Nieuw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 07:33

Hallo,

even ter duidelijkheid, Ik heb mijn moeder jaren lang gesmeekt om een paard dus uiteindelijk zijn we gaan zoeken naar een. Het paard dat we gekocht hebben is echt een Springpaard die altijd goed in de sport heeft gelopen vandaar dat ik dat uiteindelijk ook met haar wil gaan doen. In de dressuur ben je nooit uigekeken natuurlijk maar heb ik wel al iets met haar opgebowud dat goed genoeg is om ook te kunnen springen.

Het was mijn moeders intensie toen we haar kochten niet om er echt zelf op te gaan rijden en al zeker niet dat mijn broertje erop ging rijden dit is er ineens allemaal bij gekomen omdat mijn moeder het vroeger op een goed niveau deed en het nogsteeds bij haar kriebelt. Dus dat het een ''Familiepaard'' is is er allemaal bij gekomen toen we haar al hadden.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 07:44

pateeke schreef:
Dat is vervelend TS. Ik kan me voorstellen dat het niet goed voelt dat je meebetaalt aan de stalling en je voor je gevoel steeds meer moet afstaan wbt kunnen rijden met het paard.
Heb je dat gevoel ook al besproken met je moeder?

Ik ken het paard natuurlijk niet, maar niet ieder paard is geschikt om springwedstrijden mee te rijden en ook niet ieder paard is geschikt als familiepaard. Het zou kunnen dat het paard wel geschikt is als springpaard, maar niet als familiepaard.
Ik heb mijn pony ook gekregen met de sidenote dat mijn zus er ook mee mocht rijden. Dat heeft ze welgeteld 1x gedaan. Het is een fijne pony met een goed karakter, maar hij heeft wel een handleiding en is niet voor iedere ruiter geschikt.
Wie weet is jullie paard dus helemaal niet het juiste paard voor je broertje en houdt hij het al snel voor bekeken.

Wat betreft aantal dagen rijden: ik denk dat dat paard per paard bekeken moet worden. Voor sommigen zal dat haalbaar zijn en is het niet slecht, voor anderen is dat teveel. Jullie paard is nog niet zo lang bij jullie begrijp ik. In die eerste periode is het nog heel erg wennen aan elkaar en elkaar leren kennen.

Laat je het plezier met je paard niet ontnemen, ook niet als springwedstrijden uiteindelijk om een of andere reden niet zouden lukken. Dat zou echt zonde zijn.
Je kan dit ook zien als een opstapje: wennen aan een eigen paard, samen leuke dingen doen en samen bij leren. En als je dan later op eigen benen staat, kan je als je dat dan nog steeds wil, een paard kopen dat echt alleen van jou is en waarmee je je dromen najaagt.

even ter informatie, Het paard is echt een springpaard en heeft veel wedstrijden gelopen. Vandaar dat we haar gekocht hadden.. zodat ik ermee zou kunnen springen.. het was toen we haar kochten ook niet in de zin van '' familiepaard'' gezet. dit is er later allemaal bij gekomen. Mijn broertje vind het tot nu toe allemaal geweldig en ziet het al als zijn toekomst dus weet niet of hij ooit uitgekeken zou zijn.

Lieser

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:44

Ik snap op zich best dat je teleurgesteld bent in de hoeveelheid tijd die je met je paard kunt doorbrengen. Maar omdat je moeder het paard heeft gekocht en een groot deel van de maandelijkse kosten zoals stallingsgeld en de hoefsmid betaalt, is het feitelijk niet jouw paard. Als je volledige zeggenschap wilt, zul je zelf een paard moeten aanschaffen en onderhouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:50

Goede en duidelijke afspraken maken lijkt me belangrijk TS! Ik snap dat je moeder en broertje enthousiast zijn geworden nadat het paard aangeschaft is. Je broertje kan best voor of nadat je moeder of jij rijden er even een kwartiertje op zitten. (lekker laten uitstappen bijv.) En dan kunnen jij en je moeder bijv. 2x p/w rijden of iets anders doen met het paard en de overige dagen kunnen dan rustdagen worden. Of alleen even verzorgen/ wandelen oid.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:02

Lastig als je moeder plots van idee verandert en toch wil gaan rijden terwijl dat niet is wat ze aanvankelijk zei.
Maar nogmaals: het is niet omdat je moeder wil dat het een familiepaard is dat hij dat ook echt is. Echt niet ieder paard is geschikt als familiepaard en/of voor beginnende ruiters zoals je broertje.
Ik begrijp heel goed dat dit niet goed voelt voor jou. Dat gevoel lijkt me terecht en mag je zeker hebben. Ik vrees alleen dat als je moeder niet open staat voor een gesprek hierover dat je weinig kan doen behalve er het beste van maken…

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:03

Wat vervelend Ts. Ik heb vroeger het tegenovergestelde gehadmijn moeder kocht een paard voor zichzelf en ik mocht er ook weleens op. Puntje bij paaltje zat ik er 5 dagen in de week op en was mijn moeder chauffeur en groom naar de wedstrijden :D.
Ik zou proberen duidelijke afspraken te maken met je moeder. Kan je 2 vaste dagen afspreken waar je het paard je sowieso voor jezelf hebt? Werken jullie met een schema wie wanneer rijd? Als je broertje een beginner is denk ik dat je zijn rijden ook wel als rustdag kan bellen.

