Buitenrij probleem sensibel paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:31

ImLucky schreef:
als je met hem gaat wandelen aan het halster, is hij dan echt relaxed? of is hij gewoon 'braaf'?
https://www.youtube.com/watch?v=dQF63qO ... mO&index=3
kijk dit filmpje eens.

Ik denk dat het goed is dat je een prof in de arm neemt hierin, ik volg even omdat ik uit de zelfde regio kom maar geen aanraders heb.

Hij is braaf maar niet altijd 100% relaxed.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:33

Em_ schreef:
Ik kan Hester Stasse aanraden. Zij is instructeur paard en gedrag en focust zich volledig op ontspannen buitenrijden!
https://veryimportanthorse.com/

Inderdaad zij! Kijkt ook mee met de WAAROM ipv allen maar hóe op te lossen.

Anders Laura Venema, maar die zit in Groningen en gaat niet het hele land door. Zij is ontzettend goed met angstige paarden en trauma gevallen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:37

ImportZeeuw schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb dat bij die van mij ook gedaan en ik merkte dat hij het aan de lange teugel net zo spannend vond als wanneer ik erop zit, terwijl hij aan de hand een hondje is.
Dus ik heb het langeteugelwerk ook toegevoegd aan onze trainingen, het is ook een hele mooie manier vano ombelasf werk en je maakt ze zelfstandiger omdat ze voor je uit moeten lopen.

Hoe heb je dat precies gedaan?

Eerst in de bak goed naar voren leren lopen aan de lange teugel op de manier zoals ik dat bij de clinics van Piet Bakker heb geleerd met mijn vorige paarden.
Stap, draf, halt, achterwaarts en zijgangen meegenomen.
En ook wat dingen in de bak gezet waar hij omheen moest en tussendoor.
En dan de weg op met een begeleider bij zijn hoofd die op stukken waar het goed ging wat meer naar achteren ging zodat hij het zelf moest gaan doen.
Veel met je stem werken zodat hij je blijft horen en gaat vertrouwen.

Tattoochick

Re: Buitenrij probleem sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:00

Ik ben redelijk fan van Danielle van Amable!
Haar website is makkelijk te vinden en ze is ook actief hier op Bokt!

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:03

AlwaysH schreef:
Em_ schreef:
Ik kan Hester Stasse aanraden. Zij is instructeur paard en gedrag en focust zich volledig op ontspannen buitenrijden!
https://veryimportanthorse.com/

Inderdaad zij! Kijkt ook mee met de WAAROM ipv allen maar hóe op te lossen.

Anders Laura Venema, maar die zit in Groningen en gaat niet het hele land door. Zij is ontzettend goed met angstige paarden en trauma gevallen!

Dank je voor je ervaring

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:04

ImportZeeuw schreef:
Nouvel schreef:

Hoe heb je dat precies gedaan?

Eerst in de bak goed naar voren leren lopen aan de lange teugel op de manier zoals ik dat bij de clinics van Piet Bakker heb geleerd met mijn vorige paarden.
Stap, draf, halt, achterwaarts en zijgangen meegenomen.
En ook wat dingen in de bak gezet waar hij omheen moest en tussendoor.
En dan de weg op met een begeleider bij zijn hoofd die op stukken waar het goed ging wat meer naar achteren ging zodat hij het zelf moest gaan doen.
Veel met je stem werken zodat hij je blijft horen en gaat vertrouwen.

Dank je voor je uitleg.

ImportZeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:05

Tattoochick schreef:
Ik ben redelijk fan van Danielle van Amable!
Haar website is makkelijk te vinden en ze is ook actief hier op Bokt!

Die ‘ken’ ik nog van heel vroeger van het FPF. Toen vond ik haar ook al leuk bezig met Jauke en later ook met haar PRE.

Tattoochick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:08

Ze komt iedere week voor onze pony en wij zijn echt wel super tevreden over haar!
:)! Zij doet 't echt super goed!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:05

Wat gebeurt er in de olifantpositie? Middelste paard van 3.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:16

