Mag je hier met je paard komen, ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Mag je hier met je paard komen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:42

Bij ons toen achter stond dit zo ook en was er 1 pad om heel het gebied heen zeg maar en dat was het ruiterpad. Je mocht dus niet binnendoor. Voorbij het hek zag je links en rechts dus ren ruiterpadbordje

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:44

Ik rij in zuid Limburg. Daar heb je nauwelijks onderhouden ruiterpaden. Ik rij altijd gewoon en heb nog nooit last gehad.

Laatst was ik in het vijlenerbos in overleg met een boswachter over het trailer geschikt maken van een parking langs de Epenerbaan, begint ie zelf over andere gebieden.
Zijn opmerking: ik weet dat we onze ruiter routes in het onderste / bovenste bos niet in orde zijn en niet berijdbaar maar kom ik een ruiter tegen op het pad ernaast dan bekeur ik hm. Heb ter plekke mn mond gehouden want ik had hem net zo ver dat hij de parking wilde aanpassen, maar.

Ik kan niet wachten dat ik daar een keer bekeurd wordt, daar heb ik wel een procedure voor over.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 21:58

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gisteren het bosje zelf al wandelend verkend, omdat ik me toch afvroeg of er in het bosje misschien nog bewegwijzering of symbolen zouden staan. Dat was helaas niet het geval..

De paden zijn best goed onderhouden en de meeste paden zijn ook breed, zo'n vier meter. Het bosje, uhm.. is niet groot; in een kwartier stappen ben je er wel doorheen. :') En dat is dan de langste route. :))

Er wordt in het bosje overigens zeker wél paardgereden; ik ben meerdere mesthopen tegengekomen.

Het is geen bos waar je voluit gaat galopperen, maar ik baal er wel enorm van dat een heel rustig stapritje kennelijk ook niet mag..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:32

Volgens mij bestaat er ook een verkeersregel dat wanneer er geen ruiterpaden zijn, je gewoon op alle openbare paden met je paard mag komen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:38

Steentje schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gisteren het bosje zelf al wandelend verkend, omdat ik me toch afvroeg of er in het bosje misschien nog bewegwijzering of symbolen zouden staan. Dat was helaas niet het geval..

De paden zijn best goed onderhouden en de meeste paden zijn ook breed, zo'n vier meter. Het bosje, uhm.. is niet groot; in een kwartier stappen ben je er wel doorheen. :') En dat is dan de langste route. :))

Er wordt in het bosje overigens zeker wél paardgereden; ik ben meerdere mesthopen tegengekomen.

Het is geen bos waar je voluit gaat galopperen, maar ik baal er wel enorm van dat een heel rustig stapritje kennelijk ook niet mag..

Welk bosje betreft dit?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 23:00

Ik heb je een PB gestuurd, SjonnieZ. :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:12

irmaz schreef:
Volgens mij bestaat er ook een verkeersregel dat wanneer er geen ruiterpaden zijn, je gewoon op alle openbare paden met je paard mag komen.

Als er geen ruiterpaden zijn moet je geloof ik gewoon op de rijbaan of de berm daarvan blijven. Wandelpaden zijn nooit zomaar toegestaan om met een paard te betreden, behalve als dat zo is aangegeven.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:41

Welk bos is het? Niet Brunssum of tevener heide ? Daar zijn wel wat ruiterpaden, maar het is inderdaad bedroevend weinig hier. Aan de ene kant dus blij dat ik geen paard meer ter beschikking heb, het is altijd zoeken waar je wel en niet mag rijden als je geen verharde wegen of berm wilt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:14

irmaz schreef:

Verkeersregels gelden op de openbare weg.

De bossen in NL zijn privébezit. In het geval van SBB zijn ze van de Nederlandse staat (SBB is in feite niets meer dan de 'groenbeheerder', zeg maar de plantsoenendienst, van 'Den Haag'), in het geval van 'De Landschappen' eigendom van de verschillende provincies, en in het geval van Natuurmonumenten van de stichting van die naam. En in het geval van 'Het Loo' zijn ze van 'de Kroon' (waarmee ze beheerd worden door SBB - zie hierboven). Daarnaast zijn er nog talloze kleinere landgoederen in privébezit, of in gemeentelijk bezit.

Daarmee zijn de bossen geen openbare weg, ook al zijn ze wel opengesteld voor publiek. Maar 'verkeersregels' gelden er dus niet.

Wat wél zo is, is dan (onverharde) wegen die een straatnaam dragen (waar dus ook een straatnaambordje hangt!), ook als ze door de bossen lopen, idd 'openbare weg' zijn en dus toegankelijk voor paarden als er verder geen borden staan die dat verbieden.