Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:37

Dat paarden makkelijker reizen in een BE wagentje ben ik het niet helemaal mee eens.
Het is vooral voor de bestuurder makkelijker.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat jouw Ifor al zo slecht is.
Onze eerste Ifor hebben we 15 jaar mee gereden en duizenden kilometers en die was niet te verslijten.
De tweede ook nog als nieuw na 5 jaar.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 08:38

Ja ik ben naar Ifor gegaan en die zegt gewoon pech, doet er niks mee. Dus daar heb ik me bij neergelegd.

Hij ziet er verder ook nog als nieuw uit maar daar blijft het blijkbaar bij..

BigOne

Re: Nieuwe 2 paards of toch een vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:46

Hoeveel gebruik je de trailer en hoeveel km rijdt je ermee per jaar? Ik zou met je budget voor een nieuwe trailer gaan ipv een tweedehands vrachtwagen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:10

Trailer gebruik je denk ik ook makkelijker voor een x vervoeren van meubels bijvoorbeeld.
Ik zou geen vrachtwagen kopen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 09:15

Ik heb periodes gehad dat ik hem 5x per week gebruikte en nu periodes met 1-2x in de week.. kilometer technisch durf ik het niet te zeggen, zeg gemiddeld 150-200 per week.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:24

Ik schrik er ook van dat je Ifor nog niet 6 jaartjes probleemloos is kwa hout....

Ik heb 2 houten trailers gehad (Weijer en Bockmann) en bij beiden kwamen de houtproblemen pas na dik 12-13 jaar.... bij altijd buiten staan.

Bizar. Ik zou er eens een brief naar Ifor tegenaan gooien. Dit mag niet gebeuren. Non-conformiteit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:29

Wat raar dat je trailer al verrot is na enkele jaren, dat hoort echt niet. Ik zou daar toch echt achteraan gaan. Klacht indienen ofzo.
Ik zou voor een trailer gaan, dat is goedkoper in onderhoud en de auto gebruik je gewoon natuurlijk. Wagentje staat maar te staan, is duurder.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 09:35

Ik ga mijn rechtsbijstand even bellen hierin wat redelijk is.

Ik heb mijn ex trailer aan een vriendinnetje verkocht en die is in 2017 opnieuw opgebouwd en nog knoerhard overal..

En die van mij is nieuw uit 2018 en heeft dus al 1 doorgerotte plek en zachte plekken.. maar Ifor zegt ja kan gebeuren dus misschien dat ik de rechtsbijstand is inschakel.

Maargoed tot die tijd zit ik met een onbruikbare trailer..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:03

Wanneer je 1 of 2 keer per week vervoer nodig hebt dan zou ik zeker voor een trailer gaan , die kilometers worden voor een vrachtwagen wel aardig duur. En je houdt van je budget zo’n 20,000 over, kan je leuk paard van kopen :D

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 10:07

Nou paarden genoeg, maar inderdaad het verschillende van 15-20 000 vind ik wel een dingetje, daar kan ik omgerekend aardig wat kilometers met de auto van maken! :-)

Als ik het zo lees is een nieuwe trailer dus de verstandigere keuze, helemaal met paarden die makkelijk te vervoeren zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:10

In deze situatie zeker, scheelt je een beste smak geld. En een extra hoge en brede trailer werkt heel fijn. Luxe genoeg voor de beestjes.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 10:13

Ik moet zeggen dat ik het extra hoge bij die van mij (ondanks dat ze 175 zijn) totaal niet mis in mijn ifor (ook maar 230 hoog voor ze) maar het extra brede wel. Dus dan gaan we is kijken welke merken dat ook bieden. Thanks!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:14

Vreemd dat zo'n jonge Ifor al rot is.
Of ook weer niet heel vreemd, want de oudere trailers blijven echt veel langer goed dan de nieuwen en dat komt grotendeels doordat ze vroeger veel beter werkende (lees: giftigere ;-) ) middelen mochten gebruiken om het hout te impregneren.
Raar dat de Ifor-dealer je dan zegt 'pech gehad'. Ik snap dat je daardoor vertoruwen verliest in het merk.

Maar waarom wil je een nieuwe trailer in plaats van de wanden en achterklep vervangen door nieuwe (uit aluminium, of hogere kwaliteit hout). Als het goed is, is het chassis van de Ifor nog altijd oerdegelijk.
Of bevalt de Ifor gewoon niet zo goed, dat kan natuurlijk ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:15

Als je de trekauto hebt, je paarden er rustig in staan en je vind het zelf prima om ermee te rijden... zou ik qua kosten zeker voor een trailer gaan.
Veewagentjes zijn tegenwoordig echt heel erg duur, en dan heb je ook nog de bijkomende hogere kosten voor onderhoud, verzekering, wegenbelasting.
Ga je meerdere keren per week weg zou het het waard kunnen zijn, ik vind het zelf bv gewoon makkelijker laden en rijden als je alleen bent. Maar eigenlijk wegen de kosten niet op tegen de baten in jouw geval aangezien je de rest voor de trailer al hebt. (Auto die kan trekken etc).

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 10:21

Ik kan (ook dit klop ik even af) ook al mijn paarden prima alleen laden en lossen, zelfs als ik met 2 op pad ben, dus ook dat is niet echt een reden voor een wagentje.

Eigenlijk als ik het op een rijtje zet wegen de voor en nadelen helemaal niet zo gunstig voor een wagentje..

Omdat de onderdelen van Ifor stervens duur zijn.. Nieuwe klep kost me waarschijnlijk al 2000 euro. En dan heb ik nog meer wanden die zacht zijn en dus in de toekomst ook vervangen moeten worden.