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn paard. Na een paar meter niet meer verder willen, staken en bij aandrijven was zijn enige uitweg de lucht in. Ik dacht dat het echt angst was waardoor hij niet meer verder wilde en heb dit eerst laten bevestigen tijdens een schriktraining van Petra Vlasblom van 2Moons.
Angst bleek inderdaad de oorzaak.
Ik heb toen van Petra wat tips en technieken gekregen waar ik mee aan de slag gegaan ben. Eerst gewoon aan de hand spannende dingen trotseren en het belangrijkste: uitvoerig en overdreven belonen, ook met stem!
Toen dit wel redelijk ging ben ik erop gegaan.
Mijn insteek was: hij moet zelf ontdekken dat hij niet dood gaat of opgegeten wordt als hij langs het 'enge' obstakel gaat. En dat kon al een graspol zijn dit verkeerd stond!
Als hij stil ging staan deed ik helemaal niks, alleen wachten. Ik drong niet aan, niet naar links of naar rechts, gewoon wachten en stilstaan. Als hij dan ging schrapen met een voorbeen, wat een voorteken was voor steigeren, draaide ik om, klein stukje naar achter lopen en weer terug richting het enge object en weer wachten. Wachten en praten: goed zo, je kan het etc. Heel rustig...
Beetje been geven na een tijdje en kijken wat zijn reactie was. Liep hij niet door...weer wachten en praten. Liep hij twee pasjes door: uitvoerig en overdreven enthousiast belonen! Met stem en een kriebeltje naast de schoft. Als ie daarna weer stil stond het hele riedeltje weer herhalen!
Het kostte bloed zweet en tranen want ik deed er soms gewoon 25 minuten over om een fietspad over te steken! En daarna stond ie weer stil hahaha. En dan vooral dus niet boos worden!
Maar we kwamen zo steeds verder en de keren dat hij stil ging staan werden minder. Als ik voelde dat hij een 'dappere' dag had, probeerde ik iets nieuws mee te pakken zoals bv een bruggetje of een viaduct onderdoor. Met weer dezelfde aanpak.
En dat werkte! Het kostte me ongeveer een jaar oefenen, toen kon ik zeggen dat ik alleen met hem een buitenrit kon maken. En hem alleen met mijn stem kon overtuigen om ergens langs te lopen. Geen zweep, geen sporen...
Nog steeds sta ik wel eens een minuutje stil maar ik kan het oplossen.

Dit was denk ik puur een vertrouwenkwestie, er moest een band opgebouwd worden.
Niemand kan alleen een buitenrit maken met dit paard, alleen met mij erop lukt het. Sterker nog: ze komen het terrein niet eens af. Ook zijn vaste bijrijder niet.
Het is een behoorlijk dominante grote KWPNer met een sterk eigen karakter.

Ik wil niet zeggen dat mijn aanpak ook voor jou werkt maar geduld en vertrouwen van je paard in jou zijn wel heel belangrijk denk ik. En vooral belonen...als is het maar 1 pasje vooruit!
Ik wens je echt heel veel succes, het zou super zijn als het jou ook gaat lukken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 00:35

Mijn gevoel hierbij is dat het paard missch ohz associeert met bakwerk. In de bak weet ie wat er van hem verwacht wordt.
En buiten de bak is dat niet duidelijk en daarom krijgt hij missch de error.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 04:23

Probleem wat erg vaak voorkomt en eigenlijk zijn oorsprong al heeft in de eerste keren buiten rijden. Paard is nu gewend dat steigeren betekent stoppen en omdraaien naar huis. Dat ga je niet zomaar wegkrijgen ook al is hij niet meer gespannen en niet meer bang en niet meer geschrokken. Hij wil gewoon naar huis dus hij gaat naar huis. Los van de oorzaak. De oplossing van Eukje kan er 1 zijn als jouw paard de gehoorzaamheid heeft om te blijven staan en niet door te zetten om naar huis te willen. Dan is het een methode van de langste adem zonder al te veel risico´s te nemen en het paard zal op een gegeven moment wel toegeven en gaan. Heb de indruk dat je al veel verder op het pad bent -van wat ik niet wil dat doe ik niet- bij jouw paard en jouw paard een strijd op leven en dood gaat voeren over wie bepaalt wat het gaat doen zeker omdat het dan uiteindelijk kan kiezen. wat het wel of niet wil doen. Dat steigeren zal niet zonder meer weg zijn en ws wel blijven als het zo uit komt voor jouw paard. Je zou kunnen proberen verder te kunnen komen met het feit dat als je been geeft je ook werkelijk voorwaarts wilt en wel meteen. Nu kiest jouw paard of het daar wel zin in heeft of geen zin in heeft. Been zou onvoorwaardelijk voorwaarts moeten zijn en niet staken of zelfs omhoog komen. Ik denk dat je iemand moet vinden die geen problemen heeft met het omhoog komen en daarin doet net als Eukje. Paard mag 100 x steigeren maar moet uiteindelijk toch verder gaan. Dan is de lol daar voor jouw paard uiteindelijk wel vanaf. Zal niet makkelijk worden maar ze zijn er wel die dat kunnen en willen. Zorg er ook voor dat die persoon het jou nadien ook leert en meegaat als jij zelfstandig gaat anders val je zeker in jouw oude valkuil en heeft het geen zin.