Hoe zou jij dit aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Hoe zou jij dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:15

Eerst boven water krijgen hoe ze het voor elkaar heeft gekregen een singel volkomen te laten verdwijnen (in de stal laten vallen/liggen waarna het ding bij uitmesten op de mesthoop is beland?) en een hoofdstel kapot te maken tijdens een buitenrit (hoe is ze daarmee thuis gekomen trouwens?)

Dan aangeven dat ze de kosten moet vergoeden - eventueel deels als het niet haar schuld was.
Want simpel: er moet een nieuw hoofdstel en een nieuwe singel komen, als het haar eigen paard was en haar hetzelfde was overkomen had ze zelf óók een hoofdstel en singel moeten kopen.

Bijrijden doe je om te leren hoe het is een eigen paard te hebben. Mooi leermoment: als er iets kapot gaat of zoek raakt, moet je nieuw kopen.

Begin overigens het gesprek met aan te geven dat je bij met haar bent en óók blij bent met dat ze eerlijk is geweest. Maar dat er wel altijd consequenties vastzitten aan het hebben en rijden van paarden. En dat één daarvan is, dat wat stuk gaat, vervangen moet worden. Of het nou slijtage is of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:47

Jee wat vervelend zeg. Wel super fijn dat je verder blij met haar bent +:)+
Maar ik vind het toch heel bijzonder hoe iemand een singel volledig kwijt kan maken..... dan zou je toch zeggen van joh het is mijn schuld dat de singel weg is, dus ik zorg voor een nieuwe. Lijkt me wel zo netjes. Als iemand dat zelf niet aanbiedt zou bij mij toch wel het eerste zaadje gezaaid zijn van Humm dit voelt niet lekker.

Wat het hoofdstel betreft zou het er voor mij ook vanaf hangen wat er precies gebeurd is.
En hoe het precies ging dat ze zei dat ze het niet zo erg vond. Was dat goed bedoeld of was het meer een soort van "dat ik hierdoor nu niet kan rijden is geen ramp, maar ik wil wel dat je het snel oplost". Of iets van "ach het was toch geen mooi hoofdstel"

Ik zou ook zeker even 2x nadenken over iemand mijn paard meegeven, die zo makkelijk met spullen omgaat en geen verantwoordelijkheid neemt als er iets kwijtraakt of kapot gaat. Alsof het allemaal maar normaal is dat jij daar dan maar voor opdraait en het voor haar regelt.....

Maar we weten hier natuurlijk ook niet hoe de situatie zo ontstaan is, wat jullie afspraken zijn enzo.
Heeft zij heel sterk het idee dat het vooral is dat zij jou heel erg helpt. Betaalt ze er dermate voor dat ze het idee heeft dat ze dan ook het 1 en ander mag verwachten. Of denkt ze er gewoon niet zo over na, is het wellicht nog een jonge meid waarvoor thuis alles geregeld wordt?

Ik zou sowieso wel even in gesprek gaan hierover en voor jezelf bedenken wat goed voelt.
Nu zelf nieuw kopen en waarschuwen dat je niet bezig blijft? Een vergoeding vragen?

Sommige mensen kiezen er ook voor om niet hun goede spullen beschikbaar te stellen aan hun bijrijders, maar ander spul dat ook okee is en minder erg als daar iets mee misgaat. Maar dat lijkt me ook zo'n gedoe want je wilt gewoon dat je paard met goede spullen gereden wordt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:01

Wat is er gebeurd, dat het hoofdstel kapot ging? Dat zou voor mij belangrijk zijn. Ik ben zelf al jaren bijrijder, en als het gebeurd door onhandigheid van mezelf zou ik dat wat anders vinden, dan wanneer dat gebeurt omdat het paard op hol sloeg bijvoorbeeld.
Overigens zou ik dan in overleg met de eigenaar gaan om te zien wat we kunnen regelen, want een nieuw hoofdstel betalen terwijl er bv maar 2 riempjes stuk zijn is gewoon hartstikke zonde.

Ik heb één keer gehad dat een bijrijdpaard een hoofdstel sloopte. Ik had de teugels om de hals gedaan, halster af en zo wilde ik het hoofdstel omdoen. Paard schrok, hoofdstel is kapot gegaan. Ik alle moed verzamelt om de eigenaar te bellen en die maakte zich meer druk om het feit dat ik eventueel niet kon rijden dan om het hoofdstel :') . Er lagen nog reserve riempjes dus ik heb zo een nieuw hoofdstel kunnen maken en uiteindelijk niets vergoed. Wel betaalde ik daar een maandelijkse bijdrage.

Goed, een goede bijrijder gaat daarover in gesprek met je en zal zichzelf ontzettend poedersuiker voelen dat er zoiets gebeurd is :j

Hoe je een singel kwijtraakt snap ik eerlijk gezegd ook niet goed, zoiets is toch niet erg klein lijkt me?