Dan ga ik een ifor uit 2018 helemaal opnieuw op laten bouwen.. Ik ben tevreden over de ligging achter de auto, de ruimte voor de paarden, maar niet persé WOW.. De zadelkamer is klein (en ik heb een ingebouwde, geen vooruitloop). Ik heb einde van het jaar centen eventueel voor een grote aanschaf.

Ik ben bang als ik nu in die Ifor investeer ik volgend jaar weer minimaal 2000 euro ertegen aan mag gooien, daar heb ik gewoon echt geen zin in, die gok wil ik niet nemen. Het vertrouwen is indd weg.

Wij gaan langzaam is kijken naar trailer die ook de 'extra' brede versie hebben, want dat is eigenlijk het enigste wat er echt uitspringt bij die HB511, de zee van ruimte in de breedte die die paarden ook nog is hebben.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:22

Ik ben voor een trailer gegaan, ook omdat ik de auto al had. En ik een groot paard heb. een wagentje vind ik toch wat laag vergeleken met mijn sirius. Daar heb ik echt alle ruimte in

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 10:24

Ik vind de sirius lijn ook enorm mooi, maar hebben ze in de breedte daar ook meer ruimte? We zullen sowieso in het weekend gewoon is langs moeten gaan bij wat trailerboeren (als ik ze zo mag noemen) om is te bekijken hoe of wat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:29

Aatrox schreef:
Ik vind de sirius lijn ook enorm mooi, maar hebben ze in de breedte daar ook meer ruimte? We zullen sowieso in het weekend gewoon is langs moeten gaan bij wat trailerboeren (als ik ze zo mag noemen) om is te bekijken hoe of wat.

Stalgenoot van mij heeft net een nieuwe sirius... echt een fantastische trailer. Ruim, licht en wegligging is echt perfect.
De luxere böckmanns trouwens ook.
Zij heeft een groot paard (net iets onder de 1m80) en hij staat er prima in en ze heeft ook goed ruimte om op te zadelen etc. Alles kan ook makkelijk opzij gezet worden en werkt makkelijk en prettig.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:53

Als je blij bent met je trailer zou ik zeker voor een nieuwe trailer gaan.

Ik heb dit jaar de keuze gemaakt voor een wagentje, maar het kost zeker een hoop meer dan een trailer in zowel aanschaf als maandelijkse kosten en onderhoud. Ik dacht met jouw budget ook wel iets leuks te kunnen vinden, maar dat viel zwaar tegen. Nu helpt het niet dat ik een hengstenopbouw wilde hebben, maar de prijzen liggen enorm hoog. Een auto heeft al snel 150 - 300k km op de teller staan in deze prijsklasse. Bij veel auto’s die aangeboden worden moet je de btw en soms ook nog bpm betalen, dat loopt hard op..

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 10:54

Ja ik zat ook al is te spieken naar wagentjes in dat budget, maar meeste hebben toch minimaal wel 2 tot 3 ton op de teller, dat vind ik toch nog best veel eigenlijk. Nu kom je ook oudere tegen minder minder km, dus die km zeggen ook niet altijd alles natuurlijk.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:08

Hou er ook rekening mee dat die niet voor niets te koop komen, met die standen komt er veel onderhoud om de hoek kijken. Ook die kunnen een slechte bodem krijgen, kapotte klep, versnellingsbak etc.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 11:19

Ik wil eigenlijk iets kopen waar ik gewoon mijn jaarlijkse onderhoudsbeurtje aan kwijt ben de komende 10 jaar en geen grote kosten, als ik het zo lees is een nieuwe trailer dan gewoon de beste optie.

Hoewel ik had gehoopt dat dat met mijn Ifor ook zo was.. Maar helaas.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:22

Aatrox schreef:
Ja ik zat ook al is te spieken naar wagentjes in dat budget, maar meeste hebben toch minimaal wel 2 tot 3 ton op de teller, dat vind ik toch nog best veel eigenlijk. Nu kom je ook oudere tegen minder minder km, dus die km zeggen ook niet altijd alles natuurlijk.

Het is gewoon heel lastig om dat goed te kunnen beoordelen als particulier wat wel en niet "kan" qua kilometers. Wij hebben er 1 gekocht met bijna 3 ton op de teller geloof ik, maar daar zit toevallig een vrachtwagen motor in. We denken dat hij met gemak meekan tot 6 ton, maar lukt dat niet dan kan mijn man hem zelf wat eerder reviseren.

Maar hij is dus zo'n type die een rondje in een auto kan rijden en vervolgens precies kan voelen welk onderhoud er het komende jaar aan gaat komen, had hij geen wazige foto met de motorkap open gezien dan waren we nooit gaan kijken :')

Nu heb ik dus vrijwel geen onderhoudskosten, maar had ik gewoon mijn BE gehaald dan had ik toch echt een trailer gekocht.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 11:45

Ja mijn man en ik zijn gewoon complete leek op dat vakgebied.

We hebben een jonggebruikte, nieuwstaat Ifor gekocht uit 2018, helemaal wat we zochten verder.. Maar nu beginnen alle wanden dus zacht te worden. Ja dan kan ik de trailer nog zo fijn vinden maar het vertrouwen in die trailer is wel weg..

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:57

Wat balen van je trailer.

Hebben je paarden al wel eens op een vrachtwagentje gestaan? Over het algemeen vinden paarden het fijn reizen, maar die van mij vindt het bijvoorbeeld helemaal niks. Ook handig om mee te nemen in de overweging.