Als je moeder alles betaald heb je niks te zeggen maar ik lees dat je ook meebetaald. Dus je mag ook wel iets terugvragen daarvoor naar redelijkheid.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 09:05

Eef_Bam schreef:
Wat vervelend Ts. Ik heb vroeger het tegenovergestelde gehadmijn moeder kocht een paard voor zichzelf en ik mocht er ook weleens op. Puntje bij paaltje zat ik er 5 dagen in de week op en was mijn moeder chauffeur en groom naar de wedstrijden :D.
Ik zou proberen duidelijke afspraken te maken met je moeder. Kan je 2 vaste dagen afspreken waar je het paard je sowieso voor jezelf hebt? Werken jullie met een schema wie wanneer rijd? Als je broertje een beginner is denk ik dat je zijn rijden ook wel als rustdag kan bellen.

Als je moeder alles betaald heb je niks te zeggen maar ik lees dat je ook meebetaald. Dus je mag ook wel iets terugvragen daarvoor naar redelijkheid.

Hallo,
Bedankt voor de tips iedereen!
Het zadel heb ik ook zelf betaald en een deel van alle spullen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:11

Maar betaal je ook mee aan stalling, hoefsmid etc.?

Ik snap dat het niet leuk voor je is maar als je moeder goed kan rijden kan ze helpen om het paard op niveau te houden. Ik weet jouw rij ervaring natuurlijk niet maar als dit je eerste eigen paard is lijkt me dat nog helemaal niet zo gek.

Een sportpaard is vaak geen beginners paard dus werkt dat misschien wel helemaal niet met je broertje.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:19

Percy schreef:
Maar betaal je ook mee aan stalling, hoefsmid etc.?

Ik snap dat het niet leuk voor je is maar als je moeder goed kan rijden kan ze helpen om het paard op niveau te houden. Ik weet jouw rij ervaring natuurlijk niet maar als dit je eerste eigen paard is lijkt me dat nog helemaal niet zo gek.

Een sportpaard is vaak geen beginners paard dus werkt dat misschien wel helemaal niet met je broertje.

Ik betaal ook 150 per maand mee aan stalling etc.
Mijn moeder heeft al 20 jaar niet gereden dus die moet nog helemaal beginnen. Zelf rij ik al 4 jaar waarvan 2,5 op de manege en 1,5 verzorgpaard.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:46

Wat jammer dat een eigen paard zo teleurstellend voelt momenteel ts.

Ik begrijp dat je moeder het paard heeft betaald, maar dat jij een deel van de spullen en maandelijks meebetaald aan de stalling. Dan is het ook wel zo netjes dat je deels zeggenschap hebt in mijn ogen.

Misschien eens met je moeder om tafel gaan zitten en afspraken vastleggen op papier. Lijkt misschien hard en streng binnen een gezin, maar dan weet ook iedereen waar hij/zij aan toe is. En dan kan je altijd na 6 of 12 maanden met elkaar bespreken of de afspraken kunnen blijven staan of toch anders worden.

Succes en probeer vooral toch ook te genieten van een "eigen" paard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:50

Als je moeder vroeger op hoog niveau (welk hoog niveau?) reed heeft ze dat zo weer opgepakt. Jouw niveau is, niet rot bedoeld, beginners niveau.
Bij zo'n eerste paard is het sowieso fijn om er ook een ruiter met meer ervaring te laten rijden. Een paard is zo verpest maar dat weer goed krijgen kost heel wat meer tijd.

Ik ben wel van mening, maar je moeder beslist uiteraard, dat je het paard toch zo'n 3 dagen tot je beschikking zou moeten hebben met die bijdrage aan stalling.
Moeder en broer de andere 3 dagen en een rustdag.
Een getraind paard heeft geen 48 tot 72 uur hersteltijd nodig. Die breekt zelfs na 24 uur al spieren af. Niet dramatisch uiteraard en niet op te merken maar zo werkt het lichaam.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:52

Percy schreef:
Als je moeder vroeger op hoog niveau (welk hoog niveau?) reed heeft ze dat zo weer opgepakt. Jouw niveau is, niet rot bedoeld, beginners niveau.
Bij zo'n eerste paard is het sowieso fijn om er ook een ruiter met meer ervaring te laten rijden. Een paard is zo verpest maar dat weer goed krijgen kost heel wat meer tijd.