Ik zou eens afspreken met je bijrijder op stal en dit voorleggen. Zeg dat je het vervelend vindt, vraag hoe het gebeurd is en maak dan een afspraak. Betaalt ze een vergoeding? Dan kun je dat gebruiken voor het hoofdstel natuurlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:02

Ibbel schreef:
Eerst boven water krijgen hoe ze het voor elkaar heeft gekregen een singel volkomen te laten verdwijnen (in de stal laten vallen/liggen waarna het ding bij uitmesten op de mesthoop is beland?) en een hoofdstel kapot te maken tijdens een buitenrit (hoe is ze daarmee thuis gekomen trouwens?)

Dan aangeven dat ze de kosten moet vergoeden - eventueel deels als het niet haar schuld was.
Want simpel: er moet een nieuw hoofdstel en een nieuwe singel komen, als het haar eigen paard was en haar hetzelfde was overkomen had ze zelf óók een hoofdstel en singel moeten kopen.

Bijrijden doe je om te leren hoe het is een eigen paard te hebben. Mooi leermoment: als er iets kapot gaat of zoek raakt, moet je nieuw kopen.

Begin overigens het gesprek met aan te geven dat je bij met haar bent en óók blij bent met dat ze eerlijk is geweest. Maar dat er wel altijd consequenties vastzitten aan het hebben en rijden van paarden. En dat één daarvan is, dat wat stuk gaat, vervangen moet worden. Of het nou slijtage is of niet.

Ik vind dit een vrij zwart/witte gedachte eerlijk gezegd. Er zijn veel meer redenen om paarden bij te rijden :j Sommigen doen het omdat een eigen paard niet te betalen is, of omdat daar geen tijd voor is, anderen rijden een paard bij terwijl ze een eigen paard hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:05

Singel en hoofdstel laten vergoeden (of ieder een deel), verder even goede vrienden.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:36

Ik zou de singel en het hoofdstel laten betalen en haar afhankelijk hoe ze daarop reageert nog een kans geven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:41

Het kwijt en kapot maken is 1.
Maar het niet uit zichzelf aanbieden om te vergoeden is 2.
Maar het belangrijkste wat spookt zij allemaal uit ook met je paard. Is ze daar net zo onvoorzichtig mee?

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:59

Hoe oud is je bijrijder ?

Maak of gaat er wat stuk betaal je mee, raak of maak je wat kwijt koop je nieuw

Ik heb zelf verzorgsters gehad voor mijn paarden die altijd spullen kochten voor ze.

En ik ben nu zelf verzorgsters voor een Welsh waarmee ik men, en de overige Pony's doe ik ook die er staan van de eigenaresse.

Maak ik, of gaat er wat stuk ? Wat natuurlijk altijd perongeluk gaat, of het materiaal is op.

Dan haal ik het nieuw, ik ben altijd erg zuinig op spullen maar er kan wel eens iets kapot gaan.

Zo schaf ik ook zelf voer aan als muesli.
Zorg ik voor de dekens voor de ponys, als er nieuwe moeten komen. En zo veel meer

En zo veel meer, eigenaresse wilt niet dat ik mee betaal dus doe ik dit soort dingen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:14

Ik heb ook jaren bijrijders gehad en dit nog nooit aan de hand gehad. Het lijkt me in dit geval in ieder geval handig om afspraken te maken hoe jullie omgaan met als spullen kwijt raken of kapot gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:18

In je OP heb je het over Grenzen stellen. Wat zijn de afspraken die je van te voren gemaakt hebt? En zijn die vastgelegd op papier, in een mail?
Ik zou een persoonlijk gesprek aangaan. Daarin (alsnog) afspraken maken. Duidelijk zijn met: "er zijn dingen stuk gegaan of weggeraakt. Van te voren hadden we geen afspraken hierover maar in het vervolg gaat het zus of zo zijn." En dan ook op papier/mail dit aan je bijrijder laten weten.
Over naar het strand gaan. Wil jij dat je bijrijder naar het strand gaat met jouw paard? Dat is namelijk de enige graadmeter. Jouw paard, jouw wensen, jouw beslissing.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:15

Als er in korte tijd meerdere dingen kapot en kwijt raken, zou ik er inderdaad mijn vraagtekens bij hebben.

