig
troi schreef:Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!
Elco schreef:troi schreef:Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!
Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig
CrazyCat schreef:Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.
CrazyCat schreef:Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.
Poekkie schreef:CrazyCat schreef:Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.
Ja dit.
Wow seg een 16-jarige een zadel laten kopen en zulke hoge bijdrage (is zelfs meer dan wat een betalende bijrijder zou geven) en dan maar 2 dagen geven en 3/4 zelf opeisen is echt een rotstreek van de moeder. Dat is echt geen faire situatie.
Kan je niet vragen aan een nonkel of vriend oid om dat eens te bespreken met je moeder ts?
DuoPenotti schreef:Iedereen is gewoon een beginner dus.
En een lief paard die dat allemaal oke vind. Heel fijn
Ik vind wel als jij overal aan meebetaald dat je ook wel wat in te brengen hebt.
Ik zou het dus eens goed bespreken met je moeder en ook echt dagen afspreken.
Zodat jij ook echt kunt oefenen.
Storm schreef:Ik ben precies zo begonnen als jij. Alleen reden wij met 4 personen op ons familiepaard.
Mijn broer, ouders, en ik.
Binnen een half jaar was er voor mijn broer geen lol meer aan. Mijn vader was gevallen en wilde niet meer, en mijn moeder haakte ook af.
Probleem opgelost
Geen het de tijd, jullie hebben het paard pas 1,5 maand.