Ik ben wel van mening, maar je moeder beslist uiteraard, dat je het paard toch zo'n 3 dagen tot je beschikking zou moeten hebben met die bijdrage aan stalling.
Moeder en broer de andere 3 dagen en een rustdag.
Een getraind paard heeft geen 48 tot 72 uur hersteltijd nodig. Die breekt zelfs na 24 uur al spieren af. Niet dramatisch uiteraard en niet op te merken maar zo werkt het lichaam.

Mijn moeders reed vroeger op een B pony die van haar was en daar deed ze vanalles mee. Af en toe een wedstrijd op de manege maar dat was het dan ook

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:54

troi schreef:
Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!

Maar ik snap je moeder ook. Je gezin steekt er flink wat geld in en dus hebben zij ook recht om met het familie paard te rijden.

Ook, echt wedstrijden rijden is lastig en lukt niet in een maand. Pak het kalm aan, ga oefenen en lessen op de dagen dat het jouw beurt is en dan komt het moment echt wel dat jullie dressuur basis goed genoegen is om fijn te kunnen gaan springen!

Dus: heb wat geduld, gun je familie ook het plezier en dan komt het echt op zijn pootjes terecht

Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig[/quote]

Wat bedoel je met het dik gedrukte.? Heb je al eerder dressuur wedstrijden gereden.? En wat voor niveau, want je mag niet zo maar beginnen met spring wedstrijden.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:56

Elco schreef:
troi schreef:
Ik snap dat je grote plannen hebt en dat dit wat tegenvalt. Delen kan lastig zijn!

Maar ik snap je moeder ook. Je gezin steekt er flink wat geld in en dus hebben zij ook recht om met het familie paard te rijden.

Ook, echt wedstrijden rijden is lastig en lukt niet in een maand. Pak het kalm aan, ga oefenen en lessen op de dagen dat het jouw beurt is en dan komt het moment echt wel dat jullie dressuur basis goed genoegen is om fijn te kunnen gaan springen!

Dus: heb wat geduld, gun je familie ook het plezier en dan komt het echt op zijn pootjes terecht

Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig

Wat bedoel je met het dik gedrukte.? Heb je al eerder dressuur wedstrijden gereden.? En wat voor niveau, want je mag niet zo maar beginnen met spring wedstrijden.[/quote]

Ik bedoelde er niet mee dat ik met dressuur ben uitgekeken want dat ben ik nog Lang niet. Maar ik heb wel al iets met mijn paardje opgebouwd waardoor springen ook al gaat, ik heb nog geen wedstrijden gereden omdat ik haar pas 1,5 maand heb. En ik heb 1x per week dressuur les en 1x de helft dressuur en de andere helft springen

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:01

troi schreef:

Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig[/quote]

Wat bedoel je met het dik gedrukte.? Heb je al eerder dressuur wedstrijden gereden.? En wat voor niveau, want je mag niet zo maar beginnen met spring wedstrijden.[/quote]

Ik bedoelde er niet mee dat ik met dressuur ben uitgekeken want dat ben ik nog Lang niet. Maar ik heb wel al iets met mijn paardje opgebouwd waardoor springen ook al gaat, ik heb nog geen wedstrijden gereden omdat ik haar pas 1,5 maand heb. En ik heb 1x per week dressuur les en 1x de helft dressuur en de andere helft springen[/quote]

Voordat je springwedstrijden mag gaan rijden moet jezelf ooit eens een keer een winstpunt hebben gereden in de B klasse dressuur.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 13:03

Elco schreef:
troi schreef:

Klopt, ik zeg ook niet dat ik binnen een maand wedstrijden wil gaan rijden maar met de dressuur ben ik er al door veel lessen genomen te hebben en ik ben nu met mijn lesgever met springen bezig

Ik bedoelde er niet mee dat ik met dressuur ben uitgekeken want dat ben ik nog Lang niet. Maar ik heb wel al iets met mijn paardje opgebouwd waardoor springen ook al gaat, ik heb nog geen wedstrijden gereden omdat ik haar pas 1,5 maand heb. En ik heb 1x per week dressuur les en 1x de helft dressuur en de andere helft springen[/quote]

Voordat je springwedstrijden mag gaan rijden moet jezelf ooit eens een keer een winstpunt hebben gereden in de B klasse dressuur.[/quote]

Klopt klopt. Maar daar ben ik nog lang niet! Ik probeer nu ondanks de situatie hard met haar te trainen en hoop dat ik volgend jaar rond de zomer mijn eerste wedstrijd kan gaan rijden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:09

Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 13:10

CrazyCat schreef:
Als het een familiepaard is vind ik de bijdrage toch best hoog. Dan zou ik het eerlijker vinden als de dagen tussen jou en je moeder gedeeld worden 3 om 3 en 1 dag vrij. Je broertje kan dan mooi op de dagen van je moeder, want ik neem aan dat hij niks betaald.