Ik zou wel met je bijrijder in gesprek gaan en praten over wat er is gebeurd, al is het bijzonder dat ze het natuurlijk niet al zelf heeft uitgelegd. Ik zou sowieso vragen voor een meebetaling, zeker aangezien 2x in zo een korte tijd vaak het resultaat is van nalatigheid. Mocht ze dat echt weigeren, kan dat natuurlijk "vanaf nu" een nieuwe afspraak zijn (tenzij er natuurlijk een erg goede reden is dat het kapot is gegaan, bijvoorbeeld een product dat al erg oud is). Even goed met haar bespreken dat dit je meer zorgen geeft dan je lief is, hopelijk kan je bijrijder er dan wel wat mee. Mocht er echt geen verandering zijn en er meer dingen 'zomaar' kwijt of kapot raken moet je misschien een ander gesprek voeren.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:07

En als dit nou eens geschreven zou zijn vanuit de bijrijder?

Iets in de vorm van:

Nou, ik rij een paard bij van iemand, in het begin was alles top, lieve vrouw, leuk paard, vertrouwen leek prima, ik voelde me er super...

Maar op een dag verdween de singel en ik heb geen idee hoe dit kan of waar deze heen is, in al die jaren dat ik al bijrijder ben en dit op diverse plekken, is dit me nou nog nooit gebeurd maar nu verdenkt de eigenares mij als bijrijder ervan dat ik achteloos omga met haar materiaal en dat ik geen zorg draag voor haar spullen...
Erger nog, er zijn zelfs enkele die speculeren dat ik met kwaad opzet de singel afhandig gemaakt heb om te verkopen...

Helaas is er kort daarna op buitenrit ook nog een riem of gesp van het hoofdstel geknapt.
Eigenlijk heb ik best geluk gehad dat ik niet gevallen ben of geen ongeluk tegen kwam want plots had ik door het gebroken hoofdstel plots een paard zonder stuur of ophoudingen meer maar ook nu verdenkt eigenaresse mij van slecht gedrag terwijl het evengoed nalatig onderhoud aan het hoofdstel kan zijn geweest die ervoor zorgde dat de boel knapte

Er werd besproken dat alles mogelijk was, ook buitenritten maar toen ik onlangs vroeg om naar het strand te mogen, werd dat heel koud onthaald (dit was nog voordat het hoofdstel knapte trouwens)...

Ik heb eerder het gevoel dat eigenaresse eigenlijk geen bijrijder wil en er totaal niet in vertrouwt, ongeacht of het nu een goede bijrijder is of niet...

Ik voel me hier echt rot bij, bovendien bespreekt ze het niet eerst met mij maar vind ik plots een topic over mezelf op een openbaar forum en voel ik me echt te kijk staan...

Hoe zouden de reacties en meningen hier dan zijn denken jullie?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:08

Daarom zegt de meerderheid hier ook: ga in gesprek met de bijrijder.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:16

Nee hoor rien, de meerderheid zegt hier eerst wat ze zelf denken en vinden en dan, maar misschien ga je beter in gesprek met... Dus het veroordelen vond al plaats in het eerste deel van die berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:33

Little_Gift schreef:

Iets in de vorm van:

Nou, ik rij een paard bij van iemand, in het begin was alles top, lieve vrouw, leuk paard, vertrouwen leek prima, ik voelde me er super...

Maar op een dag verdween de singel en ik heb geen idee hoe dit kan of waar deze heen is, in al die jaren dat ik al bijrijder ben en dit op diverse plekken, is dit me nou nog nooit gebeurd maar nu verdenkt de eigenares mij als bijrijder ervan dat ik achteloos omga met haar materiaal en dat ik geen zorg draag voor haar spullen...
Erger nog, er zijn zelfs enkele die speculeren dat ik met kwaad opzet de singel afhandig gemaakt heb om te verkopen...

Helaas is er kort daarna op buitenrit ook nog een riem of gesp van het hoofdstel geknapt.
Eigenlijk heb ik best geluk gehad dat ik niet gevallen ben of geen ongeluk tegen kwam want plots had ik door het gebroken hoofdstel plots een paard zonder stuur of ophoudingen meer maar ook nu verdenkt eigenaresse mij van slecht gedrag terwijl het evengoed nalatig onderhoud aan het hoofdstel kan zijn geweest die ervoor zorgde dat de boel knapte

Er werd besproken dat alles mogelijk was, ook buitenritten maar toen ik onlangs vroeg om naar het strand te mogen, werd dat heel koud onthaald (dit was nog voordat het hoofdstel knapte trouwens)...

Ik heb eerder het gevoel dat eigenaresse eigenlijk geen bijrijder wil en er totaal niet in vertrouwt, ongeacht of het nu een goede bijrijder is of niet...

Ik voel me hier echt rot bij, bovendien bespreekt ze het niet eerst met mij maar vind ik plots een topic over mezelf op een openbaar forum en voel ik me echt te kijk staan...

Dan zou ik toch wel 2 dingen zeggen:
1) een singel verdwijnt niet plots. Had je hem zowel voor als na het rijden nog? If nog heb je hem zelf kwijtgespeeld.
2) een gesp knapt ook niet zomaar tijdens een rit. Wat is er gebeurd?

Want overall komt dit soort post heel ongeloofwaardig over.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:36

Je hoort hier maar 1 kant van het verhaal hé, de dieperliggende boodschap ontgaat je duidelijk

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:14

Ja sorry tenzij je ervan uitgaat dat TS liegt en de singel zelf heeft kwijtgeraakt zie ik geen redelijke onderliggende boodschap. Ik kan bij een post geschreven vanuit de bijrijder zoals in je voorbeeld weinig andere conclusies trekken.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:30

Wat is er precies kapot aan het hoofdstel, een stiksel, een gesp, een riempje doormidden? En ligt ook aan de kwaliteit van het hoofdstel wat je kan verwachten. Misschien een productiefout... Moeilijk zo iets over te zeggen, dus dat lijkt me stap 1 om uit te vogelen.

Misschien voelt ze zich wel heel rot, maar weet ze ook, net als jijzelf, niet wat 'hoort' als bijrijder.

Afhankelijk van hoe lang geleden het is singel verhaal is, zou ik dat verder laten rusten. Als je er toen direct niets mee gedaan hebt zou ik het flauw vinden dat er nu ineens weer bij te gaan halen.

Het strand verhaal kan je gewoon prima aangeven dat je je daar (nog) niet prettig bij voelt.

Dus eigenlijk wat iedereen al zegt, gewoon even face to face over hebben

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 18:46

Little_Gift schreef:

Iets in de vorm van:

Ik vind dit wel weer bijzonder, ik heb niks negatiefs te melden enkel dat dit is gebeurd en wat hierin redelijke grenzen of afspraken zouden kunnen zijn volgens andere. Ik heb niet veel ervaring met bijrijders of verzorgers.

Buiten jouw verhaal om, is ze mijn leeftijd en gaan we ook geregeld samen naar stal... Kan het juist goed vinden met haar.

Je reactie vind ik daarom ook niet nodig.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 18:48

Ik heb al jullie reacties gelezen, maar het draait uit op totaal anders dan mijn vraagstelling bedoeld was, helaas.

Met een aantal reacties kan ik zeker wat, dus bedankt voor de goede adviezen! Ik weet nu wat en hoe ik het kan aanpakken als wij elkaar zien/spreken.
Verder mag er hier een slotje op geplaatst, bedankt ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:56

Mij is het ook nooit gelukt iets kwijt te raken.
Er is wel eens een beugelriem afgebroken die heb ik vergoed. Die was al niet goed meer waarschijnlijk maar vond dat netjes om te vergoeden en daar heeft de eigenaar niet om hoeven vragen was het toen wezen halen bij Divoza uit mezelf en had hem met briefje en uitleg in de kast gelegd. Toen was er nog geen whats app enz.

Ik denk wel dat een gesprek met de bijrijder op de plaats is. Maar aan de andere kant had je het gevoel dat ze bazig deed of dat hoofdstel wat stuk is. Dat bazige zou mij niet zinnen. En dat is iets waar ik eerst zelf eens over na zou denken. Ergens is iets niet goed tussen jullie. Misschien iets onuitgesproken en dan blijft dat zo een beetje tussen jullie in. Doet zij bazig omdat ze het gezeur vind "komt ze weer met mij beschuldigen" en jij denkt "nou wordt die mooi gaat ze nog de baas spelen ook". Terwijl het waarschijnlijk om iets kleins gaat. Dan zou ik zeggen meid het lijkt even wat minder te gaan. Ik wil je laten weten dat ik heel blij met je ben en ik zou het graag horen als er iets is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:30

Dat bedoel ik dus met mijn post... Exact wat je nou ook laat zien als reactie op mijn post...

Je gaat gelijk van het kwade uit en ik kreeg dat gevoel ook jegens je bijrijder in je post...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:35

Little_Gift schreef:
Dat bedoel ik dus met mijn post... Exact wat je nou ook laat zien als reactie op mijn post...

Je gaat gelijk van het kwade uit en ik kreeg dat gevoel ook jegens je bijrijder in je post...

Ehmm, nee, dat is niet wat ik lees.
Maar wat jij er van maakt. :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:36

Dat kan maar het gaat niet om mij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:39

Little_Gift schreef:
Dat kan maar het gaat niet om mij.

Ik heb geen idee waar het jou wel om gaat, maar je toon is alles behalve fijn.

Zoals ik de op lees, wil ts juist gewoon overleggen. Kijken wat grenzen zijn. Wanneer wordt iets vergoed door haar en wanneer door bijrijder, of mee betaald door bijrijder.

Dat jij een heel ander scenario maakt, is totaal overbodig.
Zo ook hoe je op ts reageert. Daarom ga ik ook temmen.