Nee mijn broertje is 10 jaar dus betaald niks mee.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:13

1,5 maand met je paard is nog niks! Dan ben je echt pas aan elkaar aan het wennen. En vind ik het ook eigenlijk niet zo'n gek tijdsbestek waarin jouw moeder (die het paard gekocht heeft?) aangeeft ook te willen gaan rijden. In principe is het natuurlijk een soort van haar paard dan. Ondanks jouw bijdrage.

Op zich klinkt het ook alsof je zelf nog niet gek veel ervaring hebt met 2,5 jaar manege ervaring en 1,5 een verzorgpaard. Dan is het toch juist fijn om dingen samen te kunnen doen? Samen leren wat werkt en wat niet werkt en samen groeien. Ik zou het zo zien: doordat je samen met je moeder een paard hebt, kun je een paard houden. Alleen was dat waarschijnlijk niet gelukt. Dat betekend vaak automatisch niet alleen de lasten delen, maar ook de lusten. Zou gewoon samen om tafel gaan zitten hoe jullie dit samen goed kunnen verdelen zodat jullie er beide plezier aan beleven. En kijken of je qua welzijn en paarden houden op één lijn komt te zitten. Als dat niet zo is, maakt dat het vooral lastig denk ik.

En je broertje, daar zou ik voorlopig niet zo over in zitten. Die kan prima een rondje uitstappen en eens een drafje doen nadat jij of je moeder gereden hebben. Voor een onervaren ruiter is dat al heel wat. En als hij er echt een passie voor krijgt dan kun je daar later altijd weer naar kijken hoe dat zich vormt in jullie schema.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:13

Iedereen is gewoon een beginner dus.
En een lief paard die dat allemaal oke vind. Heel fijn :)

Ik vind wel als jij overal aan meebetaald dat je ook wel wat in te brengen hebt.
Ik zou het dus eens goed bespreken met je moeder en ook echt dagen afspreken.
Zodat jij ook echt kunt oefenen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:15

CrazyCat schreef:

Ja dit.
Wow seg een 16-jarige een zadel laten kopen en zulke hoge bijdrage (is zelfs meer dan wat een betalende bijrijder zou geven) en dan maar 2 dagen geven en 3/4 zelf opeisen is echt een rotstreek van de moeder. Dat is echt geen faire situatie.
Kan je niet vragen aan een nonkel of vriend oid om dat eens te bespreken met je moeder ts?

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 13:16

Poekkie schreef:
CrazyCat schreef:

Ja dit.
Wow seg een 16-jarige een zadel laten kopen en zulke hoge bijdrage (is zelfs meer dan wat een betalende bijrijder zou geven) en dan maar 2 dagen geven en 3/4 zelf opeisen is echt een rotstreek van de moeder. Dat is echt geen faire situatie.
Kan je niet vragen aan een nonkel of vriend oid om dat eens te bespreken met je moeder ts?

Ik ga mijn best doen bedankt voor alle reacties en mensen die met mij meedenken!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:22

Ik ben precies zo begonnen als jij. Alleen reden wij met 4 personen op ons familiepaard.
Mijn broer, ouders, en ik.

Binnen een half jaar was er voor mijn broer geen lol meer aan. Mijn vader was gevallen en wilde niet meer, en mijn moeder haakte ook af.

Probleem opgelost :D

Geen het de tijd, jullie hebben het paard pas 1,5 maand.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:28

DuoPenotti schreef:
    Iedereen is gewoon een beginner dus.
    En een lief paard die dat allemaal oke vind. Heel fijn :)

Ik vind wel als jij overal aan meebetaald dat je ook wel wat in te brengen hebt.
    Ik zou het dus eens goed bespreken met je moeder en ook echt dagen afspreken.
    Zodat jij ook echt kunt oefenen.

Precies, alle 3 beginners maar jij moet er echt met je moeder zien uit te komen want door mee te betalen heb jij inderdaad ook rechten.

nikita390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 13:33

Storm schreef:
    Ik ben precies zo begonnen als jij. Alleen reden wij met 4 personen op ons familiepaard.
    Mijn broer, ouders, en ik.

Binnen een half jaar was er voor mijn broer geen lol meer aan. Mijn vader was gevallen en wilde niet meer, en mijn moeder haakte ook af.

Probleem opgelost :D

Geen het de tijd, jullie hebben het paard pas 1,5 maand.

Ohh dat zijn wel veel mensen die afhaken. Ik ben benieuwd of dat bij ons ook zo gaat